KO-SPO Spor

Publisert: 2. oktober 2024

Oppdatert: 16. desember 2024

Denne objekttypen skal ikke ha funksjonell lokasjon.

Beskrivelse

Objekttypen spor (KO-SPO) er ikke et fysisk objekt, men en overordnet del av spornettet. Alle andre objekter må ha en tilhørighet til sporobjektet med «sportype» og «spornummer». Objektet beskriver sammenhenger og innhold i dataene. Sporobjektene danner nettverket i spornettet og er grunnlaget for alle andre objekter. Det ble opprettet for å kunne registrere sporfeil og for å lokalisere andre objekter langs sporet.

Spornettet

KO-SPO har følgende alternative grenser:

  • Sporveksel – stokkskinneskjøt
  • Innkjørhovedsignal
  • Sporstopper

Spornettet er en topologi som er bygd opp av noder og lenker. Sporene sprer seg utover i spornettet gjennom lenker (KO-SPO) og deler seg i noder med sporvekselobjekter (KO-SPV). I den norske versjonen av railML2.4nor, som er en standard (Topologimodell) utarbeidet av Jernbanedirektoratet, er alle sporelementer enkeltstående objekter med en start og slutt, og noden starter alltid i begynnelsen av neste sporobjekt. Et spor begynner normalt med objektet sporstopper (KO-SST). Dette til sammen danner lenker og noder til en struktur av sammenhengende elementer.

Lenker og noder danner en sammenhengende struktur i spornettverket.

Eksempel på node-lenke

Kryssingsspor

For de SPO-objektene som benyttes i forbindelse med kryssingsspor vil oppgitt kryssingssporlengde normalt være kortere enn den totale lengden på kryssingsporet mellom de angitte grensene. Kryssingssporlengde er et eget felt i spesifikasjonen.

Sportype

Spornettet er bygd opp gjennom et hierarkisk mønster med tilhørighet til bane og lokasjoner. Alle objekter må ha en tilhørighet til lokasjon, sportype og spornummer i dette spornettet. TRASÉ er avhengig av at sporobjektene er utformet med riktig spornummer og sportype for å kunne lese data fra Maximo.

Sportype Forklaring
Hovedspor Sporet som fortrinnsvis benyttes i togfremføringen av tog i ordinær rute og forbinder stasjonene med hverandre. På stasjoner med flere alternative spor er dette det sporet som er benyttet ut fra rutetabellen og tjenesterutebøkene. Normalt er dette normalstillingen til sporvekselens drivmaskinene slik det er definert i sikringsanlegget.
Høyre hovedspor Høyre spor på dobbeltsporet strekning for kjøring i stigende kilometer.
Overkjøringsspor

Overkjøringsspor er spor mellom to togspor, eller mellom to hovedspor, eller mellom hovedspor og togspor på en stasjon.

Overkjøringsspor nummereres i 1000-serier (starter fra 1001, 1002, 1003, osv) med laveste nummer ved laveste km, og deretter stigende nummerering mot stigende km.

På større områder kan overkjøringssporene grupperes i egne 1000-serier (1001, 2001, 3001, osv).

Sidespor Benyttes for andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting.
Togspor Alternativ togvei på stasjoner med flere enn et spor. Sporet er en del av rutenettet og benyttes i togfremføringen når hovedsporet er belagt f.eks. ved kryssing av tog. For stasjoner med flere togspor gis disse en prioritert rekkefølge ut fra hvordan togtrafikken er satt opp i rutetabellen. Sikringsanlegget har normalt definert prioriteringen til de ulike togsporene gjennom normalstillingen til sporvekslene.
Venstre hovedspor Venstre spor på dobbeltsporet strekning for kjøring i stigende kilometer.
Øvrige spor Spor på stasjoner som ikke er styrt av sikringsanlegget eller ikke vil bli benyttet i ordinær trafikk. Sporet er normalt sperret med sporsperre eller annen metode som hindrer at togmateriell kan komme ut i trafikkert spor. Normalt begynner et øvrig spor der sikringsanleggets indikering opphører men kan i noen tilfeller trekkes ut til sporvekselen.

Det finnes to alternativer for registrering av spor gjennom stasjoner, avhengig av hvilket spor som er hovedspor.

Alternativ 1:

  • Fra Innkjørhovedsignal A til Innkjørhovedsignal B sammenhengende

Alternativ 2:

  • fra Innkjørhovedsignal A til sporveksel 1  
  • fra sporveksel 1 til sporveksel 2 
  • fra sporveksel 2 til Innkjørhovedsignal B 
To alternativer: Stasjon B med spor 1 gjennomgående, Stasjon A veksler mellom spor 1 og 2.

Illustrasjonen viser alternativ 1 med stasjon B og alternativ 2 med stasjon A hvor hovedtogspor er markert med oransje farge gjennom stasjonene. I begge tilfeller med start og slutt i innkjørhovedsignal. På stasjon A veksler det mellom spornummer 1 og spornummer 2, mens det på stasjon B er spornummer 1 gjennomgående.

Ved alternativ 1 får man 1 sporobjekt, mens for alternativ 2 blir det 3 sporobjekter.

Spor nummer 2 legges inn som et sporobjekt.

Underliggende sporobjekter

Alle spor skal registreres under objekttypen KO-SPO. De øvrige sportypene – SID, HEN og VST – registreres i tillegg under sin egen objekttype. De blir dermed funksjonsobjekter der man angir sporets funksjon og fasiliteter som finnes ved sporet. (SID, HEN og VST kan ha tilsvarende grenser. Hensikten med disse typene er i første rekke å angi en bruksmessig lengde for togoperatører. Denne er normalt kortere enn total lengde).

