Læreplan: Lokal opplæring av togekspeditør ved ny stasjon
Publisert: 24. september 2025
Eier av læreplanen
Direktør i Trafikk
Utarbeidet av
Kompetansestyring, Trafikk
Dokumentasjon av opplæringen
Faggruppeleder TXP har ansvar for registrering av dokumentasjon på godkjenning i Driv.
Innledning
Læreplan for lokal opplæring – togekspeditør, beskriver krav til lokal kompetanse, krav til kvalifikasjonsnivåer samt ansvar for opplæringen.
Læreplanen omfatter beskrivelse av krav til opplæring av togekspeditør som skal læres opp på nytt tjenestested.
Det skal utarbeides lokale opplæringsplaner der varighet og omfang av opplæringen beskrives. De lokale opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 utarbeides av Enhet for kompetansestyring og er felles for alle. Del 2 beskriver særskilte forhold for angitt stasjon.
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen. Innlæringsmålene skal sikre at medarbeideren får en grundig forståelse på særskilte lokale forhold. Læreplaner og lokale opplæringsplaner skal revideres minimum annet hvert år eller når det er endringer som krever ny praksis.

Arbeidsform
Det kreves egeninnsats av medarbeideren under lokal opplæring på ny stasjon. Faggruppeleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen.
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening. Medarbeider skal gå sammen med togekspeditør/veileder på vakt under opplæringen. Opplæringen inneholder:
- befaring
- rutiner for adgang til ekspedisjonslokaler, samt plassering av utstyr og hjelpemidler
- trafikkstyring
- sikkerhet og barrierer
Medarbeideren skal ha gjennomgått samtlige temaer i vedleggene til lokal opplæringsplan. Fordeling av teori og praksis i opplæringen skal beskrives i opplæringsplanen.
Krav til forkunnskaper
Det henvises til gjeldende minimumskrav for kompetanse til funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring som togekspeditør på ny stasjon må ha bestått eksamen som trafikkstyrer (togekspeditør) på Bane NOR Jernbaneskolen.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: FO1076 – togekspeditør
Hovedmål for opplæringen
Opplæringen har som hovedmål å gi togekspeditør gode forutsetninger for å utøve trafikkstyring ved ny stasjon på en sikker og effektiv måte.
Opplæringen skal gi grunnlag for å kunne utføre selvstendig tjeneste, koordinere trafikkavviklingen på ny stasjon, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt opplæring kan togekspeditørens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i innlæringsmålene under.
Innlæringsmål for kunnskaper
- Togekspeditør skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og lokale forhold som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
- Togekspeditør skal ha kunnskap om egen rolle i samspill mellom de ulike funksjonene i forbindelse med lokal trafikkstyring.
- Togekspeditør skal ha god kunnskap om betjening av de lokale tekniske anlegg.
- Togekspeditør skal ha kjennskap til anbefalt praksis på ny stasjon.
- Togekspeditør skal ha kunnskap om lokale beredskapsrutiner. Herunder rutiner for brannvern.
Innlæringsmål for ferdigheter
- Togekspeditør skal kunne betjene de lokale tekniske anlegg.
- Togekspeditør skal kunne utføre selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.
Krav til pensum
Aktuelt pensum er beskrevet i opplæringsplanen.
Gjennomføring av teori og praksis
Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening, hvor det legges opp til at det øves på samtlige temaer i opplæringsplanen.
Antall deltakere
Ved lokal opplæring på ny stasjon bør det ikke være mer enn en medarbeider pr arbeidsstasjon på opplæring per vakt. Ved befaring kan det være flere medarbeidere sammen med veileder.
Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning, gjennomfører utsjekk og være sensor for teknisk anlegg:
- Godkjent togekspeditør på stasjon eller/og system oppnevnt av områdeleder for å gjennomføre utsjekk
- Sensor for teknisk anlegg oppnevnt av Funksjonell godkjenning og Signal for definerte stasjoner
Stasjoner med krav om egen godkjenning på teknisk anlegg er definert i lokal opplæringsplan.
Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved lokal opplæring er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk».
Oppfølging av medarbeider
Faggruppeleder TXP har ansvar for å planlegge opplæringen av ny medarbeider i samarbeid med veileder/ togekspeditør. Faggruppeleder TXP skal ha en samtale med medarbeider som skal ha lokal opplæring for å avtale rammene og legge fram plan for opplæringen. På stasjon med særskilte forhold skal veileder etter avtale med faggruppeleder gjennomgå lokal opplæringsplan sammen med ny medarbeider.
Faggruppeleder TXP har ansvar for at det gjennomføres samtale med medarbeider når opplæringen er fullført. Under samtalen skal erfaringer ervervet under opplæringen gjennomgås og eventuelle tilbakemeldinger fra veileder skal vurderes.
Vurdering av opplæringen
Faggruppeleder TXP skal etablere rutiner for tilbakemelding, og ha løpende kommunikasjon med medarbeider og veileder for å vurdere progresjon i opplæringen og iverksette forbedringstiltak ved behov. Medarbeideren skal ha god trafikalforståelse, være trygg på betjening av anlegg i tråd med regelverk og sin rolle som barriere. Etter endt opplæring skal det gjennomføres en vurdering for å se om innlæringsmålene er oppnådd, og for å avdekke om medarbeideren er egnet som togekspeditør på aktuell stasjon. Det er faggruppeleder som godkjenner at medarbeideren kan settes til selvstendig tjeneste, og registrerer kompetansen i DRIV.
Utsjekk av lokal opplæring
For å vurdere kunnskap om lokale forhold på stasjon gjennomføres det en utsjekk som utføres av togekspeditør/veileder. Utsjekken verifiserer at vedkommende togekspeditør under opplæring har gjennomgått alle tema i henhold til lokal opplæringsplan. Skjema for dokumentasjon legges i Driv.
Lokal prøve kan også benyttes der det er identifisert behov for utvidet prøving i lokale forhold. Ved gjennomføring av lokal prøve skal det benyttes sensor fra Trafikk. Dokumentasjon på godkjent opplæring registreres i DRIV.
Prøve på lokale stillverk og skjermbaserte stillerapparat på særskilte stasjoner
På Alnabru, Drammen, Sundland, Lodalen, Narvik, Trondheim, Støren, Hamar, Kongsvinger, Sarpsborg og Halden gjennomføres prøve på teknisk anlegg med sensor godkjent av Funksjonell godkjenning og Signal.
Prøven er praktisk/muntlig med inntil 3 timers varighet, og skal kontrollere at togekspeditør har tilstrekkelig kompetanse på teknisk anlegg for å kunne gjennomføre selvstendig tjeneste.
Dokumentasjon på bestått prøve registreres i DRIV.
Prøven vurderes som bestått/ikke bestått i henhold til opplæringsplanen. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve en gang. Ny prøve kan avlegges tidligst to uker etter avlagte praktisk prøve, slik at togekspeditør vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått på andre gangs prøve, avsluttes opplæringen.
| Togekspeditøropplæring | Eksamensform | Det skal utarbeides |
|---|---|---|
| Lokalt stilverk – teknisk anlegg | Praktisk/muntlig |
|
| Lokalt stillverk – strekningskunnskap | Skriftlig |
|
Klage på praktisk/muntlig prøve
Togekspeditør kan be om en begrunnelse for prøveresultatet på praktisk/ muntlig prøve. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart ovenfor sensor etter at resultatet er meddelt. Togekspeditør trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av prøveresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeideren. Ved praktisk/muntlig prøve kan medarbeideren bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk/muntlig prestasjon kan ikke påklages.
Klage på formelle feil sendes innen to virkedager til leder Kompetansestyring for vurdering. Representant fra Kompetansestyring sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra prøven innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom medarbeideren får medhold i klagen, skal prøveresultatet annulleres og medarbeideren har rett til å avlegge ny prøve. Dersom det avlegges ny prøve, skal en ny sensor vurdere medarbeideren. Nye sensorer oppnevnes av funksjonene som oppnevnte sensorer ved ordinær prøvegjennomføring.
Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere kandidaters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny praktisk/muntlig prøve.
Fusk
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togekspeditør uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som medarbeiderens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, rapporteres det til faggruppeleder togekspeditør. Medarbeideren utelukkes fra videre deltakelse i prøve.