Vedlegg 2: Trafikkdata til Bane NOR

Dette er vedlegg til AST punkt 16.2 om trafikkdata og øvrig informasjon som jernbaneforetaket skal levere til Bane NOR.

1. Leveranse av trafikkdata og øvrig informasjon i forbindelse med togfremføring

Trafikkdata og øvrig informasjon i forbindelse med togfremføring etter dette punktet er data som er knyttet til jernbaneforetakets operative fremføring av tog og som jernbaneforetaket skal levere til Bane NOR. Dette omfatter både data knyttet til fremføring av tog i henhold til ruteleie og ved avvik, herunder data om vognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. og driftsmeldinger. Hvilke trafikkdata som skal leveres etter dette punktet og øvrige krav til leveransen fremgår av dette punktet.

Leveranse av data og øvrig informasjon etter punkt 1 skal skje ved faste tidspunkter eller etter forespørsel fra Bane NOR. Bane NOR fastsetter tidspunkt for når hver enkelt data eller øvrig informasjon skal leveres til Bane NOR. Data som ikke leveres ved faste intervaller skal leveres før togets avgang. Enhver forespørsel av data eller øvrig informasjon fra Bane NOR skal skje skriftlig. Data skal leveres på egnet datatype fastsatt av Bane NOR.

Dersom et togmateriell byttes ut med et annet, f.eks. like før togets avgang fra utgangsstasjonen, med en sammensetning som medfører endringer i de data som er oppgitt i tabellene nedenfor, skal jernbaneforetaket sende et komplett nytt sett av data, jf. tabellene nedenfor.

Leveranse av trafikkdata som gjelder togsammensetning/ vognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. skal være fullstendig slik at Bane NOR kan benytte mottatte trafikkdata uten å måtte konsultere andre informasjonskilder.

Endring i måten trafikkdata og øvrig informasjon utveksles på er regulert AST punkt 16.4 tredje avsnitt.

Kontaktpunkt Bane NOR

Henvendelser om leveranser, datatype mv. som gjelder punkt 1 rettes til Bane NOR v/Kunde og persontrafikk: marked@banenor.no

Kontaktpunkt hos jernbaneforetakene

Endring av kontaktinformasjon for brukerstøtte hos jernbaneforetakene meldes til: marked@banenor.no.

Teknisk dokumentasjon

Finn teknisk dokumentasjon og spesifikasjoner.
For tilgang, send e-post til marked@banenor.no

1.1 Leveringsfrekvens

Tabell 1.1.1 Definisjoner av frekvens på leveranse av trafikkdata etter punkt 1

Begrep Frekvens Parmametere:
Forsinkelse og tidspunkt
Henvendelsesdrevet intervall Når ting inntreffer F. eks. 10 sec GPS
Dag 1 gang per døgn Senest før neste driftsdøgnets begynnelse kl 03:00
Uke 1 gang per uke Senest før mandag kl 03:00
Mnd 1 gang per måned Senest før første mandag i måneden kl 03:00
Termin 1 gang per år Senest 10. november
Før aktualitet N/A Senest før hendelse iverksettes eller forekommer
Ved aktualitet   Når hendelse oppstår/ sanntid

Tabell 1.1.2 Data fra jernbaneforetaket: Togsammensetning/vognopptak for persontog

Opplysninger om togsammensetning/ vognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. for persontog
Datatype Databeskrivelse Leveringsfrekvens
TogID (jfr norsk ruteplan)  
  Tognr Dag
  Utgangsdato Dag
Lokomotiv/motorvogn data
  Lok/motorvogn type [1]
  Lok/motorvogn innsettstasjon
  Lok/motorvogn utsettstasjon
  Lok/motorvogn trekkraftprosent [2]
Togdata    
  Total togvekt
  Total etterhengt vekt [3]
  Total toglengde
  Total antall aksler
  Bremseprosent [4]
  Største tillatte hastighet [5]
  Driftsmessige begrensninger ved rullende materiell [6]
Vogndata og fasiliteter  
  Tidsstempel
  Kjøreretning (for motorvognsett) [7]
  Togsett ID
  Vogn ID
  Vogntype
  Vognlengde
  Vognposisjon i togsett
  Vognfasiliteter [8]
  Vognstatus [9]
  Fyllingsgrad [10]
Fotnoter:

