Bakgrunn
Innholdet på banenor.no skal være tilpasset brukernes behov. Gjør deg kjent med bakgrunnen for de valgene som er tatt når det gjelder strukturen på nettsiden, kjernesider og menyene.
Arbeidet med innholdsstrategien har vært organisert som del av nettsideprosjektet «Nye nettsider» som ble ledet av Kommunikasjon og samfunnskontakt ved leder Nina Aasmundsen i perioden fra 2022 til 2023.
Strategien er en videreutvikling av tidligere innholdsstrategi, og ble utarbeidet i perioden høsten 2022 til mars 2023.
Brukernes behov og toppoppgaver
Innholdet på banenor.no skal være tilpasset brukernes behov. Når brukerne besøker nettstedet vårt, har de som regel et mål. De ønsker å løse konkrete oppgaver. Ofte er det noen få viktige oppgaver, såkalte toppoppgaver, som er hovedgrunnen til at de besøker nettsidene våre.
Høsten 2022 gjennomførte vi en undersøkelse på banenor.no for å finne ut hvilke toppoppgaver som er viktigst for brukerne våre. Undersøkelsen gir oss god innsikt i hva målgruppene våre trenger.
Toppoppgavene bør være grunnlaget for hvordan vi prioriterer innholdet på nettsiden.
De 5 viktigste oppgavene for brukerne er:
- Se togkart
- Sjekke togtider i sanntid
- Sjekke trafikkmeldinger, se forsinkelser og forstyrrelser på jernbanen, og planlegge reisen
- Se alle Bane NORs prosjekter eller lese om et konkret prosjekt
- Bruke kundeportalen (Min Side)

Kjernesider
Kjernesider er nøye utvalgte sider som effektivt løser de viktigste oppgavene for Bane NORs målgrupper og leder dem til relevant innhold.
Disse sidene bidrar også til å oppnå Bane NORs hovedmål. Brukerne får raskt svar på sine spørsmål og blir eventuelt henvist til andre relevante sider på nettstedet.
Kjernesidene er utviklet basert på innsikt fra brukerundersøkelser, søkeordsanalyser, intervjuer med ansatte og kundeservice.
Utviklingen skjedde gjennom workshops med medarbeidere fra ulike divisjoner og avdelinger i Bane NOR.
På bakgrunn av dette, definerte vi 10 kjernesider, som danner grunnlag for innholdsstrukturen. I tillegg har vi lagt til noen nyttige snarveier som er synlige i menyens høyre side:
- Tilgang til Bane NOR-systemer
- Jobb og karriere
- Presse og media
- Nettstedskart
Forsiden skal hjelpe brukerne med å finne og gjøre det de kom til nettsiden for. Den skal være en funksjonell inngangsport til det viktigste innholdet, bygge merkevaren og følge innholdsstrategien. Forsiden skal gi en god brukeropplevelse på alle skjermstørrelser og oppleves som brukervennlig, ryddig, oversiktlig og vennlig.
Områdesiden for togreisende samler viktig informasjon for de som reiser med tog. Her skal en finne blant annet avviksinformasjon, trafikkmeldinger, og informasjon om parkering, stasjoner og toglinjer.
Områdesiden viser Bane NORs prosjekter og vedlikeholdsarbeid. Den samler viktig informasjon for blant annet naboer, grunneiere, leverandører og andre interessenter.
Områdesiden samler viktig informasjon for kunder, potensielle kunder og samarbeidspartnere av Bane NOR. Innholdet er relevant for både togselskaper og godstransport, som har flere felles informasjonsbehov.
Innholdet er rettet mot leverandører til Bane NOR, spesielt entreprenører.
Området samler viktig informasjon for alle som er nabo til et av Bane NORs prosjekter eller arbeid. Dette inkluderer naboinformasjon, krav og rettigheter, samt søknad om alternativ overnatting.
Karrieresidene til Bane NOR inneholder blant annet ledige stillinger, informasjon om Bane NOR som arbeidsgiver og mulighetene i selskapet.
Området gir en oversikt over alle kurs i regi av Norsk jernbaneskole.
Områdesiden samler nyttig kundeserviceinformasjon, som kontaktinformasjon, parkering, digitale tjenester og skjemaer.
Områdesiden gir informasjon om Bane NOR som selskap og vårt samfunnsoppdrag. Her finner en blant annet våre strategier, historie, visjon, verdier, rapporter, styret og ledelse.

Skjermdump av navigasjonsmenyen på banenor.no og som dermed er våre kjernesider, i tillegg til fire nyttige snarveier som er synlige i menyens høyre side.