Mellomlagring av gods

Her får du informasjon om midlertidig mellomlagring gods på Bane NORs terminaler, inkludert krav til lagring av ordinært og farlig gods.

Midlertidig mellomlagring av gods

Med transport menes lasting, pakking, fylling, transport, omlasting, lossing og mottak. I dette kapittelet omtales kun midlertidig mellomlagringBenyttes om midlertidig mellomlagring av gods på terminal i påvente av bytte til neste transportmiddel. Ikke definert som lagring av gods ref. ADR, og dette regelverket anvendes ikke. Inngår i transport (gods). av godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. i påvente av bytte til annet transportmiddel.

Generelt

Lagring av godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. er i utgangspunktet ikke del av Bane NORs tjenestetilbud. Det er derfor kun tillatt å midlertidig oppbevare gods på terminaler i påvente av lasting eller lossing (derav begrepet « midlertidig mellomlagringBenyttes om midlertidig mellomlagring av gods på terminal i påvente av bytte til neste transportmiddel. Ikke definert som lagring av gods ref. ADR, og dette regelverket anvendes ikke. Inngår i transport (gods).»).

For å sikre effektiv terminaldrift skal alt gods transporteres og losses uten unødig opphold. For farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. har Bane NOR har satt en grense på 48 timer for midlertidig mellomlagring.

Krav til lagring av ordinært gods

Bane NOR stiller ingen særskilte krav til midlertidig mellomlagringBenyttes om midlertidig mellomlagring av gods på terminal i påvente av bytte til neste transportmiddel. Ikke definert som lagring av gods ref. ADR, og dette regelverket anvendes ikke. Inngår i transport (gods). av ordinært godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. (ikke farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3.) på terminalområdene utover gjeldende regelverk for dette.

Mellomlagring av gods skal foregå i henhold til terminalleders anvisning.  Se terminalspesifikk informasjon vedr. maksimumskrav til lagring i høyden. Det anbefales generelt ikke å stable tomme kontainere.

Krav til lagring av farlig gods

Midlertidig mellomlagringBenyttes om midlertidig mellomlagring av gods på terminal i påvente av bytte til neste transportmiddel. Ikke definert som lagring av gods ref. ADR, og dette regelverket anvendes ikke. Inngår i transport (gods). av farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. kan foregå på terminaler som har områder klargjort for dette, og skal foregå etter terminalleders anvisning. Klargjøring av depotområder skjer ved at Bane NOR gjennom en egen, områdespesifikk risiko- og beredskapsvurdering. Det at Bane NOR har vurdert området som «egnet sted» for transportopphold for farlig godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly., fritar ikke godseier eller godstransportør fra eget lovpålagt ansvar for transporten.

Gjennom innføring av TOS og GOS vil Bane NOR sikre tilgang til tilstrekkelig informasjon om type, omfang/mengde og lagringssted for farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. på terminalene. Slik informasjon skal kun deles med aktuelle myndigheter på forespørsel og nødsituasjoner.

Inntil TOS og GOS er implementert, skal transportselskap til enhver tid på annen måte kunne redegjøre for mengde og type farlig gods som er til stede på terminal. Dette følger av krav i forskrift om landtransport av farlig gods § 8: «Ansvarlig for operativ drift av godsterminal skal på forespørsel fra brannvesen kunne anvise hvor farlig gods befinner seg på terminalen».

Transportør er selv ansvarlig for at det farlige godset oppbevares i henhold til gjeldende regelverk, herunder plassering, samlagring og sikkerhetsavstander mot annet godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly..

Ved transport av større mengder farlig gods, eller der transportør selv holder høyere beredskapsnivå grunnet høyrisikotransport, skal transportør uoppfordret melder fra om dette til terminalelder. Informasjon håndteres da konfidensielt. Dette kan eksempelvis gjelde systemtog med farlig gods eller større mengder farlig gods med høy fareklasse.

Vi minner i denne sammenheng om generelle krav til sikker gjennomføring av transport (forskrift om landtransport av farlig gods § 4):

  • Enhver som har befatning med farlig gods skal vise aktsomhet og opptre på en slik måte at skade på liv, helse, miljø eller materielle verdier forebygges, samt hindre at farlig gods kommer på avveie eller i urette hender.
  • Farlig gods må ikke overlates for transport til noen som åpenbart mangler kunnskap og ferdigheter, eller ikke har materiell for å kunne gjennomføre en forsvarlig transport.
  • Farlig gods skal være merket slik at de farlige egenskapene tydelig fremkommer.
  • Farlig gods skal være emballert på sikker måte slik at det ikke oppstår lekkasje eller annen farlig situasjon.
  • Utstyr og materiell som benyttes til transport av farlig gods skal være i slik stand at transporten kan gjennomføres på en sikker og forsvarlig måte.
  • Fylling og tømming av farlig gods skal foregå under kontinuerlig tilsyn.

Bane NOR stiller for øvrig ingen særskilte krav til midlertidig mellomlagring av farlig gods på terminalområdene utover gjeldende regelverk for dette.