Transport av gods
Sett deg inn i viktige krav og retningslinjer for transport av gods ved Bane NORs terminaler, inkludert transport av farlig gods.
Med transport menes lasting, pakking, fylling, transport, omlasting, lossing og mottak. I dette kapittelet omtales kun selve transporten.
Generelt anses ikke Bane NORs godsterminaler godsterminalerSted for omlasting av gods fra veikjørende/seilende transportmiddel til jernbane. Terminalområdet omfatter som oftest kjøre- og lastegater, depoter, gatekontroll, porter, bommer og gjerder tilknyttet veisystemer, ulike serviceanlegg og tilknyttede spor (lastespor og skiftespor). som «lukkede områder», og ordinære regler for landtransport av farlig gods farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. gjelder derfor.
Alle kjøretøy som skal levere gods på godsterminal der slikt regime er etablert, skal registreres ved inn- og utpassering. Kjøretøyets registreringsnummer loggføres.
Transportdokumenter skal forevises på oppfordring.
Se for øvrig våre generelle krav til ferdsel på terminalområdene.
Krav til transport av ikke-farlig gods
Bane NOR stiller ingen særskilte krav til transport av ikke-farlig gods farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. på terminalområdene utover gjeldende regelverk for veitransport og ev. særskilte regler for kjøring på den enkelte terminal.
Krav til transport av farlig gods
Forskrift om landtransport av farlig gods farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. regulerer hva det er tillatt å transportere på vei, og hvordan gods godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. skal emballeres og håndteres.
Bane NOR stiller ingen særskilte krav til transport av farlig gods på terminalområdene utover gjeldende regelverk for veitransport og ev. særskilte regler for kjøring på den enkelte terminal.
Krav til utstyr og merking
Bane NOR har et påse-ansvar for driften på terminalene. Med det menes at det forventes at Bane NOR påser at terminalbrukere etterlever krav og regelverk. Bane NOR vil derfor foreta periodiske sporadiske kontroller av transportører og operatører.
I kontrollene vil vi blant annet se på:
- påkrevet transportdokumentasjon (identifikasjon, opplæring, transportpapirer mv.)
- at fartsgrenser og kjørebaner følges
- bruk av påbudt synlighetsbekledning og ev. verneutstyr
- at kjøretøy og last holder forskriftsmessig kvalitet og tilstand
- at kjøretøy og maskiner er registrert med QR-kode til hhv. kjøretøyregisteret eller maskinregisteret
- merking av farlig gods farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3.
- containersikkerhet (visuell kontroll, ev. kontroll av vedlikeholdsdokumentasjon, sporingsdokumentasjon mv.)
Bane NOR arbeider for å få etablert gateoperasjonssystem (GOS) på terminalene. Så lenge dette ikke er innført, vil det være styrket kontroll av at sjåfør selv holder oversikt over last og sikkerhet.