Y-tegning: Faseplaner
Jernbaneteknisk faseplan er et dokument som viser planlagt anleggsgjennomføring delt inn i faser for togtrafikk, byggeaktiviteter og signalanlegg. På denne siden finner du eksempler på hvordan slike planer kan utformes.
Utforminga av teikningar skal følgje krav i «STY-602913 prosjektspesifikk dokumenthåndteringsprosedyre (PDP)» og generelle krav til BIM og geomatikk.
Hensikten med jernbanetekniske faseplaner er å organisere byggeperioden, slik at man oppfyller regler og krav til sikkerhet i togframføringen. Den danner grunnlaget for bestilling av nødvendig sportilgang/brudd. Hver hovedfase skal representere idriftsettelse etter endringer som påvirker togframføringen. Midlertidige spor skal ha egne hovedfaser. Innhold skal være i kronologisk rekkefølge, hver fase viser et tidsbilde.
Etablering av faseplaner er en tverrfaglig prosess, hvor hvert fag må være representert, i tillegg til involvering fra Trafikk lokalt. Det er også en stor fordel å ha med erfaren byggeleder. Jernbaneteknisk faseplan er et underlagsdokument for melding/søknad til Statens jernbanetilsyn ved ny eller endret jernbaneinfrastruktur. Arbeidet bør starte tidlig, og kompetanse på søknadsprosess må delta her.
Prosjektets aktiviteter må samkjøres for å komme fram til en foreslått hensiktsmessig gjennomføring hvor avhengigheter mellom fag avklares. Dette er et grunnlag for estimat av nødvendige bruddlengder. Involvering av signalressurs er helt nødvendig for å kunne ivareta sikker togframføring i hver fase, og for å begrense antall faser signalteknisk. Sportilgang (som er avtalt med rutekontoret) skal framgå av dokumentet, der brudd angis i antall timer og ev. «hvite tider» (korte perioder i henhold til grafisk rute).
Skjematisk fremstilling er i mange tilfeller bra, pga. tydelighet. Sett på nødvendig tekst – den skal være begrenset, men relevant informasjon er viktig. Slik informasjon kan være spornummer, sporvekselnummer, plattformer, veier og bruer. Geografisk fremstilling kan velges når kart i bakgrunnen anses som viktig. Fargekoder benyttes for å vise tilstand/status for spor. Fasenes inndeling med tallsystem har tekstlig beskrivelse. Dette kan benyttes som «beste praksis». Hovedfasene bør nummereres og beskrives slik (men tilpasses prosjektet):
- 00.00 Eksisterende driftssituasjon
- 00.10 Forberedende arbeider
- 00.90 Brudd
- 10.00 Driftsfase
- 10.10 Mellomfase
- 10.90 Brudd
- 20.00 Driftsfase
- 20.10 Mellomfase
- 20.20 Mellomfase
- 30.00 Driftsfase ferdig situasjon
I den tekstlige beskrivelsen for brudd-fasene, bør det angis hvorvidt etterfølgende driftsfase er meldingspliktig/søknadspliktig overfor Statens jernbanetilsyn. I faser med brudd angis timer, måned eller dato og klokkeslett. Linjehastighet og lavere hastighet i faser skal beskrives. Aktivitetene skal beskrives kort. Andre arbeider som ikke er viktig for trafikken/sikringsanlegg/faser behøver ikke være med. Dette må utledes i egne detaljerte fremdriftsplaner som harmonerer med faseplanen.
For å få en god plan må man vurdere hva som vil være viktig for entreprenøren (teknisk, tidsmessig og økonomisk). Det må sikres en realistisk gjennomføring, men ikke legge for store bindinger/begrensninger på entreprenørens rom for gjennomføring. Tilgjengelige brudd og hvite tider må hensyntas. Øvrige behov for brudd må det søkes om i tide. Prosjektene bør se på alternativ trafikkavvikling av persontrafikk og godstrafikk i brudd allerede i tidlig fase. Dette påvirker gjennomførbarhet og realisme for alternativ transport, og kan beskrives i faseplaner.
Dokumentet blir et viktig grunnlag for videre planlegging av anleggsgjennomføring. Tittelfeltet skal kun være på forsiden. Malen (dwg-fil) med symbolfarger og med prinsipper for nummer i fasene bør følges.
Mal for jernbaneteknisk faseplan
Last ned mal for jernbaneteknisk faseplan som dwg- eller pdf-fil.
Dokumentet blir et viktig grunnlag for videre planlegging av anleggsgjennomføring. Tittelfeltet skal kun være på forsiden. Malen (dwg-fil) med symbolfarger og med prinsipper for nummer i fasene bør følges.
Fargene i malen er endret for riving og tidskritisk innleggelse, rød og grønn. Pågående faseplanlegging behøver ikke revideres bare pga. endring i farger i malen, så lenge tegnforklaringen er riktig.
Eksempel på skjematisk faseplan
En sportegning med mange spor og detaljer. For ikke å overlesse tegningen med informasjon er hvert spor vist med detaljer i separate tegninger, med egen strektykkelse. Kilometer-kjeding skal gjelde for en valgt referanselinje.