Læreplan: Lokal opplæring av togleder ved trafikkstyringssentralen
Publisert: 3. juli 2025
Eier av læreplanen
Direktør i Trafikk
Utarbeidet av
Enhet for kompetansestyring
Henvisning til gjeldende kompetansekrav
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Agressokode
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: FO1022 – Togleder
Dokumentasjon av opplæringen
Togdriftsleder har ansvar for registrering av dokumentasjon på godkjenning i DRIV.
Innledning
Læreplan for lokal opplæring – togleder beskriver krav til lokal kompetanse, krav til kvalifikasjonsnivåer samt ansvar for opplæringen.
Læreplanen omfatter beskrivelse av krav til opplæring av togleder etter fullført grunnopplæring og togleder som skal læres opp på nytt tjenestested.
Det skal utarbeides lokale opplæringsplaner. De lokale opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 utarbeides av enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur og er felles for alle. Del 2 beskriver særskilte forhold for angitt trafikkstyringssentral.
Læreplaner og lokale opplæringsplaner skal revideres når det er endringer som krever ny praksis. Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap og ferdigheter.
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
Læremålene skal sikre at medarbeideren får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt å ha fokus på særskilte lokale forhold.

Arbeidsform
Det kreves egeninnsats av medarbeideren under lokal opplæring på ny arbeidsplass/strekning i ny trafikkstyringssentral. Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen.
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening. Medarbeider skal gå sammen med erfaren togleder/veileder på vakt under opplæringen. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/veileder under hele opplæringen.
Praksis på ny trafikkstyringssentral inneholder:
- befaring
- rutiner på Trafikkstyringssentral
- trafikkstyring
- sikkerhet og barrierer
Medarbeideren skal ha gjennomgått samtlige temaer i henhold til lokal opplæringsplan.
Fordeling av teori og praksis i opplæringen skal beskrives i opplæringsplanen.
Krav til forkunnskaper
Det henvises til gjeldende minimumskrav for kompetanse til funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring som togleder på ny trafikkstyringssentral må ha bestått eksamen som togleder på Bane NOR Jernbaneskolen.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: FO1022 – togleder
Hovedmål for opplæringen
Opplæringen har som hovedmål å gi togleder gode forutsetninger for å utøve trafikkstyring i ny trafikkstyringssentral på en sikker og effektiv måte.
Opplæringen skal gi grunnlag for å kunne utføre selvstendig tjeneste, koordinere trafikkavviklingen i sentral, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt opplæring kan togleders kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål.
Innlæringsmål for kunnskaper
- Togleder skal ha kunnskap om lokal jernbaneinfrastruktur og om lokal trafikkstyring.
- Togleder skal ha kunnskap om lokale beredskapsrutiner.
- Togleder skal ha kunnskap om lokale forhold som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
- Togleder skal ha kunnskap om togleders rolle i samspill mellom de ulike funksjonene i forbindelse med lokal trafikkstyring.
- Togleder skal ha god kunnskap om betjening av de lokale tekniske anlegg.
- Togleder skal ha kjennskap til anbefalt praksis på ny sentral.
Innlæringsmål for ferdigheter
- Togleder skal kunne betjene de tekniske anlegg.
- Togleder skal kunne utføre selvstendig trafikkstyring på de ulike strekningene i.trafikkstyringssentralen.
Krav til pensum
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i opplæringsplanen.
Gjennomføring av teori og praksis
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening, hvor det legges opp til at det øves på samtlige temaer i opplæringsplanen. Når toglederen under lokal opplæring utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen.
Antall deltakere
Det er opp til hver enkel togdriftsleder hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig.
Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet i Agresso under funksjonene:
- Opplæringspersonell (FO1290)
- Sensor (FO1288)
- Godkjent på strekning eller system det gis opplæring på
Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved lokal opplæring av togleder er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk».
Prinsipper for prøving/sertifisering
Oppfølging av medarbeider
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, og skal planlegge opplæring i samarbeid med veileder. Togdriftsleder skal ha en samtale med medarbeider som skal ha lokal opplæring for å avtale rammene og plan for opplæringen.
Togdriftsleder skal ha samtale med medarbeider når opplæringen er fullført. Under samtalen skal erfaringer ervervet under opplæringen gjennomgås og eventuelle tilbakemeldinger fra erfaren togleder og veileder skal vurderes før medarbeideren skal utføre selvstendig tjeneste.
Vurdering av opplæringen
Togdriftsleder skal etablere rutiner for tilbakemelding, og ha løpende kommunikasjon med medarbeider og veileder for å vurdere progresjon i opplæringen og iverksette forbedringstiltak ved behov. Evalueringsskjema av togleder ved lokal opplæring skal fylles ut etter hver vakt, og oversendes togdriftsleder. Medarbeideren skal ha god trafikalforståelse, være trygg på betjening av anlegg i tråd med regelverk og sin rolle som barriere. Etter endt opplæring skal det gjennomføres en vurdering for å se om læremålene er oppnådd, og for å avdekke om medarbeideren er egnet som togleder.
Med lokal prøve menes en avsluttende prøve som godkjenner togleder til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom den lokale opplæringen kreves det at alle prøver bestås.
Prøve på lokale tekniske anlegg
Det skal gjennomføres praktiske/muntlige prøver på lokale tekniske anlegg i sentralen på inntil 4 timer. Prøven gjennomføres ved at togleder betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Prøven skal avdekke om togleder innehar handlingskompetanse og behersker de spesielle forholdene i anlegget.
Prøven vurderes som bestått/ikke bestått. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve med en gang. Ny lokal prøve avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk prøve, og togleder vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått også på andre gangs prøve, har togleder strøket og opplæringen som togleder avsluttes.
Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven.
Prøve i lokale særbestemmelser og strekningskunnskap
Skriftlig/muntlig prøve i lokale særbestemmelser og strekningskunnskap har en varighet på inntil 1,5 timer. Prøven skal avdekke om togleder innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, lokale instrukser og annet spesielt som vedr. strekninger som styres i trafikkstyringssentralen.
Prøven vurderes som bestått/ikke bestått. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve en gang. Ny skriftlig prøve avlegges tidligst 1 uke etter avlagte prøve, og eleven vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått også på andre gangs prøve, har togleder strøket og opplæringen som togleder avsluttes.
Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven.
Prøver i læreplan for lokal opplæring
Til lokal prøve skal det utarbeides prøver som beskrevet i tabellen under.
| Lokal opplæring i trafikkstyringssentralen | Eksamensform | Det skal utarbeides |
|---|---|---|
| Tekniske anlegg | Praktisk/muntlig |
|
| Lokale særbestemmelser og strekningskunnskap | Skriftlig/muntlig |
|
Retningslinjer for sensor
Togdriftsleder oppnevner en sensor. For prøver i tekniske anlegg skal det være en sensor fra signalfag og en sensor oppnevnt av funksjonell godkjenning. For lokale særbestemmelser og strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk. Ved muntlig prøving skal det i tillegg oppnevnes en eksaminator.
Klage på praktisk/muntlig og skriftlig prøve
Begrunnelse for prøveresultat på skriftlig prøve
Medarbeideren kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagleder trafikkstyring innen 2 virkedager etter at resultatet på prøven er gjort kjent. Medarbeideren trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av prøveresultatet.
Fagleder trafikkstyring i Trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av medarbeiderens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeideren.
Klage på skriftlig prøve
Medarbeideren har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte prøve, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har medarbeideren mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en medarbeider ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på prøveresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse.
Klagen må fremmes skriftlig til enhet for Kompetansestyring.
Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den prøven klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke.
Klage på muntlig og praktisk/muntlig prøve
Medarbeideren kan be om en begrunnelse for prøveresultatet på muntlig og praktisk muntlig prøve. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at prøveresultatet er meddelt. Medarbeideren trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av prøveresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeideren. Ved muntlig/praktisk prøve kan medarbeideren bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring for vurdering. Representant fra Kompetansestyring sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra prøven innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal prøveresultatet annulleres og medarbeideren har rett til å avlegge ny prøve.
Dersom det avlegges ny prøve, skal en ny sensor vurdere medarbeideren. Nye sensorer oppnevnes av funksjonene som oppnevnte sensorer ved ordinær eksamensgjennomføring.
Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere kandidaters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk prøve.
Fusk
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togleder uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til togdriftsleder. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i prøve
Krav til praksis etter bestått prøve
Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.