Krav til risikostyring og beredskapsplanlegging

HMS-regelverket stiller krav til risikostyring og beredskapsplanlegging for alle virksomheter. Bane NOR har egne særkrav til risikostyring sikkerhet samt felles system for varsling og håndtering av uønskede hendelser. Terminaloperatørenes rolle i Bane NORs risikostyring og beredskapsplanlegging avtalefestes gjennom Tilgangsavtalen (TGA).

Risikostyring

Alle virksomheter som opererer på terminaler skal ha egne systemer for risikostyring og internkontroll. Dette innebærer blant annet risikoanalyser for egne arbeidsoperasjoner og gjennomføring av nødvendige risikoreduserende tiltak. Dette følger av krav i HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-lovgivningen og i tilgangsavtalene.

Vi anbefaler at alle virksomheter arbeider etter beste praksis i tråd med ISO-standardene (eller tilsvarende) for risikostyring, kvalitet, helse og sikkerhet og ytre miljø. Det kan også være lurt å benytte Bane NORs prosesser for risikostyring der det er relevant, da dette vil lette samordning og samhandling under driftsfasen.

Bane NOR ivaretar jernbanelovgivningens krav til sikkerhetsstyring og sikring av trafikkerte spor og terminalområdet.

Risikostyringen skal samordnes mellom virksomhetene som del av krav til samordning HMS og i henhold til krav i tilgangsavtalene for terminalene (TGA).

Beredskapsplanlegging

Bane NOR skal som infrastrukturforvalter sørge for tilstrekkelige varslings- og beredskapsplaner for hele jernbanenettet og for serviceanleggene. Dette formidles til togselskaper og nødetater gjennom tilgangsstyrte portaler, samt via andre fora relatert til inngåelse av sportilgangsavtalen (AST).(åpnes i ny fane)

Bane NOR er ansvarlig for stasjonært og mobilt beredskapsutstyr på terminalene, og sørger for oppslagstavler ( HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-tavler) med stedlig informasjon om varsling og beredskap. Dette gjør Bane NOR i tillegg til ev. samordning av varsling og beredskap i regi av hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2..

Les mer i artikkelen om ulykkesberedskap.

Brannvernleder

Bane NOR skal sørge for at alle brannsikkerhetssystemer er på plass, er vedlikehold og fungerer som de skal. Bane NOR utpeker en brannvernleder for hver terminal, se kontaktinformasjon på HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-tavlen på den enkelte terminal.

Særskilte brannobjekter

Det er kommunene som utpeker særskilte brannobjekter ut ifra lokale risikoforhold. Særskilte brannobjekter får blant annet forsterket tilsyn.

Bane NOR vil informere brukere der terminaler er særskilte brannobjekter, og ferdigstille nødvendig beredskapsinformasjon i Beredskapsportalen.

Per i dag er ingen terminaler identifisert som særskilt brannobjekt.

Industrivern

Ingen terminaler er per i dag utpekt til å ha krav til industrivern.

Krav om industrivern for verksteder

Virksomheter som utfører aktiviteter som kan føre til uønskede hendelser med alvorlige konsekvenser for liv, helse, miljø eller materielle verdier, har krav om industrivern.

Aktører og ansvarsområder

Bane NORs ansvar

Bane NOR skal sikre at terminalene er utformet og driftet sikkert og i tråd med HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-lovgivningen og jernbanelovgivningen.

Bane NOR har HMS-ansvar for egne medarbeidere.

Bane NOR skal dele nødvendig sikkerhetsinformasjon og delta i samordning av HMS.

Terminalbrukers ansvar

På terminalområdene gjelder tilgangsavtalen, og gjennom denne forplikter alle aktører seg til å delta i felles beredskap og samordning.

Terminalbrukere er selvstendig ansvarlig for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS-lovgivning uavhengig av samordning av HMS.

Viktige lov- og forskriftskrav