Aksellast

Dette vedlegget gir en oversikt over aksellast og maks hastighet for det nasjonale jernbanenettet, med vekt på banens dimensjonering og begrensninger.

Publisert: 26. mars 2024

Oppdatert: 19. august 2025

Overbygningsklasse, aksellast og maks hastighet

Merk at aksellast og hastighetsverdier er basert på hva overbygningen er dimensjonert for. Banens underbygning og sporgeometri vil stedvis kunne begrense både tillatt hastighet og aksellast. Det vil derfor ikke alltid være samsvar mellom tillatt aksellast/hastighet på en aktuell strekning og hvilken aksellast/hastighet overbygningsklassen på strekningen tillater. Overbygningsklassen er bestemt på grunnlag av data (skinneavstand og svilleavstand) fra BaneData. 

Kortere parseller kan ha høyere overbygningsklasse uten at det har innvirkning på strekningens gjeldende overbygningsklasse. Kragerøbanen, Namsosbanen, Ålgårdbanen og Tinnosbanen strekning Notodden–Tinnoset er ikke tatt med i denne listen, siden de regnes som nedlagte.

Tabell: Overbygningsklasser

Bane Strekning Overbygningsklasse
Alnalinjen Grefsen–Alnabru C
Arendalsbanen Nelaug–Arendal B
Askerbanen Lysaker–Asker D
Bergensbanen Hønefoss–Myrdal–Voss–Bergen C+
Bratsbergbanen Nordagutu–Skien C
Skien–Porsgrunn C+
Brevikbanen Myrane–Ørvik C
Dovrebanen Eidsvoll–Kleverud D
Kleverud–Hamar–Dombås–Oppdal C+
Oppdal–Støren C
Støren–Trondheim S C+
Drammensbanen Oslo S–Lysaker–Asker–Drammen–Gulskogen C+
Flekkefjorbanen Sira–Flekkefjord A
Flåmsbana Myrdal–Flåm C+
Follobanen Oslo S–Ski D
Gardemobanen Oslo S–Eidsvoll D
Gjøvikbanen Oslo S–Grefsen–Roa C+
Roa–EinaGjøvik C
Godssporet Alnabru–Loenga Alnabru–Loenga C+
Hardangerbana Voss–Palmafoss C+
Hovedbanen Oslo S–Aker–Lillestrøm–Eidsvoll C+
Kongsvingerbanen Lillestrøm–Kongsvinger–Magnor grense C+
Meråkerbanen Hell–Storlien grense C
Nordlandsbanen Trondheim–Steinkjer–Grong–Mo i Rana–Ørtfjell–Fauske–Bodø C+
Numedalsbanen Kongsberg–Flesberg–(Rollag) B
Ofotbanen Narvik havn–Bjørnfjell grense/Vassijaure Ofotbanen
Randsfjordbanen Hokksund–Hønefoss C+
Hønefoss–Bergmoen snuplass B
Raumabanen Dombås–Åndalsnes C+
Roa–Hønefossbanen Roa–Hønefoss C+
Rørosbanen Hamar–Elverum–Koppang–Tynset–Røros–Støren C+
Solørbanen Kongsvinger–Elverum C
Spikkestadbanen Asker–Spikkestad C
Stavne–Leangenbanen Stavne–Leanger B
Sørlandsbanen Drammen/Gulskogen–Stavanger C
Tinnosbanen Hjuksebø–Notodden C
Vestfoldbanen* Drammen–Nykirke D
Nykirke–Tønsberg–Larvik–Martineåsen C+
Martineåsen–Myrane D
Myrane–Porsgrunn C+
Østfoldbanen vestre linje Oslo S–Ski–Moss–Halden C+
Halden–Kornsjø grense C
Østfoldbanen østre linje Ski–Spydeberg C
Spydeberg–Sarpsborg B

*Når Nykirke–Barkåker  åpnes for trafikk i løpet av 2026, vil følgende gjelde fra R27:

Tabell: Overbygningsklasser Vestfoldbanen – R27

Bane Strekning Overbygningsklasse
Vestfoldbanen  Drammen–Tønsberg D
Tønsberg–Larvik–Martineåsen C+
Martineåsen–Myrane D
Myrane–Porsgrunn C+

Kart: Overbygningsklasse

Illustrasjon av norgeskartet som viser de forskjellige overbygningsklassene

Kart som viser hvilke overbygningsklasser de ulike strekningene har. Merk at klasse C og C+ er slått sammen. BaneKart

For mer informasjon, se Oversikt over overbygningsklasse, aksellast, metervekt og lasteprofil i Strekningsbeskrivelsen(åpnes i ny fane) og Teknisk regelverk, Rolling stock/Supplementary information and regulations.(åpnes i ny fane)