Læreplan: Mekanisk kompetanse signal
Publisert: 12. mai 2025
Læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen, som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen/systemansvarlig
Bane NOR SF – Digitalisering og teknologi – Teknisk
Utarbeidet av
Bane NOR, Digitalisering og teknologi – Teknisk – Signal – Forvaltning, drift og vedlikehold – Signalteknologi
Kurskoder
- Grunnkurs mekanisk kompetanse signal 87040
- Repetisjonskurs mekanisk kompetanse signal 87041
Grunnkurs: 24 dager
Repetisjonskurs: 4 dager
Målgruppe
Personale som skal arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur
Betingelse
Eksamen for Mekanisk kompetansekurs skal også dekke det relevante innholdet i eksamen for de læreplanene som inngår.
Krav til forkunnskaper
- Fagbrev som banemontør, eller
- Annen relevant utdanning og erfaring
Kompetanse etter gjennomført kurs
Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur.
Godkjenningsperiode
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er:
- 2 år og 2 måneder for grunnkurs
- 5 år og 2 måneder for repetisjonskurs
Gyldig sertifisering forutsetter:
- Bestått/deltatt årlig på Kurs i regler for kontroll signal
- Gyldig godkjenning som Hovedsikkerhetsvakt (HSV)
- Gyldig helsegodkjenning
- Deltatt på kurset Driftslederens instrukser med FSE R2 årlig
- Deltatt på førstehjelpskurs i henhold til FSE årlig
Gjennomføring
- Teoretisk og praktisk gjennomføring.
- Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
- Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetansetilbyder.
Maks antall deltakere
Grunnkurs: 6 deltakere
Repetisjonskurs: 6 deltakere
Eksamen
Grunnkurs: Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer.
Repetisjonskurs: Flervalgseksamen, ca 1 time + Praktisk prøve ca. 1,5 timer.
Bestått eksamen ved minimum 70 prosent rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
Kontinuasjon
Grunnkurs: Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer.
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 md.
Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått andre gangs eksamen.
Praksis etter endt opplæring
Ivaretas med kurs i Regler for kontroll signal.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR i henhold til retningslinjer for godkjenning av instruktører.
Mål
Kandidaten skal forstå:
- bruken av Teknisk regelverk
- farer ved elektriske anlegg
Kandidaten skal kjenne til:
- hensikten med signaltegninger benyttet i Bane NOR infrastruktur
- funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg
- funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon
- funksjonene og grensesnittene til ATC
- funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg
- FSE
- enkel elektroteknikk
- relevant måleteknikk og bruk av elektriske måleinstrumenter
- farene med feil håndtering av batterianlegg
- batterianleggets funksjoner
Kandidaten skal kunne:
- utføre kontroller som sporvekselkontrollør
- montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner i veisikringsanlegg, herunder bomdrivmaskiner
- montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med drivmaskiner
- montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med låse- og kontrollsystemer
- montere baliser
- metodikk for legging av kabel
- bruke relevante mekaniske måleinstrumenter
Relevant innhold fra følgende læreplaner inngår:
- Sporvekseldrivmaskin Alstom MET
- Drivmaskin Siemens ITS 710
- Sporvekseldrivmaskin Siemens Bsg 9
- Sporsperredrivmaskin Bela
- Relebasert veisikrings- og varslingsanlegg m/batterianlegg
- Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler