Krav til motstand mot brann for brannmurer og -skillevegger (NS-EN 45545-3)
Standard for brannsikring av jernbanevogner NS-EN 45545 består av 7 delstandarder. Et utdrag fra standarden er gitt for hver av de 7 delstandardene. Delstandardene er betegnet EN 45545-1, EN 45545-2 osv.
Publisert: 6. juni 2023
1 Krav til motstand mot brann for brannmurer og -skillevegger (NS-EN 45545-3)
Følgende kriterier skal oppfylles for brannmurer og -skillevegger:
- Integritetskriterier E
- Isolasjonskriteriet I
- Strålingskriteriet W
Jernbanevogner skal være utstyrt med brannmurer på følgende steder:
| Brannsted | Beskyttet område | Merknader |
|---|---|---|
| Undergulv i teknisk rom | Passasjerområder og områder for ombordpersonale inkl. førerrom | Testes iht. EN 1364-2. Krav er definert fra undergulv til toppen av gulvbelegget |
| Passasjerområde | Tilstøtende passasjerområder | Testes iht. EN 1364-1 (vegger). Hele tverrsnittet skal testes med alle elementer plassert i den posisjonen de vil ha i den aktuelle jernbanevognen |
| Passasjerområde | Førerrom | Brannmurer testes iht. EN 1364-1 (vegger) og klausul 6 i samme standard. Hele tverrsnittet skal testes med alle elementer plassert i den posisjonen de vil ha i den aktuelle jernbanevognen |
| Innside av bagasjeoppbevaringssted | Utside av bagasjeoppbevaringssted | Testes iht. EN 1364-1 (vegger) |
| Bagasjeoppbevaringssted | Alle områder inkl. utearealer | Testes iht. EN 1364-1 (vegger) |
1.1 Typisk test av brannmotstand av noen brannmurprodukter
| Beskrivelse av produkt og/eller design | Kriteriekrav |
|---|---|
| Stålplate, 2 mm tykk | E60 |
| Stålplate, 2 mm tykk med 50 mm isolasjon av mineralfiber | E60, I15 |
| Aluminiumsplate, 3 mm tykk, ikke isolert på kald side | E10 |
| Aluminiumsplate, 5 mm tykk, ikke isolert på kald side | E15 |
| Aluminiumsplate, 3 mm tykk med 30 mm isolasjon av mineralfiber på varm side | E15 |
Test av ulike materialer etter EN 45545-3 (YouTube)(åpnes i ny fane)