Gyldig versjon for ruteplanperiode R26.

6 Drift og trafikkstyring – høringsversjon

6.1 Innledning

Denne delen gir en oversikt over reglene som styrer driften av jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet. og hvordan forstyrrelser i planlagt drift håndteres. Her finner du viktig informasjon om retningslinjer for daglig drift, inkludert prosedyrer som trer i kraft ved uforutsette hendelser og avvik fra planen.

6.2 Trafikkregler

6.2.1 Jernbaneforetakets plikt til å bruke TJN

Jernbaneforetak er forpliktet til å følge Bane NORs gjeldende trafikkregler og andre driftsregler som gjelder for jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet.. Bane NOR kan gi unntak fra trafikkreglene hvis det foreligger særlige forhold. Unntak kan ikke gis fra regler som følger av TSI-Ope. Søknad sendes til Bane NOR, ved Trafikkdivisjonen.

6.2.1.1 Endring av trafikkregler utgitt av Bane NOR

Bane NOR legger utredningsinstruksen til grunn ved utarbeidelse av trafikkregler, men utredningsinstruksen begrenser ikke Bane NORs rett til å beslutte endringer i overensstemmelse med myndighet gitt i lov og forskrift.

Endringer av trafikkreglene som skjer som en nødvendig følge av implementering av forskriftskrav, slik som de felles europeiske regler i TSI-Ope, vil normalt ikke være gjenstand for høring i regi av Bane NOR. I slike tilfeller gjennomføres høring av den myndighet som fastsetter forskriften.

Beskrivelser av tekniske anlegg, lokale prosedyrer eller innretninger vil normalt ikke bli gjort til gjenstand for høring, og det samme gjelder endringer av disse.

6.2.2 Krav om kontinuerlig tilgjengelig transportledelse

Bane NOR krever at jernbaneforetakene har en transportledelse som er tilgjengelig til enhver tid når togene er i drift.

Transportledelsen må ha fullmakter til å ta nødvendige beslutninger for å håndtere og løse avvikssituasjoner raskt, slik at konsekvensene av avviket blir minimale og kortvarige.

Jernbaneforetakene må gi Bane NOR nødvendig kontaktinformasjon for sin transportledelse, og er ansvarlige for å holde denne informasjonen oppdatert til enhver tid.

Endring av kontaktinformasjon meldes til sirkulaerer@banenor.no, og endringer vil bli gjort senest 14 dager etter at endringen er meldt inn.

6.3 Særskilte tiltak i tilfelle driftsforstyrrelser

I tilfelle driftsforstyrrelser er det både Bane NORs og jernbaneforetakenes felles interesse å gjenopprette normal togdrift, punktlighet og regularitet så raskt som mulig. Dette er også påkrevd i henhold til jernbaneforskriften § 10-4, som understreker viktigheten av å sikre effektiv trafikkavvikling. For å oppnå dette kan ulike tiltak brukes, som prioritering av tog, innstilling av tog eller omdirigering av tog.

6.3.1 Prinsipper

God punktlighet og regularitet er avgjørende for både Bane NORs og jernbaneforetakenes omdømme og økonomi, samt for optimal utnyttelse av kapasiteten i jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet.

En avgjørende forutsetning for god punktlighet er at de avtalte planforutsetningene følges nøye, spesielt i områder med høy trafikk som Østlandsområdet og rundt byene Bergen, Stavanger og Trondheim. Dette må ivaretas i den daglige ruteplanleggingen. For mer informasjon, se kapittel 4.2.1.1.

Hva som regnes som en kritisk forsinkelse varierer avhengig av banestrekningen og faktorer som avstanden mellom krysningsspor, lengden på krysningssporene, typen sikringsanlegg, samt kapasitetsutnyttelsen og de rutetekniske forutsetningene.

I Osloområdet er en kritisk forsinkelse definert som en forsinkelse som overskrider tre minutter.

6.3.1.1 Prioriteringsregler ved uregelmessigheter i togtrafikken

Formålet med prioriteringsreglene er å sikre en enhetlig og forutsigbar håndtering av trafikkavvik, slik det også fremgår av kravene i jernbaneforskriften § 10-4.

Toglederen skal, basert på erfaring og en helhetlig vurdering, sørge for at trafikken normaliseres så raskt som mulig (generell avviksreduksjon). Ved behov skal toglederen samarbeide og koordinere med andre berørte toglederområder, spesielt for tog som passerer gjennom Osloområdet.

Ansvarlige i trafikkområdene, i samarbeid med relevante jernbaneforetak, skal utarbeide aksjonsplaner for enhetlig håndtering av større trafikkavvik.

Detaljerte prioriteringsregler fastsettes samtidig med den enkelte ruteplan.

6.3.1.2 Retningslinjer ved driftsforstyrrelser

Følgende retningslinjene er ment for Bane NORs operative togledelse for å raskest mulig gjenopprette normal togdrift når det oppstår driftsforstyrrelser:

6.3.2 Operative regler

Generelt gjelder prinsippet om at tog som er i rute, skal prioriteres for å holde seg i rute.

Imidlertid kan det være situasjoner der hensynet til kjøretøyets turnering og dens betydning for gjennomføringen av ruteplanen gjør det nødvendig å avvike fra dette prinsippet.

Detaljene rundt slike avvik fastsettes i forbindelse med den gjeldende ruteplanen, og Bane NOR publiserer disse retningslinjene rett før hver ny ruteplanperiode starter. Jernbaneforetakene blir informert om de planlagte retningslinjene under kapasitetsfordelingsprosessen.

6.3.2.1 Togleders adgang til å fravike de operative retningslinjene på grunn av lokale forhold

Togleder har rett til å fravike de operative retningslinjene når situasjonen krever det. Denne myndigheten er beskrevet i TJN punkt 5.3: toglederen kan avvike fra Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) i tilfeller der det er fare for liv og helse, eller når det er nødvendig for å løse eller unngå en fastlåst trafikksituasjon, så lenge det ikke øker risikoen. Toglederen må tydelig spesifisere hvilke regler som fravikes. Regler som stammer fra TSI-OPE kan ikke fravikes, og på strekninger med ERTMS kan regler fra tillegg A ikke fravikes.

6.3.2.2 Særlige tiltak i tilfelle forstyrrelser

I henhold til jernbaneforskriften § 10-4, skal Bane NOR treffe alle nødvendige tiltak for å gjenopprette normal togtrafikk når det oppstår forstyrrelser, for eksempel på grunn av tekniske feil eller ulykker. Bane NOR har også myndighet til å ta andre nødvendige grep i slike situasjoner, som å trekke tilbake infrastrukturkapasitet eller rekvirere jernbaneforetakenes kjøretøy for å gjenopprette normal trafikk.

Når Bane NOR bruker sin rett til rekvisisjon, godtgjøres netto driftsrelaterte kostnader kun hvis avviket som førte til rekvisisjonen, ikke skyldes det jernbaneforetaket som blir rekvirert, eller noen de har ansvar for.

Kostnadene knyttet til bruk av Bane NORs rekvisisjonsrett vil bli belastet den parten som er ansvarlig for forstyrrelsen i togtrafikken.

6.3.3 Forstyrrelser

6.3.3.1 Forutsette problemer

Når det oppstår forutsette problemer som fører til redusert infrastrukturkapasitet, skal disse løses ut fra samme prioriteringskriterier som når infrastrukturen er overbelastet. Det vil si at tog som er i rute skal prioriteres. Imidlertid får arbeidstog som har som mål å gjenopprette den reduserte infrastrukturkapasiteten høyere prioritet enn andre tog.

Bane NOR og involverte jernbaneforetak kan i fellesskap bli enige om en annen løsning.

6.3.3.2 Uforutsette problemer

Ved uforutsette problemer som resulterer i redusert infrastrukturkapasitet, gjelder de samme prioriteringskriteriene som ved overbelastet infrastruktur. Også her skal arbeidstog som bidrar til å gjenopprette infrastrukturkapasiteten, prioriteres.

Ved slike situasjoner skal de midlertidige trafikkavviklingsløsningene være kundeorienterte, slik at de i størst mulig grad ivaretar jernbaneforetakenes kunders behov. Kvalitet i operativ avvikshåndtering spiller en viktig rolle i samhandlingen i jernbanesektoren. Dette innebærer at løsningene ikke bare skal fokusere på selve trafikkavviklingen, men også på alternativer som alternativ transport, kundekommunikasjon og annen relevant kundehåndtering for både person- og godstog.

Kvaliteten på den operative avvikshåndteringen er avgjørende, og det gjelder tre aspekter:

  1. utarbeidelsen av alternative planer i forkant av avvik
  2. den operative håndteringen av avvikene
  3. partenes arbeid med måling, evaluering og forbedring av avvikshåndteringen.

Valgte løsninger, planer og aksjonskort for operativ avvikshåndtering skal alltid være i tråd med gjeldende sikkerhetskrav og -bestemmelser, lover, forskrifter og andre relevante avtaler; se håndboken (under) for detaljert beskrivelse.

For situasjoner der Bane NOR har utarbeidet aksjonskort, skal disse følges med mindre alle involverte parter i fellesskap blir enige om en annen løsning. Bane NOR har en aksjonskortgruppe bestående av representanter fra trafikkstyringssentralene og jernbaneforetakene. Disse aksjonskortene evalueres og oppdateres årlig i henhold til den nye ruteplanen. Aksjonskortene skal også være kundeorienterte; se håndboken (under) for detaljert beskrivelse.

Håndbok - Kvalitet i operativ avvikshåndtering

Med "innskrenket infrastrukturkapasitet" menes en situasjon der det ikke er mulig å gjennomføre den planlagte togproduksjonen på en strekning, for eksempel på grunn av tekniske problemer som fjernstyringsfeil, utilgjengelige sporveksler, eller kun ett farbart spor på en dobbeltsporet strekning.

6.3.3.3 Beredskapsplan for driftsulykke

Bane NOR har utviklet en beredskapsportal kalt Beredskap i Bane NOR, som beskriver systemet for beredskap ved uønskede hendelser. Denne portalen gir en oversikt over Bane NORs prinsipper for dimensjonering og prioriteringer i beredskapssituasjoner.

Beredskapsanalyser for spesifikke objekter og strekninger gir viktige retningslinjer for jernbaneforetakenes egne beredskapsplaner. Disse analysene er tilgjengelige i Beredskapsportalen.

Portalen krever passord for tilgang. For hjelp med dette, kan man sende en e-post til beredskap@banenor.no.

Beredskapsportalen Ekstern lenke

Taktisk og operativ beredskapsinfo, inkludert rutiner for varsling, håndtering, kommunikasjon og samhandling i nødsituasjoner samt ulike typer analyser.

6.3.3.4 Logging og lagring av samtaler i Bane NORs togradionett

I henhold til jernbaneinfrastrukturforskriften § 3-11 tredje ledd, skal Bane NOR sikre lagring av all kommunikasjon relatert til trafikkstyring, slik at den kan brukes ved eventuelle undersøkelser av jernbaneulykker, alvorlige jernbanehendelser eller andre relevante situasjoner.

Bane NOR logger og lagrer all kommunikasjon i togradionettet, og opptakene kan avspilles i følgende tilfeller:

  • ved jernbaneulykker og alvorlige jernbanehendelser som krever granskning
  • for å kontrollere samtaledisiplin.

Formålet med lagringen er knyttet til sikkerhetsstyring for å bidra til oppklaring av ulykker og hendelser. Alle som involveres i avspilling av disse samtalene, må vise aktsomhet for å ivareta personvernet og opprettholde taushetsplikten.

Det er utarbeidet spesifikke administrative prosedyrer for avspilling av samtaler i forbindelse med jernbaneulykker og alvorlige jernbanehendelser.

6.4 Verktøy for informasjon om tog og overvåking

6.4.1 TIS (Train Information System)

TIS (Train Information System) er et nettbasert program som støtter internasjonal administrasjon av togtrafikk ved å levere sanntidsdata om internasjonale togbevegelser. Relevante data hentes direkte fra Bane NORs systemer og sendes til TIS. Dette systemet samler og kombinerer informasjon fra forskjellige infrastrukturforvaltere, noe som gjør det mulig å overvåke togbevegelser fra start til slutt, selv over landegrenser.

Jernbaneforetak og terminaloperatører kan også få tilgang til TIS. De som deltar i RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk. TIS Advisory Board får full tilgang til TIS-data dersom de er involvert i samme togkjøring. For jernbaneforetak og terminaloperatører som ikke er medlemmer av RNE TIS Advisory Board, kreves det gjensidige avtaler mellom partene for å få tilgang til disse dataene.

Tilgang til TIS er gratis. De som ønsker en brukerkonto, kan sende en forespørsel til RNE TIS Support.

6.5 Kunde- og trafikkinformasjon

Bane NOR gir kunde- og trafikkinformasjon gjennom skjermer, høyttalere, apper, banenor.no og statisk skilting. Fasilitetene på hver enkelt stasjon er beskrevet i vår oversikt over stasjoner.

Standarden for kunde- og trafikkinformasjon er utformet av Bane NOR i sammarbeid med jernbaneforetakene. Bane NOR har en koordinerende rolle for å sikre at informasjonen er operatørnøytral.

Informasjonselementene og reglene for hvordan informasjonen presenteres på stasjonene er basert på innsikt i kundenes behov og krav til universell utforming, som reguleres i TSI PRM (Technical Specification for Interoperability for Persons with Reduced Mobility). For en detaljert beskrivelse av denne tjenesten, se Håndbok for Kunde- og trafikkinformasjon.

Kunde- og trafikkinformasjon samles fra ulike kjerneprosesser i både Bane NOR og jernbaneforetakene. Dataene genereres der hvor beslutningene tas og leveres maskinlesbart til de som trenger informasjonen. Den som eier "masterdata" har ansvar for at datakvaliteten sikrer at informasjonen som gis til de reisende er korrekt, enhetlig, rask og nyttig.

Jernbaneforetakene er forpliktet til å levere data i henhold til beskrivelsene i AST. Bane NOR er forpliktet til å levere data i samsvar med AST samt nasjonale og internasjonale standarder. Informasjon som er relevant for de reisende, leveres av Bane NOR som åpne data til jernbaneforetak, Entur, og andre aktører med behov for denne informasjonen. Dette gjøres via etablerte standarder gjennom åpne APIer, i samsvar med ITS-lovgivning.