Overordnet innholdsstrategi

Banenor.no er vår primære plattform for kommunikasjon og informasjon om norsk jernbaneinfrastruktur. I tillegg til denne hovedsiden har vi flere andre nettsider som er viktige eksterne kanaler og kontaktpunkter for våre ulike målgrupper. Denne strategien gjelder på et overordnet nivå for alle nettsidene våre.

Banenor.no er hovedkanalen for kundeservice og presentasjon av våre produkter, tjenester og samfunnsansvar.

Strategien inkluderer også innhold fra Bane NOR Eiendom, flere store eiendomsprosjekter, samt Oppslagsverk-hubben som dekker mange fagområder innen jernbanebransjen.

En god nettside består av godt og gjennomarbeidet innhold. Strategien er et levende dokument som kontinuerlig følges opp og justeres.

Innholdsstrategien skal sørge for at innholdet:

  • fremstår helhetlig
  • er i tråd med felles mål og prioriteringer
  • er basert på strategiske valg 
  • er relevant, brukervennlig og til hjelp for målgruppene
  • er oppdatert og riktig
  • møter gjeldende lovkrav og kriterier for kvalitet
  • setter målgruppenes behov i sentrum
  • støtter Bane NORs overordnede strategi
  • bidrar til effektiv ressursbruk og forutsigbarhet for alle lager innhold og som forvalter nettsidene

Strategien er utformet av:

 Nettredaktør, ansvarlig redaktør og utviklingsteamet bak nye nettsider 2023.

Strategien er levende og oppdateres jevnlig.

Strategiske føringer

Innholdsstrategien støtter Bane NORs overordnede virksomhetsstrategi,
«Et fremoverlent Bane NOR».

Den støtter selskapets visjon «Mer på skinner setter mindre spor» og verdiene «åpen, ansvarlig lagspiller».

Mål 

Nettsidene skal både støtte brukerbehov og Bane NORs virksomhetsmål. Nettstedene har fem overordnede mål:  

Målgrupper 

Hvem er brukerne våre og hvem ønsker vi å nå?  

Foretaket har mange målgrupper med mange ulike behov.
Her er de viktigste målgruppene våre for nettsidene våre:

  • Reisende med tog 
  • Naboer og grunneiere langs jernbanen
  • Kunder av Bane NOR (togselskap)  
  • Leverandører (entreprenører) og samarbeidspartnere 
  • Potensielle medarbeidere
  • Myndigheter (våre eiere) og politikere
  • Presse og media 
  • Innbyggere

Krav til kvalitet

Relevans er kombinasjonen av Bane NORs strategiske mål og brukernes behov.

Kvalitet er kriterier som gjør oss i stand til å vurdere om innholdet er bra eller dårlig, uavhengig av relevans.

Vi vurderer relevans og kvalitet på redaksjonelt innhold slik:

  1. Målrettet og brukertilpasset
    Alle nettsidene skal svare på brukerbehov og strategiske mål. Nettstedet skal være enkelt å bruke og effektivt å forvalte. Innholdet skal være brukervennlig og tilpasset digitale flater.
  2. Enkelt og tydelig
    Innholdet skal være skrevet i klarspråk og være universelt utformet (UU). Det er nødvendig for noen og bra for alle. I tillegg er det lovpålagt.  
  3. Bærekraftig
    Innholdet på nettsidene skal være så bærekraftig som mulig. Vi skal kutte, optimalisere og gjenbruke der vi kan, framfor å hele tiden produsere nytt. 

       

    Sjekkliste for relevans og kvalitet

    • Er innholdet skrevet i klarspråk? 
    • Er innholdet tilgjengelig og universelt utformet (UU)
    • Er innholdet innsiktsbasert, relevant og brukerorientert? 
    • Er innholdet oppgaveorientert med gode handlingsdrivere? 
    • Er innholdet av strategisk betydning for Bane NOR? 
    • Er innholdet søkemotoroptimalisert?
    • Er innholdet oppdatert og riktig? 

Analyse og statistikk

Det er helt avgjørende å ha gode rutiner og verktøy for å måle trafikken,  og gjør nødvendige justeringer.

Redaksjonen skal til enhver tid prioritere innholdet etter brukernes faktiske behov og Bane NORs virksomhetsmål. 

KPI'er og måleparametre 

For Bane NOR er det viktig å fokusere på  brukertilfredshet, engasjement og effektivitet. Ved å implementere nøkkelindikatorer (KPI'er) kan vi få verdifull innsikt i hvordan nettsiden presterer og identifisere områder for forbedring.

KPI'ene er spesielt tilpasset Bane NORs mål om å øke engasjementet på nettsiden, øke antall henvendelser og konverteringer for konkrete skjemaer, forbedre brukeropplevelsen, og øke synligheten og trafikken til nettsiden.

Ved å følge disse KPI'ene kan vi sikre at nettsiden møter brukernes forventninger noe som kan bidra til økt tillitt og omdømme.

Søkeordsanalyse

En søkeordsanalyse gir oss spesifikke søkedata som kan hjelpe oss med å svare på hva brukerne våre søker etter, slik at det redaksjonelle innholdet bygges opp rundt definerte søkeord.

Søkeordsanalyser bør tas ut hvert halvår.