Læreplan: Tverrfaglig beredskap linjen for kl
Publisert: 12. september 2024
Eier av læreplanen
Bane NOR, infrastrukturdirektør
Utarbeidet av
Bane NOR, Infrastruktur
Eksamenskode
61526
Kurslengde
Ca. 5 dager
Målgruppe
KL-montører/energimontører
Betingelse
Kurset foregår på norsk og kan ikke gjennomføres med tolk.
Krav til forkunnskaper
- Fagbrev som KL-montør/Energimontør.
- Bør ha typegodkjenning som fører på aktuelle arbeidsmaskiner.
Kompetanse etter gjennomført kurs
Kunnskap om:
- over/underbygningens oppbygging
- vannet som skadefaktor
- anlegg i værutsatte områder
- snø- og isrydding
- kontroll og midlertidige tiltak på drenering
- is i tunneler og skjæringer
- minste tverrsnitt
- bruk av verktøy som benyttes til feilretting i baneanleggene
- HMS
Kjennskap til:
- årsaker til og utbedring av skinnebrudd og solslyng
- helsveist spor
- måling av pilhøyder
- vindskjevheter i sporet samt tiltak i forbindelse med midlertidig utbedring
- midlertidig utbedring av sporvidde
- akutte feil som kan oppstå i sporveksler
- plattformer og planoverganger
- bruenes over/underbygning samt spor på bruer
Godkjenningsperiode
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er 3 år.
Gjennomføring
- Teoretisk undervisning.
- Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
Maks antall deltakere
Ikke angitt
Eksamen
Skriftlig.
Bestått eksamen ved minimum 75 prosent rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
Kontinuasjon
Ved ikke bestått eksamen må kandidaten ta nytt kurs og ny eksamen.
Krav til instruktørpersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR i henhold til gjeldende retningslinjer for godkjenning av instruktører.
Mål
Kandidaten skal etter endt opplæring ha tilstrekkelig kunnskap om baneanleggene til å ivareta sin personlige sikkerhet.
Kandidaten skal ha generell kunnskap om over- og underbygningens oppbygging.
Kandidaten skal ha kunnskap om anlegg i værutsatt område i forhold til snø/is, drenering og fare for ras.
Videre skal kandidaten kunne være med å bruke verktøy som benyttes til feilretting i sporanleggene.