Banelegeme med spor indre sone, generell visuell kontroll

KO-SPO-0000-22

12 måneders intervall

Aktivitetsnummer: 1010

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved skilt, merker og markeringsstolper (KO-SKT)

Kommentar

  • Se om teksten på
    skiltet er lesbar, og om skiltet er falmet eller lider av avskalling
  • Se om skiltet er
    skadet, deformert eller ute av stilling. Sjekk om skiltet er tilstrekkelig
    fundamentert slik at det ikke kan falle ned.
  • Påse at vegetasjon
    og andre fremmedlegemer ikke er til hinder for en lokførers siktlinje til
    skiltet
  • Vurder lokale
    vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak som forebygger
    siktutfordringer.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1020

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved befestigelse (KO-BEF)

Kommentar

  • Se om befestigelse
    er på plass, og sitter godt.
  • Se etter korrosjon i
    befestigelse som kan føre til et brudd.
  • Se om
    mellomleggsplate er ute av posisjon, eller har krøllet seg. Dette er et tydelig
    tegn på slitasje.
  • Se om isolatorer er
    ute av posisjon, og se om det er kontakt mellom skinne og svilleanker. Dette er
    et tydelig tegn på slitasje, og kan føre til problemer med sporfelter.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1030

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler i ballast (KO-BLL)

Kommentar

  • Se om ballasten er
    jevnt fordelt og flukter med overkant sville. Ballastskulder skal normalt være
    40 cm bred målt ut ifra ytterkant sville. For kurver med mindre radius enn 500
    m for tresviller og 400 m for betongsviller skal skulderbreddene økes som vist
    i Figur4 og Tabell 1.
  • Se etter vaskeparti
    og vaskesviller. Nedknusing og finmasse fra ballast kan bla. føre til knekte
    sviller.
  • Se etter åpenbar
    skade og slitasje på synlige kabler som ligger i ballasten.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1040

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved kabelføringer (KU-KFØ)

Kommentar

  • Se at kabelføringer
    ligger i riktig posisjon, og at lokket er på plass
  • Se at kabelføringer
    er frie for skader og er fri for deformasjon

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1050

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved siktlinjen til signallys (SA-SIG)

Kommentar

  • Kontroller visuelt
    at vegetasjon og andre fremmedlegemer ikke er til hinder for en lokførers
    siktlinje til signalet
  • Vurder lokale
    vekstforhold, og registrer UKV om det er behov for tiltak som forebygger
    siktutfordringer til signalet.
  • Se til at signalmast
    står rett, se Tabell 2 for tiltak.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1060

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler på skinne (KO-SKI)

Kommentar

  • Se etter korrosjon
    på kjøreflaten, overflatefeil, avskalling, utvalsing av skinnehodet samt
    sprekker og lokale nedsenkninger.
  • Se spesielt etter
    dryppskader i skinnehodet i tunnel og tunnelåpning
  • Se om isolerte
    skjøter er nedkjørt, deformert eller har nebbdannelser. Se spesielt etter om
    befestigelse er i kontakt med lask. Dette kan føre til problemer med
    sporfeltet.
  • Se etter kabler som
    er festet til skinnen med hensyn på om de er festet godt, har skader, eller er
    posisjonert  sårbart til.
  • Se etter synlige
    skader og løse tilkoblinger på overkast. (kun elektrifiserte baner)

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1070

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved sviller (KO-SVI)

Kommentar

  • Se etter åpenbare
    feil og skader slik som sprekker eller avskallinger. Vær spesielt årvåken på
    sprekker i forbindelse med svilleanker.
  • Se om svilleanker er
    løst og om armeringen er synlig.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav

Aktivitetsnummer: 1080

Oppgavebeskrivelse

Se etter åpenbare feil og mangler ved åpen drening (KU-OPG)

Kommentar

·        
Se etter stillestående vann i linjegrøften. Stillestående
vann i linjegrøft tyder på dreneringsproblemer. Se i så fall etter tett
stikkrenne. Vann fører oppdrift i sporet, og utilstrekkelig sporstabilitet.


·        
Se om linjegrøft har tett bunn og se etter
fremmedlegemer og vegetasjon som hindrer dreneringen.


·        
Se om linjegrøften har riktig fall mot
stikkrenne.


·        
Inspiser skjæring for tegn etter vannskader.

  • Intervall 12 md
  • Myndighetsnivå Lav