Læreplan: ATC
Publisert: 14. august 2025
Eier av læreplanen
Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk
Utarbeidet av
Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk
Kurs- og sertifikatkoder
Modul 1: Bane NOR ATC
| Funksjon | Kurs | Kurskode | Sertifikatkode |
|---|---|---|---|
| Kontrollør | Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | 88252 | 8251 |
| Sikkerhetskontrollør | 8252 | ||
| Sluttkontrollør F | Grunnkurs for sluttkontrollører | 88254 | 8253 |
| Sluttkontrollør S | 8254 | ||
| Kontrollør og sikkerhetskontrollør | Repetisjonskurs | 88253 |
Modul 2: Bombardier ATC LEU
| Funksjon | Kurs | Kurskode | Sertifikatkode |
|---|---|---|---|
| Kontrollør | Tverrfaglig grunnkurs | 88286 | 8281 |
| Sikkerhetskontrollør | 8282 | ||
| Sluttkontrollør F | 8283 | ||
| Sluttkontrollør S | 8284 | ||
| Kontrollør og sikkerhetskontrollør | Repetisjonskurs | 88283 | |
| Sluttkontrollør | Repetisjonskurs | 88285 |
Kurslengde
- Grunnkurs modul 1 for kontrollører og sikkerhetskontrollører: 14 dager
- Grunnkurs modul 1 for sluttkontrollører: 13 dager
- Grunnkurs modul 2 for kontrollører og sikkerhetskontrollører: 1 dager
- Grunnkurs modul 2 for sluttkontrollører: 1 dager
- Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører: 5 dager
Målgruppe
- Kontrollør signal
- Sikkerhetskontrollør signal
- Sluttkontrollør signal F/S
Betingelse
- Modul 1 må gjennomføres før deltakelse på modul 2.
- Modul 2 kan inngå som en integrert del av modul 1.
- For kandidater som ikke har modul 2 kan dette kurset tas frittstående med egen eksamen.
- Modul 2 er ATC LEU i sin helhet.
Krav til forkunnskaper
- Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør signal/sikkerhetskontrollør signal for NSI 63
eller
- Bestått kurs i signalfag for ingeniører.
Kompetanse etter gjennomført kurs
Arbeide selvstendig i og utføre kontroller av systemet eller utføre sluttkontroller av systemet
Godkjenningsperiode
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er:
- 2 år og 2 måneder for grunnkurset
- 5 år og 2 måneder for repetisjonskurset
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i «Regler for kontroll» på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
- Bestått FSE med signalfaglig vinkling
- Deltakelse på førstehjelp
- Bestått kurs i NEK 400
- Sertifisering som «Hovedsikkerhetsvakt» (gjelder kun for montører)
For Sluttkontrollører gjelder også:
Bestått «Sluttkontrollørkurs»
Gjennomføring
- Teoretisk og praktisk gjennomføring.
- Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
- Kurset arrangeres av godkjent tilbyder av jernbanefaglig opplæring.
Maks antall deltakere
Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører: 12 deltakere
Grunnkurs for sluttkontrollører: 12 deltakere
Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører: 12 deltakere
Eksamen
| Kurs | Eksamenstype 1 | Eksamenstype 2 |
|---|---|---|
| Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører modul 1 + 2 | Skriftlig eksamen, 3 timer | praktisk eksamen |
| Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører kun modul 2 | Flervalgseksamen, 1 time | praktisk eksamen |
| Grunnkurs for sluttkontrollører modul 1+2 | Skriftlig eksamen, 4 timer | |
| Grunnkurs for sluttkontrollører kun modul 2 | Flervalgseksamen, 1 time | |
| Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | Flervalgseksamen, 2 timer | praktisk eksamen |
Bestått eksamen ved minimum 70 prosent rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
Kontinuasjon
| Kurs | Eksamenstype |
|---|---|
| Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | Skriftlig og/eller praktisk eksamen |
| Grunnkurs for sluttkontrollører | Skriftlig eksamen |
| Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | Skriftlig og/eller praktisk eksamen |
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 md.
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges.
Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR i henhold til gjeldende retningslinjer for godkjenning av instruktører.
Mål
Alle kontrollfunksjoner
Kandidaten skal forstå:
- ATC-systemets grunnbegreper
- hva som menes med informasjonspunkt
- togutrustning
- ATC-systemets kodere
- koding av stasjon
- lenking av signalbalisegrupper
- de forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
- ATC i forbindelse med utbyggingsområde
- annulering av balisegrupper
- ATC i forbindelse med gjennomsignalering
- ATC i forbindelse med planovergang
- ATC i forbindelse med rasvarslingsanlegg
- feilindikering i ATC panelet
- ATC kryssingsbarriere
- oppbyggingen av ATC-LEU (modul 2)
Kandidaten skal kunne:
- kontrollere ATC-utrustningen på en banestrekning med DATC/FATC
- kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse
- kontrollere ATC-utbyggingsområde.
- anvende ATC-balisetestere.
- kontrollere ATC – LEU (Modul 2)
Kontrollører og sikkerhetskontrollører
Kandidaten skal kunne:
- prosjektere og programmere midlertidige hastighetsnedsettelser
- montere, kontrollere og feilrette i ATC systemet
- montere, kontrollere og feilrette i ATC LEU systemet (Modul 2)
Sluttkontrollører
Kandidaten skal kjenne til:
- installasjon av ATC-komponenter
Feilretting i ATC-utrustningen
Kandidaten skal kunne:
- prosjektere ATC-systemer
- prosjektere ATC - LEU systemer (Modul 2)
Alle kontrollfunksjoner
Dokumentasjon
Kandidaten skal kunne:
- bruke og forstå anleggstegninger
- bruke og forstå en ATC-kodetabell
- forstå ATC-symboler på aktuelle anleggstegninger
- finne fram i/bruke Teknisk regelverk og trafikkregler for togframføring på Bane NORs nett
Verktøy
Kandidaten skal kjenne til:
- verktøy og instrumenter som skal benyttes for å kunne gjennomføre montasje, kontroll og feilretting