Drivmaskin Siemens BSG.9 (B) (ES)
SA-DRV-0000-28-ES
ES
Oppgave | Oppgavebeskrivelse | Lang-beskrivelse | Intervall | Myndighetsnivå | Type FV |
---|---|---|---|---|---|
1000 | Generell visuell kontroll av drivmaskin |
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging |
ES | Høy | TK-V |
1020 | Visuell kontroll av låseblikk og splittpinner |
Låseblikk og splittpinner kontrolleres for følgende:
|
ES | Høy | TK-V |
1030 | Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til sville |
I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
|
ES | Høy | TK-V |
1040 | Visuell kontroll av driv- og kontrollstenger med linjaler |
Kontroller visuelt følgende deler for korrosjon og skader:
|
ES | Høy | TK-V |
1060 | Kontroll av kontaktbru |
Kontaktbru kontrolleres for følgende:
|
ES | Høy | TK-V |
1070 | Kontroll av kabelinnføring og interne koblingspunkt |
I. Kontroller om stikkabel er løs/skadet, har tilstrekkelig strekkavlastning og er merket |
ES | Høy | TK-V |
1090 | Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengene |
I. Verifiser at drivmaskin slurer:
II. Verifiser at drivmaskin stopper:
Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen |
ES | Lav | TK-F |
1100 | Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengene |
I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
kravet er endret til 4,0 mm II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen |
ES | Høy | TK-F |
1105 | Funksjonstest av sporvidde og sporvekselens kontrollindikering |
I anleggsflate bak
I. For korrekt
Gjenta trinnene på
II.
Gjenta
NB! Sporveksler som
|
ES | Høy | |
5000 | Måling av drivmaskinens omstillingskraft |
Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
Dersom omstillingskraften fortsatt er større enn 4000N, skal drivmaskin inn til revisjon |
ES | Lav | TK-M |
5010 | Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft) |
Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N |
ES | Høy | TK-M |
5020 | Måling av isolasjonsmotstand stikkabel (mot jord) |
Isolasjonsmotstand mot jordleder/skjerm skal være minst 1 MOhm:
|
ES | Høy | TK-M |
5030 | Måling av isolasjonsmotstand internt i drivmaskin (mot jord) |
Isolasjonsmotstand mot jordleder/skjerm skal være minst 1 MOhm:
|
ES | Høy | TK-M |
5040 | Måling av isolasjonsmotstand uarmert stikkabel (innbyrdes) |
Isolasjonsmotstand mellom ledere innbyrdes skal være minst 1 MOhm:
|
ES | Høy | TK-M |
5050 | Måling av isolasjonsmotstand armert stikkabel (innbyrdes) |
Isolasjonsmotstand mellom ledere innbyrdes skal være minst 1 MOhm:
|
ES | Høy | TK-M |
Oppgave: 1000
Oppgavebeskrivelse
Generell visuell kontroll av drivmaskinLang-beskrivelse
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader
II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring
- Korrosjon eller løse/manglende bolter
- Skade på driv- og kontrollstenger
- Om merking av drivmaskin er lesbar
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1020
Oppgavebeskrivelse
Visuell kontroll av låseblikk og splittpinnerLang-beskrivelse
Låseblikk og splittpinner kontrolleres for følgende:- Kontroller visuelt om disse er intakte og korrekt bøyd
- Ved defekter eller mangler skal dette utbedres umiddelbart
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1030
Oppgavebeskrivelse
Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til svilleLang-beskrivelse
I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
- Drivmaskinen ikke berører ballasten og fritt følger svillens bevegelse
- Korrosjon på utvendige bolter
- Drivmaskinkassens feste til sporvekselsvillene
- Sporvekselsvillens tilstand ved innfesting til drivmaskin
II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon
III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
- Drivmaskinkasse ren og fri for vann
- Korrosjon på innvendige bolter
- Synlige skader på drivtannhjul, friksjonskobling og utveksling
- Motor festet tilstrekkelig
- Varme fra varmeelement (der dette er montert)
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1040
Oppgavebeskrivelse
Visuell kontroll av driv- og kontrollstenger med linjalerLang-beskrivelse
Kontroller visuelt følgende deler for korrosjon og skader:
- Drivstenger
- Kontrollstenger
- Stanghoder
- Linjaler
- Isolasjoner
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1060
Oppgavebeskrivelse
Kontroll av kontaktbruLang-beskrivelse
Kontaktbru kontrolleres for følgende:- Synlige skader (plastdeksel skrus av ved behov)
- I tilfelle det oppdages brente kontakter, skal kontaktbrua byttes
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1070
Oppgavebeskrivelse
Kontroll av kabelinnføring og interne koblingspunktLang-beskrivelse
I. Kontroller om stikkabel er løs/skadet, har tilstrekkelig strekkavlastning og er merket
II. Kontroller om interne koblingspunkter i drivmaskinen er løse og godt festet/buntet
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1090
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengeneLang-beskrivelse
I. Verifiser at drivmaskin slurer:
- Med en 5,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke slurer, må drivstengene justeres
II. Verifiser at drivmaskin stopper:
- Med en 4 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke stopper, må drivstengene justeres
Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-F
Oppgave: 1100
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengeneLang-beskrivelse
I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
kravet er endret til 4,0 mm
II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 2 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss
Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-F
Oppgave: 1105
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest av sporvidde og sporvekselens kontrollindikeringLang-beskrivelse
I anleggsflate bak
tungespiss skal det ikke være mulig å oppnå kontroll dersom sporvidden mellom
tilliggende tunge og stokkskinne på noe punkt er mindre enn 1422 mm.
I. For korrekt
bestykket sporveksel:
Legg en 10 mm tykk
bladsøker mellom sporvekselens tunge (posisjon midt imellom innfestingen
til drivmaskinene) og stokkskinne, og legg om sporvekselKontroller at det ikke
oppnås kontrollindikering ved omlegging av sporvekselenDersom det oppnås
kontrollindikering, forsøk å øke tykkelsen på bladsøkeren med trinn på
0,5-2 mm inntil det ikke oppnås kontrollindikeringSporvidden måles ved siste
posisjon kontrollindikering ble oppnådd. Her skal ikke sporvidden være
mindre enn 1422 mm
Gjenta trinnene på
den andre siden av sporvekselen.
II.
For ikke korrekt bestykket sporveksel:
I disse tilfellene skal
sporvidden som minimum kontrolleres uten mellomlegg mellom stokkskinne og
tungeHer skal ikke sporvidden
være mindre enn 1422 mm
Gjenta
trinnene på den andre siden av sporvekselen.
NB! Sporveksler som
er bestykket med kun én drivmaskin, betraktes som «ikke korrekt bestykket
sporveksel»
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
Oppgave: 5000
Oppgavebeskrivelse
Måling av drivmaskinens omstillingskraftLang-beskrivelse
Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
- Ved omstillingskraft mindre enn 3000N, skal drivmaskinen inn til revisjon
- Ved omstillingskraft større enn 4000N, skal drivkraftkoplingen smøres og måles på nytt
Dersom omstillingskraften fortsatt er større enn 4000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5010
Oppgavebeskrivelse
Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft)Lang-beskrivelse
Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
- Ved fastholdekraft mindre enn 6000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Ved fastholdekraft større enn 8000N, skal drivmaskin inn til revisjon
Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5020
Oppgavebeskrivelse
Måling av isolasjonsmotstand stikkabel (mot jord)Lang-beskrivelse
Isolasjonsmotstand mot jordleder/skjerm skal være minst 1 MOhm:
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 MOhm; rapporter og registrer i skjema
- Isolasjonsmotstand mindre enn 250 kOhm; komponent/kabel skal utbedres snarest
- Isolasjonsmotstand mindre enn 50 kOhm; komponent/leder i kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for en leder; kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for flere defekte ledere; kabel skal tas ut av bruk
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5030
Oppgavebeskrivelse
Måling av isolasjonsmotstand internt i drivmaskin (mot jord)Lang-beskrivelse
Isolasjonsmotstand mot jordleder/skjerm skal være minst 1 MOhm:
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 MOhm; rapporter og registrer i skjema
- Isolasjonsmotstand mindre enn 250 kOhm; komponent/kabel skal utbedres snarest
- Isolasjonsmotstand mindre enn 50 kOhm; komponent/leder i kabel skal tas ut av bruk
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5040
Oppgavebeskrivelse
Måling av isolasjonsmotstand uarmert stikkabel (innbyrdes)Lang-beskrivelse
Isolasjonsmotstand mellom ledere innbyrdes skal være minst 1 MOhm:
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 MOhm; rapporter og registrer i skjema
- Isolasjonsmotstand mindre enn 250 kOhm; komponent/kabel skal utbedres snarest
- Isolasjonsmotstand mindre enn 50 kOhm; komponent/leder i kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for en leder; kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for flere defekte ledere i en kabel til sammen (parallellkoblet); kabel skal tas ut av bruk
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5050
Oppgavebeskrivelse
Måling av isolasjonsmotstand armert stikkabel (innbyrdes)Lang-beskrivelse
Isolasjonsmotstand mellom ledere innbyrdes skal være minst 1 MOhm:
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 MOhm; rapporter og registrer i skjema
- Isolasjonsmotstand mindre enn 250 kOhm; komponent/kabel skal utbedres snarest
- Isolasjonsmotstand mindre enn 50 kOhm; komponent/leder i kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for en leder; kabel skal tas ut av bruk
- Isolasjonsmotstand mindre enn 1 kOhm for flere defekte ledere i en kabel til sammen (parallellkoblet); kabel skal tas ut av bruk
- Intervall ES
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M