1 Generell informasjon
1.1 Innledning
Bane NOR er infrastrukturforvalter på det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet. og har utarbeidet og offentliggjort Network Statement 2027, den 24. utgaven.
1.1.1 Bane NORs organisasjon
På banenor.no kan du se Bane NORs organisasjonskart, samt finne informasjon om konsernets ledelse, eierskap og styring.
1.1.2 Jernbanesektoren i Norge
Det er flere statlige og private virksomheter som sammen sørger for dagens norske togtilbud. På siden Slik er jernbanen organisert på jernbanedirektoratet.no (åpnes i ny fane) kan du lese om hvem som gjør hva innen norsk jernbane.
1.2 Formål
Hensikten med Network Statement er å gi togselskap og andre søkere nødvendig informasjon om tilgang til og bruk av det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet., samt informasjon om øvrige jernbanerelaterte tjenester som ytes til togselskapene.
Network Statement består av et hoveddokument som beskriver infrastrukturen og de generelle betingelsene for å trafikkere på jernbanenettet. I tillegg inneholder dokumentet vedlegg med utdypende beskrivelser, beregninger og skjemaer, samt nedlastbare dokumenter som håndbøker og maler. Det er også lenker til portaler og informasjonssider, blant annet oversikt over serviceanlegg. Lenkene kan føre til både Bane NORs og eksterne nettsider.
1.3 Rettslige forhold
1.3.1 Rettslig forankring
Kravet om å utarbeide og offentliggjøre Network Statement er hjemlet i forskrift 30. juni 2021 nr. 2315 om jernbanevirksomhet, serviceanlegg, avgifter og fordeling av infrastrukturkapasitet mv. (jernbaneforskriften) § 5-1. Nærmere krav til innholdet i Network Statement følger av jernbaneforskriften § 5-2.
Krav om tilgang til og bruk av det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet., herunder bruk av øvrige jernbanerelaterte tjenester, følger av jernbaneforskriften og forskrifter om gjennomføring av utfyllende bestemmelser til jernbaneforskriften gitt med hjemmel i jernbaneforskriften § 1-5 (1).
Lover og forskrifter
Norske lover og forskrifter som gjelder jernbane er tilgjengelige på statens jernbanetilsyns nettsted, sjt.no. Enkelte av lovene og forskriftene er oversatt til engelsk. Disse oversettelsene er ikke offisielle.
Øvrige norske lover og forskrifter er tilgjengelig på lovdata.no.
1.3.2 Rettslig status og forpliktelser
1.3.2.1 Generelle merknader
I henhold til jernbaneforskriften § 5-1 er informasjon i Network Statement bindende for infrastrukturforvalter. Dette omfatter vedlegg som er en del av Network Statement, men ikke andre dokumenter, nettsteder eller lignende som det henvises til i Network Statement.
Network Statement utgis på to språk, norsk og engelsk. Dokumentets innhold er det samme på begge språk. Dersom det foreligger motstrid mellom den norske og engelske teksten, har den norske teksten forrang.
På flere punkter er det henvist til norsk lovgivning og til trafikkregler utgitt av Bane NOR. Deler av lovgivningen, samt trafikkreglene, er kun tilgjengelige på norsk.
1.3.2.2 Forpliktelser
Den informasjon Bane NOR gir i Network Statement skal være korrekt. Oppdatering av Network Statement i løpet av Network Statements gyldighetsperiode vil skje i henhold til prosedyrene beskrevet i kapittel 1.5.2.
Bane NORs målsetting er å yte tjenester i overensstemmelse med den ytelsesbeskrivelse som er gitt i Network Statement. Network Statement kan inneholde opplysninger om planlagte endringer i tiden etter utløpet av dokumentets gyldighetsperiode; se beskrivelse i kapittel 1.5 nedenfor. Slik informasjon er ikke bindende for Bane NOR.
