Drivmaskin Siemens BSG.9 (EO)

SA-DRV-0000-28-EO

EO

Oppgave Oppgavebeskrivelse Lang-beskrivelse Intervall Myndighetsnivå Type FV
1000 Generell visuell kontroll av drivmaskin
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring 
- Skade på driv- og kontrollstenger 

III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-V
1030 Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til sville
I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
- Drivmaskinen ikke berører ballasten og fritt følger svillens bevegelse
- Drivmaskinkassens feste til sporvekselsvillene 
- Sporvekselsvillens tilstand ved innfesting til drivmaskin

II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon

III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
- Synlige skader på drivtannhjul, friksjonskobling og utveksling
- Motor festet tilstrekkelig

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-V
1090 Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengene
I. Verifiser at drivmaskin slurer:
- Med en 5,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke slurer, må drivstengene justeres

II. Verifiser at drivmaskin stopper:
- Med en 4 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon 
- Dersom den ikke stopper, må drivstengene justeres

Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Lav TK-F
1100 Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengene
I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres 

II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne 
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 2 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne 
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-F
1200 Utskifting av kontaktbru Etter en oppkjøring av sporveksel, skal kontaktbru skiftes ut EO Høy PO
1210 Utskifting av låseblikk og splittpinner Etter en oppkjøring av sporveksel, skal låseblikk og splittpinner skiftes ut EO Høy PO
1220 Utskifting av stanghoder Etter en oppkjøring av sporveksel, skal stanghoder skiftes ut EO Høy PO
5000 Måling av drivmaskinens omstillingskraft
Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
- Ved omstillingskraft < 3000N, skal drivmaskinen inn til revisjon 
- Ved omstillingskraft > 4000N, skal drivkraftkoplingen smøres og måles på nytt 
Dersom omstillingskraften fortsatt er >4000N, skal drivmaskin inn til revisjon

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Lav TK-M
5010 Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft)
Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
- Ved fastholdekraft <6000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Ved fastholdekraft >8000N, skal drivmaskin inn til revisjon

Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-M

Oppgave: 1000

Oppgavebeskrivelse

Generell visuell kontroll av drivmaskin

Lang-beskrivelse

I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring 
- Skade på driv- og kontrollstenger 

III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1030

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av drivmaskinkasse og innfesting til sville

Lang-beskrivelse

I. Drivmaskinkasse kontrolleres utvendig for følgende:
- Drivmaskinen ikke berører ballasten og fritt følger svillens bevegelse
- Drivmaskinkassens feste til sporvekselsvillene 
- Sporvekselsvillens tilstand ved innfesting til drivmaskin

II. Drivmaskinlokk med tilhørende lås kontrolleres for skade og funksjon

III. Drivmaskinkasse kontrolleres innvendig for følgende:
- Synlige skader på drivtannhjul, friksjonskobling og utveksling
- Motor festet tilstrekkelig

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1090

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av drivstengene

Lang-beskrivelse

I. Verifiser at drivmaskin slurer:
- Med en 5,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon
- Dersom den ikke slurer, må drivstengene justeres

II. Verifiser at drivmaskin stopper:
- Med en 4 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne ved drivstangens posisjon 
- Dersom den ikke stopper, må drivstengene justeres

Gjenta punkt I.-II. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1100

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av drivmaskinens innstilling av kontrollstengene

Lang-beskrivelse

I. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres 

II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne 
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

III. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollstang):
- Med en 2 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne 
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må kontrollstengene justeres

IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1200

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av kontaktbru

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal kontaktbru skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 1210

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av låseblikk og splittpinner

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal låseblikk og splittpinner skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 1220

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av stanghoder

Lang-beskrivelse

Etter en oppkjøring av sporveksel, skal stanghoder skiftes ut
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO

Oppgave: 5000

Oppgavebeskrivelse

Måling av drivmaskinens omstillingskraft

Lang-beskrivelse

Omstillingskraften skal være på minst 3500N:
- Ved omstillingskraft < 3000N, skal drivmaskinen inn til revisjon 
- Ved omstillingskraft > 4000N, skal drivkraftkoplingen smøres og måles på nytt 
Dersom omstillingskraften fortsatt er >4000N, skal drivmaskin inn til revisjon

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-M

Oppgave: 5010

Oppgavebeskrivelse

Måling av drivmaskinens fastholdekraft (oppkjørskraft)

Lang-beskrivelse

Fastholdekraften skal være mellom 6000-8000N:
- Ved fastholdekraft <6000N, skal drivmaskin inn til revisjon
- Ved fastholdekraft >8000N, skal drivmaskin inn til revisjon

Intervallet er angitt for standard utførelse av drivmaskintypen. Varianter kan ha fastholdkraft opp til 11000N

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-M