Roller og ansvarsforhold på Bane NORs godsterminaler
Her får du en oversikt over nøkkelroller på terminalene og deres ansvarsområder, myndighet og spesifikke oppgaver.
Spesifikke roller på terminaler
Rapporterer til
Regional terminalleder terminallederOverordnet ansvarlig for drift og sikkerhet på terminal. Ivaretas av Bane NOR. OBS: Operatører kan ha stillinger med samme tittel. Disse er kun ansvarlige for tjenester iht. gyldig tilgangsavtale.
Ansvar
Hovedansvar for brannvernarbeidet på terminalene, herunder driftsbygningene.
Myndighet
Myndighet til å representere Bane NOR i dialog med terminalbrukere og myndigheter innenfor rollens mandat.
Oppgaver
- koordinere brannvernaktiviteter på terminalen
- representere Bane NOR Eiendom ovenfor brannmyndighetene
- delta ved branntilsyn
- utarbeide og oppdatere brannverndokumentasjon og rømningsplaner
- gjennomføre felles brannøvelser og branntilsyn
- bistå driftsledere, prosjektledere og leietakere med opplæring, planlegging, organisering og gjennomføring av brannvernarbeidet
- sørge for at brannverntiltak er tilstrekkelige og fungerer som de skal
Profilering
Påkrevede verneklær med foretaksprofilering.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i togselskap
Ansvar
Togfremføring
Myndighet
Ingen særskilt myndighet.
Oppgaver
- kjøre (fremføre) tog
- kommunisere med bl blByggeleder.a. skifteleder og togleder/togekspeditør (TXP)
Profilering
Påkrevd uniform eller verneklær med foretaksprofilering.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i Bane NOR/operatør
Ansvar
Sikre at kun autoriserte kjøretøy og personer får tilgang til terminalen.
Myndighet
Kan bortvise kjøretøy og personer som ikke er autorisert.
Oppgave
Kontroll- og registrering av personer og kjøretøy på terminal.
Profilering
Påkrevd uniform eller verneklær med foretaksprofilering.
Rapporterer til
Alle aktører på stedet, koordinert via Regional terminalleder.
Ansvar
Sikre samordning av HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften).-arbeidet jf. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2.
Myndighet
Kun myndighet innenfor egen linje.
Oppgaver
- informere om felles aktiviteter som kan påvirke hverandre
- samordne virksomheters internkontroll
- gjennomføre felles vernerunder
- sørge for felles registreringsrutiner for avvik
- etablere forståelse for rapportering hos verneombud
- kontrollere at felles teknisk utstyr og maskiner er i forsvarlig stand
- kontrollere at felles teknisk utstyr har fått sakkyndig/sertifisert kontroll
- sørge for at utstyret er forsvarlig oppstilt med hensyn til blant annet plassering og stabilitet
Rapporterer til
Ansvarlig tiltakshaver for arbeider i og ved (jernbane-)spor
Ansvar
Ivareta sikkerheten ved arbeider i og ved spor i henhold til egen instruks(åpnes i ny fane).
Myndighet
Den som ved arbeider i eller i nærheten av sporet, er ansvarlig for å påse at bestemmelsene i Trafikkreglene blir fulgt og for å ivareta kommunikasjonen med togleder og/eller togekspeditør (ev. driftsoperatør).
Oppgave
Bistår ved arbeider som omfattes av kravene til «arbeider i og ved spor», jf. Traffikkregler for jernbanenettet (TJN)(åpnes i ny fane), kapittel 10 (endres til kapittel 9 ved neste revisjon).
Profilering
Påkrevde verneklær med oransje jakke/vest tydelig merket med «Hovedsikkerhetsvakt» og blått firkantet merke med hvit figur.
Rapporterer til
Ansvarlig tiltakshaver/objekteier
Ansvar
Ivareta sikkerheten ved arbeider på høyspentanlegg.
Myndighet
Utpekt person som har fått ansvar for sikkerheten, jfr. forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) § 5(åpnes i ny fane) og for å ivareta kommunikasjon med Leder for kobling (LFK).
Oppgave
Bistår der arbeider kan komme nær eller overskride vurderingsgrensen på 6 meter fra høyspenningsanlegg.
Profilering
Påkrevde verneklær med oransje jakke/vest tydelig merket med «Leder for elsikkerhet», gult trekantmerke med sort kontur og høyspentmerke.
Rapporterer til
Leder Gods GodsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly., Bane NOR Eiendom
Ansvar
Overordnet ansvarlig for drift og sikkerhet på terminal.
Myndighet
- representere Bane NOR i møte med terminalbrukere
- kontrollere at aktørene etterlever krav
- om nødvendig avvise, bortvise eller hindre tilgang til terminaler
- stoppe arbeider dersom det er fare for liv og helse
Oppgaver
- gi tilgang til terminaler
- fordele kapasitet på terminalområdene, herunder lagringsplasser for gods og bruk av fasiliteter og terminaltjenester
- kontroll av inn- og utpasseringer på terminal
- tilstandskontroll og vedlikehold av dieseltanker, jf. xy krav
- tilstandskontroll, vedlikehold og prøvetaking av oljeutskiller, jf. xy krav
Profilering
Påkrevd verneutstyr merket med Bane NOR.
Rapporterer til
Sikkerhets- og kvalitetsleder Bane NOR Eiendom, avd. Gods
Ansvar
Støtte regional terminalleder i løpende sikkerhets- og kvalitetsarbeid.
Myndighet
- rådgiver uten særskilt myndighet
- terminalleder kan gi rådgiver myndighet til å stoppe pågående arbeider (internt, kunde og/eller leverandør) dersom det er fare for liv og helse
Oppgaver
- bistå i risiko- og beredskapsanalyser
- etablere og vedlikeholde system for systematisk HMS-arbeid
- sikre at samordning av HMS fungerer etter hensikten
- registrere og følge opp rapporterte uønskede hendelser (RUH RUHRapporterte uønskede hendelser-er)
- planlegge og utføre sikkerhetsrevisjoner og kontroller
- etablere og vedlikeholde kurs og opplæring for terminalbrukere
- bistå med faglig støtte ved interne og eksterne revisjoner og tilsyn
Profilering
Påkrevd verneutstyr merket med Bane NOR.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i ansvarlig (leverandør-)virksomhet
Ansvar
- følge fastlagte sikkerhetsbestemmelser og håndtere kranerr iht. fastlagte rutiner og trafikkregler
- sikre at kran og utstyr er i forsvarlig stand iht. gjeldende krav
Myndighet
Ingen særskilt myndighet.
Oppgaver
Betjene krav iht. fastlagte avtaler og rutiner.
Profilering
Påkrevd verneutstyr.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i operatørvirksomhet
Ansvar
- følge fastlagte sikkerhetsbestemmelser og håndtere terminalmaskin iht. fastlagte rutiner og trafikkregler
- sikre at maskin og utstyr er i forsvarlig stand iht. gjeldende krav
Myndighet
Ingen særskilt myndighet.
Oppgave
Håndtere gods (laste-, losse- og flytteoperasjoner) iht. fastlagte rutiner.
Profilering
Påkrevd verneutstyr.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i togselskap
Ansvar
Påse at sikkerheten ivaretas under skiftingen.
Oppgave
Lede dem som er involvert i skiftingen.
Profilering
Påkrevd uniform eller verneklær med foretaksprofilering.
Rapporterer til
Ansvarlig leder i Bane NOR
Ansvar
- overvåke og styre togfremføringen
- ansvarlig for 1./2.-linje ulykkesberedskap ulykkesberedskapBeredskap som skal hindre at en oppstått situasjon utvikler seg til en ulykke, eller som skal begrense konsekvensene av en ulykke. Ref. Jernbanedirektoratets begrepskatalog.
Oppgaver
- overvåke og styre fremføringen av tog og skift
- overvåke og koordinere annen drift, f.eks. arbeider på jernbanen
- kommuniserer med skifteledere og (lok-)førere på togradio
- utføre beredskapsoppgaver iht. Bane NORs planverk
Profilering
Påkrevd uniform eller verneklær merket med Bane NOR.
Rapporterer til
Øverste ledelse i den respektive virksomhet
Ansvar
Utføre rollen som bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så de kan samarbeide om å skape en trygg arbeidsplass gjennom helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Del av vernetjenesten.
Myndighet
Verneombudet har mulighet til å stanse arbeidet ved umiddelbar fare for liv og helse.
Oppgaver
Delta i HMS-arbeidet, eksempelvis vernerunder, samt i arbeidsmiljøutvalg.
Profilering
Verneklær med foretaksprofilering og grønn hjelm.
Ansvarsforhold på terminaler
Operatører
Operatør av én eller flere tjenester på terminal.
- Ansvarlig for forskriftsmessig bruk og drift av egne anlegg og tjenester.
- Ansvarlig for forskriftsmessig bruk og drift av leide anlegg og tjenester.
- Ansvarlig for å følge Bane NORs krav til adgang og ferdsel på terminal (herunder obligatoriske registreringer og gjennomføring av obligatorisk identifikasjon og opplæring av eget personell).
Transportører
Transportør av gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. inn- og ut av terminal.
- Ansvarlig for at gods er forsvarlig emballert og sikret.
- Ansvarlig for forskriftsmessig bruk av kjørebaner og tildelte arealer.
- Ansvarlig for å følge Bane NORs krav til adgang og ferdsel på terminal (herunder obligatoriske registreringer og gjennomføring av obligatorisk identifikasjon og opplæring av eget personell.
Leverandører
Leverandør av drifts- og vedlikeholdstjenester på oppdrag av Bane NOR og/eller operatør.
- Ansvarlig for forskriftsmessig gjennomføring av egne tjenester.
- Ansvarlig for å følge krav til adgang og ferdsel på terminal (herunder «sikkerhetskurs for terminaler»).
- Ansvarlig for å følge Bane NORs krav til adgang og ferdsel på terminal (herunder obligatoriske registreringer og gjennomføring av obligatorisk identifikasjon og opplæring av eget personell).
Bane NOR
Bane NOR avd. Drift og vedlikehold
- Ansvarlig for drift og vedlikehold av jernbanenettet, med unntak av private sidespor sidesporAlle andre spor på linjen enn hovedspor, og som er beregnet på skifting. Ref. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap. 1.9..
- Ansvarlig for sikkerhet og beredskap forbundet med drift av jernbanenettet (driftsatt bane/områder for ordinær jernbanetrafikk).
- Ansvarlig for Network Statement Network StatementBane NORs netterklæring inneholder viktig informasjon om jernbaneinfrastrukturen, tilgangsbetingelser og tjenester vi tilbyr togselskaper og andre interessenter. (NS) og Sportilgangsavtaler (AST).
- Ansvarlig for mindre prosjekter på jernbanennettet, da er ansvaret likt det som beskrives for Bane NOR avd. Utbygging.
Bane NOR avd. Eiendom
- Objekteier og "ansvarlig driver" (ofte stedlig ledelse) av serviceanlegg serviceanleggEt anlegg, inkludert grunn, bygninger og utstyr, som er spesielt tilrettelagt for å levere en eller flere tjenester som er nevnt i jernbaneforskriften § 4-2, § 4-4, og § 4-5. Bane NOR, som eier av disse anleggene, tildeler operatører rollen som Driver av serviceanlegg gjennom tilgangsavtalen (TGA). Ref. Jernbaneforskriften § 1-7..
- Ansvarlig for leie- og bruks-/tilgangsavtaler.
- Ansvarlig for forskriftsmessig gjennomføring av egne tjenester.
- Ansvarlig for å følge Bane NORs krav til adgang og ferdsel på terminal (herunder gjennomføring av obligatorisk identifikasjon og opplæring av eget personell).
- Tar ansvar for å sikre at HMS HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften). er samordnet (via avtalt hovedbedrift hovedbedriftRolle som én av virksomhetene må påta seg når flere virksomheter utfører arbeid på samme bygge- eller anleggsplass. Hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ref. internkontrollforskriften § 6 og arbeidsmiljøloven § 2-2.).
- Tar ansvar for (1. linje-) beredskap forbundet med bruk av serviceanlegg.
Bane NOR avd. Trafikk
- Ansvarlig for trafikkstyring i forbindelse med togfremføring og skifting, herunder Trafikkregler for jernbanenenettet (TJN TJNTrafikkregler for jernbanenettet).
- Har sentral rolle i varslingslinjen ved ulykkesberedskap ulykkesberedskapBeredskap som skal hindre at en oppstått situasjon utvikler seg til en ulykke, eller som skal begrense konsekvensene av en ulykke. Ref. Jernbanedirektoratets begrepskatalog. og ansvarlig operativ (2. linje-) støtte.
Bane NOR avd. Utbygging
- Ansvarlig for gjennomføring av utbyggingsprosjekter. Ved prosjekter på terminalområdene vil anleggsområdet der Utbyggingsdivisjonen er ansvarlig være tydelig avmerket og skiltet.
- Ansvarlig for å etterleve Bane NORs krav til sikkerhet forbundet med gjennomføring av prosjekter.
Statens jernbanetilsyn (SJT)
- SJT fører tilsyn med aktiviteter forbundet med trafikkfremføring.
- SJT er markedsovervåker og skal påse at serviceanlegg drives på konkurransenøytralt grunnlag, men fører ikke tilsyn med dette.