Læreplan: Tverrfaglig beredskap linjen for kl

Publisert: 12. september 2024

Eier av læreplanen

Bane NOR, infrastrukturdirektør

Utarbeidet av

Bane NOR, Infrastruktur

Eksamenskode

61526

Kurslengde

Ca. 5 dager

Målgruppe

KL-montører/energimontører

Betingelse

Kurset foregår på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.

Krav til forkunnskaper

  • Fagbrev som KL-montør/Energimontør.
  • Bør ha typegodkjenning som fører på aktuelle arbeidsmaskiner.

Kompetanse etter gjennomført kurs

Kunnskap om:

  • over/underbygningens oppbygging
  • vannet som skadefaktor
  • anlegg i værutsatte områder
  • snø- og isrydding
  • kontroll og midlertidige tiltak på drenering
  • is i tunneler og skjæringer
  • minste tverrsnitt
  • bruk av verktøy som benyttes til feilretting i baneanleggene
  • HMS

Kjennskap til:

  • årsaker til og utbedring av skinnebrudd og solslyng
  • helsveist spor
  • måling av pilhøyder
  • vindskjevheter i sporet samt tiltak i forbindelse med midlertidig utbedring
  • midlertidig utbedring av sporvidde
  • akutte feil som kan oppstå i sporveksler
  • plattformer og planoverganger
  • bruenes over/underbygning samt spor på bruer

Godkjenningsperiode

Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er 3 år.

Gjennomføring

  • Teoretisk undervisning.
  • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.

Maks antall deltakere

Ikke angitt

Eksamen

Skriftlig.

Bestått eksamen ved minimum 75 prosent rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.

Kontinuasjon

Ved ikke bestått eksamen må kandidaten ta nytt kurs og ny eksamen.

Krav til instruktørpersonell

Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR i henhold til gjeldende retningslinjer for godkjenning av instruktører.

Mål

Kandidaten skal etter endt opplæring ha tilstrekkelig kunnskap om baneanleggene til å ivareta sin personlige sikkerhet.

Kandidaten skal ha generell kunnskap om over- og underbygningens oppbygging.

Kandidaten skal ha kunnskap om anlegg i værutsatt område i forhold til snø/is, drenering og fare for ras.

Videre skal kandidaten kunne være med å bruke verktøy som benyttes til feilretting i sporanleggene.