Læreplan: Innføring i trafikksikkerhetsfaget for leder for elsikkerhet (LFS)

Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).

Publisert: 9. januar 2025

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen, som blir utformet av kompetanseleverandør.

Eier av læreplanen

Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR

Utarbeidet av

Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet)

Forankring

Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok.

Kurskode

Kurskode etableres av kompetanseleverandør.

Elsikkerhetskort kode

Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS.

Kurslengde

Estimert tid: 3 dager

Maks antall deltakere

Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.

Målgruppe

Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær Bane NORs infrastruktur.

Betingelser

  • Kursdeltaker skal ha fylt 18 år.
  • Kurset skal foregå på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.
  • Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkludert sluttvurdering forutsetter 100 prosent oppmøte på alle kursets moduler (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.)

Unntak

Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som:

  • hovedsikkerhetsvakt (HSV), og/eller
  • lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning
  • eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen.

Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle.

Krav til instruktørpersonell

Instruktøren skal godkjennes i henhold til Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i henhold til gjeldende regelverk for dette.

Krav til forkunnskaper

Kursdeltaker skal:

  • beherske norsk skriftlig og muntlig
  • ha gjennomført kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2 (fareblind)

Gjennomføring

Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.

Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanen skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.

Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører i henhold til Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan.

Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr i henhold til STY-600575.

Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver.

Avsluttende prøve

Modul 1: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)

  • Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet.
  • Prøven er bestått dersom minimum 75 prosent er korrekt besvart. Spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
  • Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke.
    • Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk, må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt.
    • Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk.

Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes.

Godkjente hjelpemidler

  • Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
  • Egne notater

Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring

Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring.

Læringsutbytte

Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor i henhold til Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter.

Kunnskaper

Etter endt opplæring skal kursdeltaker forstå:

  • hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen
  • hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR
  • hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger
  • betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning
  • hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt
  • hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer
  • hvordan å bruke grafisk rute
  • hvilke roller og funksjoner som vedkommende må kommunisere med, slik som hovedsikkerhetsvakt (HSV) som har ansvar for trafikksikkerhet
  • krav til kommunikasjon og bruk av togradio
  • samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN)

Ferdigheter

Etter endt opplæring skal kursdeltaker kunne:

  • grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor
  • planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon
  • etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling
  • bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN)
  • hente og bruke grafiske ruter
  • bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer
  • arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell
  • arbeide etter arbeidsformene «disponering for arbeid», «disponerende arbeidstog», «anleggsområde jernbane», «arbeidsbrudd» og «avstengt område»
  • krav til arbeid på og nær ved spor, og at LFS ikke kan bevege seg fritt i spor, selv på frakoblede strekninger, uten at HSV er tilstede, eller at vedkommende også innehar denne funksjonen
  • planlegge arbeid på eller nær ved spor i samråd med HSV, og kjenne til at HSV skal navngis i elsikkerhetsplanen dersom vedkommende selv ikke skal eller kan inneha denne funksjonen
  • bruke togradio (GSM-R)
  • samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller
  • bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt

Generell kompetanse

Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til:

  • Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet
  • krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt
  • hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner
    førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet

Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:

  • STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur – prosedyre
  • STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
  • STY-603526 Førerens regelbok

Dokumentasjon

Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.

Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.