Tilknyttet nett
Dette vedlegget gir en oversikt og detaljer om tilknyttede nett, inkludert industri- og museumsbaner samt nedlagte strekninger.
Publisert: 22. mars 2024
Oppdatert: 30. april 2024
Forgreningsstasjon: Porsgrunn (på Bratsbergbanen)
Annen informasjon
Industrispor, ca 2 km langt. [Ikke i bruk per 22.11.2002]
Norsk Hydro
Forgreningsstasjon: Vikersund (på Randsfjordbanen)
Buskerudmuseet, avdeling Krøderbanen
3535 Krøderen
Nettsted: njk.no/kroderbanen(åpnes i ny fane)
Annen informasjon
Museumsjernbane på strekningen Vikersund–Krøderen, ca 26 km. lang. Aksellast 11 tonn, metervekt 5 tonn, ikke elektrifisert. Banen brøytes normalt ikke om vinteren og vil derfor normalt ikke være farbar mellom første større snøfall og primo mai hvert år.
Forgreningsstasjon: Tinnoset (på Bratsbergbanen)
Kontaktpunkt: Norsk Industriarbeidermuseum / Rjukanbanen
Vemork, 3660 RJUKAN
Nettsted: nia.no/rjukanbanen(åpnes i ny fane)
Annen informasjon
Banen består av fergestrekningen Tinnoset–Mæl (30 km) og jernbanestrekningen Mæl–Rjukan (16 km).
Fergestrekningen
- Sporlengde M/F «Storegut»: 156 meter.
- Minste kurveradius: 150 meter.
- Aksellast: 22,5 tonn.
Jernbanestrekningen
- Aksellast: 22,5 tonn.
- Elektrifisert industrispor men permanent frakoplet omformer.
- KL-master og kontaktledning intakt.
- Turisttrafikk i sommersesongen.
Sidesporet Tunestveit–Midttun
Forgreningsstasjon: Tunestveit sporveksel (Bergensbanen km. 459,36).
NJK Museet Gamle Vossebanen
Postboks 638 Sentrum
5807 Bergen
Nettside: njk.no/gamle-vossebanen(åpnes i ny fane)
Annen informasjon
Banen er fredet og i bruk som museumsjernbane. 21,5 km. lang. Aksellast 18 tonn, ikke elektrifisert. Minste kurveradius 180 m.
Banene eies av staten ved Bane NOR. Grunnet manglende trafikk blir ikke infrastrukturen vedlikeholdt. Tidvis vedlikeholdes det som er nødvendig for at Bane NOR skal kunne befare med egnet målevogn. Gjenåpning av trafikk avtales nærmere med Bane NOR. Det må påregnes at gjenåpning tar tid. Ved gjenåpning vil Bane NOR kunne kreve at togselskapet selv bekoster kostnadene forbundet med gjenåpning.
Tinnosbanen
Notodden–Tinnoset
Forgreningsstasjon: Notodden (Bratsbergbanen)
Kontakt Bane NOR OSS
Annen informasjon
- Banen er fredet.
- Jernbanen er 30 km lang.
Numedalsbanen, strekningen Rollag–Rødberg
Forgreningstasjon: Kongsberg (på Sørlandsbanen)
Kontakt Bane NOR OSS
Annen informasjon
- Banen er fredet.
- Gods- og persontrafikken innstilt ved stortingsvedtak i 1989.
- Lengde: omtrent 45 km.
Ålgårdbanen, strekningen Ganddal–Figgjo–Ålgård
Forgreningsstasjon: Ganddal (på Jærbanen)
Kontakt Bane NOR OSS
Annen informasjon
- Nedlagt ved stortingsvedtak 1988.
- Lengde: omtrent 12 km.
- Sporet eksisterer, men er brutt ved Figgjo (etter 9km.)
Banene eies av staten ved Bane NOR. De er ikke en del av det statlige nettet, og vedlikeholdes som hovedregel ikke, men skinnegangen ligger der. Gjenåpning av trafikk (og vedlikehold) kan kreve nytt stortingsvedtak.
Kontakt Bane NOR OSS
Flekkefjordbanen, strekningen Sira–Flekkefjord
Forgreningsstasjon: Sira (på Sørlandsbanen)
Annen informasjon
- Banen er fredet.
- Nedlagt ved stortingsvedtak i 1991.
- Lengde: omtrent 17 km.
- Banen vedlikeholdes.
- Banens konstruksjonsprofil er mindre enn normalprofilet for det statlige jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet..
- Aksellast 11 tonn
- Ikke elektrifisert.
Valdresbanen, strekningen Eina–Dokka (nord for Røste)
Lenke til Strekningsbeskrivelse: Valdresbanen(åpnes i ny fane)
Forgreningsstasjon: Eina (Gjøvikbanen)
Annen informasjon
- Lengde: 47 km.
Valdresbanen, strekningen Dokka–Bjørgo
Forgreningstasjon: Dokka (på Valdresbanen)
Annen informasjon
- Nedlagt ved stortingsvedtak i 1989.
- Lengde: omtrent 51 km.
- Sporet eksisterer.
Namsosbanen, strekningen Skogmo–Namsos
Forgreningsstasjon: Grong (Nordlandsbanen)
Annen informasjon
Lengde: 30 km.
Forgreningsstasjon: Grefsen (Gjøvikbanen)
Kontaktpunkt: Sporveien
Sporveien Oslo AS
Infrastrukturenheten
PB 2857 Tøyen, 0608 Oslo
Nettsted: sporveien.no(åpnes i ny fane)
Annen informasjon
- Forbindelsesspor for overføring av skinnegående vedlikeholdsmaskiner og forstadsbanevogner mellom verksted/ produksjonssted og brukssted.
- Rullende materiell med hjulprofil tilpasset Sporveiens linjenett kan på nærmere bestemte vilkår fremføres på Bane NORs linjenett.
- Rullende materiell med hjulprofil tilpasset Bane NORs linjenett kan normalt ikke fremføres på Sporveiens sporvognsnett.