Drivmaskin Siemens BSG.9 (EO)
SA-DRV-0000-28-EO
EO
Oppgave | Oppgavebeskrivelse | Lang-beskrivelse | Intervall | Myndighetsnivå | Type FV |
---|---|---|---|---|---|
1000 | Generell visuell kontroll av drivmaskin |
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging |
EO | Høy | TK-V |
1030 | Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til sville |
I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
|
EO | Høy | TK-V |
1090 | Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengene |
I. Verifiser at drivmaskin slurer:
II. Verifiser at drivmaskin stopper:
Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen |
EO | Lav | TK-F |
1100 | Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengene |
I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen |
EO | Høy | TK-F |
1200 | Utskifting av kontaktbru | Etter en oppkjøring av sporveksel, skal kontaktbru skiftes ut | EO | Høy | PO |
1210 | Utskifting av låseblikk og splittpinner | Etter en oppkjøring av sporveksel, skal låseblikk og splittpinner skiftes ut | EO | Høy | PO |
1220 | Utskifting av stanghoder | Etter en oppkjøring av sporveksel, skal stanghoder skiftes ut | EO | Høy | PO |
5000 | Måling av drivmaskinens omstillingskraft |
Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
Dersom omstillingskraften fortsatt er >4000N, skal drivmaskin inn til revisjon |
EO | Lav | TK-M |
5010 | Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft) |
Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N |
EO | Høy | TK-M |
Oppgave: 1000
Oppgavebeskrivelse
Generell visuell kontroll av drivmaskinLang-beskrivelse
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader
II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring
- Skade på driv- og kontrollstenger
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1030
Oppgavebeskrivelse
Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til svilleLang-beskrivelse
I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
- Drivmaskinen ikke berører ballasten og fritt følger svillens bevegelse
- Drivmaskinkassens feste til sporvekselsvillene
- Sporvekselsvillens tilstand ved innfesting til drivmaskin
II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon
III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
- Synlige skader på drivtannhjul, friksjonskobling og utveksling
- Motor festet tilstrekkelig
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-V
Oppgave: 1090
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengeneLang-beskrivelse
I. Verifiser at drivmaskin slurer:
- Med en 5,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke slurer, må drivstengene justeres
II. Verifiser at drivmaskin stopper:
- Med en 4 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke stopper, må drivstengene justeres
Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-F
Oppgave: 1100
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengeneLang-beskrivelse
I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 2 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss
Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-F
Oppgave: 1200
Oppgavebeskrivelse
Utskifting av kontaktbruLang-beskrivelse
Etter en oppkjøring av sporveksel, skal kontaktbru skiftes ut- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV PO
Oppgave: 1210
Oppgavebeskrivelse
Utskifting av låseblikk og splittpinnerLang-beskrivelse
Etter en oppkjøring av sporveksel, skal låseblikk og splittpinner skiftes ut- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV PO
Oppgave: 1220
Oppgavebeskrivelse
Utskifting av stanghoderLang-beskrivelse
Etter en oppkjøring av sporveksel, skal stanghoder skiftes ut- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV PO
Oppgave: 5000
Oppgavebeskrivelse
Måling av drivmaskinens omstillingskraftLang-beskrivelse
Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
- Ved omstillingskraft < 3000N, skal drivmaskinen inn til revisjon
- Ved omstillingskraft > 4000N, skal drivkraftkoplingen smøres og måles på nytt
Dersom omstillingskraften fortsatt er >4000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5010
Oppgavebeskrivelse
Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft)Lang-beskrivelse
Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
- Ved fastholdekraft <6000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Ved fastholdekraft >8000N, skal drivmaskin inn til revisjon
Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N
- Intervall EO
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M