Vedlegg 3: Trafikkdata til jernbaneforetaket
Dette er vedlegg til AST punkt 16.3 om trafikkdata og øvrig informasjon som Bane NOR skal levere til jernbaneforetaket.
Introduksjon
Trafikkdata og øvrig informasjon i forbindelse med togfremføring etter dette punktet er data som er knyttet til jernbaneforetakets operative fremføring av tog og som Bane NOR skal levere til jernbaneforetaket. Bane NOR skal levere slik data til jernbaneforetaket slik at jernbaneforetaket kan fremføre tog i henhold til ruteleie. Ved avvik skal Bane NOR levere slik at jernbaneforetaket så raskt som mulig kan ta opp igjen normal drift i henhold til ruteleie.
Trafikkdata og øvrig informasjon etter dette punktet omfatter også data Bane NOR er i besittelse av og som jernbaneforetaket skal bruke videre overfor sine kunder eller som grunnlag for sin informasjon til sine kunder, og Bane NOR skal levere slike data til jernbaneforetaket.
Kontaktpunkter for merkantile forhold
Henvendelser om leveranse, datatype mv. rettes til Kunde- og persontrafikk: marked@banenor.no
Endring i måten trafikkdata og øvrig informasjon utveksles på er regulert i AST punkt 16.4 tredje avsnitt.
Tjenestebeskrivelser
Bane NOR tilbyr eksterne brukere å benytte deler av innholdet for trafikkinformasjon på internettsidene. Det betyr at informasjon om togtrafikken kan gjøres tilgjengelig i eksterne tjenester uten at det betales for dette. Dette er data som viser rutetider og sanntidsinformasjon om togtrafikken. Muligheter for å motta åpne data over internett eller som nedlastbare filer.
Detaljerte beskrivelser på banenor.no.
SIRI sanntidsdata
SIRI sanntidsdata | |
---|---|
Forventet ankomstid per stasjon | Nå |
Faktisk ankomsttid per stasjon | Nå |
Forventet avgangstid per stasjon | Nå |
Faktisk avgangstid per stasjon | Nå |
Innstilt avgang per stasjon | Nå |
Innstilt ankomst per stasjon | Nå |
Togposisjon* | Nå |
Avviksmelding | Før aktualitet |
* Togposisjon angis som passeringstid (med ca +/- 5 sekunders usikkerhet) på definerte punkter i infrastrukturen (eks: stasjons innkjør-/utkjørsignal, blokkpost, sidesporsignal mv).
Sanntidsinformasjon omfatter faktiske ankomst- og avgangstider ved aktuelle stasjoner. Sanntidsinformasjon omfatter også opplysninger om innstillinger av tog ved stasjoner eller strekninger. Format: SIRI 2.0/Proprietær XML. Beskrivelse sendes på forespørsel.
Ruteinformasjon og TIOS
Innsyn i data i TIOS Web-applikasjonen
Bane NOR skal tilgjengeliggjøre data fra TIOS database til jernbaneforetaket on-line via TIOS Web Applikasjonen.
Innsyn oppfyller disse kriterier:
- Data vedrørende planlagte- og faktiske ankomst- og avgangstider: Alle data for alle tog på alle stasjoner, skal vises umiddelbart.
- Data vedrørende årsakkoder: Alle årsakkoder for alle tog på alle stasjoner skal vises umiddelbart slik de foreligger i TIOS databasen på tidspunktet for on-line oppslag.
- Data vedrørende Hendelseslogg-meldinger: Alle meldinger med alt innhold som mottas fra Hendelseslogg til TIOS, skal vises umiddelbart slik de foreligger i TIOS databasen på tidspunktet for on-line oppslag og slik Tilgangskontrollen og Web-modulene gir innsyn i.
Årsakskoder, ankomst- og avgangstider og HL-meldinger via WebSphere MQ
Bane NOR skal sende data fra TIOS database til jernbaneforetaket via WebSphere MQ, som oppfyller disse kriteriene:
- Data vedr planlagte- og faktiske ankomst- og avgangstider: Alle data for alle tog på alle stasjoner skal sendes umiddelbart.
- Data vedr årsakkoder: Alle årsakkoder for alle tog på alle stasjoner skal sendes etter tre virkedager.
- Data vedr Hendelseslogg-meldinger: Alle meldinger med alt innhold som mottas fra Hendelseslogg til TIOS skal sendes umiddelbart. Spesifikasjoner sendes på forespørsel.
Det fremgår av tabell 1.1 hvilke data som skal leveres.
Tabell 1.1 Data fra Bane NOR: Ruteplan og sanntidsdata
Opplysninger om ruteplan og sanntidsdata | ||
---|---|---|
Datatype | Databeskrivelse | Leveringsfrekvens |
TogID (jfr norsk ruteplan) | ||
Tognr | Dag | |
Pålogget GSM-R tognr. | Dag | |
Utgangsdato | Dag | |
Ruteinformasjon og TIOS sanntidsdata | ||
Planlagt avgangstid per stasjon | Dag | |
Planlagt ankomst tid per stasjon | Dag | |
Faktisk avgangstid per stasjon | Nå | |
Faktisk ankomsttid per stasjon | Nå | |
Togselskap | Dag | |
Togslag | Dag | |
Togtype | Dag | |
Utgangsstasjon | Dag | |
Endestasjon | Dag | |
Maksimal hastighet | Dag | |
Spornr per stasjon | Dag | |
Planlagt avgangstid per stasjon | Dag | |
Planlagt ankomsttid per stasjon | Dag | |
Linjenr | Dag |
TogID er entydig identifikator for tog som kjører i hht norsk ruteplan innenfor aktuell rutetermin.
Format: RailML 2.2
Beskrivelse sendes på forespørsel.
Referanse: railML.org(åpnes i ny fane)
Ruteinformasjon er rutetider for aktuelt tog i hht norsk ruteplan innenfor aktuell rutertermin.
Format: RailML 2.2, i tillegg også på format: CSV-file.
Beskrivelse sendes på forespørsel.
Referanse: railML.org(åpnes i ny fane)
Terminaloperasjonssystem TOS
Trafikkdata fra Bane NOR som gjelder frakt av gods. Dette punktet gjelder kun for jernbaneforetak som frakter gods på Bane NORs jernbanenett og som bruker Bane NORs intermodale godsterminaler.
For å motta statusmeldinger fra Bane NORs TOS må jernbaneforetaket ha etablert et brukergrensesnitt for mottak av XML-data, samt ha levert data til TOS som spesifisert i vedlegg 2.
Tabell 1.2 Data fra Bane NOR: Frakt av gods. Data til jernbaneforetaket fra Bane NORs TOS
Data fra Bane NORs TOS til jernbaneforetaket | ||
---|---|---|
Datatype | Databeskrivelse | Leveringsfrekvens |
Status for lasteenhet | ||
Statusmelding om at lastenhet er ankommet terminal (per tog eller bil) | Når lastenhet er bekreftet ankommet terminal | |
Statusmelding om at lastenhet er satt i depot | Når lastenhet er satt i depot | |
Statusmelding om at lastenhet er lastet på tog eller bil | Når lastenhet er lastet på tog eller bil | |
Statusmelding om at lastenhet har forlatt terminalen (per tog eller bil) | Når lastenhet har forlatt terminalen |
FIDO
FIDO FIDOBane NORs elektroniske system for distribusjon av ruter og kunngjøringer. er Bane NORs distribusjonssystem for informasjon vedrørende togframføring, skifting og arbeid i spor.
Systemet består av en registreringsmodul for togleder og operativ ruteplanlegger, samt en distribusjonsmodul for mottakere.
FIDO har tre forskjellige public AP, tilgjengelig som REST-API:
- Kunngjøringer/Announcements. Alle kunngjøringer mottatt fra ruteplansystemet. Resultat av spørringer sendes som Base64 encoded RailML.
- Ruter/Routes. Resultat på spørringer sendes som Base64 encoded RailML, wrapped i Json.
- Oppmøte/Attendance, for kunngjøringstypene: Opprettelse av anleggsområde og Dispponering av strekning/stasjon for arbeid. Resultat på spørringer sendes som Json-format.
Spesifikasjoner sendes på forespørsel.
Kundeportalen og DRAGE
Manuelt innsyn i data i DRAGE
Bane NOR skal tilgjengeliggjøre data fra datavarehuset DRAGE’s database til jernbaneforetaket on-line via Kundeportalen, som oppfyller disse kriterier:
- Data vedr planlagte- og faktiske ankomst- og avgangstider for foretakets egne tog på alle stasjoner.
- Data vedr årsakkoder. Data vises til foretaket etter tre virkedager. Disse data vises: Alle årsakkoder for egne tog, (dvs årsakkoder (81-85) som er knyttet til spesifikke tognr tilhørende foretaket. Alle årsakkoder knyttet til Bane NOR og ytre forhold (Kode 1-7 og 9).
Min side
Togselskap min side
For hjelp med innlogging, kontakt marked@banenor.no.
På Min side får du tilgang til signerte avtaler, fakturaer, innmeldte saker, møtereferater, bestilte tjenester, klager på årsakskoder og lenker til verktøy og systemer i Bane NOR.
Infrastrukturdata – Strekningsbeskrivelsen og Trasé
Strekningsbeskrivelsen for jernbanenettet inneholder oversikt over jernbanestrekningene, og er et oppslagsverk med informasjon for operativt personale. Her beskrives de enkelte banestrekninger, anvisninger for betjening av teknisk utstyr, særbestemmelser, spesielle forhold mv.
TRASÉ står for TRAfikkrelatert StrEkningsinformasjon. TRASÉ gir tilgang til informasjon om infrastrukturen som er relevant for trafikkformål.
Infrastrukturdata
Kapasitetsplanlegging – BEST
Bestilling av sportilgang
BEST-L for bestilling av kapasitet for neste års ruteplan;
BEST-L BEST-LBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter) til årlig kapasitetsfordeling. er Bane NORs søknadsportal for jernbaneforetakenes søknad om ruter i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen. Ansvar for utførelsen av prosessen er tillagt Trafikkdivisjonen, Ruteplan i Bane NOR.
Prinsippene i kapasitetsfordelingsprosessen er uendret, - jf. beskrivelse i Network Statement.
BEST-L
Bane NORs søknadsportal for jernbaneforetakenes søknad om ruter i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen
BEST-K for bestilling av kapasitet innenfor langtidsplanen
BEST-K BEST-KBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter og arbeid i spor) i gjeldende ruteplanperiode (operativ kapasitetsfordeling). er en bestillingsportal for søknad av korttidsplanlagt sportilgang, normalt i inneværende rutetermin.
Den kan benyttes til søknad av ruter for ekstratog, innstilling av tog, ruter for arbeidstog og disponering med arbeidstog, disponering for arbeid–herunder anleggsområde–jernbane samt avbestilling/innstillinger av arbeider/arbeidstog.
BEST K
Bane NORs bestillingsportal for søknad av korttidsplanlagt sportilgang. Normalt skjer dette i inneværende rutetermin.
Digital betalingstjeneste for parkering av bil (Parkeringsapp)
Dette punktet gjelder kun for jernbaneforetak som skal tilby Bane NORs digitale parkeringsløsning. Applikasjonstjenesten bygger på «Digital Permit» Agent Access API.
ARBIS – Arbeider i spor
Dette punktet gjelder for jernbaneforetak som ønsker å hente data om infrastrukturarbeider for å vise i sine grensesnitt. Verktøy for å se oppdatert informasjon, ha bedre brukergrensesnitt og enklere tilgjengelighet av planlagte infrastrukturarbeider. Henting av data direkte fra ARBIS ARBISBane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger (BTP). verktøy vil gi bedre oversikt ved at aktivitetene for infrastrukturarbeider vil være tilgjengelig hos jernbaneforetak.
Spesifikasjoner sendes på forespørsel.
Tjenestekvalitet
Tilgjengelighet og avvikshåndtering for SIRI Sanntidsinformasjon
Tilgjengelighet
Oppetid for tjenesten: 99.5 %
Driftstid for tjenestene er 24/7, 365 dager i året.
Feilkategorier
Nivå | Kategori | Beskrivelse |
---|---|---|
A | Kritisk | Hele eller vesentlige deler av driftstjenesten er utilgjengelig. |
B | Alvorlig | Enkelte kritiske funksjoner virker ikke, eller fungerer med vesentlig dårligere responstider enn avtalt. |
C | Mindre alvorlig | Ikke-kritiske funksjoner virker ikke, nedsatt responstid i forhold til det som er avtalt. |
Servicenivå for feilkategorier
Nivå | Kategori | Mål for reaksjonstid | Mål for løsningstid | Oppdatering av status |
---|---|---|---|---|
A | Kritisk | 30 minutter | 3 timer | Hvert 30. minutt |
B | Alvorlig | 1 time | 6 timer | Hver ukedag |
C | Mindre alvorlig | 8 timer | 7 dager | Hver 5. virkedag |
Avvikshåndtering
Henvendelse for melding av feil til Nasjonalt Operasjonssenter (NOS).
Følgende rutine følges:
- Feilen meldes til opm.brukerstotte@banenor.no eller tlf.: 73 41 01 10 Tilgjengelighet: 24 timer/365 dager i året.
- Når saken er registrert vil innmelder motta et referansenummer som kvittering på saken. Dette nummeret vil benyttes som referanse og benyttes i videre dialog for håndtering av saken.
Tilgjengelighet og avvikshåndtering for øvrige tjenester
Tjenestenivå
Tjenestens åpningstid og tilgjengelighet:
Tjenestenivå | Åpningstid for tjenesten | Tilgjengelighet |
---|---|---|
A | 24–7–365 | 99,9 % |
B | 24–7–365 | 99,7 % |
C | 0600–2000, 365 | 99,5 % |
D | 0700–1700, Virkedager | Ingen tilgjengelighetsgaranti |
Tjenestenivå for tjenestene i avtalen:
Tjeneste | Tjenestenivå |
---|---|
FIDO FIDOBane NORs elektroniske system for distribusjon av ruter og kunngjøringer. | B |
TIOS | D* |
BEST-K BEST-KBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter og arbeid i spor) i gjeldende ruteplanperiode (operativ kapasitetsfordeling)./L | C |
DRAGE | C |
TRASÉ | C |
ARBIS ARBISBane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger (BTP). | C |
*TIOS’ driftsplattform leveres på tjenestenivå B
Feilkategorier
Nivå | Kategori | Beskrivelse |
---|---|---|
1 | Kritisk | Hele eller vesentlige deler av driftstjenesten er utilgjengelig. |
2 | Alvorlig | Enkelte kritiske funksjoner virker ikke, eller fungerer med vesentlig dårligere responstider enn avtalt. |
3 | Mindre alvorlig | Ikke-kritiske funksjoner virker ikke, nedsatt responstid i forhold til det som er avtalt. |
Servicenivå for feilkategoriene
Feil prio. | Kategori | Krav til reaksjonstid | Krav til påbegynt håndtering | Oppdatering av status |
---|---|---|---|---|
1 | Kritisk | 15 minutter | 15 minutter | Hver time eller ved endret status. |
2 | Alvorlig | 30 minutter | 2 timer | Hver 3. time eller ved endret status. |
3 | Mindre alvorlig | 4 timer, innenfor normal arbeidstid | Ved oppstått hendelse og endring av status. |