Network Statement henviser i en viss utstrekning til beskrivelser gitt i andre dokumenter utgitt av Bane NOR. Dersom Bane NOR skal gjennomføre endringer i slike dokumenter som berører togselskapenes rettigheter eller forpliktelser, vil slike endringer sendes på høring til togselskapene før endringene gjennomføres.
1.3.3 Klageprosedyre
Søkere som mener å ha blitt urettferdig behandlet, utsatt for forskjellsbehandling eller fått sine interesser krenket på annen måte, kan i henhold til jernbaneforskriften § 11-3 klage til Statens jernbanetilsyn. Dette gjelder særlig beslutninger som er truffet av Bane NOR, togselskapene eller den som driver serviceanlegg når det gjelder:
- utkast til og endelig versjon av netterklæringen
- kriterier som er fastsatt i netterklæringen
- fordelingsprosessen og resultatet av denne
- avgiftsordningen
- nivået på eller strukturen til infrastrukturavgifter som søkeren må eller kan komme til å måtte betale
- ordninger for tilgang i samsvar med § 2-1, § 2-2, § 2-4 og § 2-5.
- tilgang til tjenester, innkreving av avgifter og betaling for tjenester i samsvar med § 13-2 og kapittel 4
- trafikkstyring
- planlegging av fornyelser samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold
- overholdelse av kravene i § 3-4 til § 3-7
- inngåtte rammeavtaler
Det følger av jernbaneforskriften § 11-3 (2) at SJT SJTStatens jernbanetilsyn. innen seks uker etter å ha mottatt alle relevante opplysninger skal underrette berørte parter om sin avgjørelse i saken.
1.4 Struktur
RailNetEurope (RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.) har utarbeidet en felles struktur for Network Statements oppbygning og innhold (Network Statement Common Structure). Denne Network Statement er i henhold til Network Statement Common Structure for 2027.
Den siste versjonen av Network Statement Common Structure, godkjent 27. mai 2025, kan lastes ned fra RNEs nettsider(åpnes i ny fane).
1.5 Gyldighetsperiode, oppdatering og publisering
1.5.1 Gyldighetsperiode
Network Statement 2027 gjelder:
- tilgang til og bruk av infrastruktur, begrenset av Ruteplan R27
- behandlingen av kapasitetskrevende program for Ruteplan R27. Dette gjelder også hvis behandlingen skjer før starten av Ruteplan R27
Network Statement utgis 12 måneder i forkant av den ruteplanperioden den gjelder for og er gyldig for én ruteplanperiode.
Ruteplan R27 gjelder for perioden fra og med søndag 13. desember 2026 til og med lørdag 11. desember 2027. Disse datoene er fastsatt i samsvar med bestemmelsene i jernbaneforskriften.
1.5.2 Oppdatering
Bane NOR ajourfører og endrer Network Statement ved behov, i henhold til jernbaneforskriften § 5-1 (2) siste punktum.
Bane NOR vil kunngjøre eventuelle endringer eller tilføyelser som har oppstått etter utgivelsen av denne Network Statement i Endringslogg.
Endring av en offentlig regulering som er referert i Network Statement, vil kun være annonsert ved hjelp av et tillegg til Network Statement hvis
- endringen ikke er publisert i Norsk Lovtidend(åpnes i ny fane)
- endringen kan føre til restriksjoner for bruk av jernbaneinfrastrukturen i henhold til den minste pakken med tjenester, som beskrevet i jernbaneforskriften § 4-1. Les mer om den minstepakken med tjenester i kapittel 5.3
1.5.3 Publisering
Network Statement 2027 med vedlegg publiseres både som utskriftsvennlig PDF-fil og elektronisk på Bane NORs hjemmeside.
Network Statement sendes kostnadsfritt til togselskapene som har inngått Avtale om sportilgang og bruk av tjenester Avtale om sportilgang og bruk av tjenester(Fork. AST): Avtale mellom Bane NOR og jernbaneforetak om bruk av Bane NORs jernbanenett og tjenester, jf. jernbaneforskriften § 10-1 og Network Statement vedlegg 2.3.1. med Bane NOR.
