Redaksjonelle verktøy
For å sikre en effektiv forvaltning av nettsidene, benytter vi flere gode verktøy. Her får du en oversikt over hvilke verktøy vi bruker til å løse ulike, redaksjonelle oppgaver.
Innholdsforvaltere benytter verktøyet Acquia Optimize, for å følge med på antall lesere av sitt innhold og sikre kvalitet på innholdet de har ansvar for.
Redaksjonen benytter Google Analytics som gir oss dypere innsikt i
- brukeradferd
- trafikkdata
- hvordan brukere interagerer med nettsiden
- antall besøkende
- antall sidevisninger
Google Analytics er et komplekst verktøy, men for å gjør det enklere å analysere og sammenligne historiske data med nye data, benytter vi FYR, som henter data fra Google Analytics og presenterer data på en oversiktelig måte.
FYR hjelper redaksjonen med:
- Automatisering: FYR automatiserer rapporteringsprosessen, noe som sparer tid og reduserer manuelle feil.
- Konsolidering: Det samler data fra ulike kilder, inkludert Google Analytics, og gir en samlet oversikt.
- Tilpassede rapporter: Vi kan lage skreddersydde rapporter og dashboards som passer våre spesifikke behov.
- Innsikt: FYR gir dypere innsikt i markedsføringsdata, som hjelper med å ta informerte beslutninger.
- Brukervennlighet: Plattformen er designet for å være enkel å bruke, selv for de uten teknisk bakgrunn.
Vi benytter Hotjar som er et verktøy for å samle direkte tilbakemeldinger fra brukerne, slik at forvaltnignsteamet for nettsidene bedre kan forstå brukernes behov og preferanser.
Acquia Optimize er et verktøy for optimalisering og sikring av tilgjengelighet av nettsider.
Verktøyet bruker vi for å forbedre funksjonaliteten, overholdelse av tilgjengelighetsstandarder, og brukeropplevelsen på nettsidene.
Verktøyet inkluderer blant annet:
- Automatiske skanninger av nettsidene for å identifisere mangler og forbedringsområder som
- skrivefeil
- manglende metadata som benyttes av søkemotorer
- brutte lenker
- Verktøy for tilgjengelighet som hjelper med å sikre at nettsider er i samsvar med gjeldende standarder innen universell utforming.
Vi benytter Meta Length Checker som er et verktøy for å hjelpe deg med å optimalisere lengden på dine meta-titler og -beskrivelser for søkemotorresultater.
Statistikk viser at halvparten av brukerne (på banenor.no) kommer fra Google, og ikke direkte til nettsiden.
Verktøyet gir nøyaktig vurdering av hvordan meta-taggene dine vil vises i Googles søkeresultater.
Ved å bruke Meta Length Checker kan du forbedre synligheten for ditt innhold, ved å sørge for at meta-titlene og -beskrivelsene dine er optimalisert og ser bra ut på alle enheter.
I Bane NOR benytter vi Accessibility Assistant, som er et verktøy for å hjelpe oss med å lage tilgjengelige dokumenter direkte fra Word, Exel og Power Point.
Verktøyet gjennomgår dokumentet og lager en oppgaveliste med foreslåtte løsninger for å sikre at dokumentene oppfyller de til en hver tid gjeldende UU-kravene og -standardene.
Nye krav i den europeiske tilgjengelighetsloven (EAA) trer i kraft juni 2025. Denne loven krever at digitale produkter og tjenester er tilgjengelige for personer med funksjonsnedsettelser.