Læreplan: Sensorkurs

Opplæringen har som mål å gi personer som skal utøve rollen som sensor, de beste pedagogiske forutsetninger for å kunne utøve rollen som sensor i Trafikk på en profesjonell måte.

Publisert: 19. mai 2025

Eier av læreplanen

Trafikkdirektør

Utarbeidet av

Kompetansestyring, Trafikk

Kompetansekode

FO-1291

Kompetansekrav

Sensor er opplæringspersonell som er ansvarlig for å gjennomføre og utvikle kompetansetiltak knyttet til eksamensgjennomføring og vurdering. Det henvises til notatet «Krav til opplæringspersonell».

Dokumentasjon av opplæringen og registrering av kompetanse

Instruktøren ansvarlig for sensoropplæringen registrerer gjennomført kurs i DRIV.

Innledning

Opplæringen har som mål å gi personer som skal utøve rollen som sensor, de beste pedagogiske forutsetninger for å kunne utøve rollen som sensor i Trafikk på en profesjonell måte.

Opplæringen er fordelt pr temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.

Kurset foregår på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.

Illustrasjon av kunnskapsnivåer i læreplaner for jernbanekompetanse

Krav til forkunnskaper

  • Flytende muntlig og skriftlig norsk.
  • Sensor skal etterleve Trafikks retningslinjer for sensurering.
  • Sensor skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan.
  • Sensor skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i.
  • Sensor skal ha minst to års erfaring fra fagområdet.

Hovedmål

Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til sensorrollen, læreplanen, opplæringsplanen og vurderingsmetoder i det faget man sensurerer for.

Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:

  • Rolleavklaring
  • Læreplan og opplæringsplan
  • Verktøy i rollen som sensor
  • Eksamensoppgaver og vurderingskriterier
  • Utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Kunnskapsmål

Kandidat skal:

  • ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen
  • ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan
  • kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor
  • kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen
  • kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor

Ferdighetsmål

Kandidat skal:

  • kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav
  • kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen
  • kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen
  • kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen
  • kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen

Generelle mål

Kandidat skal:

  • ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring
  • ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen
    være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
  • kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier

Teori og praksis

Gjennomføring

  • 1 dag klasseundervisning
  • Individuelle og gruppeoppgaver
  • Det utarbeides egen opplæringsplan og gjennomføringsplan

Minimum og maks antall deltakere

Minimum 4, maks 12

Opplæringspersonell til sensorkurs

Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. Kurset arrangeres og administreres av Trafikk.

Eksamen

Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kompetanse etter gjennomføring av kurset i sin helhet.

Repetisjon av opplæring

Sensorene i Trafikk skal delta i repetisjonskurs også kalt sensorsamling på én dag hvert år. Kompetansen har en varighet på 15 måneder. Kjerneinnholdet baseres på denne læreplanen. Kompetansen registreres i DRIV av instruktører med ansvar for sensorkurs.