Krav til personlig sikkerhet
Sikkerhet har høyeste prioritet for Bane NOR både ved togfremføring og terminaldrift. Her kan du lese om hvilke felles krav vi stiller til sikkerhet på terminalområdene.
Krav til opplæring
Alle som skal besøke eller arbeide på Bane NORs godsterminaler godsterminalerSted for omlasting av gods fra veikjørende/seilende transportmiddel til jernbane. Terminalområdet omfatter som oftest kjøre- og lastegater, depoter, gatekontroll, porter, bommer og gjerder tilknyttet veisystemer, ulike serviceanlegg og tilknyttede spor (lastespor og skiftespor)., skal gjennomgå nødvendig sikkerhetsopplæring. Bane NOR tilbyr gratis nettbaserte kurs via Bane NORs kursportal. Øvrige kurs kan bestilles av privat aktør. Bane NOR vil også, som del av samordning HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften)., ta initiativ til felles trening og øving innen ulykkesberedskap ulykkesberedskapBeredskap som skal hindre at en oppstått situasjon utvikler seg til en ulykke, eller som skal begrense konsekvensene av en ulykke. Ref. Jernbanedirektoratets begrepskatalog..
Minstekrav til personell uten operative oppgaver (herunder administrativt personell, administrativt besøkende og personer som deltar på korte befaringer i følge med ledsager) er å gjennomgå en kort opplæring i ferdselsregler på terminalen, gangbaner og faremomenter.
Dette kan gjøres enten gjennom på-stedet-opplæring av kyndig personell og ev. ved hjelp av en sikker jobb-analyse, eller ved å gjennomføre e-læringskurset "Generelt terminalkurs for alle / Safety course - Cargo terminals".
Sjåfører som leverer eller henter gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. på Alnabru skal gjennomføre det obligatoriske sjåførkurset for Alnabru, "Sjåfører Alnabru / Drivers Alnabru".
Vi anbefaler også sjåfører som leverer eller henter gods på andre terminaler å gjennomføre sjåførkurset "Sjåfører utenfor Alnabru / Drivers outside Alnabru", men dette er per i dag ikke obligatorisk.
Maskinførere på godsterminalene skal gjennomføre sikkerhetskurs for terminaler ("Generelt terminalkurs for alle / Safety course - Cargo terminals"). Vi anbefaler også disse å gjennomføre sjåførkurs.
Se forøvrig anbefalte kurs for terminalarbeidere.
Minstekrav til personer som utfører operative oppgaver på terminaler (herunder terminalarbeidere, operatører og personell som beveger seg på området uten ledsager) er Bane NORs sikkerhetskurs for terminaler: "Generelt terminalkurs for alle / Safety course - Cargo terminals".
Vi anbefaler også følgende kurs for terminalarbeidere:
- Sikkerhetskurs - del 1 (Safety course part 1)
- Sikkerhetskurs del 2 (Safety course part 2) Fareblind
- Sjåfører utenfor Alnabru / Drivers outside Alnabru
Alle som utfører arbeider på terminaler skal forøvrig også gjennomgå arbeidsgiverbestemt opplæring/utdanning tilpasset arbeidsoppgavene. Dette følger lovpålagt arbeidsgiveransvar og følges ikke opp ytterligere av Bane NOR.
Registrering og pålogging for norske arbeidstakere
Normalt kreves HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-kort for pålogging til Bane NORs kursportal. HMS-kort bestilles via egen (norsk) arbeidsgiver, se mer info i lenken under.
Personer som har norsk personnummer/D-nummer og HMS-kort kan gjennomføre obligatorisk e-læringskurs ved å benytte innloggingssiden til Bane NORs kursportal(åpnes i ny fane). Gjennom denne brukerkontoen gis tilgang til hele Bane NORs kursportal og en rekke ulike sikkerhetskurs.
Ta sikkerhetskurs i Kursportalen
I Bane NORs kursportal kan du se kurskalender, melde deg på kurs, hente ut kursbevis mm.
Registrering og pålogging for utenlandske arbeidstakere
Utenlandske arbeidstakere, som ikke har anledning til å bestille HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-kort, kan gjennomføre obligatoriske e-læringskurs ved å benytte vår begrensede innloggingsløsning(åpnes i ny fane). Dette er en begrenset tilgang som kun gir tilgang til utvalgte sikkerhetskurs.
