Prosjektering av ekomnett
På disse sidene finner du beskrivelser, tegninger og modeller som viser hva som normalt leveres for fagområdet i de ulike planfasene og delanleggene. Innholdet er ikke tilpasset en bestemt type eller størrelse på prosjektet, så omfanget av leveransen vil kunne variere.
Bane NORs infrastruktur for ekomnett
Ekomnett i Bane NOR består av følgende delanlegg:
- elektrotekniske rom, herunder rom med utstyr for ekomnett, telelosjirom og utendørs skap samt system for elektronisk adgangskontroll
- kabelanlegg
- transmisjonssystemer
- togradiosystem, system for mobildekning og internett i tog (MIT) og system for Nødnett (Tetra)
- informasjonssystemer, kundeinformasjonsanlegg (herunder høyttaleranlegg, teleslynger, monitorer, anvisere, ur), SRO og ITV-anlegg
- driftsstøttesystemer, disse omhandles ikke i Prosjekteringsveilederen fordi det er et sentralisert system som ivaretas av infrastruktureier for teleanlegg
Involvering av infrastruktureier
Enheten «IKT» er infrastruktureier for Bane NORs ekomnett. Enheten skal involveres i alle planfaser i henhold til retningslinjer nedfelt i dokument «STY-605302 Prosjekter der tele- og ekomanlegg inngår – prosedyre».
Samarbeid mellom fagområdene
Det er viktig å huske at ekomnettet er en del av hele det jernbanetekniske anlegget. Planleggingen er ikke en isolert prosess, men et samspill mellom alle de jernbanetekniske fagene samt underbygging.
Samordningen mellom fagene ser du på systemgrensesnittsidene. Prosjekteringen må ha en felles forståelse av fagavhengighetene, fordi de påvirker vedlikeholdsbehovet for sporene.
Krav til prosjekterende
Prosjektering av infrastruktur for ekomnett skal baseres på krav i Teknisk Regelverk: Ekom prosjektering og bygging(åpnes i ny fane). Der henvises det videre til lover, forskrifter, standarder og Bane NORs styrende dokumenter.
Innspill til offentlig plan
For ekomnett er arealbehov og eventuelt konsesjon mest relevant. Arealbehovet omfatter blant annet elektrotekniske rom eller bygg, føringsveier for kabler og mastekonstruksjoner til togradio med tilhørende antenner.
Særskilt om prosjektering av radioanlegg
GSM-R
Detaljprosjektering av GSM-R utføres fortrinnsvis av prosjektet «GSM-R dekningsutbedring», der anleggseier er prosjekteier. Prosjektet forestår bygging av nye basestasjoner for å utbedre områder med dårlig dekning eller områder med forstyrrelser fra kommersielle GSM-basestasjoner. Alle prosjekter skal derfor avklare tilrettelegging med anleggseier før detaljprosjektering av radioanlegget.
Tilrettelegging må gjøres for blant annet strømtilførsel, plassering av basestasjoner og radiofrekvensrepeatere, plassering av radiorepeatere i tunneler, disponering og planlegging av telerom, fiberplaner, valg av antennesystem, og redudans.
Prosjekteringsdokumentene for GSM-R inngår vanligvis ikke som en del av dokumentasjonen for teleprosjekteringen i prosjektet. Krav til slik dokumentasjon er derfor ikke beskrevet i Prosjekteringsveilederen.
Tunnelradioanlegg for Nødnett (Tetra)
Prosjektering av Nødnett og montering/idriftsetting av utstyr er Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) sitt ansvar. Utbyggingsprosjektet i Bane NOR skal likevel tilrettelegge for Nødnett. Tilrettelegging må utføres for bl.a. strømtilførsel, plass til radiorepeatere i tunneler, disponering og planlegging av telerom, fiberplaner, valg av antennesystem og krav til redundans. Kontakt med DNK skal etableres så tidlig som mulig i planfasen for å avklare prosjekteringsforutsetninger.