Krav til miljø og bærekraft
Bane NOR arbeider for å utvikle «grønne» og utslippsfrie terminaler. Slik bidrar vi til å sikre en komplett utslippsfri godstransport på jernbane. Målet er utslippsfrie terminaler og ansvarlige verdikjeder innen 2030.
Overføringsverdien for gods
Overføring av godstrafikk fra vei til jernbane gir energi-, areal- og klimabesparelser, i tillegg til at sikkerheten er betydelig bedre ivaretatt.
Vårt viktigste tiltak for klima og miljø er derfor å flytte mest mulig gods over på jernbane, samt å videreutvikle og elektrifisere jernbanen og tilgrensende jernbaneanlegg.
Godstrafikk på elektrifisert jernbane er godkjent som «bærekraftig transport» i EUs taksonomiregelverk for bærekraftig finans. Ved å benytte seg av elektrifisert jernbane kan vareeiere altså utvikle helt grønne verdikjeder, og dermed være i forkant av stadig strengere klima- og miljøkrav fra kundene.
«Bane NOR – for at flere sender med tog.»
Bærekraftmål for terminaler
For godsterminalene våre har vi mål om å utvikle en sikkerhets- og etterlevelseskultur innen HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).. Vi skal utvikle våre terminaler og tjenester til forventet kvalitet, og legge til rette for at hele verdikjeden for godstrafikk får merverdi av å velge jernbane som transportmiddel.
Vi har også ambisjoner om utslippsfri terminaldrift innen 2030. For enkelte terminaler er vi godt på vei, men for mange terminaler er dette et meget ambisiøst mål.
Hva vi gjør, helt konkret
Her følger eksempler på tiltak som er planlagt så langt.
Utvikling av terminalløsninger
- etablering av strømtilførsel og ladeløsninger – løpende utrulling
- utslippsfritt terminalutstyr innen 2025
Drift og vedlikehold
- miljø – og klimavennlig vintervedlikehold
- miljø- og klimavennlig vaskeanlegg (pilot Nygårdstangen 2024)
Administrative tiltak
- styrket samarbeid og samordning av HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-arbeid på terminaler
- miljø- og klimasertifisering av terminaler (pilot Nygårdstangen i 2024)
Slik jobber Bane NOR med bærekraft Ekstern lenke
Når mer gods fraktes på skinner, blir Norge mer bærekraftig. Det kutter klimagassutslipp og er energieffektivt og arealbesparende.
Krav til etterlevelse og seriøsitet
Vi jobber med å styrke arbeidet med etterlevelse og seriøsiet og stiller strenge krav til ansvarlighet til våre leverandører.
Vi oppfordrer alle terminalbrukere til å følge opp arbeidet med å utvikle en ansvarlig leverandørkjede og å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Seriøs og ansvarlig leverandørkjede Ekstern lenke
Vi tar tydelig lederskap i arbeidet med å bevisstgjøre leverandørene våre, fremme et seriøst arbeidsliv og bekjempe arbeidslivskriminalitet. Vi skal sikre at seriøsitetskravene våre blir etterlevd gjennom god dialog og nødvendig oppfølging.
Krav til rapportering
For å ivareta krav til daglig drift, intern rapportering og utarbeidelse av bærekraftrapport, stiller vi krav til rapportering av enkelte parametere i tilgangsavtalen.
Vi vil kunne justere krav til rapportering fra terminalbrukere i tråd med stadig strengere krav til rapportering av klima og bærekraft.
Aktører og ansvarsområder
Bane NORs ansvar
Bane NOR er ansvarlig for tilrettelegging for miljø- og klimavennlig drift av terminaler, og setter retning, mål og strategier for videreutvikling av «grønne terminaler».
Terminalbrukeres ansvar
Terminalbruker plikter å etterleve lov- og forskriftskrav, lokale fastlagte driftsprosedyrer samt eventuelle krav stilt i tilgangsavtalen.
Viktige kravreferanser
- Kommende krav til bærekraftrapportering (regjeringen.no)
- EUs taksonomikrav for godstransport på jernbane (ec.europa.eu)
- Nasjonal transportplan 2025–2036, kapittel 7: Mer klima og miljøvennlig transport (regjeringen.no)
- Nasjonal transportplan 2025–2036, kapittel 5.4: Godstransportens betydning for næringsliv og verdiskaping (regjeringen.no)
- Åpenhetsloven (lovdata.no)