[1] Eks: 71, 74, 75, 91, 92, EL18, Di4.
[2] Andel av trekkraft i toget som er virksom i forhold til full trekkraft. Angitt i prosent.
[3] For lok-trukne tog: Samlet bruttovekt av alle vogner. For motorvognsett: Er lik Total togvekt.
[4] Angivelse av et togs samlede bremsede vekt i prosent av togets bruttovekt.
[5] Maksimal tillatt hastighet for toget forutsatt at traséen og andre forhold tillater det. Angitt i km/t.
[6] Hvis aktuelt. Oppgis som tekstlig informasjon.
[7] Vognrekkefølge i kjøreretning mot destinasjon. Kompasskurs i grader (himmelretning, numerisk verdi mellom 0 og 360 grader), kompasskurs leveres hvis tilgjengelig.
[8] Se kap. 1.1 i spesifikasjon.
[9] Open, Closed, Void, WagonNoLength.
[10] Kravet om å oppgi fyllingsgrad gjelder for tog der vognene er utstyrt med dørtellinger.

1.1.3 Krav til datatype, lokomotiv/motorvogn data og togdata:

XML bygd på RailML.org(åpnes i ny fane) og era.europa.eu(åpnes i ny fane) sine definisjoner samt Bane NORs egne interne meldingstyper.

Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

1.1.4 Krav til datatype, vogndata og fasiliteter:

XML på Bane NORs egne interne meldingstyper.

Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

VognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. kan sendes via TIOSWeb.

Tabell 1.1.5 Data fra jernbaneforetaket: Vognopptak for godstog

Opplysninger om vognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. for godstog
Datatype Databeskrivelse Leveringsfrekvens
TogID (jfr norsk ruteplan)  
  Tognr Dag
  Utgangsdato Dag
Lokomotivdata  
  Lok. type [1]
  Lok. innsettstasjon
  Lok. utsettstasjon
  Lok. trekkraftprosent [2]
Togdata    
  Total togvekt
  Total etterhengt vekt [3]
  Total toglengde
  Total antall aksler
  Bremseprosent [4]
  Største tillatte hastighet [5]
  Driftsmessige begrensninger ved rullende materiell [6]
Vogndata    
  Vogn innsettstasjon
  Vogn utsettstasjon
  Vognr (rekkefølgenr i togstammen)
Hvis farlig gods i vogn: Farlig gods UN-nr
Hvis farlig gods i vogn: Farlig gods type (bensin, sprengstoff etc)
  Transport av passasjerer eller dyr som ikke er meldt Bane NOR Før aktualitet
Fotnoter

[1] Eks: EL14, Di4, RC6, C66 etc.
[2] Andel av trekkraft i toget som er virksom i forhold til full trekkraft. Angitt i prosent.
[3] Samlet bruttovekt av alle vogner unntatt trekkende lok.
[4] Angivelse av et togs samlede bremsede vekt i prosent av togets bruttovekt.
[5] Maksimal tillatt hastighet for toget forutsatt at traséen og andre forhold tillater det. Angitt i km/t.
[6] Hvis aktuelt. Oppgis som tekstlig informasjon.

1.1.6 Krav til datatype

XML bygd på RailML.org(åpnes i ny fane) og era.europa.eu(åpnes i ny fane) sine definisjoner samt Bane NORs egne interne meldingstyper.

Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

VognopptakEn liste som blant annet identifiserer vognenhetene i et tog, jf. Trafikkregler for jernbanenettet kapittel 4. kan sendes via TIOSWeb.

1.2 Informasjon vedrørende alternativ transport

Jernbaneforetaket skal levere data om løsning for alternativ transport ved driftsavvik i henhold til tabellen under. Dette omfatter både planlagte og oppståtte avvik.

Tabell 1.2.1 Data fra jernbaneforetaket: Løsning for alternativ transport ved driftsavvik

Løsning for alternativ transport
Datatype Databeskrivelse Leveringsfrekvens
Alternativ transport  
  Tognr (innstilt tognr)
  Starttidspunkt (dato for tognr)
  Stasjoner (alle som blir berørt)
  Kjøretøytype for alternativ transport (tog, buss, T-bane, taxi etc)
  Ankomsttid på stasjon for alternativ transport*
  Avgangstid på stasjon for alternativ transport*
  Togselskapets melding til de reisende på aktuell stasjon (norsk og engelsk) Meldingstekster som avtalt

*Tekstbasert informasjon

1.2.2 Krav til datatype

JSON, på Bane NORs interne meldingstype.

Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

1.3 Data fra jernbaneforetaket vedr togposisjon: GPS-data

Tabell 1.3.1 Data fra jernbaneforetaket: Togposisjon (fra GPS-utstyr om bord i toget)

Opplysninger om togposisjon
Datatype Databeskrivelse Leveringsfrekvens
Togposisjon    
  Tognr
  Utgangsdato
  Jernbaneforetak (togoperatør)
  Tidsstempel
  GPS-koordinater/GPS-posisjon*
  Hastighet
  Retning **

* Posisjon og hastighet på åpen linje. Hastighet 0 (toget står stille) eller 1 (toget kjører).
** Hvis tilgjengelig.

1.3.2 Krav til datatype

Siden samme togmateriell kan ha flere tognr på samme dato skal det være samhandling mellom tjenestene fra Bane NOR og jernbaneforetaket. Denne samhandlingen består i at jernbaneforetaket skal innhente posisjonsdata fra GPS-utstyr som er montert på eget togmateriell og benytte en tjeneste som ExtIN for å kople tognr til GPS-posisjonene.

Kravene gjelder også for GPS-posisjoner for alternativ transport, så fremt slike data finnes og er tilgjengelig.

Oversending av GPS-posisjonsdata skal benytte et meldingsformat basert på JSON. Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

1.4 Trafikkdata fra jernbaneforetaket som gjelder frakt av gods: Data til Bane NORs terminaloperasjonssystem (TOS)

Dette punktet gjelder kun for jernbaneforetak som frakter gods på Bane NORs jernbanenett og som bruker Bane NORs intermodale godsterminaler.

Tabell 1.4.1 Data fra jernbaneforetaket: Frakt av gods. Data til Bane NORs TOS

Jernbaneforetakets data til TOS
Datatype Databeskrivelse Leveringsfrekvens
Vogndata    
  Vognnummer Ved aktualitet
Lastenhetsdata  
  Ordrenummer hos togselskap Ved aktualitet
  Ordrelinjenummer hos togselskap Ved aktualitet
  Lastenhet ID Ved aktualitet
  Lastenhet type Ved aktualitet
  Lastenhet lengde i fot Ved aktualitet
  Egenvekt for lastenhet i kg Ved aktualitet
  Vekt på last i kg Ved aktualitet
  Totalvekt i kg Ved aktualitet
  Antall farlig gods linjer pr. lastenhet Ved aktualitet
Farlig gods    
  UN-nummer Ved aktualitet
  Fareseddel/merkekode Ved aktualitet
  Volum eller vekt Ved aktualitet
Rutedata    
  UIC-koder og navn på avsender-terminal for last/vogn Ved aktualitet
  UIC-koder og navn på mottaker-terminal for last/vogn Ved aktualitet
  Vognnummer Ved aktualitet
  Avgangsdato på avsender-terminal Ved aktualitet
  Ankomstdato på mottaker-terminal Ved aktualitet
  Tognummer avgående tog på avsender-terminal Ved aktualitet
  Tognummer ankommende tog på mottaker-terminal Ved aktualitet

Leveringsfrekvens

Krav til datautvekslingsprosesser og leveringsfrekvens er nærmere beskrevet i spesifikasjon som sendes på forespørsel.

Lastenhetsdata

Krav til datautveksling vedrørende lastenheter er nærmere beskrevet i spesifikasjon som sendes på forespørsel.

Krav til datatype

Det legges til rette for leveranse av data på XML-format over webservice. Spesifikasjoner sendes på forespørsel.

Dataflyt i forbindelse med digital betalingstjeneste for parkering av bil for togreisende på norske jernbanestasjoner.

Dette punktet gjelder kun for jernbaneforetak som skal levere grunndata for sine kunder til Bane NOR sin digitale parkeringsløsning.

Krav til datatype

Løsningen skal være basert på oppslag i de til enhver tid aktuelle billettdatabaser.

2. Standard leveranse av statistiske opplysninger

Standard leveranse av statistiske opplysninger er leveranse av statistikk som er av vesentlig betydning for Bane NOR sin virksomhet. Det fremgår av Tabell 2.1 hvilken statistikk som inngår i standard leveranse av statistiske opplysninger.

Jernbaneforetaket skal levere standard leveranse av statistiske opplysninger årlig eller etter forespørsel fra Bane NOR.

Årlig standard leveranse av statistiske opplysninger skal skje innen 1. april hvert år, så fremt ikke Bane NOR har fastsatt en annen frist.

Leveranse av statistikk etter forespørsel fra Bane NOR skal skje innen to uker etter jernbaneforetaket har mottatt forespørsel om dette fra Bane NOR, så fremt ikke Bane NOR har fastsatt en annen frist. Enhver forespørsel av statistikk fra Bane NOR til jernbaneforetaket skal skje skriftlig.

Ved årlig standard leveranse av statistiske opplysninger skal Bane NORs standardskjema for standard leveranse av statistiske opplysninger brukes.

Tabell 2.1 Standard leveranse av statistiske opplysninger

Statistikkategori Fordelt på Enhet
Passasjerstatistikk  
Antall reiser tid på døgnet (rush og ikke rush) Gjennomsnittlig antall passasjerer per banestrekning per år
Passasjerkilometer passasjerkm per år
Stasjonsstatistikk antall av- og påstigninger per stasjon antall reisende per år
Gods    
Transportmengde antall nettotonn og TEU fraktet per banestrekning
Transportarbeid tonnkm per banestrekning
Drivstofforbruk  
Strømforbruk (GWh) per år
Dieselforbruk (liter) per år
Energiforbruk pr km til togfremføring (kWh/km) type strekning (i dagsone, tunnel, fjernstrekning, nærstrekning osv.) per år
Kostnader    
Økonomiske konsekvenser av ulykker togkilometer,miljøskader, dødsfall/alvorlige skader, materielle skader, forsinkelser i NOK
Driftskostnader i togproduksjonen i NOK

3. Emisjonsdata

Emisjonsdata er målte frekvensverdier som indikerer hvor stor støyemisjon den enkelte lokomotivtype/togtype har, målt etter gjeldende standard. Tilstrekkelig mengde emisjonsdata kondisjoneres etter Nordisk beregningsmetode og utgjør sammen med toghastighet de viktigste parametere for beregning av passeringsstøy fra jernbane i Norge.

Jernbaneforetaket skal levere emisjonsdata i henhold til dette punktet til Bane NOR.

Jernbaneforetaket skal levere emisjonsdata til Bane NOR uten ugrunnet opphold etter nytt rullende materiell tas i bruk på det nasjonale jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet., og når det gjøres endringer i eksisterende rullende materiell som endrer støyemisjonens karakter.

Lydmålinger skal gjennomføres i henhold til bestemmelser gitt i Nord 96 – avsnitt 5; med utgangspunkt i gjeldende standard for måling av emisjonsverdier for jernbane – Jernbane, Akustikk – Måling av støy fra skinnegående kjøretøy (ISO 3095:2005).