Aksellast
Dette vedlegget gir en oversikt over aksellast og maks hastighet for det nasjonale jernbanenettet, med vekt på banens dimensjonering og begrensninger.
Publisert: 26. mars 2024
Oppdatert: 19. august 2025
Overbygningsklasse, aksellast og maks hastighet
Merk at aksellast og hastighetsverdier er basert på hva overbygningen er dimensjonert for. Banens underbygning og sporgeometri vil stedvis kunne begrense både tillatt hastighet og aksellast. Det vil derfor ikke alltid være samsvar mellom tillatt aksellast/hastighet på en aktuell strekning og hvilken aksellast/hastighet overbygningsklassen på strekningen tillater. Overbygningsklassen er bestemt på grunnlag av data (skinneavstand og svilleavstand) fra BaneData.
Kortere parseller kan ha høyere overbygningsklasse uten at det har innvirkning på strekningens gjeldende overbygningsklasse. Kragerøbanen, Namsosbanen, Ålgårdbanen og Tinnosbanen strekning Notodden–Tinnoset er ikke tatt med i denne listen, siden de regnes som nedlagte.
Tabell: Overbygningsklasser
Bane | Strekning | Overbygningsklasse |
---|---|---|
Alnalinjen | Grefsen–Alnabru | C |
Arendalsbanen | Nelaug–Arendal | B |
Askerbanen | Lysaker–Asker | D |
Bergensbanen | Hønefoss–Myrdal–Voss–Bergen | C+ |
Bratsbergbanen | Nordagutu–Skien | C |
Skien–Porsgrunn | C+ | |
Brevikbanen | Myrane–Ørvik | C |
Dovrebanen | Eidsvoll–Kleverud | D |
Kleverud–Hamar–Dombås–Oppdal | C+ | |
Oppdal–Støren | C | |
Støren–Trondheim S | C+ | |
Drammensbanen | Oslo S–Lysaker–Asker–Drammen–Gulskogen | C+ |
Flekkefjorbanen | Sira–Flekkefjord | A |
Flåmsbana | Myrdal–Flåm | C+ |
Follobanen | Oslo S–Ski | D |
Gardemobanen | Oslo S–Eidsvoll | D |
Gjøvikbanen | Oslo S–Grefsen–Roa | C+ |
Roa–EinaGjøvik | C | |
Godssporet Alnabru–Loenga | Alnabru–Loenga | C+ |
Hardangerbana | Voss–Palmafoss | C+ |
Hovedbanen | Oslo S–Aker–Lillestrøm–Eidsvoll | C+ |
Kongsvingerbanen | Lillestrøm–Kongsvinger–Magnor grense | C+ |
Meråkerbanen | Hell–Storlien grense | C |
Nordlandsbanen | Trondheim–Steinkjer–Grong–Mo i Rana–Ørtfjell–Fauske–Bodø | C+ |
Numedalsbanen | Kongsberg–Flesberg–(Rollag) | B |
Ofotbanen | Narvik havn–Bjørnfjell grense/Vassijaure | Ofotbanen |
Randsfjordbanen | Hokksund–Hønefoss | C+ |
Hønefoss–Bergmoen snuplass | B | |
Raumabanen | Dombås–Åndalsnes | C+ |
Roa–Hønefossbanen | Roa–Hønefoss | C+ |
Rørosbanen | Hamar–Elverum–Koppang–Tynset–Røros–Støren | C+ |
Solørbanen | Kongsvinger–Elverum | C |
Spikkestadbanen | Asker–Spikkestad | C |
Stavne–Leangenbanen | Stavne–Leanger | B |
Sørlandsbanen | Drammen/Gulskogen–Stavanger | C |
Tinnosbanen | Hjuksebø–Notodden | C |
Vestfoldbanen* | Drammen–Nykirke | D |
Nykirke–Tønsberg–Larvik–Martineåsen | C+ | |
Martineåsen–Myrane | D | |
Myrane–Porsgrunn | C+ | |
Østfoldbanen vestre linje | Oslo S–Ski–Moss–Halden | C+ |
Halden–Kornsjø grense | C | |
Østfoldbanen østre linje | Ski–Spydeberg | C |
Spydeberg–Sarpsborg | B |
*Når Nykirke–Barkåker åpnes for trafikk i løpet av 2026, vil følgende gjelde fra R27:
Tabell: Overbygningsklasser Vestfoldbanen – R27
Bane | Strekning | Overbygningsklasse |
---|---|---|
Vestfoldbanen | Drammen–Tønsberg | D |
Tønsberg–Larvik–Martineåsen | C+ | |
Martineåsen–Myrane | D | |
Myrane–Porsgrunn | C+ |
Kart: Overbygningsklasse

Kart som viser hvilke overbygningsklasser de ulike strekningene har. Merk at klasse C og C+ er slått sammen. BaneKart
For mer informasjon, se Oversikt over overbygningsklasse, aksellast, metervekt og lasteprofil i Strekningsbeskrivelsen(åpnes i ny fane) og Teknisk regelverk, Rolling stock/Supplementary information and regulations.(åpnes i ny fane)