Gjeldende versjon for ruteplanperiode R25. 

Endringslogg

Oversikt over større endringer i Network Statement 2025.

Gyldig fra

Utgave

Kapittel

Endringer

Publisert

15. des. 2024

2025 og 2026

Vedlegg 4.5.4 Metode for samfunnsøkonomik verdsetting av rutetildeling

Tekst oppdatert etter pålegg fra Statens jernbanetilsyn.

16. jan. 2025
15. des. 2024

2025 og 2026

  • 4.2.9 Operativ kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse.
  • 4.5.3. Fordeling av restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. (ad hoc søknader)

 

E-postadresse rol@banenor.no er avviklet og erstattet med nok@banenor.no.

03. jan. 2025
15. des. 2024

2025

4.5.3 Fordeling av restkapasitet (ad hoc søknader)

Tekst om søknader om restkapasitet i driftsdøgnet lagt til. Denne er lik teksten som først ble publisert i Network Statement 2026. 

17. des. 2024
15. des. 2024

2025

4.2.5.3 Linjenummer

Tabell 2: Linjenummer har blitt oppdatert. 

22. nov. 2024
15. des. 2024

2025

7.3.3 Godsterminaler

7.3.6 Vedlikeholdsanlegg

Tabell 4, 7, 8, 10 og 11 har blitt fjernet for å forbedre informasjonskvaliteten. Lenker til infrastrukturoversikt har blitt lagt inn. 

05. nov. 2024
15. des. 2024

2025

  • 5.3.2.3 Påslag om infrastrukturavgifter
  • 5.3.3 Priser for den minste pakken med tjenester

Følgende segmenter:

  • Jernmalm og lignende transporter med lav priselastitet 
  • Jernmalm og lignende transporter med høyere priselastitet

har blitt oppdatert til: 

  • Jernmalm og lignende transporter A
  • Jernmalm og lignende transporter B

og merknad om SJTs varsel til Bane NOR om vedtak om påslag er lagt til kapittel 5.3.2.3.

10. okt. 2024
15. des. 2024

2025

5.2.5 Liste over markedssegmenter

Hele kapitlet er oppdatert for å tydeliggjøre informasjon om segmentering.

10. okt. 2024
15. sep. 2024

2024 og 2025

Vedlegg 2.3.4.2 JBVJernbaneverket – det norske forvaltningsorganet underlagt Samferdselsdepartementet som ble avviklet i 2017 og erstattet med Jernbanedirektoratet og Bane NOR. NO1 - prEN 15273 Dynamisk profil

Dokument oppdatert for å rette opp feil. 

25. sep. 2024
6. sep. 2024

2025

Vedlegg

Høringsvedleggene Oslo Economics (2022), grunnpris, påslag og revidert ytelsesordningOrdning som skal bidra til bedret ytelse fra infrastrukturforvalter og jernbaneforetak, jf. jernbaneforskriften § 6-6 og Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST) punkt 12. har blitt lagt inn i vedleggene for Network Statement 2024 for å gjøre dem enklere å finne. 

6. sep. 2024

15. des. 2024

2025

5.3.2.5 Følgende former for kjøring er fritatt for infrastrukturavgifter

Punkt lagt til: 

  • Kjøring med tog der kjøringen har et ideelt formål

22. aug. 2024

15. des. 2024

2025

5.3.2.3 Påslag om infrastrukturavgifter

Følgende punkter:

  • Jernmalm med lav priselastitet 
  • Jernmalm med høyere priselastitet

har blitt oppdatert til:

  • Jernmalm og lignende transporter med lav priselastitet 
  • Jernmalm og lignende transporter med høyere priselastitet

22. aug. 2024

15. des. 2024

2025

  • 5.3.3 Priser for den minste pakken med tjenester
    • Tabell 3: Priser
    • Tabell 4: Eksempel
    • Tabell 5: Eksempel
  •  5.4.2.2 Togvarmepost
  • 5.7.1. Ytelsesordning
    • Tabell 7: Kronesatser i 2025-priser
    • Tabell 8: Markedssegment og terskelverdi
    • Tabell 9: Prosentvis endring i prisene
  • 7.3.2.4 Priser
    • Tabell 2: Gjeldende priser for enbrukerstasjoner for 2025
    • Tabell 3: Gjeldende priser for flerbrukerstasjoner for 2025
  • 7.3.3.4 Priser
    • Tabell 5: Priser for tilgang til kombi-/vognlastterminaler
    • Tabell 6: Priser for tilgang til tømmerterminaler
  • 7.3.5.4 Priser
    • Tabell 11: Abonnementspriser for hensetting/parkering
    • Tabell 12: Pris per time per påbegynt 100 meter materiell i kroner 
Prisene har blitt oppdatert i henhold til SSBs prisindeks for drift og vedlikehold av veganlegg. 

22. aug. 2024

15. des. 2024

2025

5.3.2.1 Avgifter basert på direkte kostnader—grunnpris

Follobanen er lagt inn i Tabell 1: Inndeling av banene i Norge.

16. aug. 2024

15. des. 2024

2024 og 2025

Vedlegg 2.4.2.3.1 Rasutsatte strekninger

Tabell: Oversikt over rasvarslingsanlegg har blitt lagt til. 

5. aug. 2024

15. des. 2024

2025

Vedlegg 2.3.13 System for automatisk hastighetsovervåking

Kart oppdatert.

11. juli 2024

15. des. 2024

2025

  • 5.2.5 Liste over markedssegmenter
  • 5.6.4 Reservasjonsavgift

Presiseringer er gjort da innholdet opplevdes noe uklart i tidligere versjon. 

26. juni 2024

24. juni 2024

2024 og 2025

Hele dokumentet

Diverse endringer i språk og formatering har blitt gjort i forbindelse med migrering til ny plattform. Disse endringene påvirker ikke innholdet. Endringen inkluderer fjerning eller modifisering av:

  • Forkortelser (som JBF og IF)
  • Setningsfragmenter
  • Inkonsekvent terminologi
  • Tegnsetting

24. juni 2024

10. des. 2023

2024 og 2025

Vedlegg 5 Tjenestekatalogen

Vedlegget har blitt oppdatert og byttet navn til 5 Tilgang til godsterminal for å tydeligjøre vedleggets innhold og bruk. 

24. juni 2024

10. des. 2023

2024 og 2025

6.3.3.3 Beredskapsplan for driftsulykker

Tekst oppdatert for å korrigere utdatert informasjon.

24. juni 2024

16. apr. 2024

2024 og 2025

Vedlegg 2.3.4.2 JBV NO1 – prEN 15273 Dynamisk profil

Profil oppdatert: det er blant annet blitt rettet feil i en formel.

16. apr. 2024

15. mars 2024

2025

4.6.3 Prioriteringskriterier (i tilfelle overbelastet infrastruktur)

Teksten har blitt oppdatert i henhold til hvordan Bane NOR praktiserte dette i kapasitetsfordelingsprosessen R24.

15. mars 2024

13. mars 2024

2025

4.5.2 Sene søknader om ruteleie i årlig kapasitetsfordeling

PCS har blitt endret til Best-LBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter) til årlig kapasitetsfordeling..

13. mars 2024

5. feb. 2024

2024 og 2025

6.3.3.2 Uforutsette problemer

Teksten har blitt oppdatert og gjenspeiler nå nåværende praksis.

5. feb. 2024

15. jan. 2024

2025

4.3.2.2 Tidsplan for behandling
av TCRMidlertidige kapasitetsbegrensninger (Temporary Capacity Restrictions) refererer til begrensninger eller reduksjoner i den tilgjengelige kapasiteten til jernbaneinfrastrukturen i en bestemt periode. Disse begrensningene kan oppstå på grunn av ulike årsaker som vedlikeholdsarbeider, byggeprosjekter eller hendelser som påvirker den normale driften av jernbanenettet.-er i fasene langsiktig kapasitetsplanlegging- og årlig
kapasitetsfordeling

Tidsplan har blitt oppdatert.

15. jan. 2024

15. des. 2024

2025

6.3.3.2 Uforutsette problemer

Lenke til håndbok har blitt oppdatert.

21. des. 2023

15. des. 2024

2025

2.3.11.1 Strekninger med fjernstyrte driftsformer

På grunn av tekniske problemer kom ikke oppdatert tekst fra versjon 2024 med i opplastning av 2025. Dette er nå tatt inn. 

14. des. 2023

15. des. 2024

2025

2.4.4 Tunneller

Tekst endret for å gjøre kapittelet tydeligere.

8. des. 2023