Krav til ferdsel på terminaler

På terminalområdene er det flere aktører som driver med ulike aktiviteter. Praktisering av standardiserte rutiner for ferdsel, både til fots og med kjøretøy og maskiner, er meget viktig for å sikre en sikker drift og unngå uønskede hendelser.

Krav til ferdsel på terminalområdene

Dette kapittelet omhandler standard rutiner for ferdsel. Eventuelle lokale regler, kjøremønster og detaljerte opplysninger om trafikk og skilting på de enkelte terminaler finnes i terminalspesifikk informasjonTerminalhåndboken inneholder generisk informasjon og krav for alle terminaler. I tillegg er det for hver terminal satt egne regler og krav som er basert på lokale forhold og risiko. Terminalspesifikk informasjon ligger her: https://www.banenor.no/for-deg-i-bransjen/godstransport/terminaler/ (under utarbeidelse).

Krav til arbeid i og ved jernbanespor, herunder krav til maskiner og rullende materiell, omfattes ikke her. Dette reguleres av Operativt Regelverk.

Se også Adgang til terminaler og Krav til personlig sikkerhet.

Krav til ferdsel til fots

Ferdsel på terminalene er i utgangspunktet regulert som for ordinær vei, og forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) gjelder.

Vi ønsker også å praktisere «beste praksis» for ferdsel til fots på trafikkert område, jf. prinsipper om arbeidsvarsling som anbefales som opplæringskrav for terminalbrukere.

Særlige krav til fotgjengere på terminaler som ikke utfører operativt arbeid:

  • Gående skal følge oppmerkede gangveier/gangbaner.
  • Der det ikke er opptegnet gangbaner skal gående som hovedregel gå langs (men ikke over!) sperrelinjer mot spor og forøvrig uten at det er til hinder for trafikken og arbeidene på terminalene.  
  • Gående må alltid søke å ha øyekontakt med førere av tog, kjøretøy og arbeidsmaskiner.
  • Gående må selv ta ansvar for å ikke komme utenfor siktlinjer og i blindsoner for kjøretøy og maskiner. 

Krav til ferdsel med sykkel o.l.

På noen terminaler kan det være tilrettelagt for bruk av sykler og el-sykler. I disse tilfellene skal det være gjennomført en risikoanalyse og utarbeides egen sikkerhetsrutine for dette som vedlegges terminalspesifikk informasjonTerminalhåndboken inneholder generisk informasjon og krav for alle terminaler. I tillegg er det for hver terminal satt egne regler og krav som er basert på lokale forhold og risiko. Terminalspesifikk informasjon ligger her: https://www.banenor.no/for-deg-i-bransjen/godstransport/terminaler/.

Krav til ferdsel med maskiner og kjøretøy

Ferdsel med kjøretøy på terminalene er i utgangspunktet regulert som for transport på vei, og forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) gjelder. Sjåfør skal være uthvilt og skal kunne dokumentere overholdelse av hviletider.

Kjøremønsteret og skilting på den enkelte terminal vil være spesifisert i opplysninger om den enkelte terminal.

Parkering

Parkering av kjøretøy er i utgangspunktet ikke en del av Bane NORs tjenestetilbud. Eventuelle avtaler om parkering kan termineres uten forvarsel.

Røyking og bruk av ild

Røyking og bruk av ild/tennkilder er i utgangspunktet forbudt på hele terminalområdet. Unntak er definerte, avgrensede røykeplasser som er tilrettelagt etter en risikovurdering.

Aktører og ansvarsområder

Bane NORs ansvar

Bane NOR er ansvarlig for tilrettelegging og vedlikehold av terminalens kjørebaner og bilparkeringsområder.

Terminalbrukeres ansvar

Fører skal rette seg etter de krav og regler som til enhver tid gjelder for den spesifikke terminal.