Stil & Tone

Et aktivt, lettlest og klart språk er fundamentet for gode digitale tekster. Men det er ikke alt. Stil og tone skal sikre gjenkjennelse, kjennskap og troverdighet, og skape gode og helhetlige brukeropplevelser.

Hva og hvorfor

Stil og tone handler om et tydelig uttrykk og at tekst henger sammen med bildebruk og design. 

Målet er å skape en samlet og gjenkjennelig personlighet på tvers av kanaler.

En stemme kan ha flere toneleier avhengig av tema og format, men det er likevel viktig at brukerne våre kjenner oss igjen.

Disse retningslinjene for stil og tone arver fra personligheten, verdiene og merkevaren til Bane NOR.

De skal være enkle og praktiske retningslinjer og et arbeidsverktøy som alle som skriver tekster for våre digitale kanaler kan bruke i sitt arbeid. 

Innholdet på nettsidene skal

  • være i tråd med Bane NORs personlighet og ønsket etterlatt inntrykk
  • være i tråd med Bane NORs verdier 
  • være i tråd med Bane NORs merkevare (kun internt)(åpnes i ny fane)
  • støtte opp under Bane NORs visjon 
  • følge Bane NORs stil og tone for digitale kanaler 
  • være universelt utformet og skrevet i klarspråk

Bane NORs personlighet ​

Alt innhold banenor.no skal være i tråd med Bane NORs personlighet. hvem er vi?

Bane NOR er den voksne du får tillit til. Som er kunnskapsrik, men som ikke tar seg selv for høytidelig. Som er sterkt forpliktet til sitt formål og jobber konstant med å realisere dette.

Dette setter retning for hvordan vi skriver

Vi skriver i tråd med verdiene våre

Visjon og verdier Ekstern lenke

Ambisjonen vår er at vi skal preges av våre verdier. Det er slik vi ønsker å opptre i møte med samfunnet rundt oss. Det er slik vi ønsker å møte samarbeidspartnerne og kollegaer.

Tall og datoer 

  • Datoer skrives som "Fredag 7. februar 2025,"
  • Klokkeslett "kl. 14.00."
  • Skriv små tall med bokstaver (en til ti), og større tall med siffer (11, 67, osv). 
  • For store tall bruker vi mellomrom: 10 000, 500 000. 

Lenker og handlinger 

Beskrivende lenketekster 

Lenketekster skal gi en klar indikasjon på hva brukeren kan forvente. Unngå "Les mer" og "Klikk her." Skriv heller hele setninger som "Les mer om tilgjengelighet i digitale løsninger." 

Angi dokumenttyper 

Hvis en lenke fører til et dokument, oppgi dokumenttypen i parentes: "Last ned rapporten (PDF)."  Dette gir brukeren forventning om hva de skal åpne. 

Bilder

Bilder med varme og innlevelse: Bildene våre skal vise nærhet til de reisende og deres hverdag. 
Men også til vår tilstedeværelse gjennom landet, bygd og by. 


De skal vise skinner og tog og våre kompetente medarbeidere i reelle arbeidssituasjoner.

Bildene er jordnære og bidrar med varme og glød i kommunikasjonen vår.

Illustrasjoner

Tett på virksomheten: Illustrasjoner er ofte et viktig verktøy i moderne identiteter, og for Bane NOR er de spesielt viktige.

Med sitt figurative og jordnære uttrykk viser illustrasjonene merkevaren Bane NOR som tett på folk og virksomheten. De bidrar til bredde, varme og variasjon i identiteten i tillegg til å gjøre komplekse fortellinger forståelige for folk flest.