Prosjektering av vann og avløp

På denne siden finner du beskrivelser av hva som normalt leveres for fagområdet. Innholdet er ikke tilpasset en bestemt type eller størrelse på prosjektet, så omfanget av leveransen vil kunne variere.

Bane NOR har som overordnet mål å bygge minst mulig av tekniske anlegg som kan trenge vedlikehold.

Begrepet VA (vann og avløp) kan forståes som rørledninger og anlegg for vannforsyning, spillvann (kloakk) og overvann (drensvann og regnvann).

For prosjektering og bygging av VA vil Teknisk regelverk være førende regelverk. I tillegg skal Prosjekteringsveilederen for VA følges. For store prosjekter vil det bli utarbeidet egen spesifikk «Kravspesifikasjon VA».

Prosjekterende og utførende entreprenør må følge sentrale og lokale lover og regelverk, som arbeidsmiljøloven, forurensningsloven og annet regelverk som omfatter VA. Anbefalinger fra interesseorganisasjoner som Norsk Vann og Vannstandarden samt leggeanvisning fra leverandører, skal følges hvis ikke annet er spesifisert fra Bane NOR.

Ledningsmateriale

Rørledninger som skal eies av Bane NOR, kan bestå av materialene betong (BTG), polyetylen (PE), polypropylen (PP), polyvinylklorid (PVC), glassfiberarmert plast (GPR) og duktilt støpejern (GGG). 

PP-rør er å foretrekke fremfor PVC av miljøhensyn, men PVC-rørdeler kan benyttes.

Varerør rundt medierøret kan være betong (BTG), polyetylen (PE), polypropylen (PP), glassfiberarmert plast (GPR) og rør av massivt karbonstål/rustfritt stål.

Rørledninger som skal eies og driftes av kommunen, skal være i henhold til kommunens VA-norm.

Drensledning og overvannsledning

Den foretrukne rørtype for drensledning og overvannsledning er dobbeltvegg (DVD/DVO) rør av PP/PE.

Disse må dimensjoneres i henhold til maksimal antatt vannføring, og gjøres i samsvar med Teknisk regelverk: Underbygning/Prosjektering og bygging/Drenering(åpnes i ny fane).

Minimum dimensjon for drensledning er DN160, og minimum dimensjon for overvannsledning er DN200.

I henhold til Teknisk regelverk skal drensledninger og overvannsledninger legges med minimum fall på 5,0 ‰.

Kummer og sandfang

Gjelder overvannskummer og sandfang som eies og driftes av Bane NOR.

Kummer og sandfang kan være av betong eller plast. Når plast benyttes, må det vurderes at disse ikke kan presses opp.

Nedstigningskummer skal ha stige om dybden til kumbunn overstiger 1500 mm. Minste diameter for nedstigningskummer er 1400 mm.

Hver kum med mer enn 3,0 m ned til kumbunn skal ha ett eller flere, avhengig av dybde, mellomdekke med mannhull. Ved flere mellomdekker kan den innbyrdes avstanden ikke være mindre enn 3,0 m.

Mannhull i mellomdekket skal være plassert slik at en ved fall ikke kan falle forbi neste mellomdekke. Mannhull i mellomdekket kan heller ikke plasseres slik at en ved avgang fra stige tråkker ned i mannhullet.

Diameter på mannhull i nedstigningskummer skal være 800 mm. Hver enkelt kum skal være vurdert ut ifra arbeidsforhold ved vedlikeholdsarbeider i kummen.

Overvannskummer bør være prefabrikerte kummer med renne i bunn.

Alle kumringer skal enten ha innstøpte pakninger (IG) eller løse pakninger. Alle kumtopper skal ha flytende rammer og kjøresterke pakninger slik at betong ikke knuses over tid.

Under anleggsperioden skal alle kummer være utstyrt med beskyttelse enten av gummi eller tauverk («Flittige Lise»). Alle kumlokk skal være kjøresterke og utført med gummipakning mellom ramme og lok.

Rister til sandfang kan være flate rister i gang- og kjørearealer og kuppelrister i grøntområder, høyden på kuppelrist skal vurderes ut ifra grøntområdets beskaffenhet. Alle flate rister skal være kjøresterke. Ved kantsteiner kan det benyttes «Kjeftsluk», men da med sikring ved innløp.

Alle rister skal være støpt slik at tynne hjul, som på sykkel eller barnevogn, ikke kiles fast i sluket. Fordrøyningsmagasin deles i to typer – Overflatemagasin (område som oversvømmes) eller underjordiske konstruksjoner av plast eller betong.

Pumpestasjoner/-sumper for overvann som skal eies og driftes av Bane NOR, skal dimensjoneres i henhold til flomberegninger og Teknisk regelverk.

