Bruk og vedlikehold av utstyr

Krav til bruk og vedlikehold av kjøretøy, maskiner og annet utstyr på godsterminalene våre, inkludert håndtering av avfall og farlige kjemikalier.

Kjøretøy, maskiner og utstyr

Tillatt utstyr på terminaler

Alle kjøretøy, maskiner og utstyr (heretter kalt «utstyr») som tas inn eller oppbevares på Bane NORs godsterminalerSted for omlasting av gods fra veikjørende/seilende transportmiddel til jernbane. Terminalområdet omfatter som oftest kjøre- og lastegater, depoter, gatekontroll, porter, bommer og gjerder tilknyttet veisystemer, ulike serviceanlegg og tilknyttede spor (lastespor og skiftespor)., skal være i teknisk godkjent stand og ha en funksjon og bruksområde iht. inngått tilgangsavtale med Bane NOR eller tjenesteavtale med operatør.

Defekt eller ikke godkjent utstyr er å anse som avfall og skal fjernes som dette.

Generelle krav til utstyr

Utstyr skal merkes tydelig slik at Bane NOR og/eller ansvarlig terminaloperatør kan identifisere utstyret.

Alt utstyr skal være godkjent og kontrollerte etter gjeldende regler. Bevis på fullført teknisk kontroll med dato skal være tydelig synlig utenfra. Dette inkluderer QR-kode for visning av status i kjøretøy- og maskinregisteret.

Det er eier av utstyret (Bane NOR eller operatør/tjenestetilbyder) som er ansvarlig for at utstyret er godkjent etter gjeldende regelverk. Dette inkluderer å sikre at personell som utfører drifts- og vedlikeholdsoppgaver har tilstrekkelig opplæring og utstyr for dette.

Bane NOR eller terminaloperatør kan be om å få tilgang til dokumentasjon på sikker drift.

Sikker bruk av utstyr

Den enkelte virksomhet er ansvarlig for at eget personell som opererer utstyret har nødvendig dokumentert kompetanse for bruk av utstyret, i tråd med egne vurderinger og eiers anvisning.

Ved bruk skal terminalutstyr ha gul blinkende CE-merket varsellampe. Personkjøretøy skal bruke nødblinkelys hvis ikke varsellampe er montert.

Alle laste- og lossemaskiner skal være utstyrt med toveiskommunikasjon, slik at det er mulig å gi beskjeder vedrørende sikkerhet.

Se også øvrige krav til sikkerhet.

Bruk av vaskeplasser

Vask og renhold av maskiner og utstyr er kun tillatt på områder som er utstyrt med godkjent avløpskontroll med oljeutskiller, og dette informeres det om på hver terminal.

På områder der Bane NOR har etablert godkjent vaskeplass, har Bane NOR ansvaret for å dokumentere at kravene til utslipp av oljeholdig avløpsvann via forskrift og/eller påslippstillatelse innfris. Derfor stiller Bane NOR krav og betingelser til operatør for bruk. Det tillates ingen utslipp av kjemikalier eller avfall i oljeutskilleren utover vaskevann. Brudd på disse bestemmelsene kan medføre erstatningsansvar.

Bane NOR har også ansvaret for å kontrollere, overvåke og tømme oljeutskillere, og dette inngår som del av Bane NORs tjeneste.

Bruk av drivstoffanlegg

Bane NOR leverer drivstoffylleanlegg for tog og terminalutstyr som del av tjenestesortimentet. Dieselpåfyllingsanlegg vil konkurranseutsettes til eksterne leverandører på utvalgte terminaler.

Utplassering av mobile dieseltanker i regi av operatør er kun tillatt ved skriftlig godkjenning fra Bane NOR. Forutsetning for at utplassering skal kunne godkjennes, er at plassering/område er akseptabel (etter risikovurdering) og at gjeldende forskriftskrav er innfridd.

Forutsetning for å kunne godkjenne plassering av dieseltanker og påfyllingsanlegg er blant annet:

  • Tank skal plasseres på egnet plass, utenfor fare for påkjørsel og skade.
  • Eier av tank er ansvarlig for at krav til tankanlegg, herunder teknisk tilstand, kontroller, vedlikehold er innfridd, samt oppæring i bruk.
  • Det skal etableres fysiske barrierer som hindrer søl og som forebygger utslipp til grunn, f.eks. overfyllingsvern, oppsamlingskar mv.
  • Sikkerhetsdatablad og personlig verneutstyr skal være tilgjengelig på plassen.
  • Det skal foreligge tilstrekkelig beredskap mot uønskede hendelser, som personlig eksponering, brann/eksplosjon og utilsiktede utslipp.

Dersom det oppstår en uønsket hendelse som medfører utslipp, er bruker ansvarlig for å samle opp dette før det renner ut til omgivelsene. Saken meldes da som avvik. Ved faktisk utslipp (der sølet ikke ble samlet opp) skal dette meldes som miljøskade.

Dieselkvaliteter og betingelser

Per i dag tilbys ordinær fossil diesel.

Bane NOR jobber mot å tilby en utslippsfri terminal, og anskaffelse av biodiesel for en overgangsfase er under vurdering.

Bruk av avisningsanlegg

På Alnabru finnes et avisningsanlegg med monopropylenglykol som benyttes av jernbaneforetak. Dette anlegget driftes og eies av Bane NOR, avd. Drift og vedlikehold.

Håndtering av avfall

Alle aktører med fast tilholdssted på terminalområdene har ansvar for å etablere egen avfallsstasjonOmråde og fasiliteter som er tilrettelagt for forskriftsmessig og sikker kildesortering og mellomlagring av ulike typer avfall, i påvente av henting og håndtering. for forskriftsmessig håndtering av eget avfall. Dette gjelder både kildesortering og håndtering/levering av ordinært avfall og farlig avfall.

Der det er etablert felles avfallsstasjoner som del av Bane NOR eller operatørs tjenester, skal disse brukes så fremt noe annet ikke er særskilt avtalt.

Oppbevaring av farlig avfall skal avtales særskilt med Bane NOR. Merk dette gjelder også oppbevaring av utstyr som kan inneholde farlige kjemikalier.

Generelt gjelder ved håndtering av avfall at forurensning skal forebygges gjennom beste praksis håndtering og lagring. Avfall skal normalt ikke ligge lenger enn ett år før levering til godkjent mottak.

Håndtering av farlige kjemikalier

Alle virksomheter med fast tilholdssted på terminalområdene har ansvar for å etablere egen oppbevaringsstasjon for forskriftsmessig håndtering av kjemikalier og andre farlige stoffer.

Det skal foreligge sikkerhetsdatablad for alle stoffene samt instrukser og utstyr for bruk som sikrer forebygging av helseskade og forurensing.