Banelegeme med spor indre sone, generell visuell kontroll

KO-SPO-0000-24

24 måneders intervall

Oppgave Oppgavebeskrivelse Lang-beskrivelse Intervall Myndighetsnivå
1010 Se etter åpenbare feil og mangler ved skilt, merker og markeringsstolper (KO-SKT, SA-MSS) Se etter åpenbare feil og mangler ved skilt, merker og markeringsstolper (KO-SKT, SA-MSS):

  • Se om teksten på skiltet er lesbar, og om skiltet er falmet eller lider av
    avskalling.
  • Se om skiltet er skadet, deformert eller ute av stilling. Sjekk om skiltet er
    tilstrekkelig fundamentert slik at det ikke kan falle ned.
  • Påse at vegetasjon og andre fremmedlegemer ikke er til hinder for en
    lokførers siktlinje til skiltet.
  • Vurder lokale vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak som
    forebygger siktutfordringer.
24 md Lav
1020 Se etter åpenbare feil og mangler ved befestigelse (KO-BEF) Se etter åpenbare feil og mangler ved befestigelse (KO-BEF):
  • Se om befestigelse sitter godt, eventuelt mangler.
  • Se etter korrosjon i befestigelse som kan føre til et brudd.
  • Se om mellomleggsplate er ute av posisjon, eller har krøllet seg. Dette er
    et tydelig tegn på slitasje.
  • Se om isolatorer er ute av posisjon, og se om det er kontakt mellom
    skinne og svilleanker. Dette er et tydelig tegn på slitasje, og kan føre til
    problemer med sporfelter.
24 md Lav
1030 Se etter åpenbare feil og mangler i ballast (KO-BLL) Se etter åpenbare feil og mangler i ballast (KO-BLL):
  • Se om ballasten er jevnt fordelt og flukter med overkant av sville.
  • For Q0 (230<V<300) og Q1(160<V<230) -baner skal ballasten fjernes (feies bort) i en dybde på 3-5cm under svilleoverkant i svillerommene mellom skinnene.
  • Ballastskulder skal normalt være 40 cm bred målt ut ifra ytterkant sville. For kurver med mindre radius enn 500 m for tresviller og 400 m for betongsviller skal skulderbreddene økes som visst i Figur 4 og Tabell 2.
  • Se etter vaskeparti og vaskesviller. Nedknusing og finmasse fra ballast kan bl.a. føre til knekte sviller.
  • Se etter åpenbar skade og slitasje på synlige kabler som ligger i ballasten.
  • Se etter vegetasjonsinntrenging og forurensning i ballast.
24 md Lav
1040 Se etter åpenbare feil og mangler ved kabelføringer (KU-KFØ) Se etter åpenbare feil og mangler ved kabelføringer (KU-KFØ):
  • Se at kabelføring ligger i riktig posisjon, og at lokket er på plass.
  • Se at kabelføringer er frie for skader og er fri for deformasjon.
24 md Lav
1050 Se etter åpenbare feil og mangler ved siktlinjen til signallys (SA-SIG, KU-VEG) Se etter åpenbare feil og mangler ved siktlinjen til signallys (SA-SIG, KU-VEG):
  • Kontroller visuelt at vegetasjon og andre fremmedlegemer ikke er til
    hinder for en lokførers siktlinje til signalet.
  • Vurder lokale vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak
    som forebygger siktutfordringer til signalet.
  • Se til at signalmast står rett, se Tabell 3 for tiltak.
24 md Lav
1060 Se etter åpenbare feil og mangler på skinne (KO-SKI) Se etter åpenbare feil og mangler på skinne (KO-SKI):
  • Se etter korrosjon på kjøreflaten og skinnefot, overflatefeil, avskalling,
    utvalsing av skinnehodet, sprekker, lokale nedsenkninger med mer.
  • Se spesielt etter dryppskader i skinnehodet i tunnel og tunnelåpning.
  • Se om isolerte skjøter er nedkjørt, deformert eller har nebbdannelser.
    Se spesielt etter om befestigelse er i kontakt med lask. Dette kan føre til
    problemer med sporfeltet.
  • Se etter kabler som er festet til skinnen med hensyn på om de er festet
    godt, har skader, eller er posisjonert sårbart til.
  • Se etter synlige skader og løse tilkoblinger på overkast (kun
    elektrifiserte baner).
24 md Lav
1070 Se etter åpenbare feil og mangler ved sviller (KO-SVI) Se etter åpenbare feil og mangler ved sviller (KO-SVI):
  • Se etter åpenbare feil og skader slik som sprekker eller avskallinger. Vær
    spesielt årvåken på sprekker i forbindelse med svilleanker.
  • Se om svilleanker er løst og om armering er synlig.
  • Se etter tegn til råtne og oppsprukne sviller (gjelder for tresviller).
24 md Lav
1080 Se etter åpenbare feil og mangler ved åpen drenering (KU-OPG) Se etter åpenbare feil og mangler ved åpen drenering (KU-OPG):
  • Se etter stillestående vann i linjegrøft.
    o Ved stillestående vann kontroller om det er fremmedlegemer,
    vegetasjon eller manglende fall på linjegrøften som er årsaken.
  • Se etter punktering i linjegrøft.
  • Se etter fremmedlegemer og vegetasjon som hindrer dreneringen.
  • Se etter andre vannrelaterte skader i linjegrøft eller fylling, for eksempel
    synkehull eller erosjonsskader.
24 md Lav