Pumpestasjoner/-sumper for overvann som skal eies og driftes av kommunen, skal dimensjoneres og prosjekteres i henhold til kommunens VA-norm.

Pumpeledninger skal være av trykkfast utførelse, og utløpet av ledningen skal ende i en kum.

Omlegging av kommunal VA

Der Bane NOR skal bygge ny VA, eller omlegge eksisterende VA for tredjepart, fylkeskommune, kommune eller private, skal gjeldene VA-norm følges. Prosjekterende må ha dialog med kommunen, og fagrapporter og tegninger skal være godkjent av kommunen før bygging.

Utførende entreprenør må bygge i samsvar med kommunens byggeleder.

Der kommunale rørledninger går gjennom banelegemet, skal disse legges i varerør. Se også avsnittet om grov infrastruktur på Bane NORs grunn i Teknisk regelverk: Underbygning/Prosjektering og bygging/Generelle tekniske krav(åpnes i ny fane).

Intensjonen med varerør er å kunne bytte ut medierøret uten å behøve å grave opp i ettertid. Overvannledninger med dimensjoner større enn Ø600 behøver ikke varerør.

Varerør skal avsluttes så langt utenfor jernbanen eller konstruksjonen at det normalt ikke er behov for ekstra tiltak ved graving ned til varerørets ende.

Krav til fall på ledninger

I henhold til Teknisk regelverk skal drensledninger og overvannsledninger legges med minimum fall på 5,0 ‰.

For kommunale ledninger henvises det til kommunens VA-norm.

Generelle krav til stasjoner

Overvann fra perrong og tak over perrong skal ikke føres til spor, men til eget overvannsystem via ristesluk eller overvannsrenne som Aco Drain eller tilsvarende.

Der det anlegges snøsmelteanlegg, skal det være varmekabel i overvannsrennen.

Det vil bli utarbeidet en «Kravspesifikasjon VA» for hver stasjon.

Generelle krav til hensettingsanlegg

For vakuum tømme-systemer vil det bli utarbeidet egen «Kravspesifikasjon VA». Det vil henvises også til løsninger fra eksisterende hensettingsanlegg.

Spesielt for vannkum

For kommunale vannkummer med brannvannsuttak skal det prosjekteres og bygges i henhold til kommunens VA-norm og det lokale brannvesenets krav.

For vannkummer/vannposter som er tiltenkt som slokkevann for jernbanen, vil det være spesielle krav.

Spesielt for Avløp (kloakk/spillvann)

For spillvannskummer som skal eies og driftes av kommunen, gjelder kommunens VA-norm.

For spillvannskummer som skal eies og driftes av Bane NOR, gjelder følgende:

  • Nedstigningskum skal ha en diameter som gir nok arbeidsrom for vedlikehold og inspeksjon.
  • Mannhullet skal ha minimum diameter Ø800. For stake/spylekum skal kummens diameter vær minimum Ø1000, og mannhullet minimum Ø600.

Brannvesenets tilgang til slokkevann

I vannkummer som er avsatt til brannkum, skal det på brannvannsuttaket være montert en forlenger/stender som er så lang at den er tilgjengelig for brannvesenet uten at de trenger å gå ned i kummen. Type forlenger/stender avklares med brannvesenet i kommunen.

Minste dimensjon på tilførselsledning til Brannkum avklares med kommunen/brannvesenet.

Ved anvendelse av Brannhydranter over bakkenivå, skal det monteres påkjørselsvern på sidene(e) rundt hydranten, slik at eventuell trafikk ikke kan skade hydranten. Unntak fra dette er hvis hydranten er plassert minst 3,0 m fra nærmeste definerte trafikkareal.

Innenfor stasjonsområder skal det prosjekteres tilstrekkelig mengde med brannkummer i forhold til brannvesenets behov samt at minste avstand fra brannobjekt til brannkum og minste diameter på tilførselsledningen skal beskrives. Dette skal avklares med kommunen/brannvesenet og dokumenteres som prosjekteringsforutsetning.

Plassering av brannkummer skal ikke forekomme i arealer som er tiltenkt som lager for snø etter snørydding. De skal heller ikke plasseres i parkanlegg tett på trær, buskfelt, parkmøbler eller andre hindre som vanskeliggjør adkomst til kum eller kan opptre som hindringer ved tilkobling til brannstender. Plassering må gjøres slik at en brannbil kan parkere tett ved brannkummen.

Gravedybder/om-fylling og om-fyllingsmateriale/ Frostisolering

Krav til legging av kommunalt ledningsanlegget skal følge kommunens VA-norm og regler for gravedybder og omfylling. Det må tas spesielt hensyn til områder som er utsatt for frost spesielt i nærheten av jernbanetekniske installasjoner.

Det henvises til aktuelle VA blader, og må prosjekteres spesifikt i hvert tilfelle, også med hensyn til stedets frostfrie dybde.