Læreplan: Leder for elsikkerhet (LFS) 2429

Læreplanen gjelder for elektrofaglig personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429 i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).

Publisert: 20. august 2025

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.

Eier av læreplanen

Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR

Utarbeidet av

Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig

Forankring

Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet – instruks.

Kurskode

Kurskode etableres av kompetanseleverandør.

Elsikkerhetskort

Kode: 

  • 2429 Leder for elsikkerhet (LFS) med fagbrev i henhold til FEK
  • 2431 Leder for elsikkerhet (LFS) uten fagbrev i henhold til FEK (brukes som ticker i OMS)

Tilleggskoder som blir gitt grunnet dekning i opplæring:

  • 2427 Leder for elsikkerhet (LFS) ved skogrydding
  • 2432 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak
  • 2435 Leder for elsikkerhet (LFS) ved bruk av forbikoblingsledning
  • 2436 Leder for elsikkerhet (LFS) ved bruk av løfteredskap
  • 2437 Brytere på stasjoner og lastespor
  • 2438 Leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning

Domeneindikatorer: 

  • KL = Kontaktledningsanlegg
  • NS = Nettstasjoner/forsyningsanlegg

Elsikkerhetskortets gyldighet (FSE/førstehjelps-dato) blir oppdatert når kurset i sin helhet er gjennomført.

Kurslengde

Kurset består av ulike moduler som må bestås i oppgitt rekkefølge og i henhold til egne læreplaner.

NB: Det er ikke satt krav til hvor lang tid som kan disponeres for dette.

Opplæringsløpets moduler

Opplæringsløpet består av følgende moduler:

Modul Beskrivelse Dag(er)
1

Innføring i trafikksikkerhetsfaget

3

2

Innføring i Bane NORs høyspenningsanlegg

5–7

3

Praksis som leder for elsikkerhet (LFS)

(4)10

4

Avsluttende teoretisk og praktisk eksamen inkludert sluttvurdering for LFS 2429

1

Opplæringsløpet vil normalt ta 19–21 virkedager å gjennomføre.

NB: Ved mangel på mulighet for å gjennomføre praksis i egen virksomhet, kan Bane NOR Jernbaneskolen tilby praktisk opplæring i øvingsanlegg etter søknad. Da vil gjennomføringstiden justeres ned til 4 dager, og den totale opplæringen vil da ta 13 dager. Praktisk opplæring i virksomhet/hos Jernbaneskolen er beskrevet i egen læreplan, modul 3.

Målgruppe

Personell som skal ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) 2429 med fagbrev i henhold til forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK):

  • §6 energimontører, energioperatører, e-verksmontører A/B, togelektriker og kontaktledningsmontører
  • §7.1 faglig ansvarlig

Betingelser

  • Avsluttende eksamen og sluttvurdering skal foregå på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.
  • Deltakelse på avsluttende eksamen (teoretisk og praktisk) inkludert  sluttvurdering forutsetter minimum 100 prosent oppmøte i løpet av alle kursets moduler. (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær).

Krav til eksamenssensor

Sensor skal være godkjent som instruktør i henhold til Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i henhold til gjeldende regelverk for dette. 

Gjennomføring

Avsluttende eksamen og sluttvurdering arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.

Avsluttende eksamen og sluttvurdering skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved den praktisk delen av eksamenen er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr i henhold til STY-600575.

Avsluttende eksamen skal inneholde relevant teori fra opplærings moduler og ved sluttvurderingen skal kursdeltaker gjennom en muntlig samtale og vise til forståelse og kunnskap innen planlegging, gjennomføring og avslutning av et arbeid basert på en relevant case-oppgave.

Avsluttende eksamen og sluttvurdering

Avsluttende eksamen (teoretisk og praktisk) inkludert sluttvurdering gjennomføres når alle moduler er bestått.

Ved ikke bestått avsluttende eksamen og sluttvurdering gis kursdeltaker rett til en andre gangs eksamen.

  • Ny eksamen kan avlegges uten at kandidaten gjennomfører nytt kurs.
  • Ved ikke bestått andre gangs forsøk må kandidaten ta nytt kurs med tilhørende avsluttende eksamen og sluttvurdering.
  • Dette regime gjelder alle videre forsøk.

Ved avsluttende eksamen skal sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig være representert.

Godkjente hjelpemidler er:

  • Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
  • Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE)
  • Driftsleder instrukser (samledokument)
  • Egne notater

Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring

Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten i forbindelse med arbeid på og nær ved Bane NORs høyspenningsanlegg i henhold til FSE og Bane NORs styrende dokumenter.

Forventet læringsutbytte, kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse er beskrevet i de enkelte læreplanene for de ulike modulene i dette opplæringsløpet.

Dokumentasjon

Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.

Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.

Dokumentasjon for gjennomført og bestått opplæring sendes til sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no og dokumenteres ved utstedelse av elsikkerhetskort.

Godkjenningsperiode

Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått avsluttende prøve er 13 måneder, fornyelse av godkjenning skjer gjennom repetisjonskurs i Driftsleders instrukser med FSE og førstehjelp.