Gjeldende versjon for R24

4 Kapasitetsfordeling

4.1 Innledning

Jf. jernbaneforskriften kapittel 8, 9 og 10.

Dette kapitlet beskriver Bane NORs prosess for fordeling av kapasitet for ruteleier og tjenester samt Bane NORs eget behov for sportilgang for drift, vedlikehold og nybygging av jernbaneinfrastruktur. Med fordeling av tjenester menes tjenester etter kapittel 5.3 og 7.3.

Kunde og marked, Ruteplan er eier og fagansvarlig for prosess Fordele infrastrukturkapasitet (kapasitetsfordelingsprosessen).

Bane NORs beslutninger om å fordele infrastrukturkapasitet er enkeltvedtak. Dette gjelder både ved fordeling av infrastrukturkapasitet til jernbaneforetak og til andre søkere enn jernbaneforetak.

4.1.1 Aktører involvert i kapasitetsfordelingsprosessen

  • RailNetEurope ( RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.) – fastlegger datoene for ruteplanperioden.
  • Bane NOR – i egenskap av kapasitetsfordelingsmyndighet.
  • One Stop Shop ( OSSOne Stop Shop) – kan bistå jernbaneforetak i spørsmål knyttet til søknad om infrastrukturkapasitet. Jf. Kap. 1.6.2.
  • Jernbaneforetak og andre søkere.
  • Statens jernbanetilsyn (SJT) – klageorgan for Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess.

4.1.2 Aktiviteter og tidslinje for kapasitetsfordelingsprosessen

Prosessen starter fem år før en ny ruteplanperiode iverksettes (også kalt «X-60», som angir antall måneder), og består av gjentakende aktiviteter for planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet.

Illustrasjon av prosessen for fordeling av infrastrukturkapasiteten.

Figur 1: Prosess fordele infrastrukturkapasitet Bane NOR

4.2 Generell beskrivelse av prosessen

4.2.1 Langsiktig kapasitetsplanlegging

4.2.1.1 Kapasitetsutredning

Bane NOR skal gjennomføre kapasitetsanalyser og utarbeide kapasitetsforbedringsplaner, både for interne utredningsoppdrag og forskriftspålagte utredningsoppgaver.

Hensikten er blant annet å vurdere:

  • om ny eller endret jernbaneinfrastruktur gir tilstrekkelig kapasitet
  • konsekvens for kapasitet/robusthet ved endring av rute og/eller kjøretøy
  • konsistens og fullstendighet for forventede/planlagte togtilbud
  • tiltak for optimalisering av kapasitet i forbindelse med anleggsgjennomføring (faseplaner)
  • konsekvens for energiforsyning/banestrøm ved endringer i infrastruktur, rutemodeller og kjøretøy

4.2.1.2 Kapasitetsplanlegging

Bane NOR skal koordinere behov for sportilgang for drift, vedlikehold og bygging av ny jernbaneinfrastruktur og jernbaneforetaks innmeldte behov for rutemodeller og/eller ta i bruk nye typer kjøretøy.

Hensikten er å standardisere kvalitetssikring og koordinering av behov for endring av eksisterende grunnruterDet rutetilbudet som gjelder størstedelen av driftsdøgnet, i timene hvor det er "normal trafikk", det vil si verken rush- eller lavtrafikk./-modeller, fremtidig infrastrukturkapasitet og/eller tilpasset jernbaneinfrastrukturkapasitet for nye typer kjøretøy.

Planleggingen skal starte senest 60 md. (X-60) før oppstart av prosessen for årlig kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse.. Innmeldte kapasitetsbehov er ikke bindende i planleggingsfasen, men skal sikre god kvalitet på innmeldte kapasitetsbehov.

Det skal jevnlig avholdes dialogmøter mellom Bane NOR og søkere, eventuelt andre eksterne aktører, slik at innspill til den årlige kapasitetsfordelingsprosessen er vurdert og har tilfredsstillende kvalitet.

4.2.1.3 Mulighetsstudier

Bane NOR tilbyr å gjennomføre mulighetsstudier for søkere som ønsker opplysninger om endringer til ruteplanen, forventet framføringstid for spesifikke togslag eller mellom bestemte relasjoner, teknisk kompatibilitet mellom togmateriell og jernbaneinfrastruktur mv.

For at Bane NOR skal kunne gjennomføre en mulighetsstudie, må bestiller av studien kontakte Bane NOR for å avtale behov for nødvendige opplysninger.

Generelt understrekes det at kvaliteten på mulighetsstudien vil bli høyere jo flere av disse opplysningene bestiller er i stand til å gi.

Søkers forespørsel om mulighetsstudie anses ikke som en søknad om infrastrukturkapasitet. Meddelt resultat av mulighetsstudien binder ikke Bane NOR i kapasitetsfordelingsprosessen. Rute basert på resultatet av mulighetsstudien skal søkes om på vanlig måte.

Bane NOR gir søker mulighet til å verifisere hvorvidt nytt kjøretøy kan kjøres på jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet. gjennom å simulere kjøring av kjøretøyet i et dataverktøy.

4.2.1.4 Kjøretidsberegning for (nye) typer av kjøretøy

Bane NOR kan på forespørsel beregne kjøretider for ulike nye materielltyper. Bane NOR har de relevante opplysningene om traseen som skal trafikkeres. Oppdragsgiver må stille kjøretøyspesifikke opplysninger til rådighet, herunder:

Traksjonsegenskaper for trekkende enhet(er) Massefordeling på trekkende/ikke trekkende aksler

  • Lengde av materiell
  • Retardasjonsegenskaper
  • Hastighetsbegrensninger for materiellet

4.2.2 Årlig kapasitetsfordeling

Aktiviteter for å koordinere og fordele infrastrukturkapasitet i den årlige kapasitetsfordelingen.

Årlig kapasitetsfordeling foregår etter krav gitt i lover og forskrifter samt retningslinjer beskrevet i dette dokument.

Tabell 1: Oversikt over hovedaktiviteter ved årlig kapasitetsfordeling

Faser Aktivitet Ansvarlig Når
Oppdatere planforutsetninger
(Forberedelsesfase –
X-12–X-9)
Varsel om oppstart av den årlige kapasitetsfordelingsprosessen. Varselet er å anse som et supplement til Network Statement. Leder Ruteplan, Trafikk 12 md.
Åpne BEST-LBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter) til årlig kapasitetsfordeling. for innlegging av søknader Fagansvarlig plansystemer BEST-L, Trafikk 10 md.

Avholde oppstartmøte med jernbaneforetakene, ansvarlig infrastruktur og ansvarlig for trafikkstyring. Hovedtemaer for møtet er:

  • gjennomgang av forutsetninger som ligger til grunn for søknader og tildeling av infrastrukturkapasitet
  • tidsplan for gjennomføring av prosessen
Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 9 md.
Fordele infrastrukturkapasitet (Konstruksjonsfase – X-8–X-3 ½) Motta søknader fra jernbaneforetakene og andre søkere innen fastsatt frist (ved midnatt andre mandag i april). Etter ordinær frist mottas søknader som behandles etter at ruteplanen er fastlagt. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 8 md.
Konstruere ruteleier basert på mottatte søknader og sammenstille disse til et utkast til ny ruteplan. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 8–5 md.
Oversende utkast til ny ruteplan til alle eksterne og interne aktører for høring. Høringsperioden er fire (4) uker. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 5 md.
Motta og vurdere høringskommentarer. Ved behov revidere utkast til ny ruteplan. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 4 1/2 md.
Avholde dialogmøte (ruteplanmøte) med alle aktører for gjennomgang av generelle kommentarer fra høringen. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 4 md.
Motta og vurdere eventuelle kommentarer etter at dialogmøtet er gjennomført. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 3 1/2 md.
Iverksette ruteplan (Iverksettelsesfase – X-3–X-2) Ruteplanen skal fastsettes en gang hvert kalenderår. Dette er fastlegging av tildelte ruteleier, både nasjonale og grenseoverskridende, samt kapasitet som er reservert for arbeid i spor ( TCRMidlertidige kapasitetsbegrensninger (Temporary Capacity Restrictions) refererer til begrensninger eller reduksjoner i den tilgjengelige kapasiteten til jernbaneinfrastrukturen i en bestemt periode. Disse begrensningene kan oppstå på grunn av ulike årsaker som vedlikeholdsarbeider, byggeprosjekter eller hendelser som påvirker den normale driften av jernbanenettet.) for neste ruteplanperiode. Leder Ruteplan, Trafikk 3 md.
Den fastlagte ruteplanen kvalitetskontrolleres og overføres til definerte datagrensesnitt for publisering. Behandling av søknader etter ordinær frist avsluttes og oppdatert ruteplan publiseres. Leder Årlig kapasitetsfordeling Ruteplan, Trafikk 1 md.