Oppgave: 1010

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved skilt, merker og markeringsstolper (KO-SKT, SA-MSS)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved skilt, merker og markeringsstolper (KO-SKT, SA-MSS):

  • Se om teksten på skiltet er lesbar, og om skiltet er falmet eller lider av
    avskalling.
  • Se om skiltet er skadet, deformert eller ute av stilling. Sjekk om skiltet er
    tilstrekkelig fundamentert slik at det ikke kan falle ned.
  • Påse at vegetasjon og andre fremmedlegemer ikke er til hinder for en
    lokførers siktlinje til skiltet.
  • Vurder lokale vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak som
    forebygger siktutfordringer.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1020

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved befestigelse (KO-BEF)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved befestigelse (KO-BEF):
  • Se om befestigelse sitter godt, eventuelt mangler.
  • Se etter korrosjon i befestigelse som kan føre til et brudd.
  • Se om mellomleggsplate er ute av posisjon, eller har krøllet seg. Dette er
    et tydelig tegn på slitasje.
  • Se om isolatorer er ute av posisjon, og se om det er kontakt mellom
    skinne og svilleanker. Dette er et tydelig tegn på slitasje, og kan føre til
    problemer med sporfelter.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1030

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler i ballast (KO-BLL)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler i ballast (KO-BLL):
  • Se om ballasten er jevnt fordelt og flukter med overkant av sville.
  • For Q0 (230<V<300) og Q1(160<V<230) -baner skal ballasten fjernes (feies bort) i en dybde på 3-5cm under svilleoverkant i svillerommene mellom skinnene.
  • Ballastskulder skal normalt være 40 cm bred målt ut ifra ytterkant sville. For kurver med mindre radius enn 500 m for tresviller og 400 m for betongsviller skal skulderbreddene økes som visst i Figur 4 og Tabell 2.
  • Se etter vaskeparti og vaskesviller. Nedknusing og finmasse fra ballast kan bl.a. føre til knekte sviller.
  • Se etter åpenbar skade og slitasje på synlige kabler som ligger i ballasten.
  • Se etter vegetasjonsinntrenging og forurensning i ballast.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1040

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved kabelføringer (KU-KFØ)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved kabelføringer (KU-KFØ):
  • Se at kabelføring ligger i riktig posisjon, og at lokket er på plass.
  • Se at kabelføringer er frie for skader og er fri for deformasjon.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1050

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved siktlinjen til signallys (SA-SIG, KU-VEG)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved siktlinjen til signallys (SA-SIG, KU-VEG):
  • Kontroller visuelt at vegetasjon og andre fremmedlegemer ikke er til
    hinder for en lokførers siktlinje til signalet.
  • Vurder lokale vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak
    som forebygger siktutfordringer til signalet.
  • Se til at signalmast står rett, se Tabell 3 for tiltak.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1060

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler på skinne (KO-SKI)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler på skinne (KO-SKI):
  • Se etter korrosjon på kjøreflaten og skinnefot, overflatefeil, avskalling,
    utvalsing av skinnehodet, sprekker, lokale nedsenkninger med mer.
  • Se spesielt etter dryppskader i skinnehodet i tunnel og tunnelåpning.
  • Se om isolerte skjøter er nedkjørt, deformert eller har nebbdannelser.
    Se spesielt etter om befestigelse er i kontakt med lask. Dette kan føre til
    problemer med sporfeltet.
  • Se etter kabler som er festet til skinnen med hensyn på om de er festet
    godt, har skader, eller er posisjonert sårbart til.
  • Se etter synlige skader og løse tilkoblinger på overkast (kun
    elektrifiserte baner).
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1070

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved sviller (KO-SVI)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved sviller (KO-SVI):
  • Se etter åpenbare feil og skader slik som sprekker eller avskallinger. Vær
    spesielt årvåken på sprekker i forbindelse med svilleanker.
  • Se om svilleanker er løst og om armering er synlig.
  • Se etter tegn til råtne og oppsprukne sviller (gjelder for tresviller).
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav

Oppgave: 1080

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved åpen drenering (KU-OPG)

Lang-beskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved åpen drenering (KU-OPG):
  • Se etter stillestående vann i linjegrøft.
    o Ved stillestående vann kontroller om det er fremmedlegemer,
    vegetasjon eller manglende fall på linjegrøften som er årsaken.
  • Se etter punktering i linjegrøft.
  • Se etter fremmedlegemer og vegetasjon som hindrer dreneringen.
  • Se etter andre vannrelaterte skader i linjegrøft eller fylling, for eksempel
    synkehull eller erosjonsskader.
  • Intervall 24 md
  • Myndighetsnivå Lav