Innholdsstrategi: Kort oppsummert

Nettsiden banenor.no er Bane NORs hovedkanal for kommunikasjon og innhold om norsk jernbaneinfrastruktur. I tillegg har vi flere subdomener med faglig innhold, verktøy og systemer for hele jernbanebransjen.

- Vi lager innhold som lever – ikke bare eksisterer.
(Cille Berglund Gjørtz, nettredaktør)

Banenor.no er vår primære plattform for kommunikasjon og informasjon om norsk jernbaneinfrastruktur.

I tillegg til denne hovedsiden har vi flere andre nettsider som er viktige, eksterne kanaler og kontaktpunkter for våre ulike målgrupper:

  1. banenoreiendom.no 
  2. skistasjonsby.no 
  3. nyeoslos.no
  4. trondheimsentralstasjon.no
  5. sundlandverk.no
  6. oppslagsverk.banenor.no
  7. orv.banenor.no --> er under utvikling
  8. trv.banenor.no -->  skal utvikles høsten 2025

Innholdet på banenor.no skal være tilpasset brukernes behov. 

Mål

Nettsidene skal både støtte brukerbehov og Bane NORs virksomhetsmål. Nettstedene har fem overordnede mål:  

KPI'er og måleparametre 

For Bane NOR er det viktig å fokusere på  brukertilfredshet, engasjement og effektivitet. Ved å implementere nøkkelindikatorer (KPI'er) kan vi få verdifull innsikt i hvordan nettsiden presterer og identifisere områder for forbedring.

KPI'ene er spesielt tilpasset Bane NORs mål om å øke engasjementet på nettsiden, øke antall henvendelser og konverteringer for konkrete skjemaer, forbedre brukeropplevelsen, og øke synligheten og trafikken til nettsiden.

Ved å følge disse KPI'ene kan vi sikre at nettsiden møter brukernes forventninger noe som kan bidra til økt tillitt og omdømme.

Målgrupper 

Hvem er brukerne våre og hvem ønsker vi å nå?  

Foretaket har mange målgrupper med mange ulike behov.
Her er de viktigste målgruppene våre for nettsidene våre:

  • Reisende med tog 
  • Naboer og grunneiere langs jernbanen
  • Kunder av Bane NOR (togselskap)  
  • Leverandører (entreprenører) og samarbeidspartnere 
  • Potensielle medarbeidere
  • Myndigheter (våre eiere) og politikere
  • Presse og media 
  • Innbyggere

Våre verdier

Våre kjerneverdier er mer enn bare ord – de gjennomsyrer alt vi gjør. Slik kommer de til uttrykk på nettsidene våre:

Krav til kvalitet

Relevans er kombinasjonen av Bane NORs strategiske mål og brukernes behov.

Kvalitet er kriterier som gjør oss i stand til å vurdere om innholdet er bra eller dårlig, uavhengig av relevans.

Vi vurderer relevans og kvalitet på redaksjonelt innhold slik:

Møt Team Optimizely Ekstern lenke

Vi er seks kolleger som daglig jobber med forvaltning, forbedring og nyutvikling av de eksterne nettsidene våre, som ligger på Optimizely-plattformen. Her kan du bli kjent med hva vi gjør og hva vi har ansvar for.