4.2.3 Operativ kapasitetsfordeling

Operativ kapasitetsfordeling behandler søknader om midlertidige eller varige endringer av ruteplanen, detaljering av og iverksettelse av banetekniske planforutsetninger samt fordeling av restkapasitet. Kapasiteten fordeles i den rekkefølge søknadene mottas.

Søknader om infrastrukturkapasitet i Operativ kapasitetsfordeling skal sendes inn i Bane NORs system for søknader i operativ kapasitetsfordeling ( BEST-KBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter og arbeid i spor) i gjeldende ruteplanperiode (operativ kapasitetsfordeling).).

Ved oppstått behov for midlertidig endring av ruteplanen innen samme driftsdøgn, skal søknad rettes direkte til togleder og ikke sendes i BEST-K.

Tabell 2: Oversikt over hovedaktiviteter ved operativ kapasitetsfordeling

Nummer Aktivitet Utførende
1 Motta søknad fra jernbaneforetak om midlertidige endringer i ruteplanen ( BTPBanetekniske planforutsetninger informasjon om planlagte arbeider i infrastrukturen som påvirker togtrafikken.) Operativ ruteplanlegger/togleder
2 Motta søknad fra infrastrukturforvalter om arbeid i og ved spor (BTP) Operativ ruteplanlegger/togleder
3 Motta søknad fra jernbaneforetak om restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. Operativ ruteplanlegger/togleder
4 Motta søknad fra infrastrukturforvalter om restkapasitet Operativ ruteplanlegger/togleder
5 Koordinere søknader, utarbeide og distribuere kunngjøringer Operativ ruteplanlegger/togleder

4.2.4 Krav til søknadene

  1. Søknad om ruteleier i Årlig kapasitetsfordeling skal sendes inn i Bane NORs system for søknader i årlig kapasitetsfordeling (BEST-L) i henhold til fastsatte frister som er vist i kapittel 4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen.
  2. Søknader om kapasitet for tjenester og serviceanlegg skal vedlegges søknaden i eget skjema, se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet.
  3. Planer for sportilgang for drift, vedlikehold og bygging av ny jernbaneinfrastruktur ( BTPBanetekniske planforutsetninger informasjon om planlagte arbeider i infrastrukturen som påvirker togtrafikken.) skal legges inn i Bane NORs system for oversikt over planer for arbeid i spor ( ARBISBane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger (BTP).) i henhold til fastsatte frister som er vist i kapittel 4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen.
  4. Path Coordination System (PCS)(åpnes i ny fane) er et web-basert kommunikasjonsverktøy utviklet for å optimere koordineringen av ruter i internasjonal trafikk. Verktøyet kan benyttes kostnadsfritt. Som medlem av den internasjonale sammenslutningen av infrastrukturforvaltere, RailNetEurope ( RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.), er Bane NOR forpliktet til å bruke verktøyet i det internasjonale ruteplanarbeidet dersom det er registrert søknader i dette. Grenseoverskridende trafikk (inkludert norsk strekning) kan søkes i dette verktøyet.

RailNetEurope (RNE) har definert internasjonale korridorer for godstrafikk. For disse korridorene blir det utarbeidet forhåndsplanlagte ruteleier som publiseres i PCS 11. januar 2021. Disse ruteleiene kan kun søkes ved å bruke PCS. Søknadsfristen er den samme som for nasjonale ruteleier. Informasjon finnes på scanmedfreight.eu(åpnes i ny fane).

Ytterligere informasjon om internasjonalt samarbeid og koordinering av søknader om infrastrukturkapasitet, se kapittel 1.6–1.7.

4.2.5 Krav til innhold i søknad om ruter

Søknader skal ha form av et komplett forslag til rute. For at Bane NOR skal kunne verifisere og/eller konstruere ruten, må søknaden inneholde den minimumsinformasjon som er nødvendig, spesifisert i tabellen under.

Tabell 3: Oversikt over minimumsinformasjon i søknad om ruter

Informasjon Persontog Tomtog Godstog Løslokomotiv
Tognummer [1] x x x x
Togslag x x x x
Togtype x      
Linjenummer [2] x      
Produktkode [3] x   x  
Kjøredager/datoer x x x x
Kjørestrekning, fra–til x x x x

Avgangs-/ankomsttid

Foreslått avgangstid fra utgangsstasjon, eventuelt foreslått ankomsttid til endestasjon dersom dette skal prioriteres.

x x x x

Stoppmønster og -aktiviteter

  • med minimum behov for oppholdstid
x x x x

Foreslått sted for personalbytte

  • med minimim behov for oppholdstid
x x x x
Type kjøretøy x x x x

Behov for assistanselokomotiv

Angi strekning

x x x  
Bestemmende kjørehastighet x x x x

Togstørrelse

  • Pt. – antall togsettenheter og total lengde i meter
  • Gt. – tilkoplet togvekt, total lengde i meter og aksellast
x x x x
Foreløpig materiellturnering x x x x
Dokumentasjon om tillatelse til å bruke ny type kjøretøy x x x x
Behov for terminalkapasitet, herunder     x  
Behov for hensettingskapasitet x x x x
Behov for tilgang til øvrige tjenester og serviceanlegg [4] x x x x

[1] Tognummer tildeles av Bane NOR dersom det ikke er angitt i søknaden.
[2] Linjenummer – se tabell i kapittel 4.2.5.3.
[3] Produktkode – se tabell i kapittel 4.2.5.4.
[4] Hvis behovet gjelder sted, som på søknadstidspunktet mangler togvarmeanlegg, bør dette fremheves spesielt og bestilles særskilt til ruteplan@banenor.no.

Bane NOR kan etter søknadsfristen for den årlige kapasitetsfordelingen ta kontakt med søker dersom søknaden anses å være feil eller ufullstendig. Ved slike henvendelser er det viktig at søker svarer raskt for å unngå forsinkelse i tildelingsprosessen. Dersom det ikke svares innen fristen som angis i henvendelsen, kan Bane NOR etter en påminnelse om svar avslå hele eller deler av søknaden om ruteleier.

4.2.5.1 Bruk av spesielt kjøretøy

  • Ved bruk av spesielt kjøretøy (demonstrasjonsmateriell, damplokomotiver mv.) må det i tillegg opplyses om kjøretøyets ytelse i stigninger.
  • Ved behov for «teknisk opphold» underveis (for smøring, visitasjon, vannfylling eller lignende) skal det angis behov for varighet samt største avstand mellom de tekniske oppholdene målt i kilometer.

4.2.5.2 Innfasing av nytt kjøretøy

Dersom nytt kjøretøy skal settes inn i en rute og dette kjøretøyets ytelse eller kapasitet er en forutsetning for at en slik rute kan kjøres, skal godkjennelse av kjøretøy og tekniske data foreligge senest ved søknad om infrastrukturkapasitet. Alternativt skal jernbaneforetaket synliggjøre at prosess for å få tillatelse er i gang og at slik tillatelse vil foreligge innen ruteplanen fastlegges.

I de tilfeller nytt kjøretøy er ment å skulle erstatte annet kjøretøy i eksisterende ruter, anbefales jernbaneforetaket å søke om infrastrukturkapasitet tilpasset både eksisterende og nytt kjøretøy.

Bakgrunnen for denne bestemmelsen er at togs fremføringskarakteristika får svært store utslag på det norske jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet. som for det meste består av enkeltspor, og som har mange sterke stigninger.

4.2.5.3 Linjenummer

Tabell 4: Linjenummer
Linjenummer Strekning
F1 Oslo–Stockholm
F4 Bergen–Oslo
L4 Bergen–Arna
R40 Bergen–Myrdal
R45 Myrdal–Flåm
F5 Stavanger–Oslo
L5 Stavanger–Egersund
R50 Nelaug–Arendal
R55 Notodden–Porsgrunn
F6 Trondheim–Oslo
R60 Hamar–Trondheim
R65 Dombås–Åndalsnes
F7 Trondheim–Bodø
R70 Steinkjer–Støren
R71 Trondheim–Storlien
R75 Bodø–Rognan
F8 Narvik–Luleå/Stockholm
R80 Narvik–Abisko/Kiruna
RE10 Lillehammer–Drammen
RE11 Eidsvoll–Skien
RE15 Oslo S–Skien
R12 Eidsvoll–Kongsberg
R13 Dal–Drammen
R14 Kongsvinger–Asker
L1 Lillestrøm–Spikkestad
RE20 Oslo S–Halden/Gøteborg
R21 Stabekk–Moss
R22 Skøyen–Mysen/Rakkestad
R23 Oslo S–Ski (Follobanen)
L2 Stabekk–Ski
RE30 Gjøvik–Oslo S
R31 Jaren–Oslo S
FLY1 Oslo S–Oslo Lufthaven (Gardermoen)
FLY2 Drammen–Oslo Lufthaven (Gardermoen)

4.2.5.4 Produktkoder

Tabell 5: Produktkoder
Kode Kodebeskrivelse Definisjon
A1 Andre industritog Andre industritog (flybensin, syretog, propan, militærtransport og lignende)
A2 Arbeidstog og transporttog Arbeidstog og transporttog – bestilt av Bane NOR
A3 Godstog Godstog bestilt av Bane NOR
H1 OSL GAR Tilbringertransport til Oslo Lufthavn Gardermoen
K1 Kombi- og vognlasttog Kombi- og vognlasttog
M1 Malm og mineraler Malm og mineraler
P1 Andre Pt Andre persontog (Flåmsbana, tog til/fra Sverige)
T1 Trafikkpakke 1 / SB Trafikkpakke 1/Sørlandsbanen
T2 Trafikkpakke 2 / Nord Trafikkpakke 2/Nord
T3 Trafikkpakke 3 / BB Trafikkpakke 3/Bergensbanen
T4 Østlandet 1 Direktetildelt trafikkavtale Østlandet 1
T5 Østlandet 2 Direktetildelt trafikkavtale Østlandet 2
Tn Øvrige Pt. avtalt medJDIR Øvrige persontog avtale med JDIR og som JDIR betaler for
W1 Tømmer- og flistog Kombinerte tømmer- /flistog (inneholder vogner for både tømmer og flis)
W2 Tømmer Rene tømmertog
W3 Flis Rene flistog

4.2.6 Krav til innhold i søknad for serviceanlegg

Søknad om infrastrukturkapasitet for serviceanlegg skal sendes inn i Bane NORs system for søknader i årlig kapasitetsfordeling ( BEST-LBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter) til årlig kapasitetsfordeling.) i henhold til fastsatte frister som er vist i 4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen.

For at Bane NOR skal kunne fordele infrastrukturkapasitet til serviceanlegg, må søknaden inneholde den minimumsinformasjon som er nødvendig, spesifisert i tabellen under.

Tabell 6: Oversikt over minimumsinformasjon i søknad om infrastrukturkapasitet for serviceanlegg

Type serviceanlegg Krav til innhold i søknad
Stasjoner for passasjerer Stoppmønster og -aktiviteter, med minimum behov for oppholdstid (se kap. 4.2.5)
Godsterminaler Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Tømmerterminaler Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Skiftestasjoner Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Hensettingsspor Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Vedlikeholdsanlegg/Verksted Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Andre tekniske anlegg Ikke relevant
Havneanlegg Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet
Avlastningsanlegg Avtales med operativ trafikkstyring etter behov
Påfyllingsanlegg for drivstoff Se vedlegg 4.2.4.1 Søknadsskjema om infrastrukturkapasitet

Bane NOR kan etter søknadsfristen for den årlige kapasitetsfordelingen ta kontakt med søker dersom søknaden anses å være feil eller ufullstendig. Ved slike henvendelser er det viktig at søker svarer raskt for å unngå forsinkelse i tildelingsprosessen. Dersom det ikke svares innen fristen som angis i henvendelsen, kan Bane NOR etter en påminnelse om svar avslå hele eller deler av søknaden om infrastrukturkapasitet for serviceanlegg.

4.3 Midlertidige kapasitetsbegrensninger

4.3.1 Generelle prinsipper

Jf. jernbaneforskriften, vedlegg IV.

4.3.1.1 Kapasitetsbegrensninger som påvirker trafikken

Bane NOR publiserer kjente midlertidige kapasitetsbegrensninger i henhold til vedlegg IV i jernbaneforskriften. Disse kapasitetsbegrensningene utgjør en del av forutsetningene for kapasitetsfordelingsprosessen, bl.a. når det gjelder fremkommelighet og hastigheter på jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet.. Innmeldte behov binder ikke Bane NOR i kapasitetsfordelingsprosessen.

Endelig behov for sportilgang skal søkes på ordinær måte i årlig kapasitetsfordeling. Dersom en kapasitetsbegrensning forårsaker sporbrudd mellom to stasjoner/terminaler på opprinnelig strekning oppfordres søkerne som vil fremføre tog mellom disse stasjonene/terminalene til å søke om ruter på alternativ banestrekning.

Samtlige søknader om infrastrukturkapasitet og tjenester i operativ kapasitetsfordeling (ad hoc) skal være tilpasset fastlagt plan for midlertidige kapasitetsbegrensninger. TCR er den europeiske forkortelsen for midlertidige kapasitetsbegrensninger, og Bane NOR har valgt å adoptere denne forkortelsen for å gjøre informasjonen om midlertidige kapasitetsbegrensninger mer lesbar. I den etterfølgende teksten vil altså TCR bety midlertidige kapasitetsbegrensninger.

4.3.1.2 Kategorisering av midlertidige kapasitetsbegrensninger, TCR-er

Det finnes ulike kategorier av midlertidige kapasitetsbegrensninger, som beskrevet i tabellen nedenfor.

Tabell 7: Kategorisering av TCR-er
TCRMidlertidige kapasitetsbegrensninger (Temporary Capacity Restrictions) refererer til begrensninger eller reduksjoner i den tilgjengelige kapasiteten til jernbaneinfrastrukturen i en bestemt periode. Disse begrensningene kan oppstå på grunn av ulike årsaker som vedlikeholdsarbeider, byggeprosjekter eller hendelser som påvirker den normale driften av jernbanenettet.-kategori Sammenhengende dager

Påvirkning på trafikken

Andel trafikkvolum som kanselleres,
omdirigeres eller erstattes med andre transportformer

TCR med svært stor påvirkning >30 sammenhengende dager >50 % av beregnet trafikkvolum på strekningen / stasjonen / terminalen
TCR med stor påvirkning >7 sammenhengende dager >30 % av beregnet trafikkvolum på strekningen / stasjonen / terminalen
TCR med middels påvirkning ≤7 sammenhengende dager >50 % av beregnet trafikkvolum på strekningen / stasjonen / terminalen
TCR med liten påvirkning ≤ 1 dag >10 % av beregnet trafikkvolum på strekningen / stasjonen / terminalen

4.3.2 Tidspunkter og informasjon til søker

Samrådsperiode (M-12) for gjennomgang av innmeldte midlertidige kapasitetsbegrensninger gjennomføres i perioden 20.12.22–15.02.23.

Dialogmøter for gjennomgang av kommentarer gjennomføres i perioden 15.02.23–15.03.23.

Bane NOR kunngjør resultat av samråd og dialogmøter 10.04.23. Etter 10.04.23 kan TCR-kategoriene «svært stor» og «stor» påvirkning som er publisert i Bane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger ( ARBISBane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger (BTP).) kun endres i dialog med berørte søkere.

Bane NOR gjennomfører samråd for midlertidige kapasitetsbegrensninger med middels og liten påvirkning på trafikken i henhold til tidsplanen i avsnitt 4.5 – kommentarer gis i ARBIS(åpnes i ny fane).

Midlertidige kapasitetsbegrensninger publiseres i ARBIS(åpnes i ny fane), i henhold til punkt 8 i vedlegg IV til jernbaneforskriften.

4.3.2.1 Tidsplan for behandling av midlertidige kapasitetsbegrensninger, TCR-er

Tabell 8: Tidsplan for behandling av TCR-er
FOM TOM Prosess/Aktivitet
M-60 M-24 I perioden 60–24 måneder før oppstartdagen for kjente TCR-er med stor og svært stor påvirkning, skal Bane NOR konsultere berørte søkere om disse begrensningene.
  M-24 Senest 24 måneder før oppstartdagen for kjente TCR-er med stor og svært stor påvirkning, skal disse publiseres (for første gang).
M-60 M-18 Senest 18 måneder før oppstartdagen for kjente TCR-er med svært stor påvirkning, og som får konsekvenser for mer enn ett jernbanenett, skal Bane NOR koordinere disse med direkte berørte infrastrukturforvaltere og eventuelle andre infrastrukturforvaltere som kan bli berørt av omdirigering av tog.
M-60 M-13,5 Senest 13 måneder og 15 dager før oppstartdagen for kjente TCR-er med middels og stor påvirkning, og som får konsekvenser for mer enn ett jernbanenett, skal Bane NOR koordinere disse med direkte berørte infrastrukturforvaltere og eventuelle andre infrastrukturforvaltere som kan bli berørt av omdirigering av tog.
M-24 M-12 I perioden 24–12 måneder før oppstartdagen for kjente TCR-er med stor og svært stor påvirkning, skal Bane NOR konsultere berørte søkere om disse begrensningene.
  M-12 Senest 12 måneder før oppstartdagen for kjente TCR-er med stor og svært stor påvirkning, skal disse publiseres for andre gang.
M-12 M-6,5 Når Bane NOR, senest 6 måneder og 15 dager før oppstartdagen for TCR-er med liten påvirkning, blir klar over disse, skal Bane NOR konsultere berørte søkere om de forventede TCR-ene og oppdatere disse.
  M-4 Senest 4 måneder før oppstartdagen for TCR-er med liten påvirkning, skal endringene til ruteplanen formidles til persontogforetak.
  M-1 Senest 1 måned før oppstartdagen for TCR-er med liten påvirkning, skal endringene til ruteplanen formidles til godstogforetak.

Når TCR-er med stor og svært stor påvirkning, publiseres for første gang, og disse berører mer enn ett jernbanenett, skal Bane NOR drøfte disse med berørte infrastrukturforvaltere, interesserte søkere og de største berørte driverne av serviceanlegg. Dette for å bidra til å forberede ruteplaner, inkludert tilbud om alternative ruter. Drøftingen kan utelates dersom det er enighet mellom søkerne og infrastrukturforvalterne om at dette ikke er nødvendig.

Når TCR-er med stor og svært stor påvirkning publiseres for første gang, skal Bane NOR konsultere søkere og de største berørte driverne av serviceanlegg om disse kapasitetsbegrensningene. Når Bane NOR og berørte infrastrukturforvaltere ved M-18 og M-13,5 skal koordinere TCR-er med stor og svært stor påvirkning og som påvirker mer enn ett jernbanenett, skal infrastrukturforvalterne konsultere på nytt med søkerne og de største berørte driverne av serviceanlegg etter koordineringen og før andre gangs publisering av kapasitetsbegrensningene.

Bane NOR skal gi detaljene om de tilbudte ruteleiene for persontog senest fire måneder, og for godstog senest en måned, før oppstartdagen for TCR-ene. Dette gjelder for alle TCR-kategorier. Bane NOR og de berørte søkerne kan bli enige om kortere frister.

4.3.2.2 Kriterier for omdirigering ved midlertidige kapasitetsbegrensninger med svært stor påvirkning

Samrådet for å utarbeide en foreløpig plan for å fordele foreløpig kapasitet på strekning med midlertidig kapasitetsbegrensning legger ulike typer togtjenester til grunn. Hvilke typer togtjenester som benyttes ved fordeling av foreløpig kapasitet baseres på siste søknader og eventuelle prioriteringer (overbelastet strekning) som er lagt til grunn i inneværende ruteplanperiode.

De typer togtjenester som benyttes er Pt (persontog), Gt (godstog), Tt (tomtog) og L (løslok).

Ved kapasitetsbegrensninger som gir svært stor påvirkning på trafikken vil Bane NOR også ta hensyn til relevante faktorer for, så langt som mulig, å tilgodese søkers behov og minimere de negative konsekvensene av begrensningen. Ved en eventuell reduksjon av trafikken tar Bane NOR hensyn til kriteriene under.

Gjeldende plan

Gjeldende plan viser hvor mye trafikk som kjøres på aktuell strekning/stasjon/terminal. Hensikten er å sikre at de ulike typene trafikk ivaretas når kapasiteten reduseres. Utgangspunktet er gjeldende plan, eventuelt komplettert med kunnskap om utvikling av togtilbudet. Det antall tog som kan kjøres reduseres på en slik måte at transportbehovet dekkes i et begrenset omfang. Dette innebærer også at den tilgjengelige kapasiteten kan fordeles ulikt gjennom døgnet og uken. Fordelingen koordineres med søkere for å oppnå enighet.

Hensyn til erstatningstrafikk

En annen faktor som må hensyntas er muligheten for å erstatte tog med alternativ transport. Det kan f.eks. være:

  • erstatte persontog med buss eller annen alternativ transport
  • henvise reisende til neste/annet tog
  • omdirigere tog via andre banestrekninger
  • omlasting av gods til andre transporter
  • tidligere- og senerelegging av trafikk
Tidsfølsomhet for ulike typer trafikk

En tredje faktor er hvor tidskritiske enkelte transporter er. Det gjøres en vurdering av en eventuell forlenget kjøretid når transporten ikke kan fremføres som ordinært. Vurderingene gjøres ut fra

  • tidsfølsomhet for reisende når reisetiden forlenges, enten ved at tog erstattes med buss eller at reisende henvises til neste/annet tog
  • at gods ikke kan fremføres i det hele tatt
  • at transporttiden for gods blir forlenget og at gods blir ødelagt
  • at transporten ikke når en viktig forbindelse for videretransport

Prioriteringen mellom ulike togtyper kan variere over døgnet.

I de tilfeller der det ikke oppnås enighet i kapasitetsfordelingsprosessen vil Bane NOR legge til grunn å benytte gjeldende modell for samfunnsøkonomisk verdsetting av ruteleier.

4.3.3 Planlegging og tilrettelegging for alternativ transport

Bane NOR har ansvar for å tilrettelegge stasjonene for alternativ transport og ansvar for å tildele jernbaneforetakene kapasitet og arealer på stasjonene for gjennomføring av alternativ transport.

Jernbaneforetakene skal melde inn kjente ønsker for tilrettelegging på stasjonene for kommende ruteplanperiode innen fristen for innspill til 2. høringsrunde av banetekniske planforutsetninger. Innmeldingene gjøres i ARBIS(åpnes i ny fane) og skal knyttes til den enkelte ARBIS-ID.

Ønsker for tilrettelegging på stasjonene som oppstår underveis i ruteplanperioden eller ikke var kjent ved 2. høringsrunde av BTPBanetekniske planforutsetninger informasjon om planlagte arbeider i infrastrukturen som påvirker togtrafikken. skal meldes inn løpende, men seneste 3 måneder før avvikets start, til kundelogistikk@banenor.no.

Planer for gjennomføring av alternativ transport for brudd som går over minimum 48 timer skal være distribuert fra Bane NOR til jernbaneforetaket senest 1 måned før bruddet, og fastlagt av Bane NOR 7 dager før.

Bane NOR tildeler kapasitet og arealer på de stasjoner der flere jernbaneforetak gjennomfører alternativ transport fra når ruteplan og banetekniske planforutsetninger for kommende år fastlegges.

4.4 Virkninger av rammeavtaler

Jf. jernbaneforskriften kapittel 7 og Network Statement kapittel 3.3.1.

Ut over gjeldende rammeavtale beskrevet i kapittel 4.4.1 inngår Bane NOR for tiden ikke rammeavtaler.

4.4.1 Virkninger på Gardermobanen (strekningen Etterstad–Gardermoen)

(Referanse: JBVJernbaneverket – det norske forvaltningsorganet underlagt Samferdselsdepartementet som ble avviklet i 2017 og erstattet med Jernbanedirektoratet og Bane NOR.-sak 03-1458 dokument 4)

For strekningen Etterstad–Gardermoen inngikk Jernbaneverket i år 2000 en avtale med Flytoget hvoretter Flytoget er gitt «den nødvendige prioritet», slik at det kan ha regelmessige avganger inntil 6 ganger i timen i hver retning. Med regelmessig menes at avgangene skal fordeles jevnt over klokketimen.

Avtalen ble revidert i 2003 og utløper 1. januar 2030. Bane NOR trådte inn i Jernbaneverkets forpliktelser etter avtalen 1. januar 2017.

Da Etterstad ikke er en stasjon, men kun et punkt på en strekning, får avtalen tilsvarende virkning på strekningen Oslo S-Etterstad.

4.5 Kapasitetsfordelingsprosessen

Jf. jernbaneforskriften kapittel 8, 9 og 10.

4.5.1 Årlig kapasitetsfordeling

R24 gjelder fra og med 10.12.2023 til og med 14.12.2024 og kapasiteten fordeles for hele perioden. Ruteplanen omfatter ruteleier (og tjenester) samt fastlagte planer for arbeid i spor.

Detaljert beskrivelse med milepeler (aktiviteter og tidsfrister) beskrives i kapittel 4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen, og meddeles søkere og infrastrukturforvalteren før planprosessens start.

Det kan oppstå behov for tilpasning av omsøkte ruteleier for å konstruere en robust og punktlig ruteplan. Dette vil foregå i dialog med berørte søkere.

Oppstart av planprosess/prosess for årlig kapasitetsfordeling kunngjøres i eget brev til søkere.

4.5.1.1 Planforutsetninger i kapasitetsfordelingsprosessen

  • Banetekniske planforutsetninger ( BTPBanetekniske planforutsetninger informasjon om planlagte arbeider i infrastrukturen som påvirker togtrafikken.)
  • Forhåndsplanlagte godstogsruteleier (PaPs) for ScanMed RFCRail Freight Corridor refererer til en designert internasjonal jernbanerute gjennom Europa som er optimalisert for godstransport.

4.5.1.2 Forhåndsplanlagte ruteleier for internasjonale korridorer

Jf. forskrift 17. februar 2014 nr. 190 om gjennomføring av forordning (EU) nr. 913/210 om et europeisk jernbanenett for konkurransedyktig godstransport.

Senest elleve måneder før ruteplanperioden starter publiseres forhåndsplanlagte ruteleier – såkalte Pre-Arranged Paths (PaPs) for ScanMed RFC. De publiseres på korridorens nettsted(åpnes i ny fane) samt direkte i søknads- og koordineringsverktøyet PCS.

Korridorens forhåndsplanlagte ruteleier (PaPs) er et produkt som reserveres for internasjonal godstrafikk i den årlige ruteplanen. Ruteleiene er utarbeidet av infrastrukturforvalterere i samråd med korridororganisasjonen og bygger på en studie av transportmarkedet. Kapasiteten søkes om og tildeles direkte hos korridorens C-OSS-funksjon.

Da disse PaPs-rutene har en særskilt prioritet mot endringer i kapasitetsfordelingsprosessen, kan det for internasjonal godstrafikk være fordelaktig å søke på disse.

4.5.1.3 Utkast til ruteplan

Søknader om ruteleier, planer for arbeid i spor og tjenester, både nasjonale og internasjonale, danner grunnlag for utarbeidelse av utkast til ruteplan.

Utkast til ruteplan inneholder kapasitetsbeskrivelse og oversikt over søkte tog, med eventuelle kommentarer.

Kapasitetsbeskrivelse
  • Strekningskapasitet (grafisk rute)
  • Sporkapasitet, herunder lokasjon for tildelt kapasitet for hensetting av kjøretøy i driftspauser
  • Terminalkapasitet
Oversikt over søkte tog med eventuelle kommentarer

Slike kommentarer kan være:

  • Avvisning av søkt infrastrukturkapasitet (med begrunnelse)
  • Begrensning (tonnasje/lengde)
  • Oppholdstider for personalbytte/laste- og lossetider
  • Beskrivelse av eventuelle konflikter

Kapasitet for grensepasserende tog koordineres før utkast til ruteplan publiseres.

4.5.1.4 Beskrivelse av kommentarer til forslag til ruteplan

Generelle kommentarer

Overordnede kommentarer på en tildeling, f.eks. ikke konstruerte ruteleier eller komplette løsninger for en strekning eller togprodukt.

Kommentarer

En kommentar på forslaget kan gis på en tildeling som avviker fra søknaden. Kommentaren kan gis på et bestemt sted i togruten eller for togruten som helhet

Eksempel:

  • Brutt forbindelse
  • Avvikende referansepunkter
  • Avgangs-/ankomsttider som avviker fra søknaden
  • Kjøretid

Punktene under er ikke å anse som kommentarer:

  • Endringer til opprinnelig søknad
  • Nye tog
  • Endringer av referansepunkter
  • Økt vekt, lengde eller endring av kjøretøy som medfører at konstruert ruteleie ikke kan opprettholdes
  • Tillegg av kjøredager (kvalitetssikring av kjøredager aksepteres)
  • Ønske om endring av omsøkte tider

Ovenstående endringer håndteres som restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. og innarbeides i fastlagt ruteplan så langt det er mulig.

Søkere som ønsker å trekke tilbake omsøkt infrastrukturkapasitet før ruteplanen fastlegges, kan gjøre dette gjennom dialog i BEST-LBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter) til årlig kapasitetsfordeling..

Merk: Dersom høringskommentarene medfører en interessekonflikt, starter en samordningsprosess.

4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen

Tabell 9: Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen
FOM. TOM. Prosess/Aktivitet
2022    
11.12.   Ruteplan R23 iverksettes.
22.12.   Seneste dato for kunngjøring av oppstart R24 – inkl. første forslag til BTP.
2023    
9.1.   Forhåndsplanlagte ruteleier (PaPs) for internasjonal godstrafikk R24 publiseres. Søkeperiode for infrastrukturkapasitet starter.
13.2. 17.2. Tidlig dialog – enkeltmøter med søkere.
13.2.   Søkeperiode for ruteleier starter – BEST-L åpner.
16.3.   Oppstartmøte R24 med søkere for informasjon og dialog om forutsetningene for kommende ruteplanperiode.
11.4.   Siste dag for kommentarer til første forslag BTP R24.
11.4.   Siste dag for søknader om infrastrukturkapasitet for R24.
12.4.   Første dag for søknader om infrastrukturkapasitet og tjenester etter ordinær frist
12.6. * 16.6. * Dialogmøter R24 med søkere før utkast til ruteplan.
3.7.   Utkast til ruteplan og oppdatert utkast til BTP for R24 publiseres.
3.7. 4.8. Høringsperiode.
4.8.   Kommentarer til utkast til ruteplan og oppdatert utkast BTP R24 skal være Bane NOR i hende innen kl. 09.00.
4.8. 1.9. Samordningsperiode.
14.8. og 15.8. *   Dialogmøter R24 med søkere for gjennomgang av høringskommentarer på utkast til ruteplan.
21.8.   Fastlegging av internasjonal trafikk søkt i PCS, inkludert forhåndsplanlagte ruteleier (PaPs) for internasjonal godstrafikk. Gjelder også nasjonale ruteleier som matetrafikk til/fra PaPs.
1.9.   Siste dag for å fremsette krav om tvisteløsning.
4.9. 15.9.   Tvisteløsningsperiode.
22.9.   Ruteplan og BTP R24 fastlegges.
25.9   Første dag for svar på søknader om infrastrukturkapasitet og tjenester etter ordinær frist
6.10   Siste dag for søknader om infrastrukturkapasitet og tjenester etter ordinær frist. Søknaden skal være Bane NOR i hende innen kl. 09.00.
16.10.   Ruteplan og BTP R24 publiseres.
17.10.   Første dag for søknad om ad hoc ruter for R24.
10.11.   Siste dag for å meddele jernbaneforetak som skal forestå transport der hvor infrastrukturkapasitet er søkt av andres søkere og ikke et jernbaneforetak.
10.12.   Ruteplan R24 iverksettes.
20.12.   Seneste dato for kunngjøring av oppstart R25.


