Krav om samordning av HMS

Arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften stiller krav til at HMS-arbeidet skal samordnes mellom virksomhetene som arbeider på samme område. Alle virksomheter som utfører arbeider på terminalene er selv ansvarlige for å delta i samordning av HMS.

Hovedbedrift

Per i dag er det ulike modeller for hvilken virksomhet som er hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2. på de ulike godsterminalene. Som hovedregel er Bane NOR hovedbedrift på terminaler der vi har stedlig ledelse. Der vi ikke har stedlig ledelse, skal virksomhetene selv velge hovedbedrift. Hvis de ikke blir enige, er regelen at Arbeidstilsynet skal peke ut hvem som skal være hovedbedrift.

Hvordan skal HMS samordnes?

Samordning av HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften). handler enkelt sagt om å koordinere HMS-aktiviteter og samhandle om risikovurderinger, felles mål og tiltak. God samordning av HMS er nyttig for alle!

Vi arbeider med å standardisere prosessene for samordning av HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).. Per i dag gjøres det gjennom samhandlingsmøter, felles befaringer og vernerunder og felles sikkerhetsaksjoner/kampanjer.

Merk at selv om hovedbedriften skal samordne HMS-arbeidet, har hver enkelt virksomhet like fullt ansvaret for sitt eget HMS-arbeid.

Les mer om samordning av HMS-arbeid hos Arbeidstilsynet(åpnes i ny fane).

Mal for dokumentasjon av samordning og hovedbedrift

Arbeidstilsynet har lagd en mal som kan brukes til å dokumentere hvem som er hovedbedrift og hvilke virksomheter samordningen omfatter.

Hovedbedrifter på kombiterminalene

Per mai 2024 foreligger det avtaler om følgende hovedbedrifter for kombiterminalene:

Terminal Hovedbedrift
Bergen godsterminal, Nygårdstangen CargoNet AS Avd. Terminaldrift Bergen
Bodø godsterminal CargoNet AS Avd. Terminaldrift Bodø
Drammen godsterminal, Holmen Vurdert ikke nødvendig
Fauske godsterminal Vurdert ikke nødvendig
Kristiansand godsterminal, Langemyr Vurdert ikke nødvendig
Mo i Rana godsterminal

Vurdert ikke nødvendig

Mosjøen godsterminal Vurdert ikke nødvendig
Narvik godsterminal, Fagernes CargoNet AS avd. Terminaldrift Narvik
Oslo godsterminal, Alnabru Bane NOR SF
Rolvsøy godsterminal Vurdert ikke nødvendig
Sandnes godsterminal, Ganddal

OnRail AS

Trondheim godsterminal, Brattøra CargoNet AS avd. Terminaldrift Trondheim
Trondheim godsterminal, Heggstadmoen OnRail AS
Åndalsnes godsterminal Vurdert ikke nødvendig

Aktører og ansvarsområder

Bane NORs ansvar

Bane NOR har ansvar for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-regelverk og skal delta i samordning av HMS. Bane NOR har rollen som hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2. på noen terminaler.

Terminalbrukers ansvar

Terminalbrukere er ansvarlig for sikkerheten til egne medarbeidere iht. gjeldende HMS-regelverk og skal delta i samordning av HMS.