Krav til ferdsel på terminaler
På terminalområdene er det flere aktører som driver med ulike aktiviteter. Praktisering av standardiserte rutiner for ferdsel, både til fots og med kjøretøy og maskiner, er meget viktig for å sikre en sikker drift og unngå uønskede hendelser.
Krav til ferdsel på terminalområdene
Dette kapittelet omhandler standard rutiner for ferdsel. Eventuelle lokale regler, kjøremønster og detaljerte opplysninger om trafikk og skilting på de enkelte terminaler finnes i terminalspesifikk informasjon terminalspesifikk informasjonTerminalhåndboken inneholder generisk informasjon og krav for alle terminaler. I tillegg er det for hver terminal satt egne regler og krav som er basert på lokale forhold og risiko. Terminalspesifikk informasjon ligger her: https://www.banenor.no/for-deg-i-bransjen/godstransport/terminaler/ (under utarbeidelse).
Krav til arbeid i og ved jernbanespor, herunder krav til maskiner og rullende materiell, omfattes ikke her. Dette reguleres av Operativt Regelverk.
Se også Adgang til terminaler og Krav til personlig sikkerhet.
Krav til ferdsel til fots
Ferdsel på terminalene er i utgangspunktet regulert som for ordinær vei, og forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) gjelder.
Vi ønsker også å praktisere «beste praksis» for ferdsel til fots på trafikkert område, jf. prinsipper om arbeidsvarsling som anbefales som opplæringskrav for terminalbrukere.
Særlige krav til fotgjengere på terminaler som ikke utfører operativt arbeid:
- Gående skal følge oppmerkede gangveier/gangbaner.
- Der det ikke er opptegnet gangbaner skal gående som hovedregel gå langs (men ikke over!) sperrelinjer mot spor og forøvrig uten at det er til hinder for trafikken og arbeidene på terminalene.
- Gående må alltid søke å ha øyekontakt med førere av tog, kjøretøy og arbeidsmaskiner.
- Gående må selv ta ansvar for å ikke komme utenfor siktlinjer og i blindsoner for kjøretøy og maskiner.
Krav til ferdsel med sykkel o.l.
På noen terminaler kan det være tilrettelagt for bruk av sykler og el-sykler. I disse tilfellene skal det være gjennomført en risikoanalyse og utarbeides egen sikkerhetsrutine for dette som vedlegges terminalspesifikk informasjon terminalspesifikk informasjonTerminalhåndboken inneholder generisk informasjon og krav for alle terminaler. I tillegg er det for hver terminal satt egne regler og krav som er basert på lokale forhold og risiko. Terminalspesifikk informasjon ligger her: https://www.banenor.no/for-deg-i-bransjen/godstransport/terminaler/.
Krav til ferdsel med maskiner og kjøretøy
Ferdsel med kjøretøy på terminalene er i utgangspunktet regulert som for transport på vei, og forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) gjelder. Sjåfør skal være uthvilt og skal kunne dokumentere overholdelse av hviletider.
Kjøremønsteret og skilting på den enkelte terminal vil være spesifisert i opplysninger om den enkelte terminal.
Følgende trafikkregler gjelder på terminalområdene:
- Det skal alltid holdes lav fart. Fartsgrensen på godsterminalene er som hovedregel 20 eller 25 km/t.
- Dersom ikke annet er beskrevet, skal kjøretøy følge tilrettelagt kjørebane i urviser retning med tydelig skille mellom inngående- og utgående trafikk.
- Det er ikke tillatt å vende (snu) i en kjørebane. Ved behov for manøvrering skal dette skje utenfor angitt kjørebane.
- Ved dårlig eller forhindret sikt skal fart avpasses og om nødvendig skal kjøretøy stoppe helt for møtende trafikk.
- Kjøretøy har alltid vikeplikt for løftemaskiner.
- Personlige kjøretøy har alltid vikeplikt for nyttemaskiner, arbeidskjøretøy og arbeidsmaskiner.
- Fører skal til enhver tid ha oversikt over det som skjer rundt sitt kjøretøy. Kjøretøyet skal derfor være rengjort og vedlikeholdt (dette gjelder også speil, ryggekamera, lyssignal mv.)
- Førere som skal levere gods på terminalen skal så langt det er mulig ikke gå ut av eget kjøretøy. Fører kan kun gå ut under direkte øyekontakt med person som utfører løfteoperasjoner, og fører skal ikke bevege seg på terminalområdet bortsett fra direkte rundt sitt eget kjøretøy (med nødvendig sikkerhetsavstand).
- Fører skal være særskilt oppmerksom på gående og arbeidende personell på terminalområdet. Hold god avstand og senk farten, og tillat øyenkontakt.
- Før passering av planovergang skal fører være oppmerksom på om jernbanetog nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen (jf. trafikkregler § 10).
- Kjørende skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende bl blByggelederått lys. Om nødvendig skal kjørende stanse (jf. trafikkregler § 10).
Enkelte terminaler kan ha særskilte bestemmelser som avviker fra dette.
Parkering
Parkering av kjøretøy er i utgangspunktet ikke en del av Bane NORs tjenestetilbud. Eventuelle avtaler om parkering kan termineres uten forvarsel.
Ved avtale om parkering av alle typer kjøretøy gjelder følgende:
- Kun parkering på avtalt/oppmerket område.
- Alltid rygge inn på p-plass og følge kjøreretning.
- Parkeringsmanøvre skal ikke utføres når det er andre kjøretøy i nærheten.
Røyking og bruk av ild
Røyking og bruk av ild/tennkilder er i utgangspunktet forbudt på hele terminalområdet. Unntak er definerte, avgrensede røykeplasser som er tilrettelagt etter en risikovurdering.
Aktører og ansvarsområder
Bane NORs ansvar
Bane NOR er ansvarlig for tilrettelegging og vedlikehold av terminalens kjørebaner og bilparkeringsområder.
Terminalbrukeres ansvar
Fører skal rette seg etter de krav og regler som til enhver tid gjelder for den spesifikke terminal.
Aktuelle lov- og forskriftskrav
- Forskrift om bruk av kjøretøy (lovdata.no)
- Forskrift om kjørende og gående trafikk (lovdata.no)
- Førerkortforskriften (lovdata.no)
- Lov om vegtrafikk (lovdata.no)
- Forskrift om arbeidstid innenfor vegtransport (lovdata.no)
- Yrkestransportforskriften (lovdata.no)
- Forskrift om landtransport av farlig gods (lovdata.no)
- Regelverk for arbeidsvarsling (vegvesen.no)