Drivmaskin Siemens BSG.9 (EO)

SA-DRV-0000-28-EO

EO

Oppgave: 1000

Oppgavebeskrivelse

Generell visuell kontroll av drivmaskin

Lang-beskrivelse

I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
  • Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
  • Løs/skade på kabelinnføring 
  • Skade på driv- og kontrollstenger 

III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging
 

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1030

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til sville

Lang-beskrivelse

I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
  • Drivmaskinen ikke berører ballasten og fritt følger svillens bevegelse
  • Drivmaskinkassens feste til sporvekselsvillene 
  • Sporvekselsvillens tilstand ved innfesting til drivmaskin

II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon 

III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
  • Synlige skader på drivtannhjul, friksjonskobling og utveksling
  • Motor festet tilstrekkelig

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1090

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengene

Lang-beskrivelse

I. Verifiser at drivmaskin slurer:
  • Med en 5,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
  • Dersom den ikke slurer, må drivstengene justeres

II. Verifiser at drivmaskin stopper:
  • Med en 4 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon 
  • Dersom den ikke stopper, må drivstengene justeres

Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen
 

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1100

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengene

Lang-beskrivelse

I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
  • Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres 
NB! Innarbeidet praksis med bruk av 3,5 mm mellomlegg benyttes selv om
kravet er endret til 4,0 mm

II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
  • Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne 
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
  • Med en 2 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne 
  • Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen
 

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1105

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av sporvidde og sporvekselens kontrollindikering

Lang-beskrivelse

I anleggsflate bak
tungespiss skal det ikke være mulig å oppnå kontroll dersom sporvidden mellom
tilliggende tunge og stokkskinne på noe punkt er mindre enn 1422 mm.


 


I. For korrekt
bestykket sporveksel:



  • Legg en 10 mm tykk
    bladsøker mellom sporvekselens tunge (posisjon midt imellom innfestingen
    til drivmaskinene) og stokkskinne, og legg om sporveksel


  • Kontroller at det ikke
    oppnås kontrollindikering ved omlegging av sporvekselen


  • Dersom det oppnås
    kontrollindikering, forsøk å øke tykkelsen på bladsøkeren med trinn på
    0,5-2 mm inntil det ikke oppnås kontrollindikering


  • Sporvidden måles ved siste
    posisjon kontrollindikering ble oppnådd. Her skal ikke sporvidden være
    mindre enn 1422 mm



 


Gjenta trinnene på
den andre siden av sporvekselen.


 


II.
For ikke korrekt bestykket sporveksel:



  • I disse tilfellene skal
    sporvidden som minimum kontrolleres uten mellomlegg mellom stokkskinne og
    tunge


  • Her skal ikke sporvidden
    være mindre enn 1422 mm



 


Gjenta
trinnene på den andre siden av sporvekselen.


 


NB! Sporveksler som
er bestykket med kun én drivmaskin, betraktes som «ikke korrekt bestykket
sporveksel»


 


Arbeidsbeskrivelse

(åpnes i ny fane)

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy

Oppgave: 1200

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av kontaktbru

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal kontaktbru skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 1210

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av låseblikk og splittpinner

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal låseblikk og splittpinner skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 1220

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av stanghoder

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal stanghoder skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 5000

Oppgavebeskrivelse

Måling av drivmaskinens omstillingskraft

Lang-beskrivelse

Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
  • Ved omstillingskraft mindre enn 3000N, skal drivmaskinen inn til revisjon 
  • Ved omstillingskraft større enn 4000N, skal drivkraftkoplingen smøres og måles på nytt 

Dersom omstillingskraften fortsatt er større enn 4000N, skal drivmaskin inn til revisjon

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-M

Oppgave: 5010

Oppgavebeskrivelse

Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft)

Lang-beskrivelse

Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
  • Ved fastholdekraft mindre enn 6000N, skal drivmaskin inn til revisjon
  • Ved fastholdekraft større enn 8000N, skal drivmaskin inn til revisjon

Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-M