TOS og GOS

TOS effektiviserer planlegging og håndtering av lasteenheter inne på godsterminalen. GOS erstatter dagens manuelle inn- og utsjekking av kjøretøy. Sammen gir dette bedre kontroll over godsflyt og sikkerhet.

TOS (terminaloperasjonssystem)

TOSTerminaloperativsystem er Bane NORs system for registrering og håndtering av intermodale lastenheter på terminalene. Systemet brukes av operatørene på terminalen, blByggeleder.a. av dem som opererer løfteutstyr og jobber med terminaladminstrasjon. Systemet gir oversikt og viser livssyklus for alle lastenheter som går gjennom terminalen. Alle bevegelser av enheter fra de kommer inn til terminalen med bil eller tog, og til de forlater terminal med tog eller bil registreres. TOS kommuniserer med tilgrensede systemer hos togselskapene og Bane NOR.

TOS har en viktig rolle i digitalisering og automatisering av terminalene, og skal bidra til å effektivisere terminaldriften.

GOS (gateoperasjonssystem)

GOSGateoperativsystem er Bane NORs system for adgangskontroll av kjøretøy som besøker våre intermodale terminaler. Systemet bruker avansert teknologi for å lese registreringsnummer og lastenhet-ID (ILU-nummer) og behandler dette i programvare for å oppfylle adgangsbestemmelsene. Systemet tilbyr automatiske løsninger for effektiv og sikker levering og henting av intermodale enheter.

Vognopptak

Uavhengig av innføring av TOSTerminaloperativsystem og GOSGateoperativsystem skal jernbaneforetakene levere trafikkdata og informasjon om last til Bane NOR. Vognopptak er regulert i avtalen om sportilgang (AST).

Se Vedlegg 2 i Network Statement for mer informasjon.

For lasting av farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. er det egne regler for blant annet merking, varsling, beskyttelsesavstand mellom ulike typer farlig godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. mv. Se Førers regelbok kap. 4.1. for mer informasjon.

Brukermanualer