Krav til arbeid i og ved lastegater og -spor
På terminaler er det mange samtidige arbeider. Det er ulike regler som gjelder, avhengig av arbeidenes formål og sted. I dette kapittelet finner du informasjon om hvilke krav som gjelder når.
Hvilke krav gjelder når?
Krav til sikkert arbeid på terminaler
Ordinære arbeider inne på terminalområdene som følger av transport og håndtering av gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. omfattes i utgangspunktet ikke av særskilte sikkerhetsregler for jernbane. Det betyr at ordinært HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-regelverk gjelder.
Arbeider i eller ved jernbaneinfrastrukturen
Dersom det skal foretas gjøremål i eller ved jernbaneinfrastrukturen som kan bli til hinder for togfremføringen, så gjelder trafikkreglene for jernbanenettet (TJN TJNTrafikkregler for jernbanenettet) kap. 9.
Det betyr at Bane NORs krav til sikkert arbeid i og ved spor da gjelder. Slike arbeider medfører en rekke krav til arbeidsrutiner og -metodikk, opplæring og bekledning, blant annet sikkerhetsavstander, krav til ekstra barrierer og bruk av hovedsikkerhetsvakt hovedsikkerhetsvaktUtpekt person med ansvar for å ivareta sikkerheten ved arbeider i og ved spor (sporområdene på terminaler) i henhold til egen instruks. Ref. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap. 10 (endres til kap. 9 ved neste revisjon)..
Eksempler på arbeider som omfattes er snøryddig i spor eller vedlikehold av skinnegang, el-anlegg eller signalanlegg.
Arbeider nær påkoblede spenningsanlegg
Noen terminaler har kontaktledningsanlegg inne på eller ved siden av terminalområdet. Der aktiviteter foregår nær høyspentanlegg vil jernbanens vurderingsgrense på seks meter være avgjørende. Er det fare for å bryte denne sikkerhetsgrensen, skal det utpekes en leder for sikkerhet (LFS) som skal bistå i vurderingen av sikkerheten. Detaljerte krav til dette finnes i Bane NORs sikkert arbeid i og ved spor.
Tilsvarende gjelder ved arbeider nær lavspentanlegg. Her skal det utpekes en ansvarlig for arbeidet.
Unntak
Ordinære skifteoperasjoner på terminaler i forbindelse med ankomst/avgang av elektrisk drevet tog tillates iht. beste praksis. Det skal uansett aldri hensettes tog under spenningssatt kontaktledning på terminaler.
Arbeid med elektrisk utstyr
Bane NOR tilrettelegger for elektrisk utstyr og ladeinfrastruktur på terminaler og tilbyr bygg og øvrige fasiliteter for terminalbrukerne. Leietakere og brukere av utstyret er pliktet til å etterleve Bane NORs krav til bruk og vedlikehold av dette utstyret. Feil og mangler må meldes umiddelbart til utleier eller lokal driftsleder.
Det er ikke tillatt å foreta endringer i infrastrukturen, eller gjennomføre elektriske arbeider uten at dette er avklart skriftlig med Bane NOR i forkant.
Arbeider i lastegater
Områdene med lastegater er tilgjengelig for dem som arbeider med lasting, lossing, varetransport og drifts- eller vedlikeholdsoppgaver.
For alle som skal bevege seg til fots eller med kjøretøy i lastegater gjelder alltid kravene i kapitlene om adgang til terminaler og personlig sikkerhet.
Personlig ferdsel i lastegater er tillatt for:
- arbeidere i terminaloperatørselskap med tilgangsavtale for den respektive terminal, og som skal utføre lasting/lossing
- sjåfører som skal levere gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. til lasting
- Bane NORs ansatte eller leverandører med autorisasjon og tjenstlig behov
Arbeider i kran- og lastespor
Arbeider i kran- og lastespor lastesporJernbanespor der godsvogn (kan) kjøres inn for lasting og lossing. er tillatt i de tilfeller der det er absolutt nødvendig for laste- og losseaktiviteten, men skal begrenses til et minimum. Personlig ferdsel i spor tillates for skifting/signalgivining og klargjøring og kontroll av tog tillates iht. beste praksis.
Merk at dette ikke inkluderer ordinære drifts- og vedlikeholdsoppgaver på tog. Slike arbeider skal foregå på hensettingsområder eller verkstedområder og ikke på terminal.
Personlig ferdsel i kranspor er tillatt for:
- operatører av kraner
- Bane NORs ansatte eller leverandører med autorisasjon og tjenstlig behov
Personlig ferdsel i lastespor er tillatt for:
- personell som arbeider med klargjøring av tog
- kontrollører av ankommende og avgående tog
- ekstraordinære vedlikeholdsoppgaver på togene
- personell som bedriver skifting og signalgivning
- Bane NORs ansatte eller leverandører med autorisasjon og tjenstlig behov
Sikkerhetsavstander
Se etter avmerket sikkerhetsavstand!