ObjekttypeID Navn Funksjon Primær hensikt
KO-SPO Spor Et ikke fysisk hjelpeobjekt som gjelder for alle sportyper – benyttes særlig for å legge inn sporfeil og andre feil langs linjen.

På stasjon (TJN 1.11)
Hovedtogspor: Spor på en stasjon som tog benytter når sporvekslene ligger i normalstilling.

Togspor: Spor på en stasjon som er beregnet for inn- og utkjøring av tog.

Øvrige spor: Spor alle andre spor på stasjonen som ikke er kontrollert av et sikringsanlegg.

På linjen (TJN 1.9)
Hovedspor: Spor på linjen som forbinder to stasjoner med hverandre, og som er beregnet for kjøring av tog.

Høyre hovedspor: Høyre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.

Venstre hovedspor: Venstre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.

Om definisjoner for linjen i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)(åpnes i ny fane)

KO-SID Sidespor Alle andre spor på linjen enn hovedspor og er beregnet på skifting.

Alle andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting.

KO-SID har en viktig rolle for å angi private sidespor spesielt der Bane NOR har vedlikeholdsansvaret for sporet.

KO-HEN Hensettings- og driftsbanegårdspor Spor for hensetting av materiell og for øvrige spor ute på verksted/driftsbaneområder.

Spor som er særlig beregnet på midlertidig hensetting av jernbanekjøretøyer mellom to oppdrag.

Om hensettingsspor i Trafikkregler for jernbanenettet kap. 3(åpnes i ny fane): «Hensettingsspor er spor som er særlig egnet til å hensette materiell, ubevoktet, for ubestemt tid». «“Parkering” blir brukt for perioden der utstyr ikke er i bruk mellom to oppdrag.»

KO-VST Verkstedspor – spor inne i verkstedbygning Rene verkstedsspor inne i verkstedbygning. Registreringer i Network Statement som opplysninger til togselskaper.

Disse egenskapene til objektene i Maximo er grunnlaget for å bygge opp spornettet og danne grunnlaget for å generere dataene i TRASÈ. Dataene overføres via digitalt format. Digitale løsninger krever eksakte og korrekte data for å kunne fungere.

Spornummering på stasjoner

Nummering av spor på stasjoner skal for nye stasjoner gjøres etter Teknisk regleverk: TRV:03998(åpnes i ny fane).

a) Spor på stasjoner skal nummereres med arabiske tall, jfr. Teknisk regelverk: TRV:03998(åpnes i ny fane).

b) To spor innen samme stasjon skal ikke ha samme nummer, jfr. Teknisk regelverk: TRV:03999(åpnes i ny fane).

c) Nummereringen bør følge retningslinjene under, jfr. Teknisk regelverk: TRV:04000(åpnes i ny fane).

  • Parallelle spor i samme sporgruppe gis fortløpende nummer med laveste nummer for sporene nærmest stasjonsbygning/plattform.
  • Spor med km-retning fra Oslo gis de laveste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor.
  • Spor med km-retning til Oslo gis de høyeste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor.

d) Togspor skal nummereres med lavere nummer i forhold til sidespor, jfr. Teknisk regelverk: TRV:04001(åpnes i ny fane).

Ved flere sporgrupper innen stasjonen foretas nummereringen – bortsett fra togsporgruppa – fra den enden av stasjonen som ligger nærmest Oslo.

Underlag/dokumentasjon

Sjekk om objektet skal kobles mot dokumentasjon i ProArc i henhold til «Kodeverk Objekttyper» pr. fag (Strikkeoppskrift).

Generelle data

Generelle data for registrering av objekter finner du på siden Registrering av objekter.

Spesifikke data

Navn på felt Definisjon Instruksjon for utfylling Type utfyllingsformat Eksempeltekst
Navn/Nr

Angis med hvor sporet ligger med for eksempel stasjonsnavn eller terminalnavn og/eller type spor.

For overkjøringsspor angis Navn/Nr ut fra sporvekselnummer fra og til. Angis på formen «Spv»«-Spv». «Første sporveksel» er vekselen med lavest km-verdi.

Må fylles ut Fritekst (maks 50 tegn)

Østre tømmerspor, buttspor

For overkjøringsspor: Spv3–Spv8

Merknad Merknad kan benyttes for å angi begrensninger ved for eksempel planovergang. Ved behov Fritekst Hovedspor
Helsveist/Lasket Sammenføyningsmetode mellom skinner. Må fylles ut Forvalgsliste Lasket
Kryssingssporlengde (m) Effektiv kryssingssporlengde for hovedstogspor og for togspor målt mellom isolert skjøt ved utkjørssignalene minus 15 meter. For spor uten signaler benyttes avstand mellom middelmerker. Der planovergang, veisikringsanlegg eller annet begrenser effektiv lengde bruker man isolert skjøt begrensningen minus 15 meter. For hensettingsspor, fyll også ut KO-HEN. Fylles ut for kryssingsspor Tall (m) 550
Kan forlenges med (alt 1) (m) Kryssingssporet kan forlenges med det antall meter som er angitt her. Fylles ut for kryssingsspor Tall (m) 650
Kan forlenges med (alt 2) (m) Kryssingssporet kan forlenges med det antall meter som er angitt her. Fylles ut for kryssingsspor Tall (m) 750
Lengde (m) Angir lengden på sporet hvor det kan stilles tog. Det skal f.eks. trekkes fra 5 meter i forhold til sporstopper og dvergsignal. Må fylles ut Tall (m) 600
Sportype på stasjon Type spor på stasjonen. Må fylles ut Forvalgsliste Hovedtogspor

Innsamling og registrering av data

  • For eksisterende objekter: Fagansvarlig eller den som bemyndiges.
  • For nye objekter: Prosjekterende/Entreprenør.