Pålogging for Bane NORs ansatte
Bane NORs ansatte får automatisk pålogging på kursportalen gjennom ordinær Bane NOR-bruker. Denne brukeren er direkte koblet opp mot DRIV.
Repetisjon og oppfølging
Alle obligatoriske kurs er gyldige i ett år, og må deretter gjentas for at de skal være gyldige. Bane NOR vil ha elektronisk tilgang til alle oversikt over gjennomførte kurs og kursstatus, og vil kunne benytte dette som grunnlag for sikkerhetskontroller på terminalene.
HMS-kort for Bane NORs ansatte
Er du ansatt i Bane NOR, bestiller du HMS-kort i Jobbkortportalen.
Hvis du ikke er ansatt i Bane NOR
Hvis du ikke er ansatt i Bane NOR, må du bestille HMS-kort fra Arbeidstilsynet.
Krav til personlig verneutstyr
Alle som oppholder seg på Bane NORs terminaler, skal følge Bane NORs minimumskrav for bruk av vernetøy og personlig verneutstyr (se under).
Det stilles ulike krav avhengig av rolle
Alle som oppholder seg på godsterminaler godsterminalerSted for omlasting av gods fra veikjørende/seilende transportmiddel til jernbane. Terminalområdet omfatter som oftest kjøre- og lastegater, depoter, gatekontroll, porter, bommer og gjerder tilknyttet veisystemer, ulike serviceanlegg og tilknyttede spor (lastespor og skiftespor). skal ha verneutstyr i tråd med Bane NORs minstekrav og som i tillegg er tilpasset de aktuelle arbeidsoperasjonene. Det er den enkeltes arbeidsgiver som er ansvarlig for å definere hva som er tilstrekkelig verneutstyr for egne ansatte, tildele påkrevet utstyr til sine ansatte og gi nødvendig opplæring i dette. Utstyret skal være tilpasset de aktivitetene som utføres på terminalen og de risikoene som foreligger.
Arbeidstøyet bør ha tydelig merking av hvilket firma vedkommende arbeider for (profilering).
Personer uten operative oppgaver (herunder administrativt personell, administrativt besøkende og personer som deltar på korte befaringer i følge med ledsager) skal ha synlighetstøy på overkroppen som tilfredsstiller ISO 20471 klasse 3 (det betyr som et minimum synlighetsvest med korte ermer med refleks på).
Merk: For mindre personer anbefales bruk av synlighetsjakke og ev. synlighetsbukse, da det for disse personene er vanskelig å oppnå synlighetskravet med kun bruk av refleksvest klasse 3. Det anbefales også å bruke gult vernetøy og at dette er rent, da det har vist seg at dette gir best synlighetseffekt.
Personer som utfører operative oppgaver på terminaler (herunder terminalarbeidere og operatører) skal benytte vernesko og synlighetsjakke/bukse klasse 3. I tillegg skal virksomhetene stille egne krav til personlig verneutstyr basert på en risikoanalyse av de oppgaver som skal utføres. Det forventes at operatører og deres leverandører har en skriftlig instruks for bruk av verneustyr for de ulike oppgavene som utføres.
Se forøvrig Bane NORs anbefalinger under mht. tilstrekkelig verneutstyr.
Sjåfører som utelukkende leverer og henter gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly., skal som et minimum følge minstekravet til administrativt personell, dvs. synlighetstøy på overkroppen som tilfredsstiller ISO 20471 klasse 3 (det betyr som et minimum synlighetsvest med korte ermer med refleks på).
Se forøvrig Bane NORs anbefalinger under mht. tilstrekkelig verneutstyr.
Alle Bane NORs medarbeidere skal følge minimumskrav til adminstrativt personell, dvs. synlighetsvest/jakke klasse 3.
Ved operative befaringer, kontroller og øvrige samordningsoppgaver skal Bane NORs medarbeidere ha jakke og bukse synlighetsklasse 3 og vernesko.
På tømmerterminaler skal det i tillegg bæres hjelm med hakestropp, og briller, hørselvern og lys skal være tilgjengelig ved behov.
Der Bane NORs medarbeidere har behov for å gå inn på avstengte områder der operatør har definert særskilte krav til personlig verneutstyr (f.eks. avmerket støysone, garasje, verksted el.), skal operatørs minimumskrav følges.
For øvrig skal verneutstyr følge Bane NORs krav til profilering og utforming.
Bane NOR stiller egne standardiserte krav til personlig verneutstyr ved utførelse av arbeid på selve jernbaneinfrastrukturen.
Prosedyre for bruk av verneutstyr ved arbeider "i og ved spor" kan lastes ned fra Bane NORs portal for sikkerhetsinstrukser ved arbeider i og ved spor.
Basert på beste praksis anbefaler vi følgende prinsipper for valg av personlig verneustyr:
- synlighetstøy, heldekkende jakke og bukse som tilfredsstiller ISO 20471 klasse 3 (vasket/rent, fortrinnsvis gult)
- vernesko med spikerslag og uten lisser
- hansker ved fare for slitasje-, kutt- eller stikkskader eller kjemikalieeksponering
- hørselvern ved fare for punktstøy samt ved arbeid i oppmerkede støysoner
- vernehjelm med hakestropp ved arbeidsoperasjoner der det er risiko for å slå hodet eller fall av gjenstander (men uten hakestropp der det er fare for at stroppen kan henge seg fast ved bevegelse av person eller materiell)
- øyevern ved fare for øyeskader (særlig aktuelt på tømmerterminaler)
- personlig lykt ved mørke eller tåkete vær
Det kreves ikke flammehemmende tøy med mindre man skal utføre varme arbeider eller befinner seg i nærheten av høyspenningsanlegg.
Seriøsitet og adferd
Alle som beveger seg inne på terminalområdene har et selvstendig ansvar sikkerhet og seriøsitet. Vi forventer at alle er årvåkne med tanke på farlige situasjoner, og at vi hjelper hverandre med å påpeke feil og mangler. Uønskede hendelser, farlige tilstander eller brudd på sikkerhetskrav skal meldes. Personer uten tjenstlig behov på terminalområdet eller som ikke kan legitimere seg, skal bortvises. Administrativt besøkende skal følges.
- Vi følger krav som gjelder på terminalen.
- Vi følger skilting og oppmerkede kjøreveier og gangbaner.
- Vi kommuniserer tydelig og med enkelt og korrekt språk og øyekontakt, slik at misforståelser unngås.
- Vi har ikke musikk/radio på øret når vi oppholder oss på terminalområdene.
- Vi bryter aldri barrierer eller oppsatte sperringer og stengsler.
- Vi melder fra om farer, brudd på krav, kritikkverdige forhold og uønskede hendelser.
- Sammen skaper vi en trygg arbeidsplass og et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Aktører og ansvarsområder
Bane NORs ansvar
Bane NOR er overordnet ansvarlig for driften av terminalen og stiller derfor minimumskrav til sikkerhet ved bruk av terminalområdene. Bane NOR kan stille strengere krav til sikkerhet og kontroll enn det som beskrives her, dersom risikoforholdene tilsier det.
Bane NOR har i tillegg selvstendig ansvar for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-regelverk og skal delta i samordning av HMS.
Terminalbrukeres ansvar
Terminalbrukere skal følge de sikkerhetskrav Bane NOR stiller.
Terminalbrukere er ansvarlig for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS-regelverk og skal delta i samordning av HMS.
Aktuelle kravreferanser
- Bane NORs standard krav til verneustyr (bransjekrav)
- Internkontrollforskriften (lovdata.no)(åpnes i ny fane) – systematisk HMS-arbeid, inkludert samordning av HMS
- Arbeidsmiljøloven (lovdata.no)(åpnes i ny fane) med forskrifter – sikring av fullt forsvarlig arbeidsmiljø
- Forskrift om utførelse av arbeider (lovdata.no)(åpnes i ny fane) – detaljerte krav for ulike arbeider:
- Kap. 2 – om stoffkartotek
- Kap. 3 og 31 – om arbeid med kjemikalier
- Kap. 10 og 11 – om bruk av arbeidsutstyr
- Kap. 12 og 13 – om kontroll og vedlikehold av arbeidsutstyr og anlegg
- Kap. 14 – om støy og vibrasjoner
- Kap. 17 – om arbeid i høyden
- Kap. 18 – om løfteutstyr
- Kap. 20 – om høytrykkspyling
- Kap. 22 – om sikkerhetsskilting, signalgivning og kommunikasjon
- Kap. 23 – om risikovurdering, opplæring og informasjon