Der det er praktisk mulig skal det være merket opp sikkerhetsavstander mot lastespor lastesporJernbanespor der godsvogn (kan) kjøres inn for lasting og lossing. (sikkerhetslinje). Sikkerhetsavstanden er den avstanden fra nærmeste skinne ut mot lastegate lastegateOpparbeidet og asfaltert areal med togspor mellom, der containere og semihengere lastes om, og der det er manøvreringsareal for bil og ev. truck. Ref. Jernbanedirektoratets begrepskatalog., til der det er tillatt å håndtere gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly., kjøretøy, maskiner og utstyr.
Sikkerhetsavstanden defineres av Bane NOR for den enkelte terminal etter en risikovurdering. Minste tillatte sikkerhetsavstand er 1,5 meter fra nærmeste skinne.
Hold alltid avstand til trafikkert spor!
For trafikkert jernbane gjelder en fast sikkerhetsavstand på 2,5 meter fra nærmeste skinne. Ved arbeid innenfor denne grensen skal det være HSV eller LSV til stede og disponering av sporet. Dette kravet gjelder generelt ikke på terminaler, da lastespor ikke anses som trafikkert spor. Husk likevel at bevegelse nær spor alltid er forbundet med fare. Driver du ikke spesifikt med lasting- eller lossing, eller annet arbeid som krever nærhet til lastesporet, så hold deg derfor alltid minst 2,5 meter fra sporet!
Bruk av løftemaskiner
Lasting av godsvogner foregår ved hjelp av løftemaskiner som gaffeltruck, reach stacker eller ev. fastmonterte kraner. Forutsetningen for alle aktiviteter med lasting og lossing er at togene står i ro og er klargjort for lasting og lossing.
Gaffeltruck og reach stacker kan kjøre inntil oppmerket sikkerhetslinje.
Løft og stabling av gods
- I utgangspunktet er det ingen begrensninger til maksimal stabelhøyde for containere, men det kan uformes særkrav for terminaler basert på lokale forhold/risiko.
- Truck skal kun løfte én enhet av gangen, da det ikke er praktisk mulig å sikre dobbel last.
Løft over nabospor
I de tilfeller hvor det er behov for å gjøre løft over nabospor gjelder følgende:
- I forkant av at arbeidsoperasjonen kan starte, skal det etableres kontakt med selskapet som har sporet man løfter over. Før operasjonen starter, skal selskapet som har sporet gi sin tillatelse til at arbeidet starter.
- Løft skal ikke komme i konflikt med vogner som står på sporet det løftes over.
- Det kan kun løftes over tomme vogner, dvs. ikke vogner det er plassert gods på.
- Den som har sporet det løftes over, har fortrinnsrett dersom det skal gjøres arbeid samtidig - og de to arbeidsoperasjonene ikke er forenlig gjennomført samtidig. I slike tilfeller skal informasjon om dette gis så snart som mulig.
- All kommunikasjon mellom to ulike selskaper skal skje på mest hensiktsmessig måte og informasjonen skal bekreftes mottatt av begge parter. Dette gjelder både i forkant, underveis og ved avslutning av arbeidet.
Aktører og ansvarsområder
Bane NORs ansvar
Bane NOR er ansvarlig for vedlikehold av terminalens infrastruktur, jernbanespor, elektriske anlegg, vei- og lastegater samt øvrige arealer som eies av Bane NOR. Dette gjelder også utpeking av lovpålagte funksjoner relatert til sikkerhet.
Bane NOR er ansvarlig for all merking på terminalen, herunder kjøreveier, depoter og sikkerhetsavstander til lastespor lastesporJernbanespor der godsvogn (kan) kjøres inn for lasting og lossing. og farlige maskiner.
Terminalbrukeres ansvar
Terminalbruker plikter å følge gjeldende lov- og forskrifter samt de regler som Bane NOR og ev. andre operatøerer har formidlet vedrørende bruk av fasiliteter og ustyr.
Aktuelle regler og lov- og forskriftskrav
- Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Arbeid i spor, revisjon 224(åpnes i ny fane)
- Forskrift om sikkerhet ved elektriske anlegg (FSE) (lovdata.no)(åpnes i ny fane)
- Forskrift om utførelse av arbeid (lovdata.no)(åpnes i ny fane)
- Kap. 10 – bruk av arbeidsutstyr
- Kap. 11 – tilrettelegging for bruk av arbeidsutstyr
- Kap. 12 og 13 – kontroll og vedlikehold av arbeidsutstyr og anlegg
- Kap. 18 – arbeid med løfteutstyr