Krav til ytre miljø – håndtering av avfall, helsefarlige kjemikalier og akutte utslipp
For å beskytte miljøet rundt verkstedene våre, må alle som opererer der følge strenge miljøkrav for håndtering av farlig avfall og stoffer. Kravene er satt for å verne naturen og det biologiske mangfoldet mot industriell forurensning.
Hva mener vi med ytre miljø?
Med «ytre miljø» mener vi her de omgivelsene rundt verkstedene våre som påvirkes hvis avfall eller helsefarlige kjemikalier ikke blir håndtert på riktig måte, eller hvis det skjer ulykker som lekkasjer eller utslipp.
Krav til leietakerne fra Bane NOR Eiendom
Alle virksomhetene på verkstedene våre skal forstå og følge lovpålagte prosedyrer. Slik blir verkstedene ikke bare trygge arbeidsplasser, men også steder der miljøansvar prioriteres høyt.
Krav til håndtering av avfall
Alle virksomhetene skal selv kaste alt avfallet sitt på miljøstasjonene våre.
Det er også virksomhetenes ansvar å deklarere farlig avfall og transportere det til miljøstasjonene. Unntak: Bane NOR Eiendom skal håndtere farlig avfall som oppbevares i oljeutskillerne, på de verkstedene det gjelder.
Ved behov skal virksomhetene samordne avfallshåndteringen med hverandre. Les mer om samordning på verkstedene våre.
Deklarer farlig avfall
Avfallsdeklarering.no er en løsning for deklarering av farlig avfall. Krever innlogging.
Krav til håndtering av dyreavfall og pateologisk avfall
Som leietaker skal du etablere følgende rutine for behandling av dyreavfall og pateologisk avfall som kan fjernes fra graver og materiell:
- Bruk sekker som er egnet til formålet. Pass på at det ikke går hull på sekkene.
- Merk avfallet tydelig som enten dyreavfall eller pateologisk avfall, og plasser det på anvist plass.
- Meld fra til stedlig ledelse fra Bane NOR eiendom for videre håndtering av avfallet.
Krav til oppbevaring av farlig avfall
Hvis du skal oppbevare farlig avfall, skal du avtale det med stedlig ledelse på verkstedet på forhånd.
Krav til håndtering av helsefarlige kjemikalier
Alle virksomheter på verkstedene våre skal håndtere helsefarlige kjemikalier etter gjeldende forskrifter. Dette er de selv ansvarlige for.
Krav om tilgang til informasjon
Alle virksomheter skal oppbevare sikkerhetsdatablader for de helsefarlige kjemikaliene de bruker, i stoffkartoteket sitt. Alle som skal bruke helsefarlige kjemikalier i arbeidet, skal ha tilgang til og benytte seg av stoffkartoteket.
Krav ved uhell, utslipp, lekkasjer eller søl
Hver enkelt virksomhet skal ha beredskapsplaner for hva de skal gjøre for å forhindre utslipp, og for å rydde opp etter et utslipp.
Hvis det skjer et utslipp, en lekkasje eller søl av farlig avfall eller et helsefarlig kjemikalie, skal den aktuelle virksomheten håndtere det i henhold til forskrift om varsling av akutt forurensning. De skal umiddelbart begrense omfanget, ved å bruke absorberingsmidler, oppsamlingskar eller andre hjelpemidler.
Hvis utslippet er større enn det virksomheten enkelt kan håndtere selv, skal de varsle brannvesenet.
Ved alle uhell og utslipp skal virksomheten varsle Regionleder for verkstedet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)(åpnes i ny fane).
Krav til varsling og rapportering ved uønskede hendelser og avvik
Hvis det skjer uønskede hendelser eller avvik på verkstedene våre, skal virksomhetene varsle umiddelbart. De skal også rapportere hendelsene i våre elektroniske systemer så fort som mulig.
Lov- og forskriftskrav til leietakerne
Håndtering av farlig avfall, helsefarlige kjemikalier og utslipp er regulert av spesifikke lov- og forskriftskrav. Disse har du som leietaker plikt til å sette deg inn i og følge.
Avfallsforskriftens kapittel 11
Kapittelet fokuserer på forsvarlig håndtering av farlig avfall, inkludert oppbevaring, transport og behandling. Det stiller krav til virksomheter om å sikre at farlig avfall ikke fører til hverken forurensning eller fare for mennesker og dyr.
Les avfallsforskriftens kapittel 11 på lovdata.no(åpnes i ny fane)
Forskrift om utførelse av arbeid kapittel 2
Kapittel 2 i forskrift om utførelse av arbeid krever at virksomheter oppretter og vedlikeholder et stoffkartotek med informasjon om alle farlige kjemikalier som brukes, dannes, eller frigjøres under arbeid. Dette skal inkludere sikkerhetsdatablader og informasjonsblader som dekker alle aspekter av håndtering av kjemikaliet samt potensielle risikoer ved bruk.
Les forskrift om utførelse av arbeid kapittel 2 på lovdata.no(åpnes i ny fane)
Forskrift om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier (REACH-forskriften)
Denne forskriften regulerer registrering, vurdering og godkjenning av kjemikalier samt begrensninger for bruk. Den omfatter detaljerte krav til sikkerhetsdatablader for farlige stoffer, inkludert når du skal ha med eksponeringsscenarioer for stoffer og stoffblandinger.
Les REACH-forskriften på lovdata.no(åpnes i ny fane)
Forskrift om varsling av akutt forurensning eller fare for akutt forurensning
Forskriften krever at de som er ansvarlige for akutt forurensning umiddelbart varsler relevante myndigheter. Dette gjelder alle former for betydelig forurensning som oppstår plutselig og er uautorisert.
Les forskrift om varsling av akutt forurensning mv. på lovdata.no(åpnes i ny fane)