Utredning/mulighetsstudie arkitektur
Veiledning om mulighetsstudier og utredning av arkitektur for stasjoner og knutepunkter samt linje og trasé i jernbaneprosjekter.
Stasjoner og knutepunkter
Hovedgrep
Utredning av stasjoner og knutepunkter handler først og fremst om å etablere et hovedgrep for stasjonen basert på faste prinsipper. Dette gir forutsigbarhet for reisende som bruker ulike stasjoner. Hovedgrepene er beskrevet i Stasjonshåndboken, som også angir mål og ambisjoner for stasjoner. Planlegging av hovedgrep kan ledes av arkitekt eller andre fagpersoner med kompetanse innen helhetlig stasjonsplanlegging.
Hovedgrepet viser hvordan arealbehov knyttet til tekniske og funksjonelle krav og føringer kan løses innenfor tilgjengelig areal på et overordnet nivå. Det skal legges vekt på kritiske behov som krever mye av det tilgjengelige arealet, slik at hovedgrepet kan utvikles videre i planleggingsfasen. Hovedgrepet danner grunnlaget for videreutvikling av løsningen, som skal være arealoptimalisert, men samtidig fleksibel ved bruksendringer. Løsningen skal være hensiktsmessig for driftsfasen.
Det avklares og legges til grunn hvor mange reisende stasjonen skal planlegges for, samt en prosentvis fordeling mellom av- og påstigende reisende i ulike retninger.
Det er også viktig å avklare om stasjonen har vernestatus som kulturminne, og hvilke føringer som gjelder for bevaring og bruk.
Omfang
Gangsystemet er en sentral del av helheten og hovedgrepet for stasjoner og knutepunkter. Hovedgrepet skal først og fremst omfatte område for plattform(er) og minst én hovedgangforbindelse mellom plattformområdet og stedet, i henhold til kravene i Teknisk regelverk, Overbygning kap. 15. Hovedgangforbindelsen knyttes til stedets hovedgangsystem, som kan være en gågate eller en viktig gangvei til stasjonen.
I mulighetsstudiet kan arealer og områder vises som enkle figurer, mens spor og gangsystemet vises som linjer og piler for å illustrere hvordan arealer er organisert i forhold til hverandre. Det kan også avtales illustrasjoner for mulig utforming, for eksempel ulike løsninger for sporplan med side- og mellomplattformer knyttet til hovedgangforbindelsen.
Grensesnitt mot jernbaneteknikk
Krav i Stasjonshåndboken og Teknisk regelverk til plattform og hovedgangforbindelser til plattformen påvirker, og blir påvirket av, kravene til jernbaneinfrastrukturen for øvrig. I mulighetsstudiet gjelder dette først og fremst funksjonene i sporplanen, som også legger til rette for sikker togfremføring (inkludert aktuelt signalanlegg, sikkerhetsavstander osv.) og elkraftforsyning (kontaktledningsanlegg). I overgangen mellom hovedgangforbindelsen og plattformen er det krav om en hovedadkomst med skilt og informasjon, samt servicefunksjoner. Merk at mellomplattformer må ha plass til konstruksjoner og elementer langs hele plattformen.
Funksjoner
I utredningen er det viktig å sette av plass til eventuelle innendørs stasjonsfunksjoner, som oppvarmet venterom, toaletter og oppbevaring. Det skal også settes av arealer til eventuelle kommersielle funksjoner rettet mot de reisende på stasjonen, der det er relevant.
Der stasjonen inngår i et knutepunkt, vil hovedgrepet også omfatte områder for bytte av transportmidler som buss, sykkel, bil og andre mobilitetsløsninger. Områder for ulike byttefunksjoner plasseres med gangavstand til plattformen, basert på prioriteringshierarkiet i Stasjonshåndboken. Avstanden mellom byttefunksjonen og hovedadkomsten påvirkes også av om transportmiddelet vanligvis betjener kjente eller ukjente brukere av stasjonen.
Hovedgrepet omfatter også mulig byutvikling med utvikling av eiendommer. Bærekraftig byutvikling betyr en fortetting av boliger og næring rundt stasjonen, og at stasjonen blir et naturlig målpunkt på stedet. Dette kan også inkludere utvikling av attraktive byrom, for eksempel i forbindelse med hovedgangforbindelsen og arealer for byttefunksjoner. I noen tilfeller vil arealer for byutvikling bli prioritert nærmere plattformen og hovedadkomsten enn parkeringsarealer for bil.
Detaljeringsnivået for mulighetsstudiet/utredningen vil avspeile kostnadsestimater for Klasse 5 eller 4.
Eksempler på utførelse av mulighetsstudie for stasjoner og knutepunkter
Leveransen skal gjennomføres i henhold til bestemmelser i kontrakt og generelle krav til BIM og geomatikk.
Beskrivelse og illustrasjoner:
- Tekstdokument om lokalisering av stasjon/boliger/arbeidsplasser: Tøi-rapport om miljøeffekter av stasjonsnær lokalisering av boliger og arbeidsplasser(åpnes i ny fane)
- O-tegning: planeksempel
Linje og trasé
Arkitekten deltar i registreringer, vurderinger, analyser, visualiseringer og beskrivelser der landskapsinngrep og arealbruk er tema. Oppgavene kan være knyttet til trasévalg og korridorer med konsekvenser for miljø og landskap. Mulighetsstudiet for linje eller trasé kan også omfatte plassering av stasjoner. Linjevalget og grensen mellom stasjon og linjen påvirker, og blir påvirket av, kravet til hovedgrepet som er beskrevet under stasjoner og knutepunkter.
Detaljeringsnivået for mulighetsstudiet/utredningen vil avspeile kostnadsestimater for Klasse 5 eller 4.
Eksempler på utførelse av mulighetsstudie for linje/trasé
Leveransen skal gjennomføres i henhold til bestemmelser i kontrakt og generelle krav til BIM og geomatikk.
Krav til leveranse spesifiseres i hvert enkelt avrop. Dette kan omfatte beskrivelse og illustrasjoner som: