Ulykkesberedskap

God ulykkesberedskap løses best gjennom felles rutiner og samordning. Her beskrives de beredskapstjenestene som Bane NOR tilbyr på terminalområdene.

Bane NOR har et omfattende system for beredskap for uønskede hendelser på jernbaneinfrastrukturen, og har etablert varslings- og håndteringsrutiner for dette. Dersom en hendelse skjer på det som defineres som jernbaneinfrastrukturen, herunder serviceanleggene og godsterminalene, vil denne beredskapen utløses.

Merk at dette ikke fritar den enkelte virksomhet på terminalen fra eget sikkerhetsansvar for egen aktivitet.

Tilgjengelig beredskapsutstyr

HMS-tavle

Bane NOR skal etablere HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-tavler på alle terminalene. Disse skal være lett tilgjengelig for alle.

Førstehjelpsutstyr og hjertestarter

Hver terminal skal være utstyrt med førstehjelpsutstyr og hjertestarter. Hjertestarter skal ligge innendørs for å sikre at funksjon ikke ødelegges.

Bane NOR er ansvarlig for tilsyn og oppgradering av utstyret.

Terminalbruker er ansvarlig for å bruke utstyret iht. angitt vis og melde om mangler og feil.

Beredskapscontainer

Hver terminal skal være utstyrt med minst én beredskapscontainer.

I hver container henger det oppslag om hvilket utstyr som finnes i den enkelte container. Dette kan brukes, men skal da fylles opp igjen av bruker.

Brukt utstyr skal leveres til godkjent avfallsstasjonOmråde og fasiliteter som er tilrettelagt for forskriftsmessig og sikker kildesortering og mellomlagring av ulike typer avfall, i påvente av henting og håndtering.. Noe brukt utstyr, som brannslukningsapparater og absorberingsmidler, er kategorisert som farlig avfall. Terminaloperatør er selv ansvarlig for å håndtere avfall fra bruk av beredskapscontainer.

Beredskapsportalen

Beredskapsportalen ble etablert for å gi nødetater god og tilstrekkelig informasjon for innsats. Portalen gir informasjon om terminaler, inkl. kart, adkomst, funksjon, risikoer og informasjon om aktører på stedet. Videre gir Beredskapsportalen tilgang til Bane NORs beredskapsplanverk.

Det er trafikkstyringssentralene som har ansvar for operativ 2. linjeberedskap i Bane NOR, og som sørger for videre varsling og kontakt med nødetater.

I utgangpunktet skal ikke godsoperatører ha behov for å sette seg inn i innholdet i Beredskapsportalen, men togselskap og operatører kan få tilgang. Siden er passordbeskyttet og tilgang er personlig.

Lenke til Beredskapsportalen finnes under. Interessenter med tjenstlig behov kan be om tilgang til portalen via togselskapenes «Min side».

Beredskapsportalen Ekstern lenke

Taktisk og operativ beredskapsinfo, inkludert rutiner for varsling, håndtering, kommunikasjon og samhandling i nødsituasjoner samt ulike typer analyser.

Rutiner for deteksjon og varsling

Alle virksomheter skal ha systemer for å sikre at ev. ulykker innenfor eget ansvarsområde kan detekteres (oppdages) og at det er laget rutiner for hvordan dette skal varsles.

Alle medarbeidere som benytter terminalområdet er ansvarlig for å melde fra umiddelbart dersom det oppstår situasjoner som kan eskalere til en ulykke.

Aktører og ansvarsområder

Bane NORs ansvar

Bane NOR er ansvarlig for beredskap for hendelser relatert til jernbaneinfrastrukturen. Dette inkluderer hendelser som skjer i og ved jernbanespor og på serviceanleggEt anlegg, inkludert grunn, bygninger og utstyr, som er spesielt tilrettelagt for å levere en eller flere tjenester som er nevnt i jernbaneforskriften § 4-2, § 4-4, og § 4-5. Bane NOR, som eier av disse anleggene, tildeler operatører rollen som Driver av serviceanlegg gjennom tilgangsavtalen (TGA). Ref. Jernbaneforskriften § 1-7..

Terminalbrukeres ansvar

Terminalbruker er ansvarlig for egen ulykkesberedskap og skal ha beredskapsplaner for egen virksomhet som del av egen internkontroll. Ansvaret inkluderer nødvendig opplæring og øving.