* Datoer er avstemt med Trafikverket, men det kan komme endringer.

4.5.2 Søknader etter ordinær frist i årlig kapasitetsfordeling

Jf. jernbaneforskriften, vedlegg IV. punkt 3 og 6.

Bane NOR behandler søknader om ruteleie som er sendt etter den ordinære fristen og før ruteplanen åpnes for ad hoc-søknader. Slike søknader benevnes som sene søknader om ruteleie, eller Late Path Request (LPR). Informasjon om tidsfrister for søknader, behandling og tildeling av infrastrukturkapasitet og tjenester etter ordinær frist fremgår av tidsplanen i kapittel 4.5.1.5 Tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen.

Krav til innhold i søknadene er de samme som for søknader som sendes innen ordinær frist (Jf. kapittel 4.2.5 Krav til innhold i søknad om ruter). Søknadene skal sendes i BEST-L for nasjonal trafikk og i PCS for grenseoverskridende trafikk. Behandling av søknadene foretas i den rekkefølge de er sendt og starter tidligst dagen etter at ruteplanen er fastlagt.

Bane NOR utarbeider ruteforslag, og dersom søker ikke aksepterer dette skriftlig, vil søknaden bli kansellert og det må sendes en ny søknad. Ved behandling av sene søknader kan det bli nødvendig å justere allerede tildelte ruteleier for å kunne tilby et nytt ruteforslag. Endring av allerede tildelte ruteleier forutsetter at berørte søkere aksepterer endringen.

Behandling av sene søknader avsluttes fem virkedager før publiseringsdato for den årlige ruteplanen. Dette for at oppdatering og publisering av den fastlagte ruteplanen skal kunne åpnes for ad hoc-søknader innen fastsatt frist. Formell rutetildeling er bindende og vil bli håndtert på samme måte som ruteleier tildelt i fastleggelsen av ruteplanen.

4.5.3. Fordeling av restkapasitet (ad hoc søknader)

Jf. jernbaneforskriften § 8-7.

Behov for tjenester, søknader om ruteleier, arbeid i spor eller endring av planforutsetninger i gjeldende ruteplanperiode håndteres i Operativ kapasitetsfordeling. Ved behov skal Ruteplan konsulteres for avklaring av forutsetningene som gjeldende ruteplan er basert på.

Infrastrukturkapasitet (restkapasitet) fordeles i den rekkefølge søknader mottas. Bane NORs svarfrist er fem virkedager.

Kommunikasjonen i Operativ kapasitetsfordeling foregår normalt mellom jernbaneforetakenes transportledelse og Bane NOR, ved Operativ ruteplan. I driftsdøgnet vil Bane NORs kontaktpunkt være trafikkstyringssentralene.

4.5.3.1 Varsel om store og/eller kompliserte søknader

Ved store og/eller kompliserte søknader og/eller spesialtransporter avtales spesielle frister. Jernbaneforetak anbefales å varsle Bane NOR om søknaden i god tid selv om ikke alle detaljer er på plass. Mottatt varsel gir samme prioritet i forhold til fordeling av restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. som ad hoc søknad.

Et varsel om ad hoc søknad om infrastrukturkapasitet bør inneholde følgende opplysninger:

  • ca. dato/datoer toget/togene skal kjøres
  • togslag
  • hvilken/hvilke strekning(er) toget/togene skal kjøre
  • behov for hensetting/parkering av kjøretøy

Kontaktpunkt – se kapittel 4.5.3 ovenfor.

Merk at det skal avtales egne frister for behandling av planlagte TCRMidlertidige kapasitetsbegrensninger (Temporary Capacity Restrictions) refererer til begrensninger eller reduksjoner i den tilgjengelige kapasiteten til jernbaneinfrastrukturen i en bestemt periode. Disse begrensningene kan oppstå på grunn av ulike årsaker som vedlikeholdsarbeider, byggeprosjekter eller hendelser som påvirker den normale driften av jernbanenettet.-er. Ref. kapittel 4.3.2.1.

4.5.3.2 Bane NORs svar

Hvis søknaden/varselet kan imøtekommes fullt ut, er det tilstrekkelig å opplyse om dette.

Hvis søknaden/varselet enten ikke kan imøtekommes eller ikke kan imøtekommes fullt ut, skal Bane NOR i svaret også opplyse om et alternativt tidspunkt og ruteleie.

Bane NORs svar sendes i BEST-KBane NORs elektroniske system for søknad om infrastrukturkapasitet (ruter og arbeid i spor) i gjeldende ruteplanperiode (operativ kapasitetsfordeling)..

I tillegg til svar til søker vil Bane NOR, når søknad imøtekommes, kunngjøre tildelt infrastrukturkapasitet i FIDOBane NORs elektroniske system for distribusjon av ruter og kunngjøringer. som beskrevet i Trafikkregler for jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet..

4.5.4 Samordningsprosess

Jf. jernbaneforskriften § 9-1.

Hensikten med samordning er å tilstrebe en ruteplan uten interessekonflikter, slik at alle søknader kan tilgodeses. Dersom det ikke er mulig å tilgodese alle søknadene, skal infrastrukturforvalteren gjennomføre en samordning av søknadene, jf. jernbaneforskriften § 9-1.

Prosessen gjennomføres på følgende måte:

Bane NOR tar først kontakt med søkere med felles interesser, for blant annet å få klargjort og dokumentert innholdet i søknadene og deres reelle behov for det omsøkte ruteleie.

Bane NOR innkaller deretter søkerne enkeltvis til et møte. Hvis partene er enige, kan det også innkalles til felles møte. Når all informasjon og dokumentasjon foreligger, utarbeider Bane NOR forslag til løsning hvor følgende prinsipper og kriterier legges til grunn:

  1. koordinering av internasjonal/grenseoverskridende trafikk
  2. søkers reelle behov for ruteleier, enten basert på inngåtte avtaler om transporttjenester, eller basert på søkers utsikter til å inngå slike avtaler
  3. generelle samfunnshensyn

Forslaget oversendes de involverte søkere. Dersom Bane NORs forslag til samordning ikke er samstemt av partene, plikter Bane NOR å erklære strekningen for overbelastet, jf. jernbaneforskriften § 9-3, og deretter fordele infrastrukturkapasitet etter prioriteringskriterier, jf. jernbaneforskriften § 9-5.

Se vedlegg 4.5.4 Metode for samfunnsøkonomisk verdsetting av ruteleietildeling.

4.5.5 Tvisteløsningsprosess

Jf. jernbaneforskriften § 9-2.

Bane NORs tvisteløsningsordning trer i kraft etter skriftlig krav fra søker som er uenig i forslag til ruteplan etter gjennomført samordning.

Prosess med milepæler (tidsplan) meddeles søker og infrastrukturforvalter ved planprosessens start, dvs. 12 måneder før ny ruteplan iverksettes.

Når en strekning blir erklært overbelastet, vil Bane NOR fordele infrastrukturkapasitet etter retningslinjene som følger av kapittel 4.5.4.

4.5.5.1 Frist for å fremsette krav

Den nøyaktige fristen for å fremsette krav om tvisteløsning kommer frem av detaljert tidsplan som bekjentgjøres 12 måneder før iverksettelse av ruteplanen.

4.5.5.2 Kravets innhold og adresse – gjenpart

Kravet skal inneholde følgende elementer:

En henvisning til hvilke tog/hvilket driftsopplegg kravet gjelder (tilstrekkelig til å identifisere kravet til tid og strekning).

Kravet skal begrunnes og inneholde en beskrivelse av hvilken løsning søker mener tvisteløsningsprosessen bør munne ut i:

  • for søker selv
  • for den eller de andre søkere som vil få sin tildelte infrastrukturkapasitet endret dersom søkers krav imøtekommes

Kravet sendes Bane NOR, Kunde og marked, Ruteplan, som fordeler kopier av kravet til alle andre søkere som vil bli berørt. Kravet sendes per e-post til adressen under.

4.5.5.3 Andre søkeres eventuelle handlingsplikt – frist

Søkere som vil få sin infrastrukturkapasitet endret dersom søkers klage imøtekommes, må innen to virkedager etter mottatt kopi av klage ha levert sitt eventuelle tilsvar til første søkers klage til Bane NOR, Trafikk, Ruteplan.

Tilsvaret må henvise til og identifisere den opprinnelige klagen.

4.5.5.4 Bane NORs behandling av kravet

Bane NOR vurderer kravet og eventuelle tilsvar og fatter sin beslutning på grunnlag av føringer gitt i lov, forskrift og Network Statement, samt krav og tilsvar.

Bane NORs beslutning skal være skriftlig og begrunnet. Beslutningen meddeles klager og øvrige søkere som har vært involvert i prosessen innen 10 virkedager etter at krav i henhold til kapittel 4.5.5 er mottatt.

Ellers gjelder forvaltningslovens regler om enkeltvedtak for IFs saksbehandling i forbindelse med beslutninger om tildeling av infrastrukturkapasitet, så fremt ikke annet følger av jernbaneforskriften.

4.5.5.5 Klage over Bane NORs beslutning – virkninger av slik klage

Jf. jernbaneforskriften § 11-3.

Bane NORs beslutninger om tildeling av infrastrukturkapasitet kan påklages til Statens jernbanetilsyn ( SJTStatens jernbanetilsyn.), jf. kapittel 1.4.3 som gir nærmere informasjon om klage til SJT. Slik klage har ikke oppsettende virkning.

Kontakt Statens jernbanetilsyn

4.5.6 Fastlagt ruteplan

Tildelt kapasitet kommer frem av fastlagt ruteplan som oversendes søkere og presenteres på Bane NORs hjemmeside.

Kapasiteten vises i form av:

  • strekningskapasitet for tildelte ruteleier og tilgjengelig restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. (grafisk rute)
  • sporkapasitet, herunder lokasjon for tildelt kapasitet for hensetting av kjøretøy i driftspauser
  • terminalkapasitet
  • kapasitet reservert for arbeid i spor ( ARBISBane NORs elektroniske system for oversikt over banetekniske planforutsetninger (BTP).)

4.6 Overbelastet infrastruktur: definisjon, prioriteringskriterier og prosess

Jf. jernbaneforskriften kapittel 9.

4.6.1 Definisjon av overbelastet infrastruktur

Jf. jernbaneforskriften § 9-3.

4.6.2 Overbelastede strekninger (i Norge)

Følgende strekninger og knutepunkter er erklært overbelastet:

Oslo S
mellom kl. 06.30 og 09.00 og mellom kl. 15.00 og 17.30 på virkedager (mandag–fredag)

Oslo S–Lysaker
hele døgnet på virkedager (mandag – fredag).

Alnabru–Eidsvoll (Hovedbanen)–Trondheim–Bodø
hele døgnet alle dager

Lillestrøm–Kongsvinger
hele døgnet på virkedager (mandag–fredag)

Sandbukta–Moss (inkludert Moss stasjon)
mellom kl. 06.30 og 08.30 og mellom kl. 15.30 og 17.30 på virkedager (mandag–fredag)

Råde–Lisleby
mellom kl. 06.00 og 18.00 på virkedager (mandag–fredag)

Myrdal–Reimegrend
mellom kl. 10.00 og 12.00 mandag–lørdag i perioden 01.05.24–31.10.24

Kristiansand–Stavanger
følgende faste og bevegelige helligdager (datoer for R24): 2. juledag (26.12.23), 1. nyttårsdag (01.01.24), 2. påskedag (01.04.24) og 2.pinsedag (20.05.23)

4.6.3 Prioriteringskriterier (i tilfelle overbelastet infrastruktur)

Det følger av jernbaneforskriften § 9-5 at ved overbelastet infrastruktur skal følgende prioriteringskriterier benyttes:

  1. tjenester som inngår i kontrakt med staten om offentlig tjenesteyting
  2. nasjonal og internasjonal godstransport
  3. bestemte typer trafikk på strekninger som nevnt i § 8-8 annet ledd
  4. persontransport for øvrig
  5. vedlikeholdsarbeider

Hvis det er søkt om mer infrastrukturkapasitet innenfor en prioriteringskategori etter jernbaneforskriften § 9-5 (1) enn det er kapasitet til eller det er søkt om flere ruteleier enn det er kapasitet til etter jernbaneforskriften § 9-5 (2), vil Bane NOR fordele infrastrukturkapasitet på en slik måte at den i størst mulig grad ivaretar transporttjenestens betydning for samfunnet i forhold til enhver annen tjeneste som utelukkes.

Hvis det oppstår konflikt som ovennevnte retningslinjer ikke imøtekommer, eller dersom en annen prioritering enn den som følger av jernbaneforskriften § 9-5 medfører en høyere samlet utnyttelse av den totale infrastrukturkapasitet, vil Bane NOR benytte metode for samfunnsøkonomisk modell for verdsetting av infrastrukturkapasitet, beskrevet i vedlegg 4.5.4 Metode for samfunnsøkonomisk verdsetting av ruteleietildeling. Resultatet av den samfunnsøkonomiske analysen vil tillegges stor vekt i evalueringen av hvilket alternativ som blir gitt prioritet.

4.6.4 Kapasitetsanalyse

Jf. jernbaneforskriften § 9-6.

4.6.5 Kapasitetsforbedringsplan

Jf. jernbaneforskriften § 9-7.

4.7 Spesialtransporter og farlig gods

4.7.1 Spesialtransporter

Søker plikter å opplyse om transporten som ønskes fremført har en slik last at den må fremføres som spesialtransportEt tog er å anse som spesialtransport når lastens og/eller kjøretøyets totalvekt, metervekt, lastens profil, innhold eller øvrige forhold krever at det tas særskilte forholdsregler ved togframføring, jf. UIC Code 502., enten i ordinært tog eller som ekstratog.

Spesialtransporter er definert i Ordliste.

4.7.1.1 Frister for søknad om spesialtransporter

Spesialtransporter skal i størst mulig utstrekning meldes inn i kapasitetsfordelingsprosessen dersom de på grunn av lastens størrelse eller andre forhold kan få konsekvenser for infrastrukturkapasiteten på den aktuelle strekningen.

Søknad om spesialtransport utenom kapasitetsfordelingsprosessen sendes til Bane NOR, Spesialtransport.

For slike søknader må det forventes lengre saksbehandlingstid enn fem virkedager.

4.7.1.2 Hjelpeverktøy ved behandling av søknad om spesialtransport

Hjelpeverktøy ved behandling av søknad om spesialtransporter er en tilleggstjeneste, jf. kapittel 5.4.3.1.

4.7.2 Farlig gods

4.7.2.1 Farlig gods i forbindelse med kapasitetsfordelingsprosessen

I kapasitetsfordelingsprosessen legger Bane NOR til grunn at alle godstog fører farlig gods.

4.7.2.2 Farlig gods ved togframføring

Jernbaneforetak skal informere Bane NOR om all transport av farlig gods i henhold til TJNTrafikkregler for jernbanenettet kapittel 4.

4.8 Regler for håndtering av endringer etter infrastrukturkapasitet er tildelt

4.8.1 Regler for å modifisere tildelt infrastrukturkapasitet

Bane NOR behandler søknader om modifisering av tildelt infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse..

4.8.2 Regler for å endre tildelt infrastrukturkapasitet

Bane NOR behandler søknader om endring av tildelt infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling.

4.8.3 Regler for ikke-bruk av infrastrukturkapasitet

Jf. jernbaneforskriften §§ 9-4 og 10-2.

Om tildelt infrastrukturkapasitet ikke benyttes, kan dette tas med i betraktning ved senere tildeling av infrastrukturkapasitet. Dette kan medføre en lavere prioritering, eller at søkeren kan bli nektet tildeling. Bane NOR har rett til å trekke tilbake tildelt infrastrukturkapasitet om søkeren ikke benytter infrastrukturkapasiteten i tilstrekkelig omfang. Søkeren skal gis rett til å uttale seg. Med tilstrekkelig omfang menes at tildelt infrastrukturkapasitet er benyttet mindre enn 80 prosent.

Dersom jernbaneforetaket i løpet av et tidsrom på en måned (31 kalenderdager) unnlater å benytte tildelt infrastrukturkapasitet, kan Bane NOR trekke tilbake den ubenyttede kapasiteten med fem virkedagers skriftlig varsel. Jernbaneforetaket skal gis rett til å uttale seg.

4.8.3.1 Tilbakelevering av ruteleier fra jernbaneforetak til Bane NOR

Når ruteleier tilbakeleveres til Bane NOR og refordeles i løpet av en ruteplanperiode, for eksempel som følge av at et jernbaneforetaklegges ned, vil Bane NOR kunngjøre når slike ruteleier blir tilgjengelig, og sette frist for å søke på infrastrukturkapasiteten.

Frigitt infrastrukturkapasitet søkes på som ad hoc-søknad. Bane NOR vil gjennomføre en prosess for tildelingen som innebærer at alle søkere som har interesse av å bruke infrastrukturkapasiteten får lik mulighet for å søke om denne. Følgende prinsipper og kriterier gjelder for slike tildelinger:

  • Søkers reelle behov for ruteleier, enten basert på inngåtte avtaler om transporttjenester, eller basert på søkers utsikt til å inngå slike avtaler. Dette kriteriet vektlegges 30 prosent.
  • Kort- og langsiktige konsekvenser av tildelingen, der det blant annet legges vekt på forutsigbarhet for brukerne av transporttjenester og et robust og stabilt togtilbud. Dette kriteriet vektlegges 30 prosent.
  • En best mulig utnyttelse av infrastrukturen, herunder blant annet i hvilken grad tidligere tildelte ruteleier har blitt benyttet. Dette kriteriet vektlegges 20 prosent.
  • Miljøhensyn, herunder blant annet energieffektivt togmateriell. Dette kriteriet vektlegges 20 prosent.

I tilfelle av søknadskonflikt, vil Bane NOR:

  • foreta en objektiv gjennomgang og vurderinger av opplysninger og dokumentasjon mottatt i tilknytning til de respektive søknadene, herunder hente inn dokumentasjon eller på annen måte søke å få verifisert udokumenterte opplysninger fremlagt av søkerne, særlig dersom opplysningene er av sentral betydning for beslutningen om fordeling
  • utarbeide dokumentasjon under saksbehandlingen som redegjør for hvilke vurderinger som ligger til grunn for tildelingen
  • gi en skriftlig begrunnelse til søkerne om Bane NORs beslutning om tildeling og hvor det kommer frem at tildeling er foretatt i henhold til de oppstilte prinsippene og kriteriene for tildeling, herunder hvilke vurderinger som ligger til grunn for tildelingen

4.8.4 Regler for avbestilling av infrastrukturkapasitet

Jf. jernbaneforskriften § 6-7.

Avbestillinger av tildelt infrastrukturkapasitet eller «ikke-bruk», ilegges reservasjonsavgifter etter kapittel 5.6.1.

4.9 Timetabling Redesign (TTR) for Smart Capacity Management

4.9.1 Mål for Kundefokusert kapasitetsfordeling (TTR)

RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk. og FTE, støttet av ERFA, jobber med et prosjekt kalt TTR hvor ambisjonen er å harmonisere kapasitetsfordelingsprosessene i Europa. Bane NOR deltar aktivt i prosjektet og kaller dette kundefokusert kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse..

Målet med TTR er å tilrettelegge for en optimal utnyttelse av jernbaneinfrastrukturen og styrke kapasitetsfordelingsprosessens evne til å møte markedets behov for forutsigbarhet og tilgjengelig kapasitet for transport av personer og gods.

4.9.2 Elementer i kundefokusert kapasitetsfordeling (TTR)

Kundefokusert kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse. (TTR) er bygget på følgende elementer. De viktigste er beskrevet i nærmere detalj nedenfor.

Nøkkelelementer i kundefokusert kapasitetsfordelingsprosess (TTR). Figur.

Figur 2: Nøkkelelementer i kundefokusert kapasitetsfordelingsprosess (TTR)

  • Kapasitetsstrategi (X-60 til X-36 måneder): Kapasitetsstrategien er det første trinnet i den kommende kapasitetsfordelingsprosessen.
  • Hovedmålet med kapasitetsstrategien er å gi en innledende oversikt over fremtidig tilgjengelig infrastrukturkapasitet, midlertidige kapasitetsbegrensninger i infrastrukturen, fremtidig forventet kapasitetsbehov, trafikkplanleggingsprinsipper og fremtidig trafikkflyt.
  • Bane NOR, som infrastrukturforvalter, vil involvere infrastrukturforvaltere i naboland og søkerne for innspill til fremtidige kapasitetsbehov. Arbeidet med kapasitetsstrategi skal resultere i et strategidokument som publiseres og som vil bli brukt som grunnlag for utarbeidelse av kapasitetsmodell.
  • Kapasitetsmodell (X-36 til X-18 måneder) med kapasitetsoppdeling: Kapasitetsmodellen gir en mer detaljert beskrivelse av behovsprognosen og fordelingen av kapasitet i den årlige planleggingen, rullerende planlegging*, midlertidige kapasitetsbegrensninger samt restkapasitetLedig (fri) sporkapasitet i det norske jernbanenettet som ikke er fordelt til kjøring av tog eller arbeid i spor i den fastlagte ruteplanen. (der dette er tilgjengelig). Søkerne har mulighet til å gi innspill til kapasitetsmodellen ved å melde inn kapasitetsbehovene sine, og de kan komme med tilbakemeldinger om den foreslåtte kapasitetsoppdelingen.
  • Internasjonal harmonisering av midlertidige kapasitetsbegrensninger: Midlertidige kapasitetsbegrensninger er vedlikehold, fornyelse eller bygging av infrastruktur, eller andre bruksbegrensninger som påvirker den tilgjengelige kapasiteten på en strekning.

Rullerende planlegging vil foreløpig ikke implementeres.

4.9.3 Implementering

TTR skal etter planen implementeres til ruteplanperiode R25, forutsatt at endringene er i samsvar med gjeldende regelverk.

Prosess for implementering av TTR i jernbanenettet. Figur.

Figur 3 : Oversikt over stegene i implementeringsprosessen av TTR.

Les mer om kundefokusert kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse. (TTR) og last ned kapasitetsstrategien på banenor.no.

4.10 Capacity Allocation Principles for the RFCs

Prinsipper for kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse. i godskorridorene (Rail Freight Corridors/ RFCRail Freight Corridor refererer til en designert internasjonal jernbanerute gjennom Europa som er optimalisert for godstransport.) tilsluttet OneStopShop (C- OSSOne Stop Shop) er beskrevet på RNEs nettsted.

Kapasitetsfordeling i godskorridorene

Last ned Prinsipper for kapasitetsfordeling i godskorridorene fra rne.eu.