Årlig utgivelse av Network Statement kunngjøres i Norsk Lysningsblad og i EU-tidende.
1.6 Kontakter
1.6.1 Bane NOR
Bane NOR kan på forespørsel gi togselskap nærmere informasjon om temaer nevnt i Network Statement 2027.
Kontakt Bane NOR SF
postmottak@banenor.no (Åpner ditt e-postprogram)
Postadresse: Postboks 4350, N-2308 HAMAR
Besøksadresse: Schweigaards gate 33, 0191 Oslo
Nettadresse: banenor.no
1.6.2 OSS
One-Stop Shop (OSS OSSOne Stop Shop) er et kontaktpunkt for søknader om internasjonal infrastrukturkapasitet innenfor RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.. Togselskaper kan sende én samlet søknad via systemet Path Coordination System (PCS). OSS sørger for å koordinere og harmonisere søknaden mellom alle involverte infrastrukturforvaltere, og integrerer den i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen.
Kontakt Bane NORs OSS
05280 / +47 22 45 50 00 Starter oppringing
ruteplan@banenor.no (Åpner ditt e-postprogram)
Postadresse: Postboks 4350, N-2308 HAMAR
Besøksadresse: Schweigaards gate 33, 0191 Oslo
1.6.3 OSS, Internasjonalt
På RNEs nettside(åpnes i ny fane) får du en oversikt over internasjonale OSS OSSOne Stop Shop.
1.7 Samarbeid mellom infrastrukturforvaltere i Europa
1.7.1 Godskorridorer
EU-forordning 913/2010 om godskorridorer trådte i kraft i Norge 17. februar 2014. Forordningen pålegger medlemslandene å etablere internasjonale, markedsorienterte godskorridorer for å
- styrke samarbeidet mellom infrastrukturforvaltere om ruteleie, samtrafikk, systemer og utvikling
- sikre god kapasitet og punktlighet for godstog i balanse med passasjertrafikk
- fremme intermodalitet ved å inkludere terminaler i styringen av korridorene
Bane NOR deltar i godskorridor 3 – ScanMed RFC (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor(åpnes i ny fane)) – sammen med Banedanmark, DB Netz, RFI, Trafikverket, ÖBB Infrastruktur og Øresundsbron.
Godskorridorer
Corridor management(åpnes i ny fane) (RNE)
For informasjon om hvordan RNE samarbeider for å gjøre godstransport på jernbane mer effektiv og samordnet mellom europeiske land.
OSS/C-OSS(åpnes i ny fane) (RNE)
For kontaktinformasjon (C-OSS) for hver av de ti godskorridorene.
ScanMed Freight RFC(åpnes i ny fane)
For informasjon om ScanMed RFC.
1.7.2 RailNetEurope og andre internasjonale fora
RailNetEurope (RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.) ble opprettet i januar 2004 på initiativ fra en rekke europeiske infrastrukturforvaltere, som ønsket å etablere en felles, europeisk organisasjon for å legge til rette for internasjonal trafikk. For å oppnå dette formålet tilbyr RNE sine medlemmer, togselskap og andre søkere og interessenter, løsninger og støtte som samsvarer med det europeiske rettslige rammeverket. Dette innebærer å utvikle og harmonisere internasjonale jernbaneprosesser, maler, håndbøker og retningslinjer. I tillegg utvikle nødvendig IT-verktøy som er strømlinjeformet og harmonisert.
1.7.2.1 RNE verktøy
Path Coordination System (PCS)
PCS er et internasjonalt koordineringssystem for søknad om ruteleier for togselskap og andre søkere, infrastrukturforvaltere, tildelingsorganer og godskorridorer. Den internettbaserte applikasjonen optimaliserer koordineringen av internasjonale ruteleier ved å sørge for at forespørsler og tilbud er harmonisert med alle involverte parter. PCS er det eneste verktøyet for å publisere tildelte ruteleier og restkapasitet samt for å administrere internasjonale banespørsmål for godskorridorene.
