Krav om samordning av HMS
Arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften stiller krav til at HMS-arbeidet skal samordnes mellom virksomhetene som arbeider på samme område. Alle virksomheter som utfører arbeider på terminalene er selv ansvarlige for å delta i samordning av HMS.
Hovedbedrift
Per i dag er det ulike modeller for hvilken virksomhet som er hovedbedrift hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2. på de ulike godsterminalene. Som hovedregel er Bane NOR hovedbedrift på terminaler der vi har stedlig ledelse. Der vi ikke har stedlig ledelse, skal virksomhetene selv velge hovedbedrift. Hvis de ikke blir enige, er regelen at Arbeidstilsynet skal peke ut hvem som skal være hovedbedrift.
Hvordan skal HMS samordnes?
Samordning av HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften). handler enkelt sagt om å koordinere HMS-aktiviteter og samhandle om risikovurderinger, felles mål og tiltak. God samordning av HMS er nyttig for alle!
- Informere om felles aktiviteter som kan påvirke hverandre.
- Samordne virksomheters internkontroll.
- Gjennomføre felles vernerunder.
- Sørge for felles registreringsrutiner for avvik.
- Etablere forståelse for rapportering hos verneombud verneombudLovpålagt rolle som bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så de kan samarbeide om å skape en trygg arbeidsplass gjennom helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Verneombudet har mulighet til å stanse arbeidet ved umiddelbar fare for liv og helse. Ref. Arbeidsmiljøloven kap. 6 og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 2-2 og kap. 3..
- Kontrollere at felles teknisk utstyr og maskiner er i forsvarlig stand.
- Kontrollere at felles teknisk utstyr har fått sakkyndig/sertifisert kontroll.
- Sørge for at utstyret er forsvarlig oppstilt med hensyn til blant annet plassering og stabilitet.
Vi arbeider med å standardisere prosessene for samordning av HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).. Per i dag gjøres det gjennom samhandlingsmøter, felles befaringer og vernerunder og felles sikkerhetsaksjoner/kampanjer.
Merk at selv om hovedbedriften skal samordne HMS-arbeidet, har hver enkelt virksomhet like fullt ansvaret for sitt eget HMS-arbeid.
Les mer om samordning av HMS-arbeid hos Arbeidstilsynet(åpnes i ny fane).
Mal for dokumentasjon av samordning og hovedbedrift
Arbeidstilsynet har lagd en mal som kan brukes til å dokumentere hvem som er hovedbedrift og hvilke virksomheter samordningen omfatter.
Hovedbedrifter på kombiterminalene
Per mai 2024 foreligger det avtaler om følgende hovedbedrifter for kombiterminalene:
Terminal | Hovedbedrift |
---|---|
Bergen godsterminal, Nygårdstangen | CargoNet AS Avd. Terminaldrift Bergen |
Bodø godsterminal | CargoNet AS Avd. Terminaldrift Bodø |
Drammen godsterminal, Holmen | Vurdert ikke nødvendig |
Fauske godsterminal | Vurdert ikke nødvendig |
Kristiansand godsterminal, Langemyr | Vurdert ikke nødvendig |
Mo i Rana godsterminal |
Vurdert ikke nødvendig |
Mosjøen godsterminal | Vurdert ikke nødvendig |
Narvik godsterminal, Fagernes | CargoNet AS avd. Terminaldrift Narvik |
Oslo godsterminal, Alnabru | Bane NOR SF |
Rolvsøy godsterminal | Vurdert ikke nødvendig |
Sandnes godsterminal, Ganddal |
OnRail AS |
Trondheim godsterminal, Brattøra | CargoNet AS avd. Terminaldrift Trondheim |
Trondheim godsterminal, Heggstadmoen | OnRail AS |
Åndalsnes godsterminal | Vurdert ikke nødvendig |
Aktører og ansvarsområder
Bane NORs ansvar
Bane NOR har ansvar for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-regelverk og skal delta i samordning av HMS. Bane NOR har rollen som hovedbedrift hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2. på noen terminaler.
Terminalbrukers ansvar
Terminalbrukere er ansvarlig for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS-regelverk og skal delta i samordning av HMS.