Drivmaskin Alstom MET (EO)

SA-DRV-0000-26-EO

EO

Oppgave Oppgavebeskrivelse Lang-beskrivelse Intervall Myndighetsnivå Type FV
1000 Generell visuell kontroll av drivmaskin
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
  • Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
  • Løs/skade på kabelinnføring 
  • Skade på driv- og kontrollstenger 
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

EO Høy TK-V
1020 Visuell kontroll av låseblikk
  • Kontroller visuelt om låseblikk er intakte og korrekt bøyd
  • Ved defekter eller mangler skal dette utbedres umiddelbart

EO Høy TK-V
1030 Kontroll av stokkskinne- og svilleforankringsbolter

I. Stokkskinnebolt

  • Kontroller at stokkskinneboltene ikke er løse eller knekt
  • Løs bolt byttes og strammes til med moment
  • Mutter (400Nm) og kontramutter (550Nm)

II. Svilleforankringsbolt
  • Kontroller at svilleforankringsboltene ikke er løse eller knekt
  • Løs bolt byttes og strammes til med moment (400Nm)

III. Kontroller visuelt at svilleforankringens tenner er i fullt inngrep

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

EO Høy TK-V
1060 Visuell kontroll av plastisolerende deler

Plastisolerende deler kontrolleres visuelt for skade eller slitasje:

  • Stokkskinne-/skinnefotisolasjon
  • Glidestolisolasjon
  • Medbringerisolasjon

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)
EO Lav TK-V
1070 Funksjonstest av tungens lukkekraftsystem

I. Drivmaskin ved tungespiss:

  1. Tungen presses ut fra stokkskinnen med et brekkjern
  2. Dersom fjæring ikke oppnås, sveiv drivmaskin ut med håndsveiv tre hele runder
  3. Funksjonstest lukkekraftsystemet på nytt
  4. Dersom fjæring fortsatt ikke oppnås, skal tungebraketter S og D justeres
II. Øvrige drivmaskiner:
  1. Legg 4 mm mellomlegg mellom sporvekseltunge og stokkskinne
  2. Sveiv drivmaskinen mot tilliggende posisjon
  3. Dersom drivstanglåsing ikke oppnås er lukkekraftfjæren for stram og må justeres
Gjenta punkt I.-II for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

EO Lav TK-F
1080 Funksjonstest av sporvekselens kontrollindikering (mm-kontroll)

I. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollpunkt):

  • Med en 2,0 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal oppnås både elektrisk og mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollpunkt):
  • Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
III. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
  • Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

EO Høy TK-F
1200 Kontroll av låse- og kontrollmodul
Låse- og kontrollmodul kontrolleres etter oppkjøring:
  • Undersøk aksellasten på materiellet som har kjørt opp sporvekselen
  • Ved aksellast over 22,5 tonn skal låse- og kontrollmodul byttes ut
  • Se om det er tegn til skade under låsemodul (bruddannelse, knekte/skadde bolter i underlagsplate)  
EO Høy TK-V
1210 Utskifting av tungebraketter
Bytt alle defekte tungebraketter og den neste i kjeden:
  • Rekkefølge: S-D-S-D-S-D (3 maskiner) 
  • Bolter i intakte tungebraketter kontrolleres
EO Høy PO

Oppgave: 1000

Oppgavebeskrivelse

Generell visuell kontroll av drivmaskin

Lang-beskrivelse

I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
  • Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
  • Løs/skade på kabelinnføring 
  • Skade på driv- og kontrollstenger 
III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1020

Oppgavebeskrivelse

Visuell kontroll av låseblikk

Lang-beskrivelse

  • Kontroller visuelt om låseblikk er intakte og korrekt bøyd
  • Ved defekter eller mangler skal dette utbedres umiddelbart

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1030

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av stokkskinne- og svilleforankringsbolter

Lang-beskrivelse

I. Stokkskinnebolt

  • Kontroller at stokkskinneboltene ikke er løse eller knekt
  • Løs bolt byttes og strammes til med moment
  • Mutter (400Nm) og kontramutter (550Nm)

II. Svilleforankringsbolt
  • Kontroller at svilleforankringsboltene ikke er løse eller knekt
  • Løs bolt byttes og strammes til med moment (400Nm)

III. Kontroller visuelt at svilleforankringens tenner er i fullt inngrep

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1060

Oppgavebeskrivelse

Visuell kontroll av plastisolerende deler

Lang-beskrivelse

Plastisolerende deler kontrolleres visuelt for skade eller slitasje:

  • Stokkskinne-/skinnefotisolasjon
  • Glidestolisolasjon
  • Medbringerisolasjon

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1070

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av tungens lukkekraftsystem

Lang-beskrivelse

I. Drivmaskin ved tungespiss:

  1. Tungen presses ut fra stokkskinnen med et brekkjern
  2. Dersom fjæring ikke oppnås, sveiv drivmaskin ut med håndsveiv tre hele runder
  3. Funksjonstest lukkekraftsystemet på nytt
  4. Dersom fjæring fortsatt ikke oppnås, skal tungebraketter S og D justeres
II. Øvrige drivmaskiner:
  1. Legg 4 mm mellomlegg mellom sporvekseltunge og stokkskinne
  2. Sveiv drivmaskinen mot tilliggende posisjon
  3. Dersom drivstanglåsing ikke oppnås er lukkekraftfjæren for stram og må justeres
Gjenta punkt I.-II for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1080

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av sporvekselens kontrollindikering (mm-kontroll)

Lang-beskrivelse

I. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollpunkt):

  • Med en 2,0 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal oppnås både elektrisk og mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollpunkt):
  • Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
III. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
  • Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
  • Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
  • Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres
IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse(åpnes i ny fane)

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1200

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av låse- og kontrollmodul

Lang-beskrivelse

Låse- og kontrollmodul kontrolleres etter oppkjøring:
  • Undersøk aksellasten på materiellet som har kjørt opp sporvekselen
  • Ved aksellast over 22,5 tonn skal låse- og kontrollmodul byttes ut
  • Se om det er tegn til skade under låsemodul (bruddannelse, knekte/skadde bolter i underlagsplate)  
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1210

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av tungebraketter

Lang-beskrivelse

Bytt alle defekte tungebraketter og den neste i kjeden:
  • Rekkefølge: S-D-S-D-S-D (3 maskiner) 
  • Bolter i intakte tungebraketter kontrolleres
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO