Læreplan: Lokal opplæring av OTI gruppeleder – øvrige Trafikkstyringssentraler
Publisert: 15. september 2025
Læreplan for: Gruppeleder Operativ trafikkinformasjon (OTI)
Kompetanse: Fagleder Operativ trafikkinformasjon
Eier av læreplanen
Konserndirektør i Trafikk
Utarbeidet av
Fagleder Operativ trafikkinformasjon
Kompetansekrav
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ trafikkinformasjon. Det kreves ett års erfaring som toginformatør og godt fargesyn, samt egnethet.
Dokumentasjon av opplæringen og registrering av kompetanse
Registreres i DRIV.
Registrering av kompetanse:
- Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes linjeleder og fagleder Operativ trafikkinformasjon.
- Linjeleder arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360.
Oppfølgingssamtaler: Personalmappe i saksrom 360
Sensorgodkjenning: Personalmappe i saksrom 360
Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og SharePoint.
Innledning
Opplæringen har som mål å gi toginformatøren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre gruppelederrollen på en sikker og effektiv måte.
Gruppeleder OTI øvrige trafikkstyringssentraler har følgende ansvarsområder:
- Lokalt ansvar for leveransen til OTI i sitt område, inkludert operativt arbeid, koordinering og samhandling, med ansvar for at reisende til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet.
- Utvikling, oppfølging, kvalitetssikring og evaluering av operativt trafikkinformasjonsarbeidet.
- Sørge for at OTI når opprettholder forventet standard.
Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.

Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet
Det kreves egeninnsats under opplæringen og at toginformatøren skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse.
Krav til forkunnskaper
Minimum ett år som toginformatør.
Hovedmål
Opplæringen skal gjøre gruppeleder i stand til å:
- ha ansvar for faglig oppfølging av den enkelte toginformatør
- koordinere aktiviteter og operativt arbeid i forbindelse med oppståtte og planlagt avvik, slik at informasjonen til reisende til enhver tid er korrekt
- samhandle med andre faggrupper og trafikkstyringssentraler
- bidra til utvikling, oppfølging, kvalitetssikring og evaluering av trafikkinformasjonsarbeidet i trafikkstyringssentralen i samarbeid med linjeleder og fagleder
- følge opp, utarbeide og implementere lokale rutiner i samråd med fagleder, linjeleder og andre gruppeledere
- delta i utviklings- og forbedringsarbeid.
Gruppeleder skal bidra til at toginformatørene leverer tjenester med høy faglig kvalitet og til at Operativ Trafikkinformasjon når sine mål, og bidra til et godt arbeidsmiljø.
Innlæringsmål for kunnskaper
Gruppeleder OTI øvrige trafikkstyringssentraler skal:
- ha kjennskap til avgrensede enheter
- ha kjennskap til Bane NORs lederprinsipper
- ha kjennskap til Bane NORs organisasjonsstruktur
Innlæringsmål for ferdigheter
Gruppeleder OTI øvrige trafikkstyringssentraler skal kunne:
- kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre enheter
- kommunisere krav og forventninger til toginformatørene
- bruke gjeldende systemer
Innlæringsmål for generell kompetanse
Gruppeleder OTI øvrige trafikkstyringssentraler skal:
- kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre enheter
- ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, som samhandling, årvåkenhet og samsvarende distribuert situasjonsbevissthet blant teammedlemmer
Pensum
Det er krav til at pensum for gruppeleder øvrige trafikkstyringssentraler skal handle om Operativt Regelverk (ORV), lokale forhold og rutiner og organisasjonsstruktur.
Teori og praksis
Varighet på teori og praksis
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av seks dager. Opplæringen består av én dag teoriundervisning, fem dager med praksis og én dag med utsjekk. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening på avvikshåndtering i sitt skift. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
Praksis
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan.
Antall deltakere
- Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen.
- Maks 1 toginformatør i praktisk opplæring på samme vakt.
Maks 1 toginformatør kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme gruppeleder/veileder.
Opplæringspersonell og sensor
Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse:
- Erfaring som gruppeleder operativ trafikkinformasjon
- Teoriundervisning gjennomføres av godkjent instruktør
- Praksisundervisning gjennomføres av gruppeleder/avløser
Sensor skal ha følgende kompetanse
- Erfaring som gruppeleder operativ trafikkinformasjon
- Gjennomført sensorkurs/sensorsamling
Retningslinjer for sensor
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs og repetisjonskurs for sensorer arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring.
Det kreves at sensur gjennomføres av en sensor som er gruppeleder/avløser.
Prøve
Prinsipper for prøving
Prøver vurderes etter karakterskalaen 0–5.
| Karakter | Praktisk/muntlig eksamen |
|---|---|
| 5 | Bestått Toginformatør viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
| 4 | Bestått Toginformatør viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
| 3 | Bestått Toginformatør viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
| 2 | Ikke bestått Toginformatør viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
| 1 | Ikke bestått Toginformatør viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført |
Avsluttende prøve
Avsluttende prøve er en avsluttende prøve som godkjenner toginformatøren til å utføre gruppelederfunksjonen i en trafikkstyringssentral. Avsluttende prøve består av en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om toginformatøren mestrer gruppelederrollen.
Dersom toginformatør ikke består den avsluttende prøven, er det anledning til å gå opp til ny avsluttende prøve én gang til. Toginformatør kan avlegge en ny avsluttende prøve tidligst én uke etter første forsøk, og toginformatør vil få veiledning i denne perioden.
Får toginformatør ikke bestått på kontinuasjonseksamen også, har toginformatøren strøket og opplæringen som gruppeleder avsluttes. Toginformatøren går tilbake til sin opprinnelige stilling.
Muntlig/teoretisk prøve
Det skal utarbeides to oppgavesett til eksamen med sensorveiledning av instruktører operativ trafikkinformasjon. Oppgavesettene sendes til sensorkorpset senest tre uker før prøve. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før prøve. Det oppnevnes én sensor av fagleder Operativ trafikkinformasjon senest tre uker før prøve.
Prøve
Med prøve menes en avsluttende prøve som godkjenner toginformatør til å utføre en bestemt funksjon.
- På eksamen tillates ingen hjelpemidler.
- Prøven har en varighet på inntil 2 timer.
- Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, delmål og fagleksjoner beskrevet i læreplan, opplæringsplan og gjennomføringsplan.
Klage på prøve
Klage på muntlig/teoretisk prøve
Toginformatør kan be om en begrunnelse for prøveresultatet på muntlig/teoretisk prøve. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Toginformatør trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av prøveresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av toginformatørens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for toginformatøren. Ved muntlig prøve kan toginformatøren bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig prestasjon kan ikke påklages.
Toginformatøren sender klagen til fagleder Operativ trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er én virkedag etter mottattprøveresultatet eller én virkedag etter mottatt begrunnelse. Fagleder Operativ trafikkinformasjon oppnevner en ny sensor som med fagleder Operativ trafikkinformasjon utgjør klagenemnd og vurderer klagen.
Ved klage på muntlig prøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensoren på den første prøven. Dersom toginformatøren får medhold i klagen, skal prøveresultatet annulleres og toginformatøren har rett til å avlegge ny prøve. Dersom det avlegges ny prøve, skal én ny sensor vurdere toginformatøren.
Fusk
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi toginformatøren et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: Ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper. Egne notater kan ikke benyttes under muntlig prøve.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ trafikkinformasjon som kan utelukke toginformatøren fra videre deltakelse i prøve.
Repetisjon av opplæring
Gruppeleder Operativ trafikkinformasjon skal delta på årlig samling for OTI. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for toginformatører sendes til Enheten for Kompetansestyring for registrering i DRIV.