Drivmaskin Alstom MET (EO)

SA-DRV-0000-26-EO

EO

Oppgave Oppgavebeskrivelse Lang-beskrivelse Intervall Myndighetsnivå Type FV
1000 Generell visuell kontroll av drivmaskin
I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring 
- Skade på driv- og kontrollstenger 

III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-V
1020 Visuell kontroll av låseblikk
- Kontroller visuelt om låseblikk er intakte og korrekt bøyd
- Ved defekter eller mangler skal dette utbedres umiddelbart

Arbeidsbeskrivelse: 
EO Høy TK-V
1030 Kontroll av stokkskinne- og svilleforankringsbolter

I. Stokkskinnebolt
- Kontroller at stokkskinneboltene ikke er løse eller knekt
- Løs bolt byttes og strammes til med moment
- Mutter (400Nm) og kontramutter (550Nm)

II. Svilleforankringsbolt
- Kontroller at svilleforankringsboltene ikke er løse eller knekt
- Løs bolt byttes og strammes til med moment (400Nm)

III. Kontroller visuelt at svilleforankringens tenner er i fullt inngrep

Arbeidsbeskrivelse:

EO Høy TK-V
1060 Visuell kontroll av plastisolerende deler

Plastisolerende deler kontrolleres visuelt for skade eller slitasje:
- Stokkskinne-/skinnefotisolasjon
- Glidestolisolasjon
- Medbringerisolasjon

Arbeidsbeskrivelse:

EO Lav TK-V
1070 Funksjonstest av tungens lukkekraftsystem

I. Drivmaskin ved tungespiss:
- Tungen presses ut fra stokkskinnen med et brekkjern
- Dersom fjæring ikke oppnås, sveiv drivmaskin ut med håndsveiv tre hele runder
- Funksjonstest lukkekraftsystemet på nytt
- Dersom fjæring fortsatt ikke oppnås, skal tungebraketter S og D justeres

II. Øvrige drivmaskiner
- Legg 4 mm mellomlegg mellom sporvekseltunge og stokkskinne
- Sveiv drivmaskinen mot tilliggende posisjon
- Dersom drivstanglåsing ikke oppnås er lukkekraftfjæren for stram og må justeres

Gjenta punkt I.-II for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse:

EO Lav TK-F
1080 Funksjonstest av sporvekselens kontrollindikering (mm-kontroll)

I. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollpunkt):
- Med en 2,0 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Kontrollindikering skal oppnås både elektrisk og mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollpunkt):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

III. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
- Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse:

EO Høy TK-F
1200 Kontroll av låse- og kontrollmodul
Låse- og kontrollmodul kontrolleres etter oppkjøring:
- Undersøk aksellasten på materiellet som har kjørt opp sporvekselen
- Ved aksellast over 22,5 tonn skal låse- og kontrollmodul byttes ut
- Se om det er tegn til skade under låsemodul (bruddannelse, knekte/skadde bolter i underlagsplate)  
EO Høy TK-V
1210 Utskifting av tungebraketter
Bytt alle defekte tungebraketter og den neste i kjeden:
- Rekkefølge: S-D-S-D-S-D (3 maskiner) 
- Bolter i intakte tungebraketter kontrolleres
EO Høy PO

Oppgave: 1000

Oppgavebeskrivelse

Generell visuell kontroll av drivmaskin

Lang-beskrivelse

I. Utjevningsforbindelsen kontrolleres visuelt for synlige skader 

II. Drivmaskin kontrolleres visuelt for åpenbare feil, eksempelvis:
- Løs/skade på drivmaskin, -kasse og -deksler
- Løs/skade på kabelinnføring 
- Skade på driv- og kontrollstenger 

III. Lytt etter ulyder og bevegelse av drivmaskinkasse ved omlegging

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1020

Oppgavebeskrivelse

Visuell kontroll av låseblikk

Lang-beskrivelse

- Kontroller visuelt om låseblikk er intakte og korrekt bøyd
- Ved defekter eller mangler skal dette utbedres umiddelbart

Arbeidsbeskrivelse: 
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1030

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av stokkskinne- og svilleforankringsbolter

Lang-beskrivelse

I. Stokkskinnebolt
- Kontroller at stokkskinneboltene ikke er løse eller knekt
- Løs bolt byttes og strammes til med moment
- Mutter (400Nm) og kontramutter (550Nm)

II. Svilleforankringsbolt
- Kontroller at svilleforankringsboltene ikke er løse eller knekt
- Løs bolt byttes og strammes til med moment (400Nm)

III. Kontroller visuelt at svilleforankringens tenner er i fullt inngrep

Arbeidsbeskrivelse:

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1060

Oppgavebeskrivelse

Visuell kontroll av plastisolerende deler

Lang-beskrivelse

Plastisolerende deler kontrolleres visuelt for skade eller slitasje:
- Stokkskinne-/skinnefotisolasjon
- Glidestolisolasjon
- Medbringerisolasjon

Arbeidsbeskrivelse:

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1070

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av tungens lukkekraftsystem

Lang-beskrivelse

I. Drivmaskin ved tungespiss:
- Tungen presses ut fra stokkskinnen med et brekkjern
- Dersom fjæring ikke oppnås, sveiv drivmaskin ut med håndsveiv tre hele runder
- Funksjonstest lukkekraftsystemet på nytt
- Dersom fjæring fortsatt ikke oppnås, skal tungebraketter S og D justeres

II. Øvrige drivmaskiner
- Legg 4 mm mellomlegg mellom sporvekseltunge og stokkskinne
- Sveiv drivmaskinen mot tilliggende posisjon
- Dersom drivstanglåsing ikke oppnås er lukkekraftfjæren for stram og må justeres

Gjenta punkt I.-II for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse:

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Lav
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1080

Oppgavebeskrivelse

Funksjonstest av sporvekselens kontrollindikering (mm-kontroll)

Lang-beskrivelse

I. Kontrollindikering oppnås (posisjon ved kontrollpunkt):
- Med en 2,0 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Kontrollindikering skal oppnås både elektrisk og mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det ikke oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

II. Ikke kontrollindikering (posisjon ved kontrollpunkt):
- Med en 3,5 mm tykk bladsøker mellom tunge og stokkskinne
- Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

III. Ikke kontrollindikering (posisjon ved tungespiss):
- Med en 5 mm tykk bladsøker mellom tungespiss og stokkskinne
- Kontrollindikering skal ikke oppnås hverken elektrisk eller mekanisk (kontrollindikator)
- Dersom det oppnås kontrollindikering, må tungebrakettene justeres

IIII. Kontroller at avstand mellom tilliggende tunge og stokkskinne ikke overstiger 3 mm i tungespiss

Gjenta punkt I.-IIII. for den andre sporvekseltungen

Arbeidsbeskrivelse:

  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-F

Oppgave: 1200

Oppgavebeskrivelse

Kontroll av låse- og kontrollmodul

Lang-beskrivelse

Låse- og kontrollmodul kontrolleres etter oppkjøring:
- Undersøk aksellasten på materiellet som har kjørt opp sporvekselen
- Ved aksellast over 22,5 tonn skal låse- og kontrollmodul byttes ut
- Se om det er tegn til skade under låsemodul (bruddannelse, knekte/skadde bolter i underlagsplate)  
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV TK-V

Oppgave: 1210

Oppgavebeskrivelse

Utskifting av tungebraketter

Lang-beskrivelse

Bytt alle defekte tungebraketter og den neste i kjeden:
- Rekkefølge: S-D-S-D-S-D (3 maskiner) 
- Bolter i intakte tungebraketter kontrolleres
  • Intervall EO
  • Myndighetsnivå Høy
  • Type FV PO