Prosjektering av overbygning

På disse sidene finner du beskrivelser, tegninger og modeller som viser hva som normalt leveres for fagområdet i de ulike planfasene. Innholdet er ikke tilpasset en bestemt type eller størrelse på prosjektet, så omfanget av leveransen vil kunne variere.

Bane NORs overbygningsanlegg

Traséen består av horisontaltrasé og vertikalprofil, basert på valgt hastighet. Det er krav til hvordan de ulike elementene skal passe sammen. Tegninger og beskrivelser må vise hvordan horisontaltrasé og vertikalprofil fungerer sammen.

I Maximo finner du viktig data for komponenter i eksisterende overbygning: skinner, sviller, sporveksler, isolerte skjøter, ballast, plattformer, planoverganger m.m.

Prosjekteringen bør vise løsninger som sikrer en god overgang mellom gammelt og nytt anlegg.

Samarbeid mellom fagområdene

Det er viktig å huske at overbygning er en del av hele det jernbanetekniske anlegget. Planleggingen er ikke en isolert prosess, men et samspill mellom alle de jernbanetekniske fagene samt underbygging. 

Samordningen mellom fagene ser du på systemgrensesnittsidene. Prosjekteringen må ha en felles forståelse av fagavhengighetene, fordi de påvirker vedlikeholdsbehovet for sporene.

Krav til prosjekterende

Den som prosjekterer overbygningsanlegg, må ha nødvendig kunnskap om forutsetningene og kravene som stilles i Teknisk regelverk og relevante forskrifter. Det krever nødvendig utdanning, opplæring og erfaring.

Generelle prinsipper for prosjekteringen

Traséen er bygd opp av ulike elementer som er bestemt ut fra bl.a. hastighetsparametre og overbygningsklasse. Parseller skal ha tydelige start- og sluttpunkter, og spor og sporveksler skal ha egne nummer. Lengden på sporene, målt fra midtpunkt til midtpunkt, kan gjerne beskrives i tekst.

Trasé-løsningene må velges slik at de gir optimal komfort for passasjerene.

Løsningene skal være fremtidsrettede, med gode valg for overgangskurvelengde og kurveradier innenfor grensene i traseringstabellene. Med «fremtidsrettet» mener vi at overbygningen er dimensjonert for både dagens trafikkgrunnlag og den forventede utviklingen i fremtiden.

Innspill til offentlig plan

Som innspill til offentlig plan bør arealbehov knyttet til tekniske anlegg avklares. Dette kan inkludere areal for trasé, stasjonsområde, holdeplasser, anleggsveger, snødeponi og midlertidige arealdisponeringer. Prosjektet bør utarbeide tegninger og snitt som viser terrenginngrep og eiendomsgrenser m.m.

Veileder: Utforming av driftsbanegårder

Utredning, planlegging og bygging av driftsbanegårder skal følge rutinene for prosjektgjennomføring i Bane NOR. Last ned veilederen «Utforming av driftsbanegårder».