1 Generell informasjon
1.1 Innledning
Bane NOR er infrastrukturforvalter på det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet. og har utarbeidet og offentliggjort Network Statement 2024, den 21. utgaven.
1.1.1 Bane NORs organisasjon
Bane NOR er organisert i fem divisjoner med ansvar for hver sine virksomhetsområder, og fire konsernfunksjoner som har fagansvar på tvers av divisjonene.
Divisjon Digitalisering og teknologi
Ansvarlig for jernbanetekniske fag, ERTMS-programmet, IKT og transformasjon.
Divisjon Utbygging
Planlegging og gjennomføring av prosjekter knyttet til ny infrastruktur.
Divisjon Drift og vedlikehold
Forvaltning av jernbaneinfrastruktur, utførelse og oppfølging av kjerne- og prosjektbasert vedlikehold, kraftforsyning til togfremføring, energiforsyning, maskinforvaltning og ansvarlig for fornyelsesplaner.
Divisjon Trafikk
Ansvarlig for kunde- og trafikkinformasjon, togframføring og ruteplan/kapasitetsfordeling kapasitetsfordelingEn samlebetegnelse for infrastrukturforvalters planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet og tilgang til serviceanlegg samt tjenester i disse..
Divisjon Eiendom
Forvaltning og utvikling av eiendom og knutepunkt samt drift og vedlikehold av serviceanlegg.
Konsernfunksjonene
Konsernfunksjonene har overordnet ansvar for mål og strategier, rammeverk og styrende dokumenter innen sine fagområder på tvers av divisjonene.
1.1.2 Jernbanesektoren i Norge
1.2 Formål
Hensikten med Network Statement er å gi jernbaneforetak og andre søkere nødvendig informasjon om tilgang til og bruk av det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet., samt informasjon om øvrige jernbanerelaterte tjenester som ytes til jernbaneforetak.
Network Statement består av et hoveddokument som beskriver infrastrukturen, i tillegg til de generelle betingelsene for å kunne trafikkere jernbanenettet. Network Statement inneholder dessuten vedlegg med ytterligere detaljert informasjon.
Network Statement inneholder også lenker til publikasjoner samt andre relevante internettsider.
1.3 Rettslige forhold
1.3.1 Rettslig forankring
Kravet om å utarbeide og offentliggjøre Network Statement er hjemlet i forskrift 30. juni nr. 2315 om jernbanevirksomhet, serviceanlegg, avgifter og fordeling av infrastrukturkapasitet mv. (jernbaneforskriften) § 5-1. Nærmere krav til innholdet i Network Statement følger av jernbaneforskriften § 5-2.
Krav om tilgang til og bruk av det norske jernbanenettet jernbanenettetDet jernbanenettet Bane NOR forvalter, som er hele det norske jernbanenettet., herunder bruk av øvrige jernbanerelaterte tjenester, følger av jernbaneforskriften og forskrifter om gjennomføring av utfyllende bestemmelser til jernbaneforskriften gitt med hjemmel i jernbaneforskriften § 1-5 (1).
Lover og forskrifter
Norske lover og forskrifter som gjelder jernbane er tilgjengelige på statens jernbanetilsyns nettsted, sjt.no. Enkelte av lovene og forskriftene er oversatt til engelsk. Disse oversettelsene er ikke offisielle.
Øvrige norske lover og forskrifter er tilgjengelig på lovdata.no.
1.3.2 Rettslig status og forpliktelser
1.3.2.1 Generelle merknader
I henhold til norsk lovgivning er Network Statement et rent informativt dokument. Det betyr at informasjonen i Network Statement ikke er juridisk bindende forpliktelser for Bane NOR.
Når Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST) henviser til særskilte punkter i Network Statement, er ikke dette juridisk bindende forpliktelse for Bane NOR, med mindre det særskilt kommer frem av AST at det er en juridisk bindende forpliktelse for Bane NOR.
Network Statement utgis på to språk – norsk og engelsk. Dokumentets innhold er det samme på begge språk. Dersom det foreligger motstrid mellom den norske og engelske teksten, har den norske teksten forrang.
På flere punkter er det henvist til norsk lovgivning og til trafikkregler utgitt av Bane NOR. Deler av lovgivningen, samt trafikkreglene, er kun tilgjengelige på norsk.
