Håndtering av gods

Alle som håndterer gods på terminalene våre skal ha fokus på sikkerhet og HMS. Her kan du sette deg inn sikkerhetskravene våre.

Med håndtering menes lasting, pakking, fylling, transport, omlasting, lossing og mottak. I dette kapittelet omtales operasjoner som omhandler lasting, lossing og ev. omtapping.

Generelt anses ikke Bane NORs godsterminalerSted for omlasting av gods fra veikjørende/seilende transportmiddel til jernbane. Terminalområdet omfatter som oftest kjøre- og lastegater, depoter, gatekontroll, porter, bommer og gjerder tilknyttet veisystemer, ulike serviceanlegg og tilknyttede spor (lastespor og skiftespor). (foreløpig) som «lukkede områder», og ordinære regler for landtransport av farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. gjelder derfor.

Generelle sikkerhetskrav

Håndtering av godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. på terminal er generelt å anse som farlig arbeid, grunnet mye trafikk, samtidige arbeider, tunge løft, arbeid i høyden og uoversiktlige og trange arbeidsarealer. Det er derfor viktig at alle som er på terminalen har sikkerhet og HMSHelse, miljø og sikkerhet, ref. definisjon og omfang som beskrevet i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).tisk HMS-arbeid (internkontrollforskriften). i fokus.

Alle arbeider skal være risikovurdert og det skal foreligge skriftlige prosedyrer for alle ordinære operasjoner. Medarbeidere som utfører arbeider på terminaler skal ha tilpasset opplæring i disse. Dersom det er nødvendig med en operasjon som ikke er standardisert, skal det utføres en sikker jobb-analyse på stedet i forkant av arbeidet.

Se krav til personlig sikkerhet og krav til ferdsel på terminalområdene for mer informasjon.

Generelt gjelder at godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. skal lastes og losses uten unødig opphold.

Lossing av gods

Fører av godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. skal i forkant av leveranse melde fra om gods som skal leveres og orientere seg om hvor godset skal plasseres.

Lossing av innkomment gods skal foregå etter terminalleders anvisning og i henhold til egne arbeidsprosedyrer for dette.

Se også Bruk av kraner og løfteutstyr.

(Om-)Lasting av gods

Lasting og/eller omlasting av godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. er tillatt på anviste plasser (depoter), og foregår på transportør/operatørs egen risiko og regning.

Omtapping

Bane NOR tillater i utgangspunktet ikke omtapping av flytende godsEn vare som fraktes kollektivt på bil, bane, skip eller fly. på terminalene. Det kan dog gis unntak dersom operatør innhenter skriftlig godkjennelse fra Bane NOR (alternativt via ansvarlig terminaloperatør med delegert myndighet fra Bane NOR). Slik skriftlig godkjenning kan mottas etter skriftlig forhåndssøknad, og etter at Bane NOR har kontrollert at forholdene på stedet kan tillate en forsvarlig arbeidsoperasjon.

Godkjennelse til omtapping av flytende gods forutsetter at ansvarlig søker kan dokumentere utøvelse av lovpålagt internkontroll for arbeidsoperasjonen, og at det er etablert en skriftlig arbeidsrutine som sikrer at arbeidsoperasjonen foregår forskriftsmessig og sikkert.

I de fleste tilfeller vil en søknad måtte innbefatte stedsspesifikk risikovurdering. Som en del av grunnlaget for en slik risikovurdering, vil det være nødvendig med en befaring sammen med Bane NOR og med terminaloperatør for å kartlegge lokale forhold og faremomenter.

Omtapping av farlig godsGods som er klassifisert som farlig i henhold til ADR/RID, og som inndeles i klasser (1-9). Ref. forskrift om landtransport av farlig gods § 3. skal uansett foregå under kontinuerlig tilsyn, ref. landtransportforskriften § 4.

Bane NOR gir tillatelse gjennom signering av kontrakt, som legger til grunn framlagt dokumentasjon. Ved eventuelle uønskede hendelser eller utslipp til grunn er terminaloperatør ansvarlig for kostnadene for sanering og opprydding.

Bane NORs godkjennelse for omtapping vil kunne opphøre som følge av logistikkendringer eller sikkerhetshensyn.

Ved brudd på avtaler og rutiner så vil Bane NOR kunne vedta å stanse omtappingsaktiviteten.