Læreplan: Godkjenner av spor
Publisert: 19. juni 2025
Eier av læreplanen
Bane NOR, FOU og Teknisk regelverk
Utarbeidet av
Bane NOR, FOU og Teknisk regelverk
Kompetansekrav
Utdannelse: Fagbrev som banemontør eller bestått eksamen i jernbaneteknikk på bachelor/master-nivå. I tillegg kreves bestått teoretisk og praktisk prøve for godkjenning av spor.
Kompetansen opprettholdes ved bestått repetisjonskurs for banemontører hvert 3. år.
Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse etter § 2-5 i Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog med unntak av krav til fargesans.
Kompetansenivå
Nivå 3: Baneteknikk
Kurs- og sertifiseringskode
Kurskode 55111: Repetisjonskurs for banemontører
Kurskode XXXXX: Praktisk og teoretisk prøve for godkjenning av spor
| Funksjon | Sertifiseringskode |
|---|---|
| Godkjenner av spor | 2035 |
Kurslengde/omfang
- Repetisjonskurs for banemontører: 3 dager med avsluttende teoretisk prøve.
- Teoretisk og praktisk prøve for godkjenner av spor: 1–2 dager teoretisk og praktisk prøve.
Målgruppe
Banemontører og personer med utdannelse i jernbaneteknikk på bachelor- eller masternivå.
Krav til forkunnskaper
Ett av følgende:
- Fagbrev for banemontør
- Bachelor eller master i jernbaneteknikk
Innlæringsmål
Kompetansemål
Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor.
Repetisjon av aktuelle emner innenfor:
HMS
- Kjenne til verneutstyr som kreves til aktuell arbeidsoppgave.
- Kunne utføre «Sikker jobb-analyse» for aktuell jobb.
Sporets underbygning
- Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen.
Sporets trasé
- Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter.
- Kunne bedømme sporets tilstand for trafikk og kunne tolke resultater fra sporgeometrimålinger (f. eks. vindskjevhet, løfteskjema).
- Kunne benytte måleinstrumenter for å gjennomføre kontroll av sporets komponenter og geometri (eks. bruke spormål/skinnevater og pilhøydemåling med snor).
Sporets overbygning
- Ha kunnskap om overbygningens oppbygging.
- Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast).
Sporveksler
- Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger.
Helsveist spor
- Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet.
- Bedømme når hastighet må settes ned pga. sporets tilstand.
- Kunne gjennomføre utbedring av skinnebrudd.
- Kunne gjennomføre utbedring av solslyng.
Dokumentasjon
- Skal kunne kontrollere at all nødvendig dokumentasjon er korrekt utfylt før trafikk settes på sporet etter arbeid.
Anlegg langs sporet
- Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel.
- Kjenne sikringstiltak og siktkrav for planoverganger.
Kunnskapsmål
Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav, og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.
Ferdighetsmål
Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter, og rette feil.
Maks antall deltakere
20
Kompetansekrav til opplæringspersonell
Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR i henhold til gjeldende retningslinjer for godkjenning av instruktører.
Prinsipper for prøving/eksamen
- Avsluttende teoretisk eksamen. Varighet inntil 2 timer, 20–40 spørsmål.
- Avsluttende praktisk eksamen: Varighet inntil 2 timer, prøve som trekkes.
- Krav til bestått teoretisk eksamen: 80 prosent korrekt besvarelse.
- Ved ikke bestått resultat på eksamen, kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «godkjenner av spor». Ny eksamen kan avlegges etter avtale med kompetansetilbyder.
- Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt repetisjonskurs for banemontører gjennomføres etter avtale med kompetansetilbyder.
- Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk.
- Etter bestått eksamen utstedes kursbevis fra Bane NOR Jernbaneskolen.
Krav til praksis etter endt opplæring
Ingen