Tilgang til PCS er gratis. Ønskes en brukerkonto, kan forespørsel sendes til RNE PCS Support.
RNE PCS Support
support.pcs@rne.eu (Åpner ditt e-postprogram)
Nettsted: Les mer om PCS på rne.eu(åpnes i ny fane)
Charging Information System (CIS)
CIS er et informasjonssystem for infrastrukturavgifter for søkere levert av infrastrukturforvaltere og tildelingsorganer. Den internettbaserte applikasjonen gir rask informasjon og indikasjon om kostnader relatert til bruk av europeisk jernbaneinfrastruktur samt estimerer prisen for bruk av internasjonale ruteleier.
Tilgang til CIS er gratis uten brukerregistrering.
RNE CIS
support.cis@rne.eu (Åpner ditt e-postprogram)
Nettsted: Les mer om CIS på rne.eu(åpnes i ny fane)
1.7.2.2 OSS
Se kapittel 1.6.2 OSS OSSOne Stop Shop og 1.6.3 OSS, internasjonalt.
1.7.2.3 Andre internasjonale fora
I tillegg til det som er nevnt i kapittel 1.7.1 og 1.7.2 ovenfor, deltar Bane NOR i følgende internasjonale organisasjoner og fora.
European Rail Infrastructure Managers (EIM) er en organisasjon for uavhengige infrastrukturforvaltere, etablert i 2002. EIMs arbeid er konsentrert rundt to hovedområder: transportpolitisk lobbyvirksomhet overfor EUs lovgivende organer, og teknisk arbeid overfor ERA ERADet europeiske jernbanebyrået. EIM er blant organisasjonene som har rett til å oppnevne eksperter til ERAs arbeidsgrupper, og organisasjonen har selv en rekke tekniske «skyggearbeidsgrupper» som gjenspeiler ERAs egne grupper. EIM har i dag 16 medlemmer, hvorav 11 nasjonale infrastrukturforvaltere. Organisasjonen har hovedkontor i Brussel.
Mer informasjon finnes på EIM Rails nettsted(åpnes i ny fane).
Platform for Rail Infrastructure Managers in Europe (PRIME) er et koordineringsforum for samarbeid mellom EU-kommisjonen og de to lobbyorganisasjonene for infrastrukturforvaltere (EIM og CER). Forumet har to plenumsmøter i året på toppledernivå, og en rekke arbeidsgrupper knyttet til temaer innen teknologi, sikkerhet og økonomi. PRIME ledes av Kommisjonen v/ DG MOVE.
Mer informasjon finnes på PRIMEs nettsted(åpnes i ny fane).
Union internationale des chemins de fer, eller Den internasjonale jernbaneunionen (UIC) er en verdensomspennende organisasjon med hovedkontor i Paris, etablert i 1922. UIC besitter en betydelig ekspertise, og organisasjonen arbeider i dag først og fremst med forskningsprosjekter for å bidra til å utvikle standarder og tekniske løsninger for jernbanesektoren.
Mer informasjon finnes på UICs nettsted(åpnes i ny fane).
Nordic Infrastructure Managers (NIM) er et løst organisert samarbeid mellom infrastrukturforvaltere og jernbanemyndigheter i de nordiske landene. Organisasjonen har et årlig møte på toppledernivå, og en del tekniske samarbeidsgrupper tilknyttet ulike konkrete temaer. Organisasjonen har ikke noe fast sekretariat eller hovedkontor, men formannskapet går på omgang blant medlemmene for ett år av gangen.
NIM har ikke et eget nettsted, men du kan få mer informasjon ved å kontakte Bane NOR på international@banenor.no.