Læreplan: Innføring i trafikksikkerhetsfaget for leder for elsikkerhet (LFS)
Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
Publisert: 9. januar 2025
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen, som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen
Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR
Utarbeidet av
Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet)
Forankring
Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok.
Kurskode
Kurskode etableres av kompetanseleverandør.
Elsikkerhetskort kode
Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS.
Kurslengde
Estimert tid: 3 dager
Maks antall deltakere
Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
Målgruppe
Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær Bane NORs infrastruktur.
Betingelser
- Kursdeltaker skal ha fylt 18 år.
- Kurset skal foregå på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.
- Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkludert sluttvurdering forutsetter 100 prosent oppmøte på alle kursets moduler (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.)
Unntak
Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som:
- hovedsikkerhetsvakt (HSV), og/eller
- lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning
- eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen.
Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle.
Krav til instruktørpersonell
Instruktøren skal godkjennes i henhold til Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i henhold til gjeldende regelverk for dette.
Krav til forkunnskaper
Kursdeltaker skal:
- beherske norsk skriftlig og muntlig
- ha gjennomført kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2 (fareblind)
Gjennomføring
Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanen skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.
Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører i henhold til Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan.
Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr i henhold til STY-600575.
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver.
Avsluttende prøve
Modul 1: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
- Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet.
- Prøven er bestått dersom minimum 75 prosent er korrekt besvart. Spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
- Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke.
- Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk, må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt.
- Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk.
Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes.
Godkjente hjelpemidler
- Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
- Egne notater
Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring
Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring.
Læringsutbytte
Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor i henhold til Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter.
Kunnskaper
Etter endt opplæring skal kursdeltaker forstå:
- hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen
- hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR
- hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger
- betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning
- hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt
- hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer
- hvordan å bruke grafisk rute
-
hvilke roller og funksjoner som vedkommende må kommunisere med, slik som hovedsikkerhetsvakt (HSV) som har ansvar for trafikksikkerhet
-
krav til kommunikasjon og bruk av togradio
-
samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN)
Ferdigheter
Etter endt opplæring skal kursdeltaker kunne:
- grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor
- planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon
- etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling
- bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN)
- hente og bruke grafiske ruter
- bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer
- arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell
- arbeide etter arbeidsformene «disponering for arbeid», «disponerende arbeidstog», «anleggsområde jernbane», «arbeidsbrudd» og «avstengt område»
- krav til arbeid på og nær ved spor, og at LFS ikke kan bevege seg fritt i spor, selv på frakoblede strekninger, uten at HSV er tilstede, eller at vedkommende også innehar denne funksjonen
- planlegge arbeid på eller nær ved spor i samråd med HSV, og kjenne til at HSV skal navngis i elsikkerhetsplanen dersom vedkommende selv ikke skal eller kan inneha denne funksjonen
- bruke togradio (GSM-R)
- samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller
- bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt
Generell kompetanse
Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til:
- Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet
- krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt
- hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner
førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet
Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:
- STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur – prosedyre
- STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
- STY-603526 Førerens regelbok
Dokumentasjon
Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.
Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.