1.3.2.2 Forpliktelser
Den informasjon Bane NOR gir i Network Statement skal være korrekt. Bane NOR påtar seg likevel intet ansvar som følge av feil. Eventuelle feil som måtte bli avdekket i løpet av Network Statements gyldighetsperiode, vil bli korrigert og kunngjort på Bane NORs nettsider som beskrevet i kapittel 1.5.2.
Bane NORs målsetting er å yte tjenester i overensstemmelse med den ytelsesbeskrivelse som er gitt i Network Statement.
Network Statement kan inneholde opplysninger om planlagte endringer i tiden etter utløpet av dokumentets gyldighetsperiode, jf. kapittel 1.5 nedenfor. Slik informasjon er ikke bindende for Bane NOR.
Network Statement henviser i en viss utstrekning til beskrivelser gitt i andre dokumenter utgitt av Bane NOR. Dersom Bane NOR skal gjennomføre endringer i slike dokumenter som berører jernbanetakets rettigheter eller forpliktelser, skal slike endringer sendes på høring til foretaket før endringene gjennomføres.
1.3.3 Klageprosedyre
Jernbaneforetak og andre søkere som mener å ha blitt urettferdig behandlet, utsatt for forskjellsbehandling eller fått sine interesser krenket på annen måte, kan i henhold til jernbaneforskriften § 11-3 klage til SJT SJTStatens jernbanetilsyn.. Dette gjelder særlig beslutninger som er truffet av Bane NOR, jernbaneforetak eller den som driver serviceanlegg når det gjelder:
a. utkast til og endelig versjon av netterklæringen
b. kriterier som er fastsatt i netterklæringen
c. fordelingsprosessen og resultatet av denne
d. avgiftsordningen
e. nivået på eller strukturen til infrastrukturavgifter som søkeren må eller kan komme til å måtte betale
f. ordninger for tilgang i samsvar med § 2-1, § 2-2, § 2-4 og § 2-5.
g. tilgang til tjenester, innkreving av avgifter og betaling for tjenester i samsvar med § 13-2 og kapittel 4
h. trafikkstyring
i. planlegging av fornyelser samt planlagt og ikke-planlagt vedlikehold
j. overholdelse av kravene i § 3-4 til § 3-7
k. inngåtte rammeavtaler
Det følger av jernbaneforskriften § 11-3 (2) at SJT innen seks uker etter å ha mottatt alle relevante opplysninger skal underrette berørte parter om sin avgjørelse i saken.
1.4 Struktur
RailNetworkEurope (RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.) har utarbeidet en felles struktur for Network Statements oppbygning og innhold (Network Statement Common Structure). Denne Network Statement er i henhold til RNEs Network Statement Common Structure.
Network Statement Common Structure
Common Structure for 2024, godkjent 31. mai 2022, kan lastes ned fra RNEs nettsted.
1.5 Gyldighetsperiode, oppdatering og publisering
1.5.1 Gyldighetsperiode
Network Statement 2024 gjelder:
- Tilgang til og bruk av infrastruktur, begrenset av Ruteplan R24.
- Behandlingen av kapasitetskrevende program for Ruteplan R24. Dette gjelder også hvis behandlingen skjer før starten av Ruteplan R24.
Network Statement utgis 12 måneder i forkant av den ruteplanperioden den gjelder for og er gyldig for én ruteplanperiode.
Ruteplan R24 gjelder for perioden fra og med søndag 10. desember 2023 til og med lørdag 14. desember 2024.
Disse datoene er fastsatt i samsvar med bestemmelsene i jernbaneforskriften.
1.5.2 Oppdatering
Bane NOR vil, ved hjelp av et tillegg til Network Statement 2024, kunngjøre eventuelle endringer eller tilføyelser som har oppstått etter utgivelsen av denne Network Statement. Se Endringslogg.
Endring av en offentlig regulering som er referert i Network Statement, vil kun være annonsert ved hjelp av et tillegg til Network Statement hvis:
- endringen ikke er publisert i Norsk Lovtidend(åpnes i ny fane), samt
- endringen kan føre til restriksjoner for bruk av jernbaneinfrastrukturen i henhold til den minste pakken med tjenester, jf. jernbaneforskriften § 4-1 – jf. kapittel 5.3
1.5.3 Publisering
Network Statement 2024 med vedlegg er tilgjengelig både i papirformat og elektronisk på Bane NORs hjemmeside, der den kan lastes ned gratis. Network Statement er til enhver tid tilgjengelig på to språk, både på norsk og på engelsk. Dokumentets innhold er det samme på begge språk. Ved uoverensstemmelse mellom de to utgavene vil den norske teksten ha forrang.
Network Statement sendes kostnadsfritt til jernbaneforetak som har inngått AST med Bane NOR.
Årlig utgivelse av Network Statement kunngjøres i Norsk Lysningsblad og i EU-tidende.
1.6 Kontakter
1.6.1 Bane NOR
Bane NOR kan på forespørsel gi jernbaneforetak nærmere informasjon om emner nevnt i Network Statement 2024.
Kontakt Bane NOR SF
Postadresse: Postboks 4350, N-2308 HAMAR
Besøksadresse: Schweigaards gate 33, 0191 Oslo
Nettadresse: banenor.no
1.6.2 OSS, Norge
Infrastrukturforvaltere og tilsynsmyndigheter i EU har i samarbeid opprettet en One Stop Shop (OSS OSSOne Stop Shop)-funksjon som fungerer som et nettverk av kontaktpunkter innenfor RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.. I hensikt av å søke om infrastrukturkapasitet i et internasjonalt jernbanenettverk, kan et jernbaneforetak ta kontakt med en OSS, som vil starte hele den internasjonale koordineringsprosessen.
OSS vil på bakgrunn av kontakt med et jernbaneforetak og etter et møte med involverte ledere:
- Koordinere håndteringen av kapasitetskrevende søknader for hver forespurte, internasjonale banestrekning innenfor RNE, på en slik måte at søknadene blir korrekt inkludert i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen.
- Ivareta kundens infrastrukturkapasitet for hele den internasjonale ruten. Koordinering av denne prosessen utføres hovedsakelig via simulering med RNEs PCS-system.
Kontakt Bane NORs OSS
Postadresse: Postboks 4350, N-2308 HAMAR
Besøksadresse: Schweigaards gate 33, 0191 Oslo
1.6.3 OSS, Internasjonalt
Internasjonale OSS
1.7 Samarbeid mellom infrastrukturforvaltere i Europa
1.7.1 Godskorridorer
Forordning 913/2010/EU om etablering av et europeisk jernbanenett for konkurransedyktig frakt, trådte i kraft i norsk rett med virkning fra 17. februar 2014. Denne forordningen forplikter medlemsstatene å etablere internasjonale markedsorienterte jernbanegodskorridorer for å oppfylle følgende mål:
- Styrke samarbeidet mellom infrastrukturforvaltere på viktige områder som tildeling av ruteleier, samtrafikkevne, interoperatible systemer og infrastrukturutvikling.
- Finne riktig balanse mellom gods- og passasjertrafikken langs godskorridorene, gi tilstrekkelig kapasitet for gods i samsvar med behovene i markedet samt sikre at felles punktlighetsmål for godstog blir oppfylt.
- Fremme intermodalitet mellom jernbane og andre transportformer ved å innlemme terminaler i korridorstyringsprosessen.
Bane NOR deltar i godskorridor 3, Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor (ScanMed RFC),(åpnes i ny fane) sammen med Banedanmark, DB Netz, RFI, Trafikverket, ÖBB Infrastruktur og Øresundsbron.
Det er etablert 11 internasjonale godskorridorer (RFC)(åpnes i ny fane) i EUs jernbanenett.
1.7.2 RailNetEurope og andre internasjonale fora
RailNetEurope
RailNetEurope (RNE) er en felles, europeisk organisasjon som jobber for å legge til rette for internasjonal trafikk.
RailNetEurope (RNE RNERailNetEurope er en felles, europeisk organisasjon som har som mål å legge til rette for internasjonal trafikk.) ble opprettet i januar 2004 på initiativ fra en rekke europeiske infrastrukturforvaltere som ønsket å etablere en felles, europeisk organisasjon for å legge til rette for internasjonal trafikk. For å oppnå dette formålet tilbyr RNE sine medlemmer, jernbaneforetak samt søkere og andre interessenter, løsninger og støtte som samsvarer med det europeiske rettslige rammeverket. Dette innebærer å utvikle og harmonisere internasjonale jernbaneprosesser, maler, håndbøker og retningslinjer. I tillegg utvikle nødvendig IT-verktøy som er strømlinjeformet og harmonisert.
1.7.2.1 RNE verktøy
Path Coordination System (PCS)
PCS er et internasjonalt koordineringssystem for søknad om ruteleier for jernbaneforetak og andre søkere, infrastrukturforvaltere, tildelingsorganer og godskorridorer (RFC). Den internettbaserte applikasjonen optimaliserer koordineringen av internasjonale ruteleier ved å sørge for at forespørsler og tilbud er harmonisert med alle involverte parter. PCS er det eneste verktøyet for å publisere tildelte ruteleier og restkapasitet samt for å administrere internasjonale banespørsmål for godskorridorene (RFCs).
Tilgang til PCS er gratis. Ønskes en brukerkonto, kan forespørsel sendes til RNE PCS Support.
RNE PCS Support
Nettsted: Les mer om PCS på rne.eu(åpnes i ny fane)
Charging Information System (CIS)
CIS er et informasjonssystem for infrastrukturavgifter for søkere levert av infrastrukturforvaltere og tildelingsorganer. Den internettbaserte applikasjonen gir rask informasjon og indikasjon om kostnader relatert til bruk av europeisk jernbaneinfrastruktur samt estimerer prisen for bruk av internasjonale ruteleier.
Tilgang til CIS er gratis uten brukerregistrering.
RNE CIS
Nettsted: Les mer om CIS på rne.eu(åpnes i ny fane)
1.7.2.2 OSS
One-Stop-Shops (OSS OSSOne Stop Shop) er et nettverk av kontaktpunkter som representerer infrastrukturforvaltere i internasjonal trafikk. De utgjør et enkelt kontaktpunkt for jernbanetjenester for hele den internasjonale ruten, fra de første spørsmålene knyttet til tilgang til infrastrukturen til internasjonale forespørsler og ytelsesvurdering etter tog-kjøring.
En liste over OSS-kontaktpersoner i Europa er tilgjengelig på RNEs nettsted(åpnes i ny fane).
Kontakt Bane NORs OSS
1.7.2.3 Andre internasjonale fora
I tillegg til det som er nevnt i kapittel 1.7.1 og 1.7.2 ovenfor, deltar Bane NOR i følgende internasjonale organisasjoner og fora.
European Rail Infrastructure Managers (EIM) er en organisasjon for uavhengige infrastrukturforvaltere, etablert i 2002. EIMs arbeid er konsentrert rundt to hovedområder: transportpolitisk lobbyvirksomhet overfor EUs lovgivende organer, og teknisk arbeid overfor ERA ERADet europeiske jernbanebyrået. EIM er blant organisasjonene som har rett til å oppnevne eksperter til ERAs arbeidsgrupper, og organisasjonen har selv en rekke tekniske «skyggearbeidsgrupper» som gjenspeiler ERAs egne grupper. EIM har i dag 16 medlemmer, hvorav 11 nasjonale infrastrukturforvaltere. Organisasjonen har hovedkontor i Brussel.
Mer informasjon finnes på EIM Rails nettsted(åpnes i ny fane).
Platform for Rail Infrastructure Managers in Europe (PRIME) er et koordineringsforum for samarbeid mellom EU-kommisjonen og de to lobbyorganisasjonene for infrastrukturforvaltere (EIM og CER). Forumet har to plenumsmøter i året på toppledernivå, og en rekke arbeidsgrupper knyttet til temaer innen teknologi, sikkerhet og økonomi. PRIME ledes av Kommisjonen v/ DG MOVE.
Mer informasjon finnes på PRIMEs nettsted(åpnes i ny fane).
Union internationale des chemins de fer, eller Den internasjonale jernbaneunionen (UIC) er en verdensomspennende organisasjon med hovedkontor i Paris, etablert i 1922. UIC besitter en betydelig ekspertise, og organisasjonen arbeider i dag først og fremst med forskningsprosjekter for å bidra til å utvikle standarder og tekniske løsninger for jernbanesektoren.
Mer informasjon finnes på UICs nettsted(åpnes i ny fane).
Nordic Infrastructure Managers (NIM) er et løst organisert samarbeid mellom infrastrukturforvaltere og jernbanemyndigheter i de nordiske landene. Organisasjonen har et årlig møte på toppledernivå, og en del tekniske samarbeidsgrupper tilknyttet ulike konkrete temaer. Organisasjonen har ikke noe fast sekretariat eller hovedkontor, men formannskapet går på omgang blant medlemmene for ett år av gangen.
NIM har ikke et eget nettsted, men du kan få mer informasjon ved å kontakte Bane NOR